Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkalkninger i ryggen


Recommended Posts

Siden i vinter har Mikey blitt stadig mer stiv i ryggen og bakbeina. Noen dager har det vært så ille at han ikke har satt seg ned frivillig hverken på kommando eller av frivilje. I dag hadde vi time til røntging av ryggen hans for å se om det var noe der. I tillegg fikk vi røntget hoftene på nytt just in case...

Resultatet er: Rett etter "schæferknekken" midt på ryggen har han 2-3 ryggvirvler som har forkalkinger på undersiden ned mot kroppen. Det er noen veldig synlige "tapper" i hver ende av disse virvlene som klart skaper et visst ubehag for gutten. Det er ikke så ille at virvlene har "vokst sammen" i såkalte bruer, men det er noe som sannsynligvis blir verre og som vi må begynne å ta hensyn til med en gang.

Hoftene er derimot helt fine og fri for problemer...

Dette er de tingene vi skal gjøre som forbygging:

- Gi Cosequin som tilskudd i tillegg til Aloe Vera tilskuddet han alt går på.

- Holde vekta hans stabil der den er nå.

- Vurdere å bytte til et fôr som er spesialtilpasset for leddproblemer

- Holde han i jevn aktivitet.

Er det noe mer vi bør/kan gjøre for å gi han en så god hverdag som mulig?

Vi har fått resept på Rimadyl, men har ikke lyst til å gi han smertestillende hele tiden akkurat. Da syns jeg det er bedre å vurdere å la han slippe...

Hvordan pleier forkalkninger å utvikle seg? Hvor fort går det fra "levlig" til alt for ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som du nevner gitt han mat for hunder med ledd problemer, min går på HILLS j/d og er kjempe fornøyd med dette, det kommer snart også i light variant hvis du er redd for at han skal legge på seg :whistle:

Hvis ikke hunden din liker omega3 oljen til dr baddakeys så ville jeg enten prøvd et annet merke omega3 eller gitt han kapsler som er ment til mennesker (husk å halvere dosen), min får Vitaplex omega3 kapsler og det glir rett ned.

Middler med Glycosamine og Chondroitin bør den også gå på, men det nevner du jo også.

Svømming og aktivitet i vann er kjempe bra for hunder med forkalkninger eller vonde ledd, men husk at hunden ikke skal rase i vannet, men bruke gode og rolige bevegelser så den jobber, mange tror at rasing i vannet er trening, en det er det desverre ikke alltid :D

Det kan også være lurt å tenke på å kjøle ned leddene i bena som han har vondt i etter tur, du får kjøpt kjølepakninger på apoteket (nexcare) eller du kan bruke frossene erter (i pose), dette er for å dempe smerter, ca 3-4 min på hvert ledd.

Hunder med leddproblemer bør få samme intensitet i trening hver dag, hvis hunden skal på lengre tur så bør du trappe opp over noen dager før og trappe ned igjen etter turen.

Du vet sikkert at oppvarming og nedtrapping etter trening er veldig viktig og vær nøye å se etter om hunden kompangserer og grip fatt i det med en gang før hunden får muskel atrofi og/eller spennte muskler/sener/ligamenter pga kompangsasjonen.

Fikk han diagnosen Spondylose? Dette er sånne forkalkninger som du prater om.

Det er veldig forskjellig hvordan artroser utvikler seg fra hund til hund, noen utvikler seg fort mens andre utvikler seg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se etter noe Omega3 tilskudd. Kanskje Vitaplex hadde vært noe å prøve. Hvor mye bør han ha av det? Han veier 40 kg, men vekta har kanskje ikke noe å si i den sammenhengen? Føles jo som jeg gjør han pillemisbruker siden Cosequin også er i pilleform. :rolleyes:

Mikey elsker vann så det å få han til å svømme blir enkelt å få til nå i sommer. :whistle: Blir litt verre til vinteren, men får prøve å finne gode alternativer innen den tid... Jeg skal kjøpe inn noe å kjøle ned leddene hans med. Enten kjølepakninger eller erter. Har blitt en dyr måned med utgifter på han så mulig det blir erter hvis det er litt billigere.. :D

Han har faktisk ikke fått noen spesifikk diagnose enda. Hvertfall ikke som veterinæren kunne gi oss i dag. Hun skulle få en annen veterinær som er der innimellom (som skal innom denne uka) som har noe videreutdanning innen skjelett og sånt til å ta en titt på bildene. Ser han noe hun ikke selv så i dag skal de ringe meg.

Krysser fingre, tær, poter og labber og alt annet som går ann å krysse for at det ikke utvikler seg fort på Mikey. Men.. Det er vel ikke annet å gjøre enn å vente og se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som du nevner gitt han mat for hunder med ledd problemer, min går på HILLS j/d og er kjempe fornøyd med dette, det kommer snart også i light variant hvis du er redd for at han skal legge på seg :|

Bare lurte på hvor man får kjøpt dette fôret? Må man kjøpe det hos veterinær? Har ikke sett det i dyrebutikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Baddakys fiskeolje får man også i kapsler. Forkalkningene i ryggen er forøvrig bedre kjent som spondylose, og det er egentlig ikke så mye man kan gjøre annet en fôring og smertelindring. I den forbindelse må jeg innrømme at jeg virkelig ikke kan forstå at man velger heller å la hunden gå med smertene hver eneste dag, eller avlive, enn å la den ta smertestillende som kan øke livskvaliteten enormt. Hvor er logikken?

EDIT: Det er forøvrig individuelt hvor fort det går. Jo flinkere man er til å spare belastning på leddene, jo bedre er sjansen for at man klarer å forlenge hundens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på hvor man får kjøpt dette fôret? Må man kjøpe det hos veterinær? Har ikke sett det i dyrebutikken...

Ja du får den hos veterinæren og er knall bra! Det eneste som har vært problem er at hundene ofte har lagt litt på seg i begynnelsen fordi det er litt "kraftig" fôr, men ofte gått ned igjen når leddene har blitt bedre og eier kan trappe opp aktiviteten.

Jeg kontaktet HILLS igår og de sa at Light varianten var på lager nå og kunne bestilles snart av veterinærene, så neste gang jeg skal kjøpe maten til Chicka så fikk jeg tak i Light varianten og det er jeg veldig glad for :|

De fleste fôr typene har ett eller annet fôr for ledd, men etter det jeg har hørt så er det HILLS sitt som har det beste resultatet, jeg har spurt mange veterinærer som vi har hatt til forelesninger om dems mening og de fleste sier HILLS :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Baddakys fiskeolje får man også i kapsler. Forkalkningene i ryggen er forøvrig bedre kjent som spondylose, og det er egentlig ikke så mye man kan gjøre annet en fôring og smertelindring.

Regna ikke med at det var så mye annet å gjøre egentlig. Etter å ha tenkt med om en stund mener jeg forresten å huske at veterinæren kalte det spondylose, ja. Men så forklarte hun masse om det i en halv time etterpå, så det var ikke alt jeg fikk med meg for å si det sånn.

I den forbindelse må jeg innrømme at jeg virkelig ikke kan forstå at man velger heller å la hunden gå med smertene hver eneste dag, eller avlive, enn å la den ta smertestillende som kan øke livskvaliteten enormt. Hvor er logikken?

Forstår jeg deg rett om jeg tolker det sånn: Hvorfor ikke gi smertestillende? Er trøtt og litt "redusert" i dag så vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet. For om det var det du spurte om har jeg hvertfall et svar som i øyeblikket høres logisk ut.

Jeg liker ikke tanken på å gi han smertestillende hver dag da det ikke er hver dag han har noe som helst tegn til å ha vondt. Vi har hentet en beholdning på 100 tabletter av Rimadyl på apoteket, men har lest litt på nett og ser at det er noen ganske stygge bivirkninger en kan støte på. Mulig jeg tar helt feil i det synet, men i så fall får jeg heller vurdere å gi han smertestillende oftere.

Foreløpig ser det ikke ut som at han har veldig store plager med ryggen sin, men om det skulle vise seg at han begynner å vise tydelige tegn til smerte på tross av smertestillende og tilpasset mengde trening og fôrtype så skal han få slippe. Uansett hvor fort det måtte utvikle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke tanken på å gi han smertestillende hver dag da det ikke er hver dag han har noe som helst tegn til å ha vondt. Vi har hentet en beholdning på 100 tabletter av Rimadyl på apoteket, men har lest litt på nett og ser at det er noen ganske stygge bivirkninger en kan støte på. Mulig jeg tar helt feil i det synet, men i så fall får jeg heller vurdere å gi han smertestillende oftere.

Foreløpig ser det ikke ut som at han har veldig store plager med ryggen sin, men om det skulle vise seg at han begynner å vise tydelige tegn til smerte på tross av smertestillende og tilpasset mengde trening og fôrtype så skal han få slippe. Uansett hvor fort det måtte utvikle seg.

Hunder er utrolig flink til å skjule smertene sine, med andre ord, selv om ikke hunden viser tegn til smerte kan han ha vondt likevel. Jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt vil vente til han har det kjempevondt. Bivirkninger fra Rimadyl er ganske sjeldne, så du tar ingen stor sjanse hvis du gir hunden det. Er det bedre at han lider liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er utrolig flink til å skjule smertene sine, med andre ord, selv om ikke hunden viser tegn til smerte kan han ha vondt likevel. Jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt vil vente til han har det kjempevondt. Bivirkninger fra Rimadyl er ganske sjeldne, så du tar ingen stor sjanse hvis du gir hunden det. Er det bedre at han lider liksom?

Tro meg, jeg vet hvor gode de fleste levende vesner kan være på å skjule smerter. Både hunder, hester og selv mennesker kan skjule det godt som bare det...

Nei, det er selvsagt ikke bedre at han lider. Men som jeg også skrev:

Mulig jeg tar helt feil i det synet, men i så fall får jeg heller vurdere å gi han smertestillende oftere.
Jeg er med andre ord åpen for å gi han smertestillende mer "regelmessig". Det er ikke noe som er spikra og udiskutabelt...

På resepten og på "lappen" på Rimadylen står det at han skal få "3/4 tablett 2 ganger daglig etter behov ved smerter og stivhet". Men i følge veterinæren kunne vi også gi den "forebyggende" hvis vi vet han skal gjøre noe som kan påvirke ryggen hans.

Jeg har faktisk en del erfraring med å ha syke dyr i huset, men jeg har lite erfaring med å ha dyr som trenger smertestillende mer eller mindre daglig og det er også mye derfor jeg ikke har villet "overfôre" med det heller. Men som jeg nå har skrevet en 2-3 ganger er jeg villig til å revurdere mengden hvis folk mener det ikke er så "farlig" med Rimadyl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Vi har prøvd Dr Baddakeys på han før, men da slutter han å spise maten sin så det ga vi opp. Vi prøvde den kun i flytende form, finnes den i noe annet kunne kanskje det hjulpet også...?

Noen for har jo også tilsatt omega3/fiskeolje. Specific som jeg gir Merethe har det.

Ellers ville jeg passet på om vinteren når det er kaldt om han blir liggende en stund i bilen å ta på han dekken for å holde varmen. Innendørs bør han ha gode/varme liggeunderlag dersom det er gulvkaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Trist å høre om hunden din.Ser du har fått endel gode råd hær og ser du lurer litt på bruken av smertestillende så tenkte skrive min erfaring med det:Jeg hadde en engelsk setter tispe(måtte avlives for 9 dager siden

:icon_confused: Da hun var 1 år og ble rønket ble det påvist svak hd med forkalkninger i begge ledd.Gikk fint til hun ble litt over 7 år da ble hun veldig dårlig i ene bakfoten og det bar til legen for rønken.

Ble konstatert sterk hd,på nevnte bakfot var det faktisk det værste tilfelle legen hadde sett...startet da med rimadyl,da de ikke så annen løsning fungerte supert etter noen dager! men,ble dårlig i magen av det så byttet til metacam som er flytende smertestillende.Merket ingen bivirkninger av det og hun ble i veldig go form.Ga henne også tilskudd av c vitamin,glykosamin til tider.

Tenkte jeg skulle prøve når hun hadde gått på smertestillende en stund uten gi henne.Fungerte fint i en uke men,så ble hun så dårlig at ikke fikk til gå på noen av fotene nå særlig faktisk.Startet gjenn på metacam etter kun 2 dager var hun i topp form.Klart over årene ble hun jo stivere,særlig i nevnte bakfot men,det blir jo mange eldre hunder uten så sterk hd også.Hun var faktisk temmeli sprek tatt i betrakning hvor ille foten hennes var til jeg måtte avlive henne pga gikk dårlig i trapper og datt ned 3 trinn da ble hele bakparten ødelagt og fikk ikke til gå nå mere :whistle:

men,hun ble faktisk 12 år og 3 måneder! Har det ikke vært for metacam har hun bare blitt litt over 7...Jeg veit jo det er mange som ikke vil gi hundene sine smertestillende over så mange år men,som sagt var det ingen bivirkninger på henne og var forholdsvis sprek til det siste...

Håper det ordner seg for hunden din,lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har en flat på litt over ni år som har fått forkalkinger og bro mellom to ryggvirvler. Han går på Cosequin og fungerer veldig godt på det. Her er det snak om en hund som apsolutt ikke vil ha det for mykt og varmt. Har da kjøpt feltseng til han så han kommer opp av gulvet som det trekker på. Han får gjøre det han har lyst til og føreløbig så er det bare det å gå i sele (altså trekke litt) i oppoverbakke som jeg ser at han får smerter. Vi har en fin tur om vinteren hvor han som altid bader. Når jeg planlegger den turen så fyrer jeg opp stua så det er varmt der. Vi går nemlig over jorder som han løper i løs snøn også ned mot elva og han er altid først ute og bader. Ellers leker han med vorsteh min. Han får lov til å løpe ved springeren, noe han koser seg med på sine gamle dager. Ellers må jeg prøve å holde han i jevn morsjon og slank. Slank er ikke lett når det er snakk om dette matvraket som i tilegg er kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...