Gå til innhold
Hundesonen.no

Symra er så "for seg"!

Symra&Pippin

Recommended Posts

Er alle valper sånn? Hvis Pippin har en leke i munnen, så hiver hun seg inn i kampen for å få tak i den, det klarer hun i løpet av få sekunder selv om han virkelig går inn for å beholde den. Og hvis jeg hiver en liten neve godbiter utover gulvet (for å avlede dem fra noe), så plukker hun opp 97% av dem i et rasende tempo. Pippin blir bare stående å glippe med øynene av innsatsviljen hennes! Hun er ikke ekkel mot Pippin, hun har bare så mye mer tæl...

Er dette typisk valpeoppførsel, eller sier det noe om Symra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en hyggelig, ikke-konfronterende hannhund som blir litt satt ut av en kvikk liten valp... verre er det ikke :|

Ulempen jeg eventuelt er at hun kan få litt "dårlige vaner" av det, og tro at alle er like oversnille som ham i tilsvarende situasjoner, og være litt for bråkjekk med fremmede hunder. Jeg har sett en gåpåvalp med snill mor som var mye mer langmodig, valpen var en miks med noe mye mer aktivt, og moren lot den få litt frie tøyler - for frie. Som voksen kunne den gå for langt i forhold til andre hunder, til å ta mat nærmest ut av munnen på dem. Og da fikk den seg en smell eller to, som var såpass uforståelige at den ble usikker på enkelte hunder.

Godis på gulvet er en ting, der er "finnern vinnern". Noe annet er det å "lære" at hun kan ta leker fra voksne hunder. Om du skal GJØRE noe med det... tja. Kanskje vil Pippin sette mer grenser etterhvert, eller kanskje hun vil roe seg. Men du skal kanskje se litt om hun er like kjekkas med andre, mer fremmede hunder - og om ting begynner å gå litt langt der. Og så eventuelt kanskje gå inn og jobbe litt med det.

Du skriver jo ikke noe om hva hun gjør etterpå, om hun vil ha det i fred, om hun knurrer på ham, eller om det bare er overstadig drakamp som Pippin bakker ut i - og at det var selve "drakampen" som hun tar av i, og ikke i ønsket om å TA hans ting. Det er litt nyanser der.

Men med den rasen... er ikke de stort sett ganske greie og trygge hunder? Det er liksom ikke mallevalp vi snakker om, så det går seg sikkert til. Som sagt, det eneste er å overvåke at hun ikke blir altfor frempå i forhold til andre hunder. Blir hun det, og fortsetter å være det når hun blir en "eldre valp", får du finne noen gode "oppdragere" som kan sette litt grenser for hva som er lov på en hyggelig måte; så hun lærer det der - og ikke av en usikker sjel som banker henne opp over en ball eller en leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei vet akkurat hva du mener min valp gjør akkurat det samme med sin kompis Felix :rolleyes:

De skal alltid ha de samme lekene / beina og har en drakamp om dem hele tiden. Min valp virker veldig tøff i disse lekene og Feli har all verdens tolmodighet. Siden det ser ut til at begge koser seg og har det morro lar vi dem holde på. Min eneste bekyring er som nevnt her at han skal bli litt for tøff iforhold til andre hunder. Han skal nok lære litt av hvert etterhvert :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som hunden min! Hun har alltid vært sånn som du beskriver, og er enda sånn i en alder av 11mnd. :whistle: Hun skal ha alt det andre har, NÅR de har det, for DA er tingen interessant. Men går den andre hunden ifra tingen, så bryr hun seg ikke hun heller. :ahappy: Og spiser en annen hund godis som hun egentlig ikke liker, så liker hun det faktisk der og da - for den andre hunden spiser jo må vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane er også sånn. Varja er heldigvis 'kvinne' nok (:whistle:) til å si i fra hvis ikke jeg rekker det før han 'forbryter' seg. Willis er mer den laidback typen, det er liksom ikke sååå nøye å 'sloss' for et tyggebein.. Der må jeg inn og styre mye mer, for som akela sier, jeg ønsker ikke at han skal gå på en smell når han blir stor gutt, bare fordi han ikke har lært annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...