Gå til innhold
Hundesonen.no

Om utstillingsregler igjen....

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Hvis en hund er eneste representant for sin rase på en utstilling, vil den da alltid bli BIR? Eller kan dommeren mene at denne hunden er av for dårlig kvalitet til å kåres til BIR?

Jeg regner med at det er sånn at BIR betyr at hunden var den beste i sin rase, uansett hvor dårlig den var, men jeg er litt usikker.

(Hvis det er sånn, så må det hope seg veldig opp med BIR-rosetter hvis man har en sjelden rase....).

Skrevet

Jeg har forstått det sånn at hunden må være av en viss kvalitet for å oppnå BIR selv om den er den eneste av sin rase. Så dommeren trenger ikke nødvendigvis dele ut BIR til noen.

Skrevet

Dette kan jeg alt om, er sjelden konkurranse i griffonringen :o

Nei, man er ikke garantert noe som helst selv om man er eneste representant av rasen. Ikke en rødsløyfe engang! Selvfølgelig er det nok noen dommere som gir bort både bir og cert i slike tilfeller, men jeg håper og tror det er fåtallet som gjør det og at premieringen er riktig i forhold til hunden.

Noe som imidlertid er sikkert er at man får nesten utelukkende negative kommentarer dersom man går til topps med en hund som er eneste representant for sin rase. Det er ikke alle som mener at man fortjener god premiering da, samme hvor god hunden faktisk er.. Er for billig premiering, må skjønne.

Skrevet

Ah, plutselig ble BIR- og BIM-rosettene som Symra fikk på Lillehammer enda mer gøy å ha fått! Jeg ble kjempeglad for de fine kritikkene, men tenkte at rosettene MÅTTE vi jo få siden det bare var to beardisvalper der. Du verden, det er mye å lære for en nybegynner :o

Skrevet

Ikke for å si noe negativt om Symra, men det skal som regel veldig mye mer til før man ikke gir ut noe i valperingen. Jeg har opplevd det en gang, og det var for en meget spesiell dommer. Ace var eneste terv både i rasen og i gruppen på 2 utstillinger i fjor, og ble BIR og BIG uten noe mer enn det.

I voksenringen må man jo få ck for å bli BIR, så der er det nok litt vanskeligere.

Men jeg er sikker på at Symra har fortjent hver eneste rosett hun har fått :o

Skrevet

Vesla her fikk BIM-rosett på sin siste valpeutstilling, til tross for tannmangel. Den dagen var hun eneste tispe :o Dagen før var hun en av 4 eller 5 tisper, og ble plassert som nr 2 pga tannmangel (sånn bare for å presisere at hun var nok en vakker valp selv om hun mangler p2'ene sine).

Zarten fikk rein rød på et valpeshow en gang, selv om han var eneste terven.. Dommeren beklaget at hun ikke kunne gi han BIR'et, for han var pen nok, men siden han trakk seg for dommeren (det er mye hunder på utstillinger, da må man være litt paranoid, må vite) så ville hun ikke gi han mer enn det. Det er helt greit, syns jeg :o

Så at man får BIR eller BIM om man er eneste valpen/eneste i det kjønnet, er det ingen automatikk i, så bare vær glad for rosettene dine du :o

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvordan ser deres morgenrutiner ut med valp/hund før dere skal på jobb? Ønsker å høre litt hva andre gjør. valpen vår våkner som regel mellom 06-06.30. Vi tar han da ut i ca 15 min slik at han får gått på do, når vi kommer inn igjen så leker vi litt og trener på kommandoer før han får frokosten sin, så er det litt ut på do igjen før vi går inn, får litt hjernetrim og så er det inn i valpebingen når vi reiser på jobb. Hvordan legger dere opp starten av dagen deres?
    • @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...