Jump to content
Hundesonen.no

Blåsløyfe på ustilling

starlight

Recommended Posts

Hvordan er praksisen i forhold til utdeling av blåsløyfe på utstilling? Før har jeg sett at dommeren så over alle hundene før det ble delt ut noe som helst. Men sist jeg var på utstilling, ble det delt ut blått allerede før dommeren hadde sett på alle hundene. Er dette vanlig prosedyre?

Og hvordan vet man at man er "ferdig" i ringen? Gjøres det annerledes enn på valpeshow? noen begynner å grue seg til juniorstilling :o

Først stiller alle i ringen og dommeren hilser på, alle springer en runde så dommeren får et grovt inntrykk. Så er det kvalitetsbedømmelsen. Da tar hunden en og en hund og gir kritikk på den. Da får du første sløyfa, rødt for 1. premie, blått for 2. premie osv.. (De fra blått og utover får sløyfa og kritikken og er ferdige) Etter at alle er kvalitetsbedømt så skal alle med rødt inn igjen og plasseres i forhold til hverandre. Dommeren vil plassere de fire beste i forhold til hverandre og sende ut resten (sier som regel takk for idag eller noe sånt). De fire beste vil da få en sløyfe til (rød, blå, gul, grønn). De hundene som er ekstra bra kan få HP, og de som er enda bedre får CK i tillegg. De med CK i junior (og åpen unghundklasse?) skal bli med videre og konkurrere mot hundene som får rødt i Åpen klasse.

Sier dommeren takk for idag og tar deg i hånda, så er det et tydelig tegn på at du er ferdig. Andre ganger plukker h*n ut de fire og bare roper dere bort ("resten får ha takk for idag").

(dette var en grov gjennomgang, tror mange kan skrive dette mye bedre enn meg) :o

De med CK i junior (og åpen unghundklasse?) skal bli med videre og konkurrere mot hundene som får rødt i Åpen klasse.

Selvfølgelig får de fra unghundklasse lov til å være med å konkurrere om certet!

Og nå må man ha CK i åpen klasse for å gå videre. Vinnerklassen er borte, og derfor er det blitt et ekstra nåløye i åpen klasse for å gå videre. Til BHK/BTK kommer altså samtlige i sitt kjønn i sin rase som har fått CK, og certet går automatisk til den beste ikke norske-championen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Create New...