Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferoppdrettere

Emilie

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en schäferhannhund helst under året, men er veldig usikker på hvor jeg skal finne en frisk hund. Det skal være en schäfer som skal fungere til bruks og IPO, og det trenger ikke å være en typisk daff "utstillingshund". Er det noen som vet om en eller flere oppdrettere som produserer friske, arbeidsvillige schäferhunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode kull der ute, om man gidder å lete. Det jeg synes er viktig når man leter etter et godt hundeemne, er at man tenker helhetlig. Det er ikke nok at en hund er frisk i kroppen dersom den ikke klarer å gå et spor (f.eks.). På samme måte så hjelper det ikke at en hund er rasende god på spor, når den ikke er miljøsterk.

Det vil alltid være en risiko for å få en syk hund (og psyk) dersom man kjøper valp. Man kan være uheldig å ende opp med den ene i et fantastisk kull ellers som endte opp med både det ene og det andre. På den anne side så er oddsen for å treffe rett mye høyere dersom man velger valp fra et kull der begge foreldrene har hatt valper før, og der søsken, tanter, onkler, besteforeldre osv er godt dokumentert.

Her kan kontakter i miljøet ikke undervurderes!

Ring de du kan komme på av folk som har kjenskap til slike hunder og gjør grundig reseach før du velger kull. Fall ikke for fristelsen å velg et kull "fordi det passer så bra med ferien". Vent da heller til neste år. Det er verd det!

Jeg stusser også litt på at du sier "trenger ikke være utstillingsschäfer" og "skal fungere til bruks og IPO". Det finnes mange forskjellige typer linjer å velge fra i alle raser, så også hos schäfer, og forskjellige oppdrettere avler forskjellige typer hunder. Du bør gjøre deg opp en mening om du virkelig har ambisjoner om å satse på konkurranse, for da vil du antakelig ha best mulig emne til akkurat grenen du velger. Det er også stor sansynlighet for at du ikke får tid til å holde på med både bruks og IPO, og det er f.eks. problematisk å holde på med spor i begge grener fordi IPO-sporet rett og slett er noe helt annet enn skogspor.

I Sverige har flere relativt godt dokumeterte hunder, og det er verd å følge opp dette og ikke stole blindt på hva oppdretterne sier. Ikke at de lyver, men "en fantastisk hund" for dem kan være en utrolig slitsom hund for andre. Du vil vite om hundene er skarpe, hvordan de ligger på mot. Er de gode sporhunder, runderingshunder? Hvordan er bittet? Belastbare? Hvordan er de i en familiesituasjon?

I Norge er det bare én kennel jeg ville kjøpt valp av, og det er Kennel Vargfjell. Jeg synes Kennel XO virker lovende, men de har bare hatt to kull, så litt tidlig for meg. Jeg vil se resultater før jeg kjøper.

I Sverige er det flere. Atenagården er kjent for bra hunder, men mannen ville jeg ikke hatt mye med å gjøre etter at valpen var kjøpt. Rapports har hatt veldig mange bra brukshunder, samme har Molars. Gråmanns retter seg vel litt mer inn på IPO enn de andre, og har gjort en del fine kombinasjoner.

Flere kenneler har også annonsetorg der de selger unghunder som kan være interessante å titte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du på forhånd må bestemme deg for hva du vil GJØRE, som Teddy skriver: En utstillingshund er ikke automatisk "daff", og kanskje det motsatte - en bruksavlet en - kan bli altfor mye, avhengig av hvor du kjøper fra.

Du burde oppsøke ulike treningsmiljøer, se hva du kan tenke deg å drive med, se hva du har muligheter til der du bor, og så finne hunder du liker, snakke med eierne deres, og peile deg inn på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode kull der ute, om man gidder å lete. Det jeg synes er viktig når man leter etter et godt hundeemne, er at man tenker helhetlig. Det er ikke nok at en hund er frisk i kroppen dersom den ikke klarer å gå et spor (f.eks.). På samme måte så hjelper det ikke at en hund er rasende god på spor, når den ikke er miljøsterk.

*klippet*

Jeg stusser også litt på at du sier "trenger ikke være utstillingsschäfer" og "skal fungere til bruks og IPO". Det finnes mange forskjellige typer linjer å velge fra i alle raser, så også hos schäfer, og forskjellige oppdrettere avler forskjellige typer hunder. Du bør gjøre deg opp en mening om du virkelig har ambisjoner om å satse på konkurranse, for da vil du antakelig ha best mulig emne til akkurat grenen du velger. Det er også stor sansynlighet for at du ikke får tid til å holde på med både bruks og IPO, og det er f.eks. problematisk å holde på med spor i begge grener fordi IPO-sporet rett og slett er noe helt annet enn skogspor.

*klippet*

Takk for svar, Teddy. Det at jeg legger ut en tråd på sonen har ingenting med at jeg ikke gidder å lete. Det håper jeg ikke du tror. Jeg legger ut en tråd i tillegg til all den andre researchen jeg gjør :) Faktisk så vil jeg undersøke mest mulig fordi jeg har sett meg lei på syke, og lite arbeidsvillige schäferhunder. Det er ikke sånn at jeg på død og liv må ha en reinavlet bruksschäfer for å trene bruks eller IPO. Men jeg skriver at den ikke trenger å være en typisk utstillingshund.

Og jeg er fullt klar over forskjellen på skogsspor og IPO-spor. Og jeg skal ikke bli verdensmester i noen av delene. Jeg vet hva jeg har tid til også. Poenget er at jeg ønsker en sosial, arbeidsvillig, frisk hund, som har potensialet til å bli brukt til det meste. Å prioritere grener gjør jeg når jeg ser hva som passer best for hunden. Men håper på en hund som kan fungere som IPO-hund, og det er det jeg kommer til å peile meg inn på, men ikke 100 % i tilfelle den skulle fungere bedre til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å fornærme deg på noen måte. Det kan bare ikke understrekes nok hvor viktig det er med reseach og å virkelig tenke gjennom hva slags hund man egentlig har behov for.

Klart det, og jeg er takknemlig for alle tipsene som jeg kan få :whistle: Dette er ikke noen impuls, og det kommer nok ikke noe hund i huset før til vinteren eventuelt våren -08. Men som sagt så vil jeg undersøke så mye som mulig først, da jeg har sittet med to syke hunder i år, hvorav jeg nettopp mistet den ene i alt for ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

sitter på nettet om kveldene for å prøve å få litt kunnskap om oppdrettere, og avl. Kanskje vi kan lete sammen Emilie :rolleyes: da jeg har bestemt meg for å anskaffe meg rasen en gang på våren, sommeren 2008.

Har desverre en del trenings kollegaer som ganske sikkert vil kaste seg over meg når de får høre om mitt valg. Tror faktisk de er litt rasehatere hele gjengen :icon_redface:

Jeg trenger en hund som utelukkende skal trenes opp mot redning. Det er en lang men spennende vei å gå før man bestemmer seg for kennel. Har hilst på en tispe fra Xo, som var super sosial og med lite "ulyder". Og siden jeg har er riesen hann på 50 kg+, så går jeg for en lett tispe med halve vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubben har neppe særlig mye konstruktivt å stille opp med, uansett kan de bare anbefale godkjente kull - ALLE godkjente kull. Og bruksegenskaper... tja, de vil trekke frem den bruksen som utstillingshundene går gjennom, nemlig det superenkle. Det er en grunn til at de fleste gode brukskennelene i nabolandet startet sin egen organisasjon, som kanskje er det stedet jeg ville startet med å sjekke ut - og lagt vekt på det Teddy skrev om, at du svært direkte fastslår NØYAKTIG hvor ambisjonene dine er, og hva slags erfaring du har.

Kjøper du fra en kennel der som avler sportshunder, så vil de kanskje være mindre skarpe enn endel mer rendyrkede tjenestehundkennelers hunder. Selv i jevne kull er det alltid noen som det er litt mindre futt i, som er litt "mildere og snillere", enn de andre - som kan være for mye for deg.

Som du har sett i den andre tråden, så er dette VELDIG viktig - det er lett å tro man håndterer hunder som er en håndfull, men det kan være enorm forskjell fra det du er vant til. Derfor er det viktig å sjekke at du og oppdretter "snakker samme språk" - og om de samme tingene. Kjente en hund fra en kennel som kom som et lite krokodillebarn hit, der OPPMUNTRET man valpebiting der - på kennelen altså - og ble storfornøyd om de hogg tak og aldri slapp... Noen kjøpte hund derfra, og oppfattet den som en helt unormal problemhund, og gikk til hundepsykolog og greier og greier. Vel, hunden endte vel opp hos politiet :icon_redface:

Her er linken:

http://www.svenskbruksschafer.com/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hva med å spørre raseklubben eller raserepresentant? de burde vite hvilke linjer som er bra sykdomsmessig og mentalmessig :)

Nei, det tror jeg ikke. Raseklubben vet vel bare de kombinasjonene som er godkjent etter klubbens avlskrav, ikke noe mer om linjer eller individer.

Kjøper du fra en kennel der som avler sportshunder, så vil de kanskje være mindre skarpe enn endel mer rendyrkede tjenestehundkennelers hunder. Selv i jevne kull er det alltid noen som det er litt mindre futt i, som er litt "mildere og snillere", enn de andre - som kan være for mye for deg.

Som du har sett i den andre tråden, så er dette VELDIG viktig - det er lett å tro man håndterer hunder som er en håndfull, men det kan være enorm forskjell fra det du er vant til. Derfor er det viktig å sjekke at du og oppdretter "snakker samme språk" - og om de samme tingene. Kjente en hund fra en kennel som kom som et lite krokodillebarn hit, der OPPMUNTRET man valpebiting der - på kennelen altså - og ble storfornøyd om de hogg tak og aldri slapp... Noen kjøpte hund derfra, og oppfattet den som en helt unormal problemhund, og gikk til hundepsykolog og greier og greier. Vel, hunden endte vel opp hos politiet :D

Her er linken:

http://www.svenskbruksschafer.com/index.html

Takk for link, er utelukkende ute etter en sportshund ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet* ...da jeg har sittet med to syke hunder i år, hvorav jeg nettopp mistet den ene i alt for ung alder.

Noe som skjer altfor ofte når det kommer til schæfern... :)

Lykke til med letingen din! Håper du finner en fris og sunn schæfer neste gang, som i tilegg er stabil i hodet. For det finnes ikke bedre hunder enn det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Opprett ny...