Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H (igjen)


helle

Recommended Posts

Jeg har nettopp byttet for til V&H og lurer på hvor mye jeg skal gi. Jeg har en Dvergpinscher som er alt for tynn, fordi hun ikke liker tørrfor og derfor ikke spiser i det heler tatt :closedeyes: . Jeg har kjøpt inn 2 forskjellige pølser hittil for å se hva hun liker.. Den med kylling og slikt liker hun veeeeeldig godt, mens den som var rein vom likte hun ikke noe særlig...

Foreløpig har jeg gitt henne ca 125 gram 2 ganger for dagen, og hun har allerede begynnt å legge på seg. Hun veier i underkant av 4 kg, men skal opp i 4,5kg. Gir jeg henne for mye? Eller er det ok å gi det til hun har oppnådd ønsket vekt, og derretter begynne å gi mindre? Hvor mye V&H skal man gi til en aktiv hund som veier 4,5 kg?

Hvordan er NP i forhold til hvor mye man må gi? Må man gi mindre eller mer? Og er NP dyrere? Jeg betaler 200kr for 10 kg V&H.

Håper noen kan hjelpe meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 gram er vel det hunden din normalt skal ha om dagen (2% av kroppsvekta du vil hunden skal ha, du må muligens gi en del mer om hunden er veldig aktiv)

Så jeg tror du kanskje gir for mye nå. (særlig om du gir 250 gram totalt, det er nok til en hund i normal aktivitet på 12,5 kilo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar :ahappy: Sto masse nyttig i linken som ble postet!

Om jeg regner at siden hun er liten hund at hun skal ha 3,0% av kroppsvekten og ikke 2%, og regner ut hvor mye mat hun skal ha for dagen når hun er oppe i 4500 gram som er ønskelig vekt på henne, så blir det til at hun skal ha 135 gram om dagen.

Høres dette mer fornuftig ut en så mye som jeg har gitt henne nå? Jeg har jo faktisk gitt henne 250 gram. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel se mer fornuftig ut ja :-)

Prøv med 135 gram du.. går hun ikke opp da, så øk litt om gangen..

Jeg mener iallefall at det er lettere enn å gi alt for mye en stund og så ikke være sikker på hvor mye den skal ha etterpå..

Kan bli vel mye jojo da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste faktisk ikke at man skal fôre ca 2 % i forhold til hundens kroppsvekt, har nettopp begynt med VH selv. Men da er jeg opplyst :ahappy:

Forøvrig har jeg fôret med en halvkilos pølse om dagen, og etter å ha lest denne tråden måtte jeg jo sjekke hvor mye dette blir i prosent av hans vekt. Det ble 2 %, så da har jeg forhåpentligvis fôret riktig foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V & H: en annen "mal" er å ta vekten i gram x 2 og fjern en 0.

Feks 30 kg: 3000 x 2 = 6000 - 0 = 600 g pr dag.

Tilsvarer % regningen, men det går kjappere i mitt hode :icon_redface: å regne på den måten.

Jeg tok utgangspunktet i dette på mine hunder og justerer behov mer/mindre på hver enkelt hund avhengig av aktivitetsnivå, ytelse, alder etc. Har fòret slik i mange år og det funker utmerket hos meg. I tillegg får de seff mye annen rå mat, da justerer jeg mengden V & H ifht hva de får, samt mye rå bein. Jeg gir ikke tørrfòr, men antar at hvis man blander er vel totalen omtrent det samme :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V & H: en annen "mal" er å ta vekten i gram x 2 og fjern en 0.

Feks 30 kg: 3000 x 2 = 6000 - 0 = 600 g pr dag.

Tilsvarer % regningen, men det går kjappere i mitt hode :icon_redface: å regne på den måten.

Nå er vel det regnestykket litt galt. 1kg = 1000 g, altså er 30 kg = 30 000 g. Så ut fra ditt regnestykke blir mengden for hunden skal ha: 30 000 x 2 = 60 000 - 0 = 6000 g per dag = 6 kg. Det kan da ikke stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne i stedet for å lage ny jeg. Ca hvor mye bør en ulvehund ha? Veier ca 65 kg, og kan få litt tørrfor i tillegg. Har pølser på 1kg.

Du skal bruke vist du fôrer rent på V&H rund 1,3kg så altså vist hun får litt tørrfôr så er det riktig med 1kg pølse om dagen,men du må se det litt ann,altså du regulerer det selv blir hun for tynn så øker du å blir hun tjukk så går du ned,når det er sagt så er den med kylling mindre fett i en i nr 25 og 33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer selv å bytte til råforing (om det er det det heter?), men pga dårlig økonomi for tiden er jeg ganske opptatt av pris... Er det generelt dyrere å fore rått enn tørrfor (synes tørrforet er ganske dyrt jeg, bruker Royal Canin).

Finnes det ulike typer rått for (og hva heter de)? Er V&H én type sånt for?

Er det prisforskjell på de ulike merkene?

Og ikke minst, er det kvalitetsforskjell på dem?

Tusen takk om noen kan svare, er helt grønn på dette området :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer selv å bytte til råforing (om det er det det heter?), men pga dårlig økonomi for tiden er jeg ganske opptatt av pris... Er det generelt dyrere å fore rått enn tørrfor (synes tørrforet er ganske dyrt jeg, bruker Royal Canin).

Finnes det ulike typer rått for (og hva heter de)? Er V&H én type sånt for?

Er det prisforskjell på de ulike merkene?

Og ikke minst, er det kvalitetsforskjell på dem?

Tusen takk om noen kan svare, er helt grønn på dette området :D

Her forer jeg 4 hunder på V&H for litt i ovekant av kr. 400,- pr. mnd. Da jeg brukte tørrfor lå foringsutgiftene mine på et sted mellom kr. 500,- - 600,- (brukte RC og Eukanuba).

Det er kun V&H som er ferdig produsert råfor, og billigere blir det dersom du er flink til å spe på med annet rått på tilbud i butikken som f.eks. koteletter, fårikålkjøtt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, ok, det visste jeg ikke. Hva er å foretrekke? Hvilket er lettest håndterlig og lukter det mer eller mindre en rått? Mange spørsmål fra meg her, men jeg lurer veldig på alt med dette :) Prisforskjell på de to?

Norwegian Polar har konsistens som kompakt, grov leverpostei (lukter litt som leverpostei også). Holder seg ca 1 uke i kjøleskap. 20 kg koster mellom 350,- og 400,- (avhengig av forhandler). Tror foringsmengden er nogenlunde lik på NP og V&H; ca 2% av kroppsvekt (litt mer for små hunder). Det er billigere å fore med NP / V&H enn med de fleste tørrfor.

Hva man foretrekker er individuellt. Noen vektlegger rått (V&H) og tar med seg ulempene det gir (kortere holdbarhet, mer lukt, blodsøl), mens andre godtar varmebehandlingen (NP) for å få "mindre klin" og lengre holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...