Gå til innhold
Hundesonen.no

Blåsløyfe på ustilling


starlight

Recommended Posts

Hvordan er praksisen i forhold til utdeling av blåsløyfe på utstilling? Før har jeg sett at dommeren så over alle hundene før det ble delt ut noe som helst. Men sist jeg var på utstilling, ble det delt ut blått allerede før dommeren hadde sett på alle hundene. Er dette vanlig prosedyre?

Og hvordan vet man at man er "ferdig" i ringen? Gjøres det annerledes enn på valpeshow? noen begynner å grue seg til juniorstilling :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først stiller alle i ringen og dommeren hilser på, alle springer en runde så dommeren får et grovt inntrykk. Så er det kvalitetsbedømmelsen. Da tar hunden en og en hund og gir kritikk på den. Da får du første sløyfa, rødt for 1. premie, blått for 2. premie osv.. (De fra blått og utover får sløyfa og kritikken og er ferdige) Etter at alle er kvalitetsbedømt så skal alle med rødt inn igjen og plasseres i forhold til hverandre. Dommeren vil plassere de fire beste i forhold til hverandre og sende ut resten (sier som regel takk for idag eller noe sånt). De fire beste vil da få en sløyfe til (rød, blå, gul, grønn). De hundene som er ekstra bra kan få HP, og de som er enda bedre får CK i tillegg. De med CK i junior (og åpen unghundklasse?) skal bli med videre og konkurrere mot hundene som får rødt i Åpen klasse.

Sier dommeren takk for idag og tar deg i hånda, så er det et tydelig tegn på at du er ferdig. Andre ganger plukker h*n ut de fire og bare roper dere bort ("resten får ha takk for idag").

(dette var en grov gjennomgang, tror mange kan skrive dette mye bedre enn meg) :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med CK i junior (og åpen unghundklasse?) skal bli med videre og konkurrere mot hundene som får rødt i Åpen klasse.

Selvfølgelig får de fra unghundklasse lov til å være med å konkurrere om certet!

Og nå må man ha CK i åpen klasse for å gå videre. Vinnerklassen er borte, og derfor er det blitt et ekstra nåløye i åpen klasse for å gå videre. Til BHK/BTK kommer altså samtlige i sitt kjønn i sin rase som har fått CK, og certet går automatisk til den beste ikke norske-championen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...