Gå til innhold
Hundesonen.no

Åssen raser

linn88

Recommended Posts

Skrevet

Er du ikke like begeistret for Aussie lenger?

Rasen er fantastisk den.... men jeg liker dårlig en del av aussie miljøet, og jeg vil ikke ha hele utstillings verdenen mot meg fordi jeg avler på en gjeter aussie... presset blir for stort for meg :)

Skrevet

åssen kan du avle på aussie med gjeterhund instinkter uten å bruke modern til det?? du sa til meg at du bare hadde prøvd en gang med henne

Skrevet

ja, har kun gjort det en gang. men hun inponerte stort :) dessuten ligger det masse gode gjeterer i linjene ;) Vicky kunne blitt en veldig god gjeterhund. Men det er ikke det som interesserer meg mest ;) en sunn og god mentalitet er det aller viktigste etter helsa

Skrevet
kanskje jeg er et svakt menneske?

JA!!! Neida ;) Hehe.. Dersom du ikke er 100% sikker på at det er det du vil - så syns jeg det er en helt rett avgjørelse av deg å ikke sette kull på Vicky :)

Skrevet

ja.... jeg mener man må være 100% sikker for å sette liv til verden... :)

Skrevet

Trener med min 4. mndr gammle dvergpuddel.. Har som mål å klare alle kl.1. øvelsene i LP og prøve oss på AG :) Men det er jo en stund til enda.. ;)

Skrevet

trener ikke aktivt i noe som helst egentlig..har buhund og trener lydighet kun for gøy, hverdagsdressur er jo en selfølge, ellers hopper vi litt hinder og lærer og balansere på murer og slikt!

Skrevet

Jeg har en rask og kvikk labradortispe på 3 år. Vi klikkertrener 110% og målet er 1. 2. eller 3. plass i NM! :cry: Er i klasse 2 nå, men regner med opprykket til klasse 3 nå i august, og forhåpentligvis eliteklassen innen 2005 er over :wink:

Skaffer med Aussietispe i januar. Da blir det også lydighet selvfølgelig, og akkurat som labradoren min - så skal den klikkertrenes fra første stund, og målet er selvsagt NM der også! :lol:

Skrevet
vi ska fortsatt gå NM vikingskipet sammen? :D

NKKU Mesterskapet ja!:-)

Men det er et stevne i Sogn og Fjordane i Desember, og da går jeg klasse 3 der, og får satse på opprykket en av dagene:-)

Skrevet

Jeg trene lydighet og litt spor med min schäfertispe på 20 mnd. Trente tidligere på utstilling og, men ho har sterk HD så vi sluttet med den biten. :D

Men i oktober får vi ny valp så da blir det utstillingstrening og. :D

Skrevet

NKKU Mesterskapet ja!:-)

Men det er et stevne i Sogn og Fjordane i Desember, og da går jeg klasse 3 der, og får satse på opprykket en av dagene:-)

da krysser jeg fingrene for deg :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...