Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer å gå til anskaffelse av akvarie


Maria

Recommended Posts

Ja, som overskriften tilsier vurderer jeg å gå til anskaffelse av et akvarium på ca. 110 L.

Jeg har sett meg ut noen arter jeg liker (veldig mange!) og lurer på om noen kunne tenke seg å hjelpe meg med å sette sammen alternativer til sammensetning av ulike arter i akvariet. Jeg har lyst på et akvarie med mye farger i, og planlegger (om jeg velger å kjøpe) å lage et fint akvarie med masse planter, røtter og stein.

Her er noen arter jeg har tenkt på:

Kampfisk hann og hunn

Skjørtetetra

Sherrybarbe

Scalare (liten)

Algespisere (hvilke avhenger nok litt av hvilke andre jeg skal ha i)

Kobbertetra

Honninggurami

Gullgurami

Palettciklide

Gullbarbe

Saksehalesabora

Glødebåndtetra

Rødmunntetra

Neontetra

Guppy

Black molly

Sverddrage

Paradisgurami hunn

De jeg har aller mest lyst på er:

Kampfisk av begge kjønn ( PH 6.0 - 8.0 GH 5-19)

Skjørtetetra (PH 6.0-8.0, GH 5-19)

Black molly (PH 7.0 - 8.2 GH 11-30)

Gullgurami (PH 6.0 - 8.0 GH 5-19)

Det ser jo ut som at de kan passe sammen ganske bra. Bortsett fra mollyen krever de andre relativt like vannverdier. Hva tror dere? Lurer også litt på antall og temperament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kampfiskhann må ha flere hunner ellers tygger/jager ham dem ihel. Gullgurami (samme som blå gurami) kan være noen virkelige aggressive ***** og jage/stresse andre, vil tro det ikke funker sammen med slørene til kampfisken, de funker gjerne også dårlig med skjørtetetraen som er en rimelig rolig stimfisk, de er ikke de kjappeste i vendingen liksom. Skjørtetra bør som all annen tetra gå i stim - så her trenger du altså minst en ti stk.

Både gurami, kampfisk og molly/levendefødere trives og oppholder seg mest i øverste vannsjikt, det kan kanskje bli en smule trangt?

Ellers er det masse fint i listen din, bortsett fra Scalaren kanskje, den vil jeg si det blir for liten plass til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.. :wacko:

Det er forøvrig snakk om svært små scalarer (som ikke blir større) jeg har lyst på. Men jeg dropper de uten å mokke hvis de ikke passer. I akvariet vi hadde før i tiden hadde vi 3 digre scalarer - alt for store etter min smak :P

Har du forslag til andre fisk jeg eventuelt kan sette sammen? Jeg velger fisk etter utseende, så jeg vil helst ha pene fisk i akvariet mitt. Jobber i dyrebutikk, så de som er på listen vet jeg at finnes hos oss (får fisk til en veldig god pris der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...