Gå til innhold
Hundesonen.no

hvite hunder


siljestokka

Recommended Posts

Har hørt at hvite hunder ofte bærer med seg sjukdommer og sånt. Tja har hørt at hvite dyr ikke er så bra i seg selv. Hvite katter er jo ofte døve og det gjelder hunder også :closedeyes: ... Føler jeg. Kanskje ikke så mye på renrasete hunder, men blandinger.

Men så er det jo dyr som bare er hvite, som foreksempel polarrev, isbjørn osv. Slike dyr som må være hvite på grunn av snøen. Så hvordan er det me de renrasete hvite hundene? Har de større sjangs ffor å bli døve eller berer de ofte med seg sjukdommer?

Så finst det raser som kan ha mange farger. Pudler kan foreksempel være brune, svarte, hvite osv. Er de svarte ofte friskere. Border collien kan også bli nesten helt hvit.. Så en på finn en gang, og den var døv. Så har jeg sett litt på animal planet. Og ofte de som er døve er hvite.

Ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja :whistle: . Men hva er det som gjør det. Uansett det er ikke alltid.... Den borderen som var døv.. DEn hadde to brune øyne.

Er det bare slik at hvit bare er en svak farge. Leste litt om albinoer å går. Sikkert der jeg fikk tanken fra. Men uansett... Albinoer hadde bare reccesive gen eller noe sånt, som gjorde at de ikke fikk noe farge gen. Noe sånt.. Måtte bare si det :P . Reccesivt er jo et svakt gen i seg selv. Husker ikke hva det sterke heter nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått med meg det fra animal planet! Dette med hvite dyr.. Tror egentlig det er knyttet til noen raser/arter. Så blandt annet en hvit boxer på animal p. som var døv, men har aldri hørt om en døv hvit puddel. Var litt bekymret for dette da jeg skulle skaffe meg hvit blåøyd kanin, så jeg hørte med oppdretteren. "hva? Hvor har du hørt det?" var reaksjonen, så jeg tror ikke det er vanlig hos kaniner.

Det kan jo godt være at "genet" som gjør at hunden kan bli døv henger sammen med det ressesive (var det riktig stavet? :whistle:) genet for hvit blåøyd hos mange raser. Da kan jeg jo også nevne at kaniner som har et sterkt gen og et ressesivt (aA) vil ikke bare påvirkes av det sterke, men også av det svake, dvs at dyret kan få mye hvitt på seg, et blått øye etc.

Den døve hunden du snakket om med to brune øyne hadde kanksje et svakt gen som i like stor grad "bar med seg" sykdommen. Av og til kan man også se at dyr får øyne med et lite blått felt, eller 1 1/2 brune øyne og 1/2 blått øye. Det så jeg hvertfall på kaniner!

Det var litt rotete skrevet ,men som sagt er det sannsynelig at døvheten henger sammen med det hvite genet, men det hvite genet gir ulikt fysisk utslag på bæreren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nok andre her som kan mer om dette enn meg, men døvhet hos hvite hunder skyldes som oftest manglende pigmenter i det indre øret. Raser og dyrearter som skal være hvite har disse pigmentene der de skal være, selv om pelsen er hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

renrasete hvite hunder som skal være hvite er ikke noe mere syke enn andre hunder.

jeg har selv hatt samojed(omplasert og lever i beste vellgående uten noe sykdommer grunnet fargen) og har 3 japanere og ingen av dem er syke forde dem er hvite. for å si det sånn så har aldri mine japanere vært syke hvis en skal se vekk i fra noe alle hunder kan få kennelhoste og slikt.

som isbjørene den er ikke hvit den er svart men har gjennomsiktig pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk meg hvit Boxer hadde jeg hørt alle skremselsryktene om hvite hunder ;

De er alle døve, de er mere syke enn andre hunder, de er mere aggresive, gj.snittsalderen er halvert, de spiser mye mere enn fargede hunder og har lett for å bli tykke og sist men ikke minst de blir solbrente og må smøres inn med solfaktor for å overleve om sommeren.

Tull, tull, tull og atter tullball delux.

Etter at jeg anskaffet meg 2 hvite Boxere har jeg satt meg nokså grundig inn i saken og har selv erfaringer med hvite hunder, så føler jeg kan uttale meg om dette. Det er ikke noe "feil" med hunder som er født hvite, nå kan jeg ikke så mye om andre raser som jeg kan om Boxere, men så lenge de ikke er albinoer og de fleste hvite hunder er ikke det, de har fargepigmenter enten i pelsen ( som mine, tigrete og brune flekker ) eller så har de brune eller blå øyne og ikke røde.

Men det kan selvsagt forekomme at en hund som er hvit med svært lite fargepigmenter er født døve, riktig som er blitt skrevet tidligere her at det kan skyldes manglende pigmenter i det indre øret, i vår hundeklubb med over 150 hvite Boxere er det 2 som er døve.

Stammoren til Boxeren var ensfarget kritt hvit, så egentlig er det ingen "feil" at en valp eller to i kullet blir hvite, det kommer helt ann på hvilke farger mor og far til kullet har. Har de mye markerte hvite tegninger kan det lett forekomme at noen av valpene blir hvite og jeg vet at de fleste oppdrettere sjekker om de er født døve med engang så de er klar over det, før så ble gjerne valpene som hadde for mye hvitt på seg ( mere enn 30 % av pelsen i Boxeren ) avvlivet med engang, heldigvis blir det mindre og mindre av dette, samt mindre av alle de ryktene om at de hvite er så mye dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PRT/JRT er jo hvite hunder.

Veldig lite sykdom hos Parson (veldig få tilfeller av døvhet/blindhet og sykdom i det hele tatt)

Men de ser hvite ut, men har også mye pigment (pigment rundt øyne, nese og ører foretrekkes og finnes hos de fleste hundene, med noen unntak)

Hunden min ser ut som en liten dalmatiner, nå som pelsen er nappa :rolleyes: Så egentlig kan han ikke kalles heeelt hvit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...