Gå til innhold
Hundesonen.no

Får valp og har en hundeaggressiv hund fra før.


KristinR

Recommended Posts

Jeg skrev jo at jeg kjenner henne i situasjon med drektige tisper. Og det har ikke vært noe problem. Dette er da hunder hun har kjent fra før.

Beklager, det så jeg ikke.

Akela: nei, jeg vet at ikke alle tisper reagerer på drektige tisper. Men med tisper som fyrer lett, har det skjedd at de (hvis det er fler enn 3) har rottet seg sammen og flydd på den drektige. Spesielt i typiske situasjoner der privilegiene deles ut: mat, godbiter, kos, leker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel... det høres ikke ut som særlig trivelige hunder? Kanskje de har et problem innbyrdes i utgangspunktet, og så ser de sitt snitt når noe endrer seg - men det er jo ut fra ulveteori (som jeg ikke er så veldig med på, men det er vel knapt gjort forskning på dette med hund) den drektige tispen som skal "stige i gradene"?

Det er mulig det er raseforskjeller, for maken har jeg ALDRI hørt om på mine ulike raser og alle de bekjentes, som har flere hunder og også flere tisper. Men nå er det ingen som har terrier heller, sånn ut fra nicket ditt mener jeg? <_<

Men det kan vel igjen ha noe med hvordan man behandler dem. Husker jeg snakket med en stor oppdretter av en terrierrase, som var veldig på "at man måtte være hard med de harde", og det henger kanskje litt igjen? Min erfaring er at hunder ikke blir bedre av å "kjeftes på" når de oppfører seg kjipt mot andre, at man bare øker de undertrykte guffefølelsene... som brått kan blomstre opp. Så hvis det er noe slikt...? Kan det være noe der?

Interessant det der, fordi det er liksom bare slike personlige observasjoner jeg har kommet over om slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titti, min dachsetispe, sklir også rett inn i beskrivelsen av Kristines hund. Bare at Titti reagerer kun på langhårede hunder UANSETT kjønn,kjønnsmoden, løpetid osv...

Men det jeg har erfart er at på naturlig grunn. Hvor ingen har sitt revir (Har selv kjørt 4mil bare for å komme på en plass Titti aldri har vært før) så går hilsingen mye greiere.

Hun er da ikke så opptatt av å vokte sitt, eller det hun tror er sitt siden hun har vært der før.

Jeg klarte å få henne blid ovenfor BCen til ei venninne av meg, og de pleier å være værst.

Men mener dere her inne seriøst at jeg da bare skulle gjort veien kort og dratt og avlivd?

Helt absurd etter min mening!

Utfra hva Kristine sier her har hun kontroll over situasjonen, og alt er i orden når hilsingen er overstått (Du får rette på meg hvis dette er feil Kristine).

Når jeg en gang i fremtiden skal ha en ny valp i hus, og det blir mest sannsynlig før Titti er død, kommer jeg til å la Titti, som da garantert er gammel, sur og gretten, og den nye valpen hilse på et nøytralt sted.

Og ja, Titti har flydd på hunder når jeg har vært uoppmerksom. Men i motsetning til andre hysteriske hundeeiere, kjenner jeg min hund og tar henne vekk. Alt ser veldig grusomt ut, men Titti har aldri (og jeg understreker ALDRI) skadet noen. Det ser værre ut enn det er.

Og hvis jeg ikke har misforstått helt feil her, så har Kristine også den kontrollen på sin hund, og klarer å lese den og dermed reagere før skaden har skjedd.

Så ja: jeg ville latt dem hilse. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...