Gå til innhold
Hundesonen.no

Om utstillingsregler igjen....


Symra&Pippin

Recommended Posts

Hvis en hund er eneste representant for sin rase på en utstilling, vil den da alltid bli BIR? Eller kan dommeren mene at denne hunden er av for dårlig kvalitet til å kåres til BIR?

Jeg regner med at det er sånn at BIR betyr at hunden var den beste i sin rase, uansett hvor dårlig den var, men jeg er litt usikker.

(Hvis det er sånn, så må det hope seg veldig opp med BIR-rosetter hvis man har en sjelden rase....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg alt om, er sjelden konkurranse i griffonringen :o

Nei, man er ikke garantert noe som helst selv om man er eneste representant av rasen. Ikke en rødsløyfe engang! Selvfølgelig er det nok noen dommere som gir bort både bir og cert i slike tilfeller, men jeg håper og tror det er fåtallet som gjør det og at premieringen er riktig i forhold til hunden.

Noe som imidlertid er sikkert er at man får nesten utelukkende negative kommentarer dersom man går til topps med en hund som er eneste representant for sin rase. Det er ikke alle som mener at man fortjener god premiering da, samme hvor god hunden faktisk er.. Er for billig premiering, må skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, plutselig ble BIR- og BIM-rosettene som Symra fikk på Lillehammer enda mer gøy å ha fått! Jeg ble kjempeglad for de fine kritikkene, men tenkte at rosettene MÅTTE vi jo få siden det bare var to beardisvalper der. Du verden, det er mye å lære for en nybegynner :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å si noe negativt om Symra, men det skal som regel veldig mye mer til før man ikke gir ut noe i valperingen. Jeg har opplevd det en gang, og det var for en meget spesiell dommer. Ace var eneste terv både i rasen og i gruppen på 2 utstillinger i fjor, og ble BIR og BIG uten noe mer enn det.

I voksenringen må man jo få ck for å bli BIR, så der er det nok litt vanskeligere.

Men jeg er sikker på at Symra har fortjent hver eneste rosett hun har fått :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla her fikk BIM-rosett på sin siste valpeutstilling, til tross for tannmangel. Den dagen var hun eneste tispe :o Dagen før var hun en av 4 eller 5 tisper, og ble plassert som nr 2 pga tannmangel (sånn bare for å presisere at hun var nok en vakker valp selv om hun mangler p2'ene sine).

Zarten fikk rein rød på et valpeshow en gang, selv om han var eneste terven.. Dommeren beklaget at hun ikke kunne gi han BIR'et, for han var pen nok, men siden han trakk seg for dommeren (det er mye hunder på utstillinger, da må man være litt paranoid, må vite) så ville hun ikke gi han mer enn det. Det er helt greit, syns jeg :o

Så at man får BIR eller BIM om man er eneste valpen/eneste i det kjønnet, er det ingen automatikk i, så bare vær glad for rosettene dine du :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...