Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å være FÔRVERT

Jane

Recommended Posts

En ting jeg har lenge gått å lurt på , faktisk nesten irritert meg litt også, er at flere og flere oppdrettere velger å kjøpe valper for å så sette de ut til förverter med avtale at hunden etter 2-3 kull skal bli deres hund.

Hvorfor er det da så viktig at tispen må tilbake til oppdretter når hun skal føde ? Da har hun kanskje bodd hos denne förvertfamilien i 3 år og kanskje ikke kjenner oppdretter så godt og heller ikke de hundene som oppdretter har boende hjemme hos seg, er dette da virkelig noe særlig bra for tispen som under denne perioden ikke skal utsettes for noe stress ?

Hvorfor er det så mye bedre at tispen skal føde valper hos den personen som skal ha pengene ? Kan ikke förverten gjøre en like bra jobb dersom det er ønskelig ? Hva er de viktigste grunnene for at dette skjer lurer jeg på ? Aldri hørt om noen som har hatt en tispe på för som har sluppet å måtte gi henne tilbake til et "ukjent" sted når hun skal ha valper.

Tror ikke oppdretter at hunden har det bedre med å være hos den familien den har vært i siden den var valp, og hvorfor skulle ikke de være kompetente nok til å ta seg av et valpekull ?

Dette er den største grunnen for at jeg har sagt nei takk til å være förvert til div.hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utrolig mye jobb med et kull og ikke alle fôrverter har kompetanse til å ta seg av et kull alene. Vil tro at det krever at en person er hjemme med kullet i noen uker og det er mye å be om av en familie som ikke får noe av innsatsen i legger i arbeidet.

I likhet med deg så er å sende bort hunden sin er grunn nok for meg til ikke å være fôrvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at ikke er like rustet til å ta seg av et valpekull mht noen må være hjemme og da kan jeg forstå förverten ønsker at oppdretter tar seg av tispen, men når dette ikke er et prolem da, hvorfor skal det være så vanskelig for den personen hunden er registrert på å la hunden få være i rolige omgivelser der den er oppvokst ?

Jeg har litt vanskligheter med å forstå dette jeg, men som jeg har forstått så er det en av de viktigste betingelsene i kontrakten med det å være en förvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel akkurat det som er problemet. At de fleste som er fòrverter er vanlige familiefolk som ikke har så inngående kjennskap til avl. I de situasjoner der fòrverten er erfaren med valping er det ikke uvanlig at kullet fødes hjemme hos fòrverten. Men da mot kompensasjon av noe slag pga alt arbeidet det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg. Mener du: 1. at valpekullet burde/kunne bli født hos forvert og etterhvert flyttet til oppdretter, eller 2. at valpekullet skulle bare være hos forverten fra fødsel til leveringstid?

Vel, hvis jeg hadde vært oppdretter ville jeg definitivt hatt valpekullet hjemme hos meg helt i fra fødselen. Hvorfor? - Fordi JEG er oppdretteren, dette skal være under mitt kennelnavn, det er jeg som skal ha jobben (og fordi jeg liker det?). Det også jeg som skal selge valpene, jeg må jo vite hva jeg selger..

:o

(Unntak hvis jeg kjente forvert svært godt og valpene kunnevært der de 3 første ukene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg. Mener du: 1. at valpekullet burde/kunne bli født hos forvert og etterhvert flyttet til oppdretter, eller 2. at valpekullet skulle bare være hos forverten fra fødsel til leveringstid?

Vel, hvis jeg hadde vært oppdretter ville jeg definitivt hatt valpekullet hjemme hos meg helt i fra fødselen. Hvorfor? - Fordi JEG er oppdretteren, dette skal være under mitt kennelnavn, det er jeg som skal ha jobben (og fordi jeg liker det?). Det også jeg som skal selge valpene, jeg må jo vite hva jeg selger..

:o

(Unntak hvis jeg kjente forvert svært godt og valpene kunnevært der de 3 første ukene)

Jeg mener at dersom förvertfamilien kunne hatt hunden og hele valpekullet hjemme hos seg selv så skulle de fått lov til det, er jo tross alt det huset og den familien hunden kjenner best.

Hadde jeg vært förvert og hadde hatt hunden hele tiden fra den var valp, jeg hadde ikke behandlet den noe anderledes enn de som var mine på papiret. Jeg hadde da ikke ville gitt fra meg hunden til en oppdretteren fordi hun skulle spe på lommeboken til den personen som var eier på papiret, i mange tilfeller kjenner jo ikke oppdretter hunden engang, förvertfamilien er kanskje de eneste hunden føler seg trygg sammen med, så hvorfor må da eier på liv og død ha hunden i sitt eget hus bare fordi den skal føde når personen ikke har mulighet til å ha hunden sin hos seg alle de andre dagene i året.

Kan ikke oppdretter selge valper som bor hos förvertfamilen ? De kan vel ha kennelnavnet på valpene selv om valpene ikke bor hos oppdretter, I utgangspunktet så stoler vel oppdretter såpass på förvert siden förvert er kompetent nok til å ta seg av hunden ?

Det er vel akkurat det som er problemet. At de fleste som er fòrverter er vanlige familiefolk som ikke har så inngående kjennskap til avl. I de situasjoner der fòrverten er erfaren med valping er det ikke uvanlig at kullet fødes hjemme hos fòrverten. Men da mot kompensasjon av noe slag pga alt arbeidet det medfører.

Har fått inntrykk av at dette ikke er helt vanlig innen förvert/oppdretter-miljøet, men bra at noen i det hele tatt kan tenke i de baner.

Man trenger ikke å ha drevet med oppdrett og avl i mange år på hund for å klare å takle en tispe og et valpekull, jeg syns det er rart at ikke oppdrettere som har bikkjer hos förverter ikke syns det er best for tispen at hun er "hjemme" i det miljøet og hos den familien hun kjenner best, ihvertfall for førstegangs mødre.

*Dobbelpost, bruk siteringsfunksjonen - mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane - Hvis "din" oppdr. har satt ut en tispe på bor bare fordi han/hun skulle "spe på lommeboken", så er jeg jo enig i dine motforestillinger. Men vi får vel håpe at det finner LITT andre grunner for å gjøre noe slikt, da..

Jeg ser flere gode grunner for å ta tispen hjem til oppdr. når hun får valper.

For det første så er det sikkerheten. Jeg vil anta og tro at en erfaren oppdretter faktisk vil kunne vurdere selve fødselssituasjonen bedre, hjelpe til, vite når man kanskje må ha veterinærhjelp, når en valp må livreddes, etc, slik at faremomentet for både mor og barn blir redusert mest mulig både ved fødsel og den kritiske første tiden. Selv om de aller fleste hunder greier slikt godt selv, så er det likevel tryggere med en som vet hva som skjer i nærheten. På samme måte som vi mennesker nok føler når vi skal ha barn ang. en jordmor eller lege.

Og som nevnt før her - for å bli kjent med valpene, så man kan se hvordan valpene faktisk er i humør/temperament. Men ja, dette kan jo gjøres ved at oppdr. henter tispe + valper når de små er et par/tre uker. Men da får jo fôrverten bare den kjedelige tiden med valpene, og misser den morsomste og søteste.. Kanksje ikke helt ideelt for denne, det heller?

Også er det jo det å ha valpeinteresserte rennende ned dørene for å hilse på SIN valp - ikke alltid like hyggelig det heller 4-5 kvelder i uka'. I alle fall ikke hvis man deler hus med andre folk som krever sitt av oppmerksomhet, som f.eks. barn..

Man har da hørt om mang en valp som har måttet bøte med livet for at eieren til tispen tar mindre intelligente valg - hvem tar da "ansvaret" for dette, emosjonelt og økonomisk hvis fôrverten gjør noe ubetenksomt som koster en valp eller to livet?

Det er så utrolig mye jobb å ha et kull at jeg kan ikke skjønne hvordan man skal kunne lage en avtale som betaler fôrverten for den jobben, heller.

Personlig synes jeg egentlig ikke den jobben engang er verdt ALLE pengene som kommer inn for et valpekull, så det må påberegnes en masse ideell gratis-jobbing uansett. Og det er forhåpentligvis "belønnet" med et godt valpekull med eget kennelnavn.. Men det er jo mulig at en fôrvert kunne synes det var hyggelig, moro eller interessant, da.

Når så alt det er sagt, så er jeg fullstendig enig i uromomentet ved å ta en drektig tispe hjem til oppdretteren (nytt miljø, andre hunder - grunn for en mere stresset tilværelse). Jeg kan ikke forstå folk som kjøper inn en drektig tispe og får valper nærmest som første møte med sin nye hund. Men det funker jo for mange det også, utrolig nok.

Men det viktige er vel at man sørger for å ha en GOD og jevnlig kontakt med fôrhunden, slik at den faktisk er trygg og kjent også hjemme hos oppdretteren. Da vil man troligvis eliminere endel stressmoment for den vordende/nybakte moren og valpene, vil jeg tro.

Og ja, jeg skulle teoretisk sett gjerne hatt en fôrvert som ville ha alle mine kull, jeg. Da jeg aldri har syntes det er noen "stas" å ha valpekull (før lenge etter levering). Men jeg hadde jo mistet veldig mye av kontakten med valpene "mine", da. Og ikke minst muligheten å se utviklingen på samme måte som man gjør når man lever med dem i 24 timer i døgnet.

Såfremt ikke fôrverten nærmest hadde meg boende hjemme hos seg de to mnd - og da kan man jo like gjerne ha valpene hjemme hos seg selv, liksom..

Men det er litt rart å tenke på, ja - at noen folk villig går inn i en avtale hvor de leverer fra seg sin kose/familiehund i en såpass dramatisk sitasjon, og for en såpass lang periode (8-9-10 uker).

DET har jeg faktisk aldri skjønt at noen gjør...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Har fått inntrykk av at dette ikke er helt vanlig innen förvert/oppdretter-miljøet, men bra at noen i det hele tatt kan tenke i de baner.

Man trenger ikke å ha drevet med oppdrett og avl i mange år på hund for å klare å takle en tispe og et valpekull, jeg syns det er rart at ikke oppdrettere som har bikkjer hos förverter ikke syns det er best for tispen at hun er "hjemme" i det miljøet og hos den familien hun kjenner best, ihvertfall for førstegangs mødre.

For det første - en oppdretter som setter en hund ut på for og deretter aldri ser den igjen før den skal ha valper har jeg liten sans for - man bør vise interesse for sine fôrvertshunder.

Vi har fôrvertshunder, og dette er deres andre hjem - våre fôrvertstisper er her på ferie når fôrvert skal bort, de kommer på besøk og vi har god kontakt - våre fôrvertstisper føler seg hjemme her og er stort sett veldig veldig glade og fornøyde når de kommer hit.

Og min erfaring er at de fleste oppdrettere har slik god kontakt med sine fôrverter. Altså - hverken oppdretter eller oppdretters hjem er fremmed for hunden.

Punkt 2 - jeg mener at ei tispe som er så veik mentalt at den tar skade av å få valper ett annet sted enn der den bor ikke bør ha valper i det store og det hele er nå min oppriktige mening.

Vi har faktisk hatt kull på to tisper som vi ikke har kjent i det hele tatt vi - tisper vi har lånt av andre oppdrettere - den ene reiste vi og tok med oss og paret og leverte og hentet igjen når valpene skulle fødes - gikk veldig veldig fint - det var som om hun alltid hadde bodd her. Det samme med den andre...........

Mentalt stabile hunder fikser det der lett uten at det er noen påkjenning annet enn en vanlig fødsel ville vært hos eier/fôrvert.

Klart har man er fôrvert man stoler på og VET at kan dette med oppdrett og som gjerne VIL ha kullet hjemme - ja, så lager man jo en avtale på det - vi har avtale på det på vår Parson. Hun er en fôrvertshund, dvs. hun er eid av min venninne, men bor hos oss - min venninne bor i Bergen, av praktiske årsaker ble det derfor bestemt at om hun skal ha valper så skal de fødes her - som kompensasjon får vi 1000 pr. valp. Helt grei avtale - og en avtale jeg lett kunne inngått med fôrverter også. Erfaringsmessig vil imidlertid de færreste fôrverter ha valper hjemme, og jeg skal kjenne fôrvert svært godt før jeg går inn på sånn avtale - ene og alene fordi sluttproduktet skal assosieres med mitt navn og da vil jeg gjerne kunne stå for det og vite hva jeg selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så enkelt som at om man ikke vil at hunden skal være borte for å ha kull, så får man heller kjøpe valpen fullt - da er liksom ikke det noen problemstilling lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...