Gå til innhold
Hundesonen.no

Stygge Schæfere!


Inustaff

Recommended Posts

Dette er en skam...

Klar over at dette ikke er et nytt tema..MEN hva feiler det folk som driver denne type avl?

Unnskyld meg,men ALLE disse hundene på siste linken er DRITSTYGGE.

Stakkars dyr,de ser jo helt deformerte ut...

*Linker redigert bort da de gikk til en spesifikk kennel. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Enig. Og det det som er værre er at det faktisk finnes schæfere som ser enda værre ut på det området der... Jeg syns det ser helt feil ut, og det kan umulig være sunt. Ser ut som den har bakparten til en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der så jo helt missformett ut! Hvordan kan de leve bra egentlig?

Edit: En gang så var det en tråd her inne om en oppdretter som hadde schæfere med rett rygg og ikke sånn banan rygg. Noen som har linken til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå er ikke jeg i utgangspunktet noe særlig for eksteriøravl, men disse linkene er i utgangspunktet ikke spesielt sjokkerende. Dere må se hvordan hunden er stillt opp også, hvor vekta på på kroppen ligger. Dette er IKKE ekstremt. Om man liker det eller ikke er en smaksak, men hundene er ikke deformerte, de lider ikke av sin kroppsbygning, de er forhåpentligvis funksjonelle nok. Men at det er pent, det syns jeg ikke.

Det er forøvrig ikke en oppdretter som avler "rette" schäfere, det er mange, ønsker du å få formidlet noen, så send meg en PM. Men vær klar over hva schäfer etter brukslinjer representerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det så ut som bak beina var en god del kortere en fram beina. Jeg skiekket på linken nøye 2 ganger. Vis den hadde stått med beina rett under seg så ser man jo at det blir høyde forskjell eller hva jeg skal si. Jeg skulle bare vise dem linken med de rett ryggete schæferne til mamma. Hun hadde nemlig lyst til å se dem. Jeg er ikke interriser i å kjøpe schæfer altså. Vis det var det du trodde. Skjønte det ikke helt.

Edit: Ikke lengde forskjell på beina men du ser hvordan ryggen virkleig svaier seg rett ned. Syns det så veldig stygt ut i hvetfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundene er stillt opp helt likt på begge linkene såvidt jeg kan se...og det er ikke vanskelig for et friskt øye å se en forferdelig stor forskjell på disse,og å se at de er misformede...

Dersom dette var naturlig burdte ulven sett slik ut...heldigvis gjør den ikke det.

For jeg synes ulver er flotte.Schæfer derimot gir meg avsmak.

Om de ser sånn ut vel å merke...De normale er jo nydelige

Nei for all del.. dette er kanskje ikke sjokkerende for noen,men det kan jo komme av at andre ting er langt mer horribelt.Skal det virkelig være SÅ ekstremt før man reagerer?

Synes det er betenkelig at folk faktisk er hjernevasket til å godta sånne stygge deformerte hunder.

Som sagt...det er en skam..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt eksempel på en ødelagt rase.. Den er jo ikke funksjonell i det hele tatt..

Regelrett uetisk avl! Forkastelig!

Triste greier, schæferen var en gang en fantastisk rase etter hva jeg har hørt. nå¨ser den jo ut som et vrak... Skulle vært forbudt å drive slik avl. Må si jeg har meget stor mistro til oppdrettere av den rasen i dag- de kan umulig være opptatt av hundens beste med alle feil som følger den kroppsbygningen der:

1) forkalkininger

2) schæferrumpe (betennelse bak, halen henger for tett inntil endetarmsåpnigen)

3).... lista er vel uendelig.

og ikke si at den gangen de har er naturlig... fysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, nei, det der er jo så funksjonellt og fint atte, vinnende bevegelser får de av å være bananrygget :rolleyes:

Øhøm..

Tror man på det? Nei, ikke for et halvt sekund en gang.

Også er det jo unnskyldningen om måten de er stilt opp på, og at ryggen ikke er så ekstrem som den ser ut til, men ærlig talt, om man stiller opp en "normal" hund på samme måte vil man ikke få på langt nær samme effekten.

Men, en ting jeg lurer på, hvis det der eksteriøret er så ekstremt funksjonelt og bra, hvorfor har da ikke andre bruksraser blitt avlet frem til å være likedan? Og hvorfor er ikke de fleste bruksschæfere likedan som utstillingsvarianten? Hmm..

Nei, ikke nok med at det er utrolig stygt, det er ubrukelig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så begeistret for eksteriøravlen selv. Det er for mye vinkler, for tunge og for store etter min smak. Og ryggen er jeg heller ikke overbegeistret for.

Når det er snakk om ødelagte raser, så er det mange man kan føre på lista der. Alt for korte neser, alt for korte bein, for lange rygger, for mye ekstra hud etc etc. Det er mye dritt i schäferen ja, men det er det i andre raser også faktisk.

Men lar du disse hundene stå fritt, så blir de ikke sende slik ut som på bildene faktisk...

Edit: Dersom det hadde vært så ubrukelig og ufunksjonelt som alle skal ha det til, så hadde de ikke kunne bli brukt i avl i Tyskland i det hele tatt. De må tross alt igjennom både avlskåring og en schützhund kåring, og det innebærer bl.a. hoppe et 1 meter høyt hinder, klatre over et møne og en sykkelprøve... En totalt ubrukelig og ufunksjonell hund hadde jo aldri klart det. (Selv om det selvfølgelig kunne sett bedre ut...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dem ser ut som hyener på formen... Eller i alle fall minner om hyener :P . Hvorfor må dem stå sånn :wacko: ??

Ser jo ikke helt bra ut synest nå jeg...

EDIT:

hyene.jpg

(Nå fant faktisk jeg en hyene med en ganske stor "banan" rygg. De fleste hadde faktisk gansken beine rygger til å være hyener. :P )

*Bilder fjernet av navngitte hunder. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hunder kan se ganske "deformerte" ut dersom de stilles opp slik en schäfer skal stå i utstillingsringen. Synes ikke de så forferdelig ille ut jeg.

godt eksempel på en ødelagt rase.. Den er jo ikke funksjonell i det hele tatt..

Regelrett uetisk avl! Forkastelig!

Triste greier, schæferen var en gang en fantastisk rase etter hva jeg har hørt. nå¨ser den jo ut som et vrak... Skulle vært forbudt å drive slik avl. Må si jeg har meget stor mistro til oppdrettere av den rasen i dag- de kan umulig være opptatt av hundens beste med alle feil som følger den kroppsbygningen der:

1) forkalkininger

2) schæferrumpe (betennelse bak, halen henger for tett inntil endetarmsåpnigen)

3).... lista er vel uendelig.

og ikke si at den gangen de har er naturlig... fysj!

Nå er det ikke kroppsformen som bærer med seg alle disse sykdommene, klart en overdimensjonert hund har det ikke bra, verken med forkalkninger eller uten. Mage- tarmsykdommer, hudlidelser og en god del skjelettplager er ikke forårsaket av kroppsformen i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..de to sykdommene/helseplagene jeg lista opp er vel direkte årsak av kroppsbygningen.. /

Og hvorfor er forkalkninger direkte forårsaket av kroppsbygningen til schäferhundene? Jeg vil gjerne se den uendelige listen over sykdommer forårsaket av schäferens utseende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en skam...

Klar over at dette ikke er et nytt tema..MEN hva feiler det folk som driver denne type avl?

Unnskyld meg,men ALLE disse hundene på siste linken er DRITSTYGGE.

Stakkars dyr,de ser jo helt deformerte ut...

Det blir vel litt smaksak også forresten? Napoletansk mastiff er ikke akkurat den rasen jeg ville karakterisert hverken som vakker eller funksjonell.

Finnes nok mange fler hunder som er verre en schäferen. Ikke at det er en unskyldning for at hunder blir ekstreme, men det er ikke bare schäferen som har sine feil...

For å sammenlikne Nappen med schäferen på leddstatistikk for eksempel, så ligger Nappen på 36% HD-fritt og 47% på AA, mens schäferen ligger på 67% HD fritt og 85% AA fritt. Så det er ikke bare schäferen som har sine svakheter og sykdommer. Og det er flere oppdrettere innen flere raser man må spørre om hva feiler for å drive en slik avl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,men kjære deg..Napolitansk Mastiff er en HEEELt annen diskusjon,som jeg personlig har tatt opp ved flere anledninger...

Folk med Schæfer forsvarer dette med nebb og klør,tydeligvis blendet av rasen...

Det er da ingen som har sagt at rasen i sin helhet er stygg...men det finnes da grenser?!Vil noen diskutere Napper så gå til en allerede startet diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,men kjære deg..Napolitansk Mastiff er en HEEELt annen diskusjon,som jeg personlig har tatt opp ved flere anledninger...

Folk med Schæfer forsvarer dette med nebb og klør,tydeligvis blendet av rasen...

Det er da ingen som har sagt at rasen i sin helhet er stygg...men det finnes da grenser?!Vil noen diskutere Napper så gå til en allerede startet diskusjon...

Jeg er ikke noen schäferfan, bare så det er sagt.. Men hva slags diskusjon er det du ønsker, sånn egentlig? Det er ingenting å diskutere at DU syns at schäferen er stygg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferen kommer snart til å slepe tissen i bakken stakkars!

Jeg liker normale Schæfere,så de er ikke stygge...og jeg har aldri sett et stygt ansikt på en Schæfer,så der er det heller ikke noe å si.Men det som er saken er bananer...ehmm..Schæfere..dagens sådan...

Så de som ikke har fått med seg det må jo bare se på linkene en gang til...nr 1 har endel fine,nr 2 er forkastelig...

Ja saken er jo at dette er stygt,og unormalt...og at folk faktisk avler på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,men kjære deg..Napolitansk Mastiff er en HEEELt annen diskusjon,som jeg personlig har tatt opp ved flere anledninger...

Veldig dumt å sammenligne to misfoster ja :rolleyes: Det må gå an å sammenligne raser i en diskusjon.

Folk med Schæfer forsvarer dette med nebb og klør,tydeligvis blendet av rasen...

Det er da ingen som har sagt at rasen i sin helhet er stygg...men det finnes da grenser?!Vil noen diskutere Napper så gå til en allerede startet diskusjon...

Hvis du hadde visst tilstrekkelig nok om schäferen så hadde du også gjerne lagt merke til at det er forskjell på en hund som oppstilt og utstrakt, og en som ikke er det. Klart det går an å finne ekstremtilfeller, men det finner en innenfor alle raser. Veldig mye av avlsmaterialet innenfor rasen er hunder som trenes og brukes, og det hadde jo ikke vært mulig hvis hundene var helt dysfunksjonell. Om det er pent er en helt annen sak.

Folk som eier schäfere? Det er vel også de som vet mest om rasen også kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferen kommer snart til å slepe tissen i bakken stakkars!

Jeg liker normale Schæfere,så de er ikke stygge...og jeg har aldri sett et stygt ansikt på en Schæfer,så der er det heller ikke noe å si.Men det som er saken er bananer...ehmm..Schæfere..dagens sådan...

Så de som ikke har fått med seg det må jo bare se på linkene en gang til...nr 1 har endel fine,nr 2 er forkastelig...

Ja saken er jo at dette er stygt,og unormalt...og at folk faktisk avler på dette!

Jeg veit at det kanskje var litt vanskelig å se, men de bildene du bruker som eksempler, vettu..? Der var hundene oppstilt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja og jeg har sett hvordan de ser ut ikke opstillt...jeg kjenner faktisk en god del Schæfere,og det var tidligere favorittrasen min,så jeg vet en hel del om rasen,utviklingen og dagens bananer...

Jeg kan stille opp en hvilken som helst hund jeg kjenner(som ikke er SHC),i alle mulige fasonger...

Det vil ALDRI se ut som en Schæfer på de bildene...Link 1 og link 2 er begge oppstillt...

Og vi skal ikke la være å diskutere Napolitaner bare fordi jeg har det og det er 99 prosent misfoster i rasen der...Jeg tar meg ikke nær av slike diskusjoner,men er tvert imot smertelig klar over problemene...tydeligvis i motsetining til flere andre...

Nei Napper har ikke noe her ågjør,ikke fordi det er mi rase og fordi jeg har behov for å forsvare de misfostra beistene...for det har jeg gud fader ikke.De er bigrimme og likner på griser!hengebuksviiin!

MEN ikke mine...så jeg støtter ikke den slags ekle skapninger...

Men tilbake til Schæferen...dette med de to linkene vil jeg gjerne ha illustrert...hva som utgjør forskjellen i ryggen..For de står helt likt..pålik linje med Schæferhundene i den berømte boka som tar for seg hele den syke avlen..uten å direkte mene det og tenke over det...

Nei takke meg til Schæfer fra folk som har beholdt det normale...og det samme gjelder Napper,JA JØSS!

OG du 2ne...

Kan ikke du ta et opstillingsbilde av den der hunden din...sånn bare for å se om den blir like bananas?

For det tror jeg nemlig ikke...med mindre de har begynt å avle på bananbelgere...

Vinkelen på hasen skal selfølgelig være nøyaktig lik,og det skal bli spennendeå se om de blir samme effekt..HVIS du gjør det da...

En eller annen med en liten Papilon gjorde dette,og der var det ikke noe vinkel,,det var bare bein som var dratt bakover.. Ryggen ble skrå,ikke krummet og beina stod ikke normalt plantet på jorda heller.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel gå an å sammenlikne raser? For i bunnen handler det vel om det samme. Oppdrettere som avler på det ekstreme, og at det går for langt. Og det er som sagt fler raser enn schäferen som det har hendt med. Og jeg ser ikke forskjellen på å avle på ekstreme schäfere, napper, pekingnesere, bulldogger, you name it. Det er samme side av samme sak, bare forskjellige raser i mine øyne. Syk avl er det i flere raser.

Ja, jeg har schäfer, men jeg er ikke blendet av rasen nei. Er fullstendig klar over feil og mangler, og det er en grunn til at jeg har bruksschäfer og ikke fra eksteriørlinjer. Som jeg skrev i første innlegget mitt, så har jeg ikke helt sansen for hvordan de har utviklet seg i eksteriørringen (det er både mtp utseende og det mentale). Eksteriørschäferen har ikke fått en positiv utvikling, men som jeg prøvde å få litt fram, så stilles det litt krav til hundens fysikk for å kunne gå i avl i Tyskland, så at de er så totalt missfostra at de ikke er brukende til en tøddel (som det virker som enkelte mener) blir litt overdrivelse etter min mening. Likevel skulle jeg ha sett at de kom innenfor standarden i størrelsen, ble noe lettere og mer firkanta og noe mindre vinkler.

Men hvorfor ender noen raser i å bli så ekstreme? Kanskje det har noe med hva som blir preimiert på utstillinger, og at oppdrettere bare "følger trenden"? Ikke at det er noen ansvarsfraskrivelse for noen, men dommere burde kanskje satt seg ned og tenke litt over hva de premierer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG du 2ne...

Kan ikke du ta et opstillingsbilde av den der hunden din...sånn bare for å se om den blir like bananas?

For det tror jeg nemlig ikke...med mindre de har begynt å avle på bananbelgere...

Vinkelen på hasen skal selfølgelig være nøyaktig lik,og det skal bli spennendeå se om de blir samme effekt..HVIS du gjør det da...

Morsomt :wacko: Jeg har tilfeldigvis en belger med helling i krysset - nei, hun er ikke helt schäfer, men hun er ikke korrekt belger heller.. Jeg har ingen bilder av henne oppstilt som en schäfer, men ett hvor hun står "pent":

aIMG_8828.sized.jpg

Moren hennes, som er korrekt i krysset:

Dina_juli04_2.jpg

Kan forøvrig ikke si at det hellende krysset til yngstemann plager henne stort.. Ikke er hun "avlet" sånn heller, søsknene hennes har fine rette belgerrygger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

For å være helt ærlig så begynner jeg å bli litt lei denne diskusjonen om schäferens helse, gemytt og utseende. Hvis du syns de er stygge så hold deg for guds skyld til "funksjonelle" raser da! Kjøp noe annet og la oss som faktisk har et ålreit forhold til schäferen fortsette å ha det, uten å måtte forsvare ekstrem avelen til enkelte oppdrettere.. Vi kjøper bare hund ett annet sted og lever lykkelig med det valget.

Jeg driter i hva slags hunder andre her på sonen har, det er meg revnende likegyldig og jeg kan ikke si at jeg har skrevet ett eneste innlegg om hvor forferdelige andre hunder er heller. Selv om jeg har sikkert en mening om de fleste andre raser her. Ja jeg tenner på alle plugger når folk som ikke kan rasen uttaler seg om deformasjon og plagede hunder. Gå hjem og les deres anatomi og sykdomslære før dere uttaler dere. Det er forøvrig ingenting som heter schäferrumpe, det noen refererer til her er analfistler som overhodet ikke har noe som helst med halen eller dens feste å gjøre i det hele tatt.

Jeg har ikke eksteriørschäfer, ikke skal jeg ha det heller, men jeg blir provosert over mangel på kunnskap og stor vilje til å uttale seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...