Gå til innhold
Hundesonen.no

HJELP! Tika har svelget et plaster!

Recommended Posts

Willy har svelget plasten fra en pølsepose når vi åpnet den. Sikkert fordi bikkja er så vanvittig glupsk og at det luktet pølse. Han har også svelget sånn papirlokk på de små yoghurtboksene. Jeg trodde han skulle slikke det rent som hun andre her gjør, men svelget det visst helt.

Begge deler kom ut igjen på kvelden. Bare kikk i bæsjen de nærmeste dagene og forsikre deg om at det har kommet ut :ahappy:

Oppstår det forstoppelse er det bare å skynde seg fort fort fort til dyrlegen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare følg med på henne, så merker du jo om hun begynner å oppføre seg annerledes, eller sliter med å bæsje :ahappy: Det går nok bra. Mona spiste en sånn porsjonsleverposteiboks av aliminium en gang, men den kom ut den også gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona spiste en sånn porsjonsleverposteiboks av aliminium en gang, men den kom ut den også gitt.

Hvordan i all verdens land og rike klarte hun å spise aluminium!?! :Laugh: Mona får det virkelig til altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verdens land og rike klarte hun å spise aluminium!?! :Laugh: Mona får det virkelig til altså.....

Jeg gav den til henne og trodde jo ikke hun skulle svelge hele greia <_< bare spise leverposteien. Men så tygde hun den kjempliten og svelget den, jeg hadde ikke sjans til å stoppe henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav den til henne og trodde jo ikke hun skulle svelge hele greia <_< bare spise leverposteien. Men så tygde hun den kjempliten og svelget den, jeg hadde ikke sjans til å stoppe henne.

Jeg har et lite inntrykk av et ulvehundene kan fungere som kvern :ahappy: Naboene til besteforeldrene mine driver oppdrett av rasen, og de spiser MYE rart uten problem altså. Kan kanskje sammenlignes med geiter? :)

Ser forresten for meg at hun spiste den boksen *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe veeldig kjent... passer alltid på å holde veeeldig godt i alt av bokser, beger osv videre som Willy skal få spise av... :ahappy:

Kvern ja... :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvern ja, det passet bra :o Mye rart som bare går gjennom der. Marius kjøpte en sånn svæær rødvinsmorrpølse som vi spiste. Og de har jo sånn seigt skall man må ta av før man spiser dem. Det spiste Mona og bæsjet ikke på et døgn, før jeg måtte dra det ut av rumpa på henne neste dag. Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten her har både spist tapeten på veggen og teppebiter, alt kom ut igjen...men ikke nødvendigvis uten at det ble hengende litt fast i enden.... :o

Plaster er så mykt og lite at det kommer nok lett ut igjen ja.... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekla var i søpla på badet og fant seg et truseinnlegg her en dag mens mamma passet henne, og jeg har ikke sett noe til det siden, men hun oppfører seg som før og bæsjer uten problemer, så regner med det har kommet ut, uten at jeg har sett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat-tomsingen var ram til å spise skinnsofaen vår da han var liten.. Først så spiste han opp skinnet (lær er fra ku = mat, helt opplagt det). Jeg fikk virkelig erfare at skinnsofaen var fyllt med rosa skumgummi.. Når Kakkelakken bæsjet, så så det ut som vanlig.. ehm... vel .. vanlig dritt rett og slett sånn i "utfartsøyeblikket", men så snart det var helt ute i "fri dressur" så spratt den rosa skumgummien tilbake til all sin fordums store, luftige rosa herlighet - gjerne med et lite "ploff". Skremte livet av meg første gangen - alle disse ploffende brune klumpene som spratt ut til rosa skumgummi-biter! Rene tegnefilmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat-tomsingen var ram til å spise skinnsofaen vår da han var liten.. Først så spiste han opp skinnet (lær er fra ku = mat, helt opplagt det). Jeg fikk virkelig erfare at skinnsofaen var fyllt med rosa skumgummi.. Når Kakkelakken bæsjet, så så det ut som vanlig.. ehm... vel .. vanlig dritt rett og slett sånn i "utfartsøyeblikket", men så snart det var helt ute i "fri dressur" så spratt den rosa skumgummien tilbake til all sin fordums store, luftige rosa herlighet - gjerne med et lite "ploff". Skremte livet av meg første gangen - alle disse ploffende brune klumpene som spratt ut til rosa skumgummi-biter! Rene tegnefilmen..

Hahahahahahaha! Måtte bare kommentere hvor mye jeg lo nå ;) Skulle jeg (faktisk) likt å sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dette er veldig seint, men som et tips jeg fikk (av dyrlegen) kan man altså gi asparges på glass til hunden. Det kapsler inn hva det nå er hunden har spist, og får det ut igjen på en skånsom måte. Brukes fx når hunden har fått i seg sprøytespisser, og er mer vanlig å bruke i USA enn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dette er veldig seint, men som et tips jeg fikk (av dyrlegen) kan man altså gi asparges på glass til hunden. Det kapsler inn hva det nå er hunden har spist, og får det ut igjen på en skånsom måte. Brukes fx når hunden har fått i seg sprøytespisser, og er mer vanlig å bruke i USA enn her.

Jepp, signerer dette rådet her. Problemet melder seg derimot når ikke hunden synes asparges er noe særlig fristende!

:closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...