Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO


giggi

Recommended Posts

Jeg har veldig lyst å trene IPO om noen år.

¤Men må man være 18år? Eller er det bare for bite delen?

¤Hvordan er IPO sporene? Hvordan begynner jeg og trene på dem?

¤Hvordan er lydighets delen?

¤Hvordan legger man et godt grunnlag mens hunden er valp?

¤Noen som vet hvor man trener dette i Stavanger?

¤Dette er nok det teiteste spørsmålet jeg kan stille, men hva er meningen med IPO?

Tror det var alt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har veldig lyst å trene IPO om noen år.

¤Men må man være 18år? Eller er det bare for bite delen?

¤Hvordan er IPO sporene? Hvordan begynner jeg og trene på dem?

¤Hvordan er lydighets delen?

¤Hvordan legger man et godt grunnlag mens hunden er valp?

¤Noen som vet hvor man trener dette i Stavanger?

¤Dette er nok det teiteste spørsmålet jeg kan stille, men hva er meningen med IPO?

Tror det var alt <_<

* Du må ikke være myndig for å trene IPO, uansett hvilken gren du trener.

Men det jeg tror du mener er RIK, som er felles betegnelsen for det internasjonale prøveprogrammet. Det består av mange grener hvor IPO kun er en av dem.

* Hvis det er IPO spor du mener som stort sett foregår på dyrket mark så er det litt for omfattende til å legge ut en treningsplan her, ta kontakt med klubben.

* Reglene for lydigheten og alt annet ligger på NKK sine nettsider under regler for bruksprøver. Tror Nirm har klistret linken her på sonen, hvis du søker.

*Det beste grunnlaget legger du på lik linje med all annen hundetrening; kontakt, samarbeid og lek.

* Schäferhundklubben i Rogaland trener på Sviland. Ta kontakt med disse, om du har spørsmål eller er inntressert i å lære mer. Der er det masse hyggelige og flinke folk, du trenger ikke å ha schäfer for å bli medlem eller komme å kikke på en trening.

* IPO, Schützhund og all annen trening innenfor RIK programmet er et avlsverktøy og skal måle hundens egenskaper med tanke på videre avlsarbeid. Dette er også grunnen til at man kun kan konkurrere (OG trene gruppe c- bitearbeid) med registrerte hunder.

Håper det gjorde deg litt klokere. Anbefaler deg å se på sidene til NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Et veeeldig dumt spørsmål føler jeg;

hva er egentlig IPO???

Ermmm... Nå vet ikke jeg akkurat hva du tenkte på, men jeg kan jo skrive det lille jeg vet (eller i det minste tror jeg vet :icon_redface: )

IPO er forkortelse for "Internationale Prüfungs Ordnung" (litt usikker på stavingen her, men), eller Internasjonal PrøveOrdning.

Jeg vet foreløpig ikke så mye om IPO, men jeg kan jo skrive det jeg lærte da vi hadde dette på instruktørkurset:

  • *Man må ha (bestått) ferdselsprøve for å begynne med IPO
    *IPO er delt inn i tre grupper: A - spor, B - lydighet, C - bitearbeid
    *Hver gruppe har tre klasser (etter det jeg forsto), og man må ha minimum 70 poeng av 100 mulige for å gå videre til neste klasse

Vet ikke om dette svarte på spørsmålene dine, men jeg håper det hjalp litt i hvertfall!

Hvis noen ser feil i dette innlegget vær så snill å rett på meg! :D

EDIT: Gubben lurer på hvem som "oppfant" IPO??? Noen som vet det? ;)

Så vi kan få fred i heimen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orket ikke å lese det som sto på svensk.

Men med spor menes da blodspor??

Veldig oversiktlig side, og IPO er vel da meget god trening på fysisk og mentalt for både hund og fører..?? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orket ikke å lese det som sto på svensk.

Men med spor menes da blodspor??

Veldig oversiktlig side, og IPO er vel da meget god trening på fysisk og mentalt for både hund og fører..?? :icon_redface:

Nei, i IPO er det menneskespor. Og ja, det er god trening - spesielt mentalt er min mening. Jeg synes ikke den fysiske biten er så voldsom, men nå er jo jeg vant til fugliser - så det kan hende andre ikke mener det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha (bestått) ferdselsprøve for å begynne med IPO

Hvis noen ser feil i dette innlegget vær så snill å rett på meg! :icon_redface:

Litt usikker på hva du mener med "begynne med IPO", men for å pirke litt da, så trenger man ikke FP for å trene IPO. Det kreves derimot at man har lisens for å trene C-arbeid. Men skal man ta IPO/SchH prøve så kreves bestått FP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det? Jeg kan ikke finne noe om aldersgrense på fører i hverken regelverket, informasjon om lisens eller søknadskkjema for lisens... :icon_redface:

Vi fikk beskjed om det på RIK grunnkurset :)

Edit: Dette var på C-delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...