Gå til innhold
Hundesonen.no

Merke og hevelse etter flått

Mirai

Recommended Posts

Mona hadde en flått her, som jeg ikke har lagt merke til/kjent før den nå var nokså moden (æsj). Så jeg tok mot til meg og tok den av, fikk med både hode og bein og den sprellet og koste seg før den måtte i døden.

Men, da jeg kikket nærmere etterpå, så jeg at det var en ganske stor skorpe som hadde ligget på den ene siden av den fylte flåtten, samt et hevelse. Jeg klemte litt forsiktig rundt og kjente at det også er hovent inni. Da jeg klemte litt hardere kom det litt mørkt, tjukt blod ut.

Jeg har renset det med Pyrisept, og hunden virker i fin form og helt normal. Men det ser jo litt stygt ut? :ahappy:

Legger inn et bilde så det kanskje er lettere å si noe om det.

flottbitt.jpg

PS: Ja, jeg har ringt til dyrlegen og fått time i morra 0845 :) Og før noen roper om at jeg er hysterisk så er grunnen til at jeg spør rett og slett fordi en flått aldri har gitt en slik reaksjon på Mona før. Pluss at turen til vetten er mer for vaksiner enn for å sjekke det merket ;) Men greit å få begge deler gjort når det allikevel er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har behandla hund etter flåttbitt på mistanke jeg, borrelia er noe jeg har stor respekt for, så heller en kur for mye enn en for lite når det gjelder akkurat det der.. Så jeg syns ikke du er hysterisk! Verdt å høre med veterinæren for.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det uunngåelig med flått på tross av diverse midler, og jeg har sett det der mange ganger. Litt for mange til at jeg tror det har noe med borrelia å gjøre (rett nok er mye av flåtten her infisert, men ikke SÅ mange). Hos kattene er det mer en regel enn et unntak at det blir seende sånn ut etter flåtten. Min konklusjon er altså at jeg ikke har filla peiling. :ahappy:

Borreliose skal man ikke tulle med nei, dessverre er ikke veterinærstanden generelt så veldig "gode på sånt" (de ser for eksempel ut til å tro at om blodprøven er negativ, så er alt fryd og gammen), så en behandling for sikkerhets skyld er antakeligvis ikke så dumt. Man må bare være obs på at vanlig apocillin kanskje ikke gjør nytten (hos mennesker har man for lengst gått over til å bruke tetracykliner på slikt, om jeg husker rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt dere ikke kaller meg hysterisk :) Pleier en kur å koste mye? Sånn veldig ca, liksom 300,- eller 1000,-?

Ifølge felleskatalogen.no er det ikke så ille.. Apocillin 30 stk. kr 64,90, Tetracyclin 100 stk. kr 133,10 (de kommer i forskjellige pakninger altså, jeg bare valgte noen som eksempel).

Men man skal vel gjerne ha hunde-ekvivalenten til Tetracyclin (Ronaxan eller Vibramycin tror jeg), og veterinærkatalogen oppgir visst ikke priser.. Og for alt jeg vet kan det hende veterinæren gir deg noe annet enn Apocillin også, så man må nok bare vente og se. Er visst ikke mye til hjelp i dag, jeg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du noe middel forebyggende mot flått?? Sånn i fremtiden tenkte jeg på da.. Bruker ekspot på mine og det finnes ikke flått på dem. Kattene er fulle av det, så sånne ekle krek er et her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du noe middel forebyggende mot flått?? Sånn i fremtiden tenkte jeg på da.. Bruker ekspot på mine og det finnes ikke flått på dem. Kattene er fulle av det, så sånne ekle krek er et her...

Det finnes flåttmiddel til katt også - Frontline. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke brukt noe. Det er visst veldig lite flått her. Men jeg klarte å få med den ene som fantes hjem <_< Har brukt Expot tidligere, men syns ikke det hjalp noe særlig. Vanskelig å fordele over en så stor hund. Skal høre hvor mye det er for halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs ikke fordele... Jeg tar to pipetter i nakken på Willy.. Må bare passe på at du treffer huden. Står jo oppgitt hvor mange pipetter pr kg. Tror det er 1per 15 kg hund. :ahappy: Men er det lite flått er det jo like greit å pelle vekk de få som er da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Ugh, er det flått oppe hos deg? Jeg tror jeg må bli flinkere til å sjekke Tinka, gitt...

Litt OT men, det er jo kommet en del flått hit også nå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier at trøndelag er full av flott, men har aldri opplevd flott, på verken katta eller hunden (katta er 17, aldri hatt flått)

MEN da vi var på Parson Weekend, ved Vestby, fikk Zorro 3 flått (bare ved å gå i gresset <_< )

Det var vår første erfaring med flått liksom ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hevelsen har gått mye ned, jeg måtte kjenne etter den for å finne den. Fikk resept fra dyrlegen da, så hvis den blir større igjen går vi og henter medisin :ahappy:

Forresten kostet to min der inne samt en vaksine 460kr. Yey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bruker expot på schæfer med veldig god effekt. Men opplever både på hest og hund at de forsjkellige midlene virker veldig forskjellig på forskjellige individer .... (Hvor mange ganger greier man å putte et ord inn i samme setning !!)

Ser ikke en flått på bikkja den perioden expoten virker, og hun kryr av dem så fort virkningen er over ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...