Gå til innhold
Hundesonen.no

Stygge Schæfere!


Inustaff

Recommended Posts

schæferrumpe er ikke en egen sykdom, men at de er ekstra utsatt for betennelser etc der bak er vel ganske godt kjent. Hvis du kan så mye om dette, kan du jo (bort) forklare det du???

personlig synes jeg det er tragisk at en så flott rase har blitt så isønderavlet. At det samme har skjedd med mange andre raser, er jeg helt enig i, men det er ikke dem vi diskuterer her.

schæferrumpe er ikke en egen sykdom, men at de er ekstra utsatt for betennelser etc der bak er vel ganske godt kjent. Hvis du kan så mye om dette, kan du jo (bort) forklare det du???

personlig synes jeg det er tragisk at en så flott rase har blitt så isønderavlet. At det samme har skjedd med mange andre raser, er jeg helt enig i, men det er ikke dem vi diskuterer her.

siterer fra et annet forum:

Med schäferhundrompe menes en hudsykdom hos schäfer som som regel angår rompa. Noen ganger kan disse hundene i tillegg ha forandringer flere steder på kroppen. Grunnen til at det kalles schäferhundrompe er at de forandringene som man kan se ved denne sykdommen sjelden er sett på andre raser enn schäfer. Særlig hannhunder kan få disse forandringene rundt endetarmen. Vi vil se en betennelsesreaksjon med dype sår med fistelåpning. Fistelåpning vil si hull og kanaler inn i huden som det kan komme verk ut av. Behandling av denne sykdommen avhenger av tilstanden til hunden, men kan være vanskelig å helbrede.

Vennlig hilsen

Veterinær Anne Mette Knutsen

---

det var da vanskelig å få med alt i ett svar da.. men her kommer resten:

(til gråtass sitt innlegg)

Er ikke den tilstanden antatt å ha sammenheng med at halen sitter så tett inntil endetarmsåpningen? det er i hvertfall det jeg har hørt, men jeg er ingen ekspert

*Dobbeltpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass
Er ikke den tilstanden antatt å ha sammenheng med at halen sitter så tett inntil endetarmsåpningen? det er i hvertfall det jeg har hørt, men jeg er ingen ekspert

Da er det forunderlig at det er en velkjent sykdom på mennesker, som ikke har hale engang...

HAr ikke tid til å finne linker sitater til deg nå, men skal gjøre det ved første mulige anledning.

Jeg sier forøvrig ikke at Schäferen er en j.... sunn rase, men det er det snart ikke flere andre raser som er heller.. Det er ikke noen forklaring eller unnamanøver. Det er bare slik det desverre har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt man har ulike meninger om hva som er pent og ikke.. :wacko: for min del går det mer på funskjonalitet og etikk. Er det etisk riktig å endre hunder så til de grader? Fordi NOEN synes det er pent???

Jeg synes schæfere er flotte jeg og, men med den kroppsbygninga.. nei takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

What you see is not what you get!

Helt alvorlig så henger ikke alle sykdommene til Schäferen sammen med eksteriøret.

Har selv hatt 3 stk i hus (mine og tidligere samboer sin) 2 av dem vakre kvadratiske hunder en med "banan" rygg.

Min hannhund hadde problemer med imunsvikt og div andre schäfer ting, han var kvadratisk.

Den andre hannhunden vår var så utypisk schäfer eksteriørmessig at han ble tatt fo rå være en Husky/elghund blanding. Han hadde L7S1...

Tispen jeg hadde, hun var frisk som en fisk og har aldri vært syk en dag i sitt liv selv med "banan" rygg. (at hun ikke kunne jobbe er en helt annen sak)

Jeg føler at enkelte har ett slikt ekstremt hat mot Schäferen og ett sterkt behov for å henge den ut :wacko: Det er liksom ingen andre som starter en tråd om "Se den Stygge Mallen" og begynner å legge ut om bla Spondliose..

Nei vet du hva, plant bena på jorden og se litt lengre enn eksteriøret. Evt les litt om sykdomslære før man begynner å legge ut om den ene og andre sykdommen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er sprø jeg, JeanetteH.. Alle veit da at f.eks allergi kommer av bananrygger? :shocked:

Jeg er som sagt ingen schäferfan, men jeg begynner å bli litt lei av hele den "nei så usunn schäferen er bygget og gud så gal den er i hode"-diskusjonen.. Og jeg finner det svært ironisk at trådstarteren - som bruker overskriften "Stygge Schæfere!" med utropstegn, for sikkerhets skyld - har napper, liksom.. Det er ikke akkurat noen glansbilder det heller, og ikke er de overdrevent sunt bygget.

Skal man snakke om etisk korrekt avl og forandring på utseendet bare fordi folk "liker de sånn", så bør vel diskusjonen kanskje dreie seg om litt mer enn schäfer? Vi har f.eks en tråd her om "Alaskan Klee Kai" eller hva det het, som er "mini-siberians" for folk som liker polarhund, men ikke vil ha polarhund.. Men de er jo så søøøøøøte, så da er det vel greit da? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid Indrebø sa på ett av NKKs avlsrådsseminar at denne schäferrumpa er en immunsviktsykdom som ikke har noe med halefestet å gjøre.

Jeg har ikke noe spesielt forhold til schäfer forøvrig, men jeg tror jeg har tilgode å se en dysfunksjonelt bygd schäfer ? De ser da ut til å fungere helt utmerket med sitt eksteriør synes jeg. Vel - nå lyver jeg- jeg har sett EN schäfer som jeg mener har et dysfunksjonelt eksteriør, og den var etter såkalte brukslinjer... DEN hadde dårlig rygg, såkalt bananrygg, og hadde problemer med å bevege seg normalt - og krypøvelsen var svært vanskelig for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! og de belgerne er normale! Fine dyr..ikke noe galt med dem nei..ikke mulig å sammenligne med disse krumryggene...De belgerne kan umulig "bli stilt opp" til å se sånn banan ut..

Til de som vil ha rasen sin i fred...slutt å ta dere nær av at folk faktisk synes rasen deres ser sykt deformert ut..Det er mer folk i verden en på dette forumet,og man trenger ikke være hundeeier eller oppdretter,for å se at dette er deformert.

Selfølgelig har dette med hva som er blitt premiert på utstillinger å gjøre.

Men det går vel an å ha egne meninger rundt hva man bruker i avl?

I Kr.Sand ble det premiert en helt ekstrem nappe,som fikk alt..

Men så løper ikke jeg og avler på det samme fordi det var det dommeren likte og premierte.

Jeg er uenig med deres syn,og velger ikke å følge den type avl.

Dersom jeg var oppdretter av rasen,og dette ville frarøve meg CACIB og cert fordi hunden ikke var ekstrem nok av type,så fikk det bare være...

Som viss jeg ville avlet Schæfer og gikk ut med blått pga at den ikke var banan nok..

Ville ikke brydd meg.Jeg hadde hvertfall en skikkelig Schæfer.

Dommere er ikke perfekte de heller.Så selfølgelig er det mange som kunne gjort jobben sin bedre.

Det er på samme måte som nappen..

Jeg fatter ikke at dommere kan gå hjem om kvelden og ikke tenke for seg selv at noe er rivruskende galt et sted...Selfølgelig er det masse raser som er forferdelig ødelagt,men nå er ikke jeg opptatt av disse andre...fordi de har aldri vært favoritter som har blitt ødelagt.

De har jeg lite eller ingen interesse av...

Og de som er lei diskusjoner,kan jo la være å delta...

Jeg synes det er tragisk at mennesker er så lite smarte at de faktisk avler på sånt.

Hva er hensikten med avl ,om man ødelegger det man så fint avler på?

Var ikke hensikten med avl å forbedre?

Alle skryter nemlig på seg at de avler for å forbedre rasen...De fleste skryter over utstillingsresultatene,og foreldrenes flotte eksteriør...

Men i både Corso,Napper,Schæfere og de fleste raser blir hundene bare mer å mer ødelagt,utypiske,deformerte,misfortrede,hva som helst.

Så hva sier det om denne avlen?

Som jeg har sagt andre steder...

Når man begynner å bruke Corsoer som ligner mer på Napper i avl,og man også bruker "weimaranersnutede" og "boxersnutede" hunder i avl...hva vil da skje med rasen?

Applaus til de som faktisk jobber med rasen de brenner for,og gjør noe bra...men fy på dem som bare går i det dårlige sporet.

Som ikke gidder..og som bare godtar at rasen ders blir forferdelig ødelagt..

De som har sett utviklingen i Schæferboka...KOm å fortell meg at dette harmed oppstillingen å gjøre-

Jeg kan faktisk få tak i boka å scanne bilder og legge det ut her...

For dem som har vanskelig for å innse utviklingen..

Men hvorfor skulle jeg det?

De som forsvarer rasen som om jeg sa at de var onde ,slemme,vet vel hvilke bilder og bok det er snakk om??

For jeg vil påstå at man bør ha sett den...og fått en rød lampe opp i topplokket..

OG JEG LAGET IKKE DEN OVERSKRIFTEN;BARE SÅ DET ER SAGT!

Og igjen...Jeg har ikke napper som er som flertallet..jeg er imot sånne sykt ekstreme dyr,og vil ikke se det!Det gjelder alle raser...så den der nappe greia kan du/dere spare dere..Jeg er hvertfall oppegående nok til å se feilene..men her blir det jo forsvart med nebb og klør...

Latterlig at folk ikke ser hva som har skjedd...

Jeg har skrevet masse om nappeavl,for de som har lest det...så her er det ikke å diskutere...

Hva jeg har av hund er egentlig uvesentlig.

Jeg avler ikke på disse sykelige,hverken Schæfer eller Nappe,og jeg kjøper det heller ikke.

Jeg er sterkt imot det,så å ta å rette det mot meg at jeg har nappe blir rett å slett idiotisk.

Hadde jeg hatt et monster av et hengebuksvin,og hadde oppdrett i tillegg,så kunne vi jammen diskutert dette...men det med nappenes usunnhet må nok tas opp med de som er ansvarlige for det.

Og det er ikke meg..

Det bør også settes spørsmål med folk som støtter denne avl og kjøper sånt,både nappe og schæfer..

Det er jo så forferdelig å støtte folk som mixer valper har jeg forstått...

Men det ser ikke ut til å være grenser for hvilken smak man skal få lov å ha,og hvor ekstremt man skal avle,før man kan begynne å snakke om sykdomsplager.Dette støtter man..

Må hunden være mye sykdomsplaget for å være deformert og ødelagt?

Noen har fått plagerpå kjøpet,i større eller mindre grad...andre har minimalt...

Men betyr det at avlen er okei?

Huff for en tankegang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Til de som vil ha rasen sin i fred...slutt å ta dere nær av at folk faktisk synes rasen deres ser sykt deformert ut..Det er mer folk i verden en på dette forumet,og man trenger ikke være hundeeier eller oppdretter,for å se at dette er deformert.

Det er ikke snakk om å "ha rasen i fred". Det er rett og slett Heksejakt på Schäferen og den trekkes gang på gang fram som den værste avlen som fins. Både du og jeg vet at det ikke stemmer, det fins værre og det fins bedre, så hvorfor henge ut Schäferen i en diskusjon som egentlig handler om avls etikk og ikke om Schäfer??

Og nei, Schäferene er ikke min rase! Jeg gikk bort fra den pga dem 2 individene vi hadde, men jeg ser ikke noen grunn til å henge den ut på denne måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hunder kan se ganske "deformerte" ut dersom de stilles opp slik en schäfer skal stå i utstillingsringen. Synes ikke de så forferdelig ille ut jeg.

Nå er det ikke kroppsformen som bærer med seg alle disse sykdommene, klart en overdimensjonert hund har det ikke bra, verken med forkalkninger eller uten. Mage- tarmsykdommer, hudlidelser og en god del skjelettplager er ikke forårsaket av kroppsformen i seg selv.

Nå har jeg ikke giddet å lese alt i denne tråden. Men før i dag så stilte jeg opp vår cocker spaniel og papillon i schäfer oppstilling og INGEN av dem så SÅ forferdelig ut som de på link nr.2. Noen på link nr.2 så normale ut med de fleste så ekkle ut. Cockeren fikk en liten svai i ryggen men ikke litt så gale som de lengre nede på linken. Papillonen fikk ikke noe i det hele tatt. Nå har jeg ikke stilt opp andre hunder slik men slik jeg ser det for meg i hodet så finner jeg ingen andre raser som kan stå slik at rompen demmes nesten rører bakken slik som de nederste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men kjære...kan jeg for at dette blir dratt opp gang på gang?Det er da ikke bare MEG som drar dette opp...så det er jo helt tydelig at folk reagerer...?

Henge ut Schæfer...det hørres jo helt forferdelig ut...Hva er problemet?

Det er jo positivt at noen faktisk har åpne øyne...

Det er jo merkelig at folk tar helt av og begynner å snakke om å henge ut rasen..

Rasen er jo som den er,det er da ingen hemlighet?

Hvorfor tåler ikke diskusjonen dagens lys?Er det fælt for oppdretterne kanskje?JA da er det jo noe galt...eller så hadde jo ikke dette vært et tema i det hele tatt...

Dette hadde blitt avfeid som løgn og diskusjonen var ferdig.Men det er ikke løgn,det er fakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid Indrebø sa på ett av NKKs avlsrådsseminar at denne schäferrumpa er en immunsviktsykdom som ikke har noe med halefestet å gjøre.

Jeg har ikke noe spesielt forhold til schäfer forøvrig, men jeg tror jeg har tilgode å se en dysfunksjonelt bygd schäfer ? De ser da ut til å fungere helt utmerket med sitt eksteriør synes jeg. Vel - nå lyver jeg- jeg har sett EN schäfer som jeg mener har et dysfunksjonelt eksteriør, og den var etter såkalte brukslinjer... DEN hadde dårlig rygg, såkalt bananrygg, og hadde problemer med å bevege seg normalt - og krypøvelsen var svært vanskelig for ham.

Takk for informasjon, Siri

De schæfere jeg har sett av utstillingssorten, ser jo ut som om de går med beina "under seg".. kan ikke tenke meg at de kan brukes til noe som helst utenom utstilling.. Men så er det jo det de er avlet for også..

Forøvrig har det jo nesten ikke vært sagt et ord om gemytt i denne diskusjonen... Det var heller ikke temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å "ha rasen i fred". Det er rett og slett Heksejakt på Schäferen og den trekkes gang på gang fram som den værste avlen som fins. Både du og jeg vet at det ikke stemmer, det fins værre og det fins bedre, så hvorfor henge ut Schäferen i en diskusjon som egentlig handler om avls etikk og ikke om Schäfer??

Det er jo litt typisk for disse diskusjonsforaene dette da - noen hevder noe - mer eller mindre dokumentert, og andre henger seg på og mener AKKURAT det samme fordi det har HØRT at sånn er det... Det gjelder enten det er den stygge schäeren eller de ÅÅÅÅÅÅ så søøøøøøte valpene av en eller annen merkelig rar rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Ja men kjære...kan jeg for at dette blir dratt opp gang på gang?Det er da ikke bare MEG som drar dette opp...

Ææææ var det ikke du som startet denne tråden??

Det er ingen som har sagt at det er en løgn, ikke som jeg har lest. Men det fins noe imellom Alfa og Omega.... Den måten det ofte bllir lagt fram på er at kjøper du en Schäfer så er det 99% sikkert at den er syk. Det er helt feil!

Edit:

Det som irriterer meg grenseløst er at det fins sykdommer på min rase, Siri sin rase, 2ne sin rase osv osv. Og det jobbes med, på lik linje som det jobbes med Schäferen på det planet. Men av en eller annen grunn så er den allmanns eie. Jeg legger meg ikke opp i hva som feiler din rase, pga det har jeg ikke peiling på! Men alle vet vist hva som feiler Schäferen og hva løsningen er. Løsningen er vist bare å avle bort banan ryggen... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ææææ var det ikke du som startet denne tråden??

Det er ingen som har sagt at det er en løgn, ikke som jeg har lest. Men det fins noe imellom Alfa og Omega.... Den måten det ofte bllir lagt fram på er at kjøper du en Schäfer så er det 99% sikkert at den er syk. Det er helt feil!

Edit:

Det som irriterer meg grenseløst er at det fins sykdommer på min rase, Siri sin rase, 2ne sin rase osv osv. Og det jobbes med, på lik linje som det jobbes med Schäferen på det planet. Men av en eller annen grunn så er den allmanns eie. Jeg legger meg ikke opp i hva som feiler din rase, pga det har jeg ikke peiling på! Men alle vet vist hva som feiler Schäferen og hva løsningen er. Løsningen er vist bare å avle bort banan ryggen... :wacko:

når jeg ser disse svarene så skjønner jeg jo hvorfor schæferen er som den er. Det er sånn folk vil ha den. velbekomme og stakkars hund sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
når jeg ser disse svarene så skjønner jeg jo hvorfor schæferen er som den er. Det er sånn folk vil ha den. velbekomme og stakkars hund sier jeg.

Og hvordan trakk du sluttningen om at jeg mener Schäferen er perfekt som den er? Vis gjerne hvor jeg ha skrevet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uhm.. jeg skal være litt forsiktig her for jeg har ikke alverdensgreie på sykdom hos schæfer.

Men etter hva jeg kan huske så er hd/aa, allergier,eksemer etc relativt store problemer på schæferen.Var det ikke noe med hjertesykdom også?

Da må det da være LANGT viktigere og fokusere på disse(og gemytt) isteden for den ryggen?

Hvorfor er det så viktig at den skal brukes? Mopsen kan ikke brukes til noe spes den heller så vidt jeg et.

"Bananryggene" er avlet til utstilling, ikke bruks,det har man egne linjer til. Utstillingschæferen klarer stort sett og gå,løpe og være som andre normale familiehunder. Hva er galt i det?

Jeg synes man skal ta tak i de litt mer alvorlige sykdommene før man henger seg opp i ryggen på denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En schæferoppdretter jeg kjenner forklarte meg årsaken til de ekstreme vinklene på schæfer. Hun sier det har med fjæringen å gjøre. At de får så god fjæring i bakbeina at de kan løpe i mange mange tier uten å slite seg ut.

Men så traff jeg Per Olav og hans vakre TU. Jeg fikk se hunden i trav og det slo meg uniddekbart at måten hans hund var bygd på må bare være den "riktige". Der var det fjæring der, og uten ekstreme vinkler.

Jeg vet og at oppstilt så ser schæferen atskillig verre ut i overlinje og vinkler. Men selv ikke oppstilt er det alt for mange som ser ut som om de går på hasene og med kuppelrygg.

Feil avl er noe som mange raser sliter med, men i denne diskusjonen er det schæfer og det må være lov å diskutere uten at enkelte tar det personlig og får piggene ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig at den skal brukes? Mopsen kan ikke brukes til noe spes den heller så vidt jeg et.

Så fordi mops ikke er en brukshund,så trenger ikke schæferen være det heller...? Hva mener du med det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke giddet å lese alt i denne tråden. Men før i dag så stilte jeg opp vår cocker spaniel og papillon i schäfer oppstilling og INGEN av dem så SÅ forferdelig ut som de på link nr.2. Noen på link nr.2 så normale ut med de fleste så ekkle ut. Cockeren fikk en liten svai i ryggen men ikke litt så gale som de lengre nede på linken. Papillonen fikk ikke noe i det hele tatt. Nå har jeg ikke stilt opp andre hunder slik men slik jeg ser det for meg i hodet så finner jeg ingen andre raser som kan stå slik at rompen demmes nesten rører bakken slik som de nederste.

Nei, ikke så rart heller, for både cocker og papillon er så langt i fra bygget som en schäferhund. Nå mener jeg ikke at alle hunder som stilles opp som en schäfer vil se ut som en, men det er ikke bare schäferen som kan se deformert ut om man stiller den opp.

Og nei, jeg er ikke for å avle på ekstremiteter, men det er ikke schäferhundens kroppsfasong som avgjør dens helsebilde. Og da blir det for dumt når "utenforstående" skal uttale seg alle veier om hvor forferdelig schäferoppdrettere avler, ut i fra et bilde av en oppstilt hund.

Er helt enig med JeanetteH her, virker som folk er ute etter schäferen sånn generelt. Det plager ikke meg personlig, men synes at det er drøyt at folk skal ha et så forvridd bilde av en god brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint nå, men skal prøve å komme med noen ord...

Veldig mange av utstillingsschäferne er merriterte i SchH/IPO, og de er avlskåret. Så at de ikke er brukende til noe annet en venstresvinger stemmer ikke helt. Men man ser vel bare det man vil se. En del hunder har ikke det som trengs mentalt nei. Men slik er det faktisk i alle raser. Ikke alle BCer kan gjete, ikke alle fuglehunder er supre på jakt og jeg veit om elghunder som synes at elg er det mest teite dyret som vandrer på denne jorden.

Det er vel ikke så mange her inne som har sagt at vi støtter schäferavlen Inustaff? Trur opp til flere av oss har skrevet at vi synes det har blitt ekstremt. Men så er det å klare å se hva man ser da, og ikke overdrive ting også. Både Gråtass og jeg har hunder av helt andre linjer enn de som var på bildet, og det er en grunn til det. Personlig liker jeg ikke utviklingen schäferen har tatt nei, men så er det faktisk å klare å se at ikke alle er slik.

Som andre har skrevet, så er det få andre raser det skal synses, menes, rakkes ned på og forklares om enn schäferen. Folk har visst et stort ønske om å dra fram denne rasen som den verste av det verste når det kommer til misfostre og sykdom. Jo da. Det skulle vært bedre med denne rasen også. Mye bedre. Men de er som sagt ikke alene her i verden om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...