Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid(er) til besvær


Nirm

Recommended Posts

Vida har fått løpetid. Igjen. Det er hennes tredje løpetid i år, og slik som denne løpetida har "utviklet" seg uka som har gått, så regner jeg med en løpetid til i år.

Forrige gang så kom først en løpetid. Det virker som om hu ikke løp skikkelig. Lite blod, og hu sto aldri, men varte ca 3 uker. Så var det opphold på en liten stund (noen få uker), og så kom det ny løpetid. Den forløp som normalt, med mer blodmengder og ståperiode.

Nå har hu fått en slik løpetid med lite blod igjen. Tenkte meg en tur til vetten for å få hu sjekka denne uka da.

Er det økt sjanse for livmorsbetennelse med slik løpetidssyklus?

Akkurat nå er jeg litt smålei løpetider. Jadda, jeg veit at det er en del av å ha tispe, men det har blitt litt ofte nå... Vurderer å sterilisere henne, siden det har vært så mye rot med de. Ikke skal hu i avl heller.

Jeg er jo litt redd for at hu skal bli daff og enda mer makelig etterpå. Hører jo ofte at dette kan være en bivirkning, men hvor vanlig er det?

Når er det best å sterilisere henne? Midt mellom to løpetider kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har selv sterilisert/kastrert 1 tispe som var i hus, kan ikke si at jeg merket noen forsjell. Vet om flere som har gjort det samme uten at det har vært noe problem.

Om hunden din har drifter så vil dem fortsatt være der! Men så er jo det individ forsjellene også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme.Vet. sier at det mest sannsynlig skyldes at hun ikke har fått eggløsing. Da blir løpetiden kort med lite blod, og med korte intervaller fram til løpetid igjen inntreffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme.Vet. sier at det mest sannsynlig skyldes at hun ikke har fått eggløsing. Da blir løpetiden kort med lite blod, og med korte intervaller fram til løpetid igjen inntreffer.

Er dette noe som vil alltid være der hos henne? Det er jo andre gang på rappen det skjer nå. Og med normal løpetidsintervall på 5 mnd, er det mye løpetid her nå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det økt sjanse for livmorsbetennelse med slik løpetidssyklus?

Det vil jeg tro. Jeg har sett tisper med hyppige løpetider (mer enn to ganger pr år) som gjerne får problemer med mindre hissige livmorsbetennelser. Disse blir ofte behandlet med antibiotika, men sjansen for tilbakefall er stor - så det resulterer ofte i sterilisering. Ville anbefalt deg å følge godt med på hunden, og tatt henne med til veterinær ved første anledning.

Akkurat nå er jeg litt smålei løpetider. Jadda, jeg veit at det er en del av å ha tispe, men det har blitt litt ofte nå... Vurderer å sterilisere henne, siden det har vært så mye rot med de. Ikke skal hu i avl heller.

Jeg er jo litt redd for at hu skal bli daff og enda mer makelig etterpå. Hører jo ofte at dette kan være en bivirkning, men hvor vanlig er det?

Vel, forrige tispen min ble steriliert, som følge av livmorsbetennelse. Og jeg merket ikke store forskjellen gemyttmessig på henne, men så var hun litt opp i årene også da. Men kullsøster til min nåværende tispe hadde vel sånn ca samme problemene som din; flere løpetider pr år, med påfølgende livmorsbetennelse i tillegg. Hun ble sterilisert før fylte to år. Eneste forandringen jeg merket (dette er en tispe jeg kjenner godt) var at hun ble noe mindre hormonell, ikke samme behov for å dominere, men ikke mindre aktiv generelt. Vil ikke påstå hun ble daffere.

Når er det best å sterilisere henne? Midt mellom to løpetider kanskje?

Jepp, beste tiden å sterilisere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merethe hadde løpetid med knappe 5 mnd mellomrom og innbildt svangerskap mellom hver, hun ble sterilisert med en gang foravtalen var over.

Hun ble en mye jevnere hund i humør, noe skarpere kankje, spes ovenfor pågående hannhunder. Men treningsmessig synes jeg hun er mye bedre siden jeg hele tiden vet hva jeg har å forholde meg til.

Edit: syklusen var jevn fra første løpetid til 5 1/2 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som vil alltid være der hos henne? Det er jo andre gang på rappen det skjer nå. Og med normal løpetidsintervall på 5 mnd, er det mye løpetid her nå... :)

Nei. Min tispe fikk 3 løpetider med ca 4 mnd mellomrom, men er nå tilbake til normal syklus. (Som for henne -en basenji- er en gang i året). Ingen sykdom, ingen livmorsbetennelse. Kun manglende eggløsning de to førsteløpetider. Men alt er individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...