Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs i Tønsberg


mushi

Recommended Posts

Så at i Tønsberg er det to valpekurs å melde seg på. Det ene er på Tønsberg hundeklubb (varer i 12 timer.) og det andre gilabb (Kurset går over 6 tirsdager fra 1800 - 1930 og en oppfølgingskveld. Maks 5 ekvipasjer)

Er det noen som har erfaringer fra disse to? Positivt og negativt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at i Tønsberg er det to valpekurs å melde seg på. Det ene er på Tønsberg hundeklubb (varer i 12 timer.) og det andre gilabb (Kurset går over 6 tirsdager fra 1800 - 1930 og en oppfølgingskveld. Maks 5 ekvipasjer)

Er det noen som har erfaringer fra disse to? Positivt og negativt :whistle:

Har ikke selv gått kurs hos Gilabb, men kjenner instruktøren veldig godt. Jeg kan så absolutt anbefale deg å gå der :P Du får masse igjen for pengene der.

Lykke til

Edit, så i ettertid at det ikke er samme instruktør, men har valpeinstruktøren vært sammen med hun jeg kjenner godt, kan jeg trygt anbefale deg det kurset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått kurs for begge to, flest hos gilabb.com. Gikk agilitykurs hos THK og har vært der noen ganger og sett/fulgt med. Helt ærlig var jeg ikke så fornøyd med det ene kurset jeg gikk, og jeg følte ikke at klubben er spesielt inkluderende for "vanskeligere" raser, selv om jeg gikk jo nybegynnerkurs og alle hundene var jo selvfølgelig sååå flinke. Syns også det var litt for mange med på kurset. Helt ok greit vanlig hundeklubbkurs liksom..

gilabb har færre deltakere, og jeg liker også instruktøren Kristin veldig godt (er Martine som har valpekursene, men jeg kan ikke si jeg liker henne noe mindre :whistle: ). Jeg har vært veldig fornøyd med alle kursene jeg har gått der, står mer om de kursene jeg har gått inne på hjemmesiden min. Her kan du også velge mellom lokking eller klikkertrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent i Tønsberg i snart ett år, og kjenner meg ikke igjen i IWs presentasjon. Valpekursene hos Tønsberg legger stor vekt på grunnarbeide og ferdigheter som er viktig i hverdagen,kombinert med ting som er fint å ha dersom du ønsker å trene lydighet eller agility senere. Selv om kurset i Tønsberg tar flere ekvipasjer er det også et billigere kurs, og du får en lengre kursperiode for en billigere penge. Jeg gikk videregående kurs i lp i Tønsberg, og da gikk valpekurset parallellt med oss lenger borte på plassen - kurset mitt gikk over 2 måneder, og dermed synes jeg at jeg fikk et veldig godt utbytte av kurset siden det fulgte oss over en lenger periode. Jeg anbefaler altså Tønsberg, men du får helt sikkert en fin opplevelse dersom du tar kurset med gilabb også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuppetroll: THK er ingen dårlig klubb, misforstå meg rett. Men jeg syns deres behandling av enkelte ekvipasjer og tilfeller var utrolig, utrolig dårlig. Hadde jeg blitt boende i Vestfold så hadde jeg ikke fortsatt med kurs der, selv om litt "morro-agility" var jo helt greit det.. Jeg bare var ikke maks fornøyd.

Ja, vi hadde fremgang og fikk masse skryt - jeg føler meg ikke uvelkommen i klubben overhodet :whistle: Så det er ingenting som gnisser der.

For meg som har en noe tunglært rase (vet ikke hvordan bullterrieren er på lydighets/valpekursområdet jeg?) er det viktig at det ikke er mange på kurs, og jeg syns faktisk at når det er over 7 stk på et valpekurs så er det for mange. Andre kurs også, for den sakens skyld, jeg har jo vært på kurs hos flere klubber jeg :P

Du blir sikkert fornøyd uansett hva du velger, men min anbefaling går selvfølgelig til det stedet som jeg er mest fornøyd med, sånn blir det vel automatisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bull terrieren er sta som djevelen selv, men ganske smart. Det skal mye tolmodighet til på enkelte individer for å få trent den skikkelig. Jeg tror jeg får lese litt mer rundt og kanskje ringe og høre med skolene, men jeg har fortsatt god tid på meg til å bestemme :whistle: Setter pris på alle erfaringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får vite så mye mer enn det som står på sidene, men.. Du burde jo kanskje tenke mest over hva slags metoder du vil bruke på hunden :whistle: så velger du kurs etter hva du tror kommer til å passe hunden (og deg) best.

Edit: Glad jeg slapp å velge mellom kurs, selv om jeg når jeg ser tilbake på det gjerne kunne tatt et annet valpekurs, hehe.. Fant heldigvis ut av det etter hvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW - Jeg synes bare det blir et litt galt inntrykk å skrive det slik du skriver det, når du ikke har erfaring fra det kurset som personen er interessert i i det hele tatt. Kurset blir jo til og med arrangert av en annen gruppe av klubben (lydighetsgruppa vs. agilitygruppa).

Det er helt klart smak og behag hvor mange man trives med å være sammen med på kurs, THK har større kursgjenger enn Gilabb. Det trenes positivt begge steder, men er det klikkertrening du er ute etter så vil du nok få en bedre innføring i det hos Gilabb. Kursene i THK går over lengre tid og koster mindre. Smak og behag hva man velger, men å si at THK ikke er inkluderende er positivt galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått kurs hos begge, og synes begge klubbene er topp. Men Gilabb er flinkere til å følge opp individuelt og bruker mer tid på ekvipasjene. Kan ha noe med at de har få ekvipasjer pr kurs, det er veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun spør THK vs. gilabb, så anbelfaler jeg som sagt det stedet jeg er mest fornøyd med. Hvordan kan du si at en persons oppfatning av et sted/kurs/whatever er feil?

Angående penger og varighet.. det er flere ekvipasjer på THK sitt kurs, derfor blir det billigere for de som deltar (flere til å skaffe penger til instruktøren(e)). Samt THK er også hundeklubb, det er ikke gilabb så det er nok forskjell på pengekassene her (uten at jeg vet en døyt om noen av deres økonomiske situasjon).

Ja, jeg var borti en annen gruppe enn lydighetsgruppa og sikkert en annen måte enn å trene valper på, men min erfaring er at måte å instruere på er som regel nokså lik (alle gjør jo litt på sin egen måte) innenfor klubber og grupper i klubbene. Etter hva jeg har skjønt trener THK positivt, med ros og godbiter, gilabb har begge deler. Det er jo ingen av klubbene som er noe voldsomt hardhendte i treningen eller "slemme" med valper. Så man er nok i ålreite hender uansett..

Forøvrig syns jeg ikke det bør spille noen som helst rolle i det hele tatt hvilken gruppe jeg har vært borti i, når jeg sitter igjen med en såpass uggen følelse av klubbens måte å opptre på i enkelte tilfeller. Mulig det bare er meg, men jeg syns alle bør blir inkludert, og ikke behandlet annerledes på grunn av rase eller forutsetninger (altså, behandlet dårligere that is).

Så for å summere opp: Jeg syns ikke kurset, instruktørene eller noe av det var dårlig. Men jeg fikk meg en erfaring som jeg gjerne skulle sett at både jeg og andre slapp, og som gjør at jeg ikke vender tilbake dit :whistle: Selv om det nok er et helt ålreit sted å gå kurs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått kurs hos noen av dem, men skal gå valpekurset hos Gilabb. Vet lite om THK, men begynner å kjenne Martine etter hvert nå, så føler meg veldig trygg på å gå kurs hos henne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...