Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening av "arbeidshund"


aqita

Recommended Posts

Ja, i helga var jeg på gjeterhundkurs med en instruktør (som jeg ikke vil nevne ved navn, vil ikke henge ut folk). Der fikk vi grundig innføring i lederskap og hvordan vi skulle trene for å få hunden til å lyde. Han innprentet i oss at hvis vi hadde riktig og god lederskap gjorde hunden alltid det som vi ba den om... (Skulle bare sett hundene hans...) Og jeg må nevne det at han gjorde stor forskjell på om hunden hadde respekt for oss, eller var redd oss. I et ordentlig lederskap hadde hunden respekt for lederen, men den skulle ikke være redd den.

Nå trener jeg klikkertrening og positivt og legger ikke vekt på lederskapet da jeg tror det kommer uten at jeg trenger å gå først gjennom døren osv.

Så ble jeg litt i tvil... for hundene hans var virkelig lydige, og de var for all del ikke redd ham. De gjorde alt hva han sa.

Jeg spurte ham om han brukte hundegodt feks når han lærte inn øvelser, men det gjorde han ikke. Han sa omtrent noe slikt: "Hundene mine er arbeidsverktøy, og de skal ikke høre etter fordi de får noe godt, men fordi jeg er deres leder og de adlyder hva jeg sier pga det." Han sa han brukte det når hunden var valp for å lære den ligg feks ved å føre godbiten fra snuten og ned til gulvet, men når hunden hadde forstått hva ligg betydde sluttet han straks med godbiter.

Dette ble visst ganske rotete og uforståelig :P:whistle: Det jeg egentlig skulle fram til var noe slikt som at kan man få en hund som adlyder og legger seg rett ned når man er ute og gjeter og den er 200 meter borte fra en når man har trent positivt (godbiter,leker, klikker) samtidig som den er i 110 og har fokus på sauene? Man kan altså ikke bre anta at hunden legger seg eller går venstre for den saks skyld, men må kunne stole på at hunden gjør det. Hvis ikke kan man risikere at sauene man har lett etter i flere dager reiser sin vei....

Og jeg må legge til at hundene til instruktøren var facinerende flinke.

Er det noen som har noe synspunkt her? Jeg vet ikke hva jeg tror...er blitt så usikker :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da lurer jeg veldig på hvordan han trente på dette lederskapet? BCer er ofte så intense og glade i å gjete/gå agility at du ikke dreper arbeidslysten om du trener med positiv straff (hvertfall det inntrykket jeg har av menge BCer som er råflinke selv om eierne er elendige på å time sin straff feks).

Det er sikkert mulig å få til å trene gjeting positivt på en eller annen måte, det er vel bare ingen som har funnet en oppskrift enda. Slik jeg har forstått det er det mye press som legges på hunden under gjetingen, og man styrer med dette presset. Så det blir som å finne en metode å ri på uten noen form for press (da kan du ikke bruke ben, tøyler etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da lurer jeg veldig på hvordan han trente på dette lederskapet?

Tenkte først å kopiere noe fra hjemmesiden hans, men så sto det at det ikke var lov <_<

Han trente lederskapet 24 timer i døgnet alle dagene i hele året. Når han var sammen med hunden viste han lederskapet ved væremåten sin. Og han praktiserte feks det å gå først før hunden gjennom døra o.l. Når han gikk med hunden gikk han ikke og så ned i bakken feks men rettet seg litt opp, løftet haken litt ekstra osv. Lederskapet handlet ikke om makt, men hvordan han oppførte seg.

Han sa også at redsel fikk man gjennom tvang, mens respekt er noe man fortjener. Det går ikke an å vinne respekt gjennom tvang og vold. Man kan få hunden til å adlyde med tvang og vold, men den kommer ikke til å utføre det med glede og den blir heller ikke en lykkelig hund.

Egentlig syns jeg teorien virket bra... og hundene hans virket også "bra"! :P

Men..han sa at hvis hunden ikke la seg raskt nok, kunne en rykke leietauet nedover samtidig som en sa ligg. Da ville hunden legge seg pang ned etterhvert når man kommanderte ligg. Jeg vil nå si at dette er på en måte tvang og vold, eller? :P:whistle: Hunden utfører da sansynligvis ikke ligg med glede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ikke nettopp diskutert dette? :whistle: Det finnes i alle fall 8 sider om klikkertrening av skarpe hunder (men man kan sikkert overføre det til å gjelde hunder med mye drifter, som en bc har for sau/gjeting), og 3 sider om lederskap.. :P

Men for å si det sånn, det holder ikke å "ha lederskap" over en hund, for at den skal adlyde alt du sier. Hunden må faktisk vite hva du ber den om, og da må du lære den det. Disse hundene, eller en lydighetschampion, kan man fx si "rull rundt" til, men hvis du ikke har lært hunden å rulle rundt, så spiller det liten rolle hvor godt lederskap du har, hunden skjønner ikke norsk uansett.. :rolleyes: Og du kan heller ikke si til en rottweiler; gjet disse sauene! For det er ikke naturlig for hunden, samma søren hvor godt lederskap du måtte ha. Ting må læres, rett og slett.

Når det gjelder bc, så ligger jo gjeting veldig i genene deres, og til og med utrente hunder kan gjete. Man må liksom bare lære de å gjøre det på kommando, og å gjøre det man vil når vi sier ifra, gjete under kontroll på en måte. Men man går ikke inn og håndleder hunden til å ta eye på sauen, eller løpe rundt og legge seg osv. Men jeg er enig i at det er veldig imponerende å se bc (eller andre raser for den saks skyld) gjete, og ha et godt sammarbeid med føreren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gjeting er at å få gjete sau belønningen, så det ville vært noe helt annet med f.eks trening i lydighet. Denne instuktøren ser antagelig på tillit og lederskap som en og samme ting (det blir sånn i gjeting). Hun man daglig bruker en hund i gjeting vil den lyde ligg like godt utenom gjetingen, fordi det sitter så godt i hunden at å ligge på kommando betyr en ny kommando der man får fortsette!

Hvis jeg stiker de deiligste retter ned foransnuta til Amira når hun gjeter, vil hun overhodet ikke ha. Jeg gjorde et lite forsøk en gang: Jeg lot henne ligge å glane på sauen, da jeg åpnet munnen hennes og la inn av kvart pølse. Pølsa bare lå der i kanskje 30 sek før hun spyttet den ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viktig forsjell fra "andre hunder" som bcAmira poengterer her. En border er renavlet for gjeting på sau, samtidig som den er avlet så førervar at fører trenger svært lite signaler for å få hunden til å gjøre som den vil. Det er jo derfor den har blitt så populær i lydighetsringen, men da må den motiveres av noe annet, siden sau ikke får plass i lomma. Det er faktisk mulig å hindre den i å fortsette gjetingen ved kun å be den om å legge seg, uten noen "ekstern" belønning. Førbarheten er en forutsetning for at hund og gjeter skal kunne samarbeide. Det er da også en del hunder som sjaltes ut fordi de ikke lever opp til kravene.

På mange måter er dette samme tema som "klikkertrening av skarpe hunder"-tråden, og dette poengterer jo bare hvor lite sorthvitt hundetrening er, og at individ og rase faktisk spiller en rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • 2 av valpene har debut i utstilingsringen I helga ❤️ Laabanden Can't Let You Go-Nils  Bir og Big 2 Laabanden Can't Believe It-Hektor Bir,big1 og Bis 4 Nils løper også i ringen i dag. Med bir så langt ❤️ Blir en sommer med masse utstilinger for disse fine små ❤️
    • Hvilken sjampo og evt balsam anbefaler du til bichon Havanais valp?
    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
×
×
  • Opprett ny...