Gå til innhold
Hundesonen.no

"Aggressiv" hund

Martine

Recommended Posts

Skrevet

Det virker som om cocker spaniel'en min er redd for større hannhunder. Han tøffer seg veldig, ved å knurre, bjeffe, og hoppe mot hannhunden. Er hunden mindre enn han, er han en engel. Tisper forguder han! Hannhunden vi har her hjemme går det også helt greit med.

Noen som har tips om hva vi kan gjøre for å trene han opp til å tåle større hannhunder bedre? Vil virkelig at han skal bli litt snillere mot dem, er ikke noe gøy at han alltid blir så sur! Til og med nuffer skal han "ta"...

Han skal også passe på meg. Broren min får ikke komme bort å gi meg en klem før lille cocker er der og sier i fra at ingen får plage matmor! Han kan bjeffe, knurre og hoppe mot han, men gjør ikke noe mer. Med en gang han har mat i hånden, bryr han seg ikke mer om det. Men han kan vel ikke gå rundt med mat i hånden konstant?

Skrevet

Høres ut som han er usikker/redd større hunder, og dermed reagerer han med å bjeffe/knurre. Tror ikke han er ute etter å ta store hunder, men at han reagerer fordi han er redd. Det er mange måte å reagere på ved redsel, og mange reagerer med forsvar. Høres ikke dominant ut siden han ikke reagere på mindre hunder, men kun på større.

Er det kun i bånd han er sånn, eller er han på samme måte løs?

Du må prøve å få han trygg på andre hanner. Avled med en forsterker når du er i nærheten av noen og prøv å avbryte reaksjonen og få han til å gjøre noe positivt. Du kan også la han omgås med noen faste store, rolige voksne hunder, som gjerne overser han, og la han omgås dem, men ikke risikerer noe bråk.

Skrevet

Jeg vil gjerne svare på det med utfall når menneskene hans klemmer hverandre. Fibi liker heller ikke det. Det kan jo ha noe med at hunder står slik når de sloss og derfor misforstår de situasjonen litt. Det vi gjorde var å klemme litt ekstra og prate litt koselig til hverandre i samme slengen. Hunden fikk ikke noe oppmerksomhet. Nå kan hun pistre litt i det vi klemmer, men så er det som hun kommer på at det ikke er noe å bry seg om og så fortsetter hun med sitt.

Skrevet

Takk for svar!

Det jeg er litt redd for, med tanke på å la han være med store hannhunder, er at selv om de er rolige og overser han, så skal cockeren bort til dem. Prøvde det med en av hundene til venninnen min, da turte vi ikke slippe han en gang, fordi han bare knurret, bjeffer og hoppet fram. Virket som om han var skikkelig sinna. Må nevnes at nuffen bare stod der og logret med halen og lurte på hva han holdt på med!:whistle: Men uansett, vi ble litt redde. Det kan jo "klikke" for alle hunder. Men skal prøve å avlede han.

Å, det skal jeg prøve! Snakke rolig og med "snill" stemme hver gang jeg klemmer noen.

Igjen, tusen takk for svar!

Skrevet
Det jeg er litt redd for, med tanke på å la han være med store hannhunder, er at selv om de er rolige og overser han, så skal cockeren bort til dem. Prøvde det med en av hundene til venninnen min, da turte vi ikke slippe han en gang, fordi han bare knurret, bjeffer og hoppet fram. Virket som om han var skikkelig sinna. Må nevnes at nuffen bare stod der og logret med halen og lurte på hva han holdt på med!:whistle: Men uansett, vi ble litt redde. Det kan jo "klikke" for alle hunder. Men skal prøve å avlede han.

Men det kan jo være fordi han nettopp var i bånd? Kanskje han ville ha oppført seg helt annerledes om han var løs?

Det er vanskelig å si for oss fordi vi ikke får sett ham i virkeligheten, selvsagt.

Skrevet

Du bor i Oslo, da har du god tilgang til ulike hundeskoler/trenere. Vil du finne ut mer om hvordan du bør håndtere dette hundeproblemet, så kan det være litt skummelt å teste det ut selv - fordi hunden din kan få seg en utrolig negativ erfaring dersom han gjør en finte mot "rette" - les gale - hunden, og får juling. Da er det iallfall dumt stelt.

En god hundetrenere har ofte noen "solide" hunder som de kan bruke som figuranter, hunder som de vet ikke vil gidde å svare dersom det er snakk om en ung og usikker og oppkjeftig hund. Og så kan de vurdere din hund i utgangspunktet først også.

Hva med Hund i fokus, de kan sikkert ha litt å bidra med.

Skrevet

Var hos kusinen min på tirsdag, og da fortalte hun om hundekurset hun går på. Lundquist eller noe? Hun sa i hvert fall at de er utrolig flinke med hunder som har problemer, så har store planer om å gå noen kurs der! De har også en intensivuke.

Han kan fint leke med flat'en som han har kjent siden begge var små. Det går bra, helt til han plutselig finner ut at, "oi, den hunden er jo større en meg!" og da starter han igjen. Selv om de er løse. Han er selvfølgelig bedre med noen enn han er med andre, men det er jo uansett litt slitsomt. Får håpe vi får bukt på problemet!:whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...