Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferoppdrettere

Emilie

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en schäferhannhund helst under året, men er veldig usikker på hvor jeg skal finne en frisk hund. Det skal være en schäfer som skal fungere til bruks og IPO, og det trenger ikke å være en typisk daff "utstillingshund". Er det noen som vet om en eller flere oppdrettere som produserer friske, arbeidsvillige schäferhunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode kull der ute, om man gidder å lete. Det jeg synes er viktig når man leter etter et godt hundeemne, er at man tenker helhetlig. Det er ikke nok at en hund er frisk i kroppen dersom den ikke klarer å gå et spor (f.eks.). På samme måte så hjelper det ikke at en hund er rasende god på spor, når den ikke er miljøsterk.

Det vil alltid være en risiko for å få en syk hund (og psyk) dersom man kjøper valp. Man kan være uheldig å ende opp med den ene i et fantastisk kull ellers som endte opp med både det ene og det andre. På den anne side så er oddsen for å treffe rett mye høyere dersom man velger valp fra et kull der begge foreldrene har hatt valper før, og der søsken, tanter, onkler, besteforeldre osv er godt dokumentert.

Her kan kontakter i miljøet ikke undervurderes!

Ring de du kan komme på av folk som har kjenskap til slike hunder og gjør grundig reseach før du velger kull. Fall ikke for fristelsen å velg et kull "fordi det passer så bra med ferien". Vent da heller til neste år. Det er verd det!

Jeg stusser også litt på at du sier "trenger ikke være utstillingsschäfer" og "skal fungere til bruks og IPO". Det finnes mange forskjellige typer linjer å velge fra i alle raser, så også hos schäfer, og forskjellige oppdrettere avler forskjellige typer hunder. Du bør gjøre deg opp en mening om du virkelig har ambisjoner om å satse på konkurranse, for da vil du antakelig ha best mulig emne til akkurat grenen du velger. Det er også stor sansynlighet for at du ikke får tid til å holde på med både bruks og IPO, og det er f.eks. problematisk å holde på med spor i begge grener fordi IPO-sporet rett og slett er noe helt annet enn skogspor.

I Sverige har flere relativt godt dokumeterte hunder, og det er verd å følge opp dette og ikke stole blindt på hva oppdretterne sier. Ikke at de lyver, men "en fantastisk hund" for dem kan være en utrolig slitsom hund for andre. Du vil vite om hundene er skarpe, hvordan de ligger på mot. Er de gode sporhunder, runderingshunder? Hvordan er bittet? Belastbare? Hvordan er de i en familiesituasjon?

I Norge er det bare én kennel jeg ville kjøpt valp av, og det er Kennel Vargfjell. Jeg synes Kennel XO virker lovende, men de har bare hatt to kull, så litt tidlig for meg. Jeg vil se resultater før jeg kjøper.

I Sverige er det flere. Atenagården er kjent for bra hunder, men mannen ville jeg ikke hatt mye med å gjøre etter at valpen var kjøpt. Rapports har hatt veldig mange bra brukshunder, samme har Molars. Gråmanns retter seg vel litt mer inn på IPO enn de andre, og har gjort en del fine kombinasjoner.

Flere kenneler har også annonsetorg der de selger unghunder som kan være interessante å titte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du på forhånd må bestemme deg for hva du vil GJØRE, som Teddy skriver: En utstillingshund er ikke automatisk "daff", og kanskje det motsatte - en bruksavlet en - kan bli altfor mye, avhengig av hvor du kjøper fra.

Du burde oppsøke ulike treningsmiljøer, se hva du kan tenke deg å drive med, se hva du har muligheter til der du bor, og så finne hunder du liker, snakke med eierne deres, og peile deg inn på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode kull der ute, om man gidder å lete. Det jeg synes er viktig når man leter etter et godt hundeemne, er at man tenker helhetlig. Det er ikke nok at en hund er frisk i kroppen dersom den ikke klarer å gå et spor (f.eks.). På samme måte så hjelper det ikke at en hund er rasende god på spor, når den ikke er miljøsterk.

*klippet*

Jeg stusser også litt på at du sier "trenger ikke være utstillingsschäfer" og "skal fungere til bruks og IPO". Det finnes mange forskjellige typer linjer å velge fra i alle raser, så også hos schäfer, og forskjellige oppdrettere avler forskjellige typer hunder. Du bør gjøre deg opp en mening om du virkelig har ambisjoner om å satse på konkurranse, for da vil du antakelig ha best mulig emne til akkurat grenen du velger. Det er også stor sansynlighet for at du ikke får tid til å holde på med både bruks og IPO, og det er f.eks. problematisk å holde på med spor i begge grener fordi IPO-sporet rett og slett er noe helt annet enn skogspor.

*klippet*

Takk for svar, Teddy. Det at jeg legger ut en tråd på sonen har ingenting med at jeg ikke gidder å lete. Det håper jeg ikke du tror. Jeg legger ut en tråd i tillegg til all den andre researchen jeg gjør :) Faktisk så vil jeg undersøke mest mulig fordi jeg har sett meg lei på syke, og lite arbeidsvillige schäferhunder. Det er ikke sånn at jeg på død og liv må ha en reinavlet bruksschäfer for å trene bruks eller IPO. Men jeg skriver at den ikke trenger å være en typisk utstillingshund.

Og jeg er fullt klar over forskjellen på skogsspor og IPO-spor. Og jeg skal ikke bli verdensmester i noen av delene. Jeg vet hva jeg har tid til også. Poenget er at jeg ønsker en sosial, arbeidsvillig, frisk hund, som har potensialet til å bli brukt til det meste. Å prioritere grener gjør jeg når jeg ser hva som passer best for hunden. Men håper på en hund som kan fungere som IPO-hund, og det er det jeg kommer til å peile meg inn på, men ikke 100 % i tilfelle den skulle fungere bedre til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å fornærme deg på noen måte. Det kan bare ikke understrekes nok hvor viktig det er med reseach og å virkelig tenke gjennom hva slags hund man egentlig har behov for.

Klart det, og jeg er takknemlig for alle tipsene som jeg kan få :whistle: Dette er ikke noen impuls, og det kommer nok ikke noe hund i huset før til vinteren eventuelt våren -08. Men som sagt så vil jeg undersøke så mye som mulig først, da jeg har sittet med to syke hunder i år, hvorav jeg nettopp mistet den ene i alt for ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

sitter på nettet om kveldene for å prøve å få litt kunnskap om oppdrettere, og avl. Kanskje vi kan lete sammen Emilie :rolleyes: da jeg har bestemt meg for å anskaffe meg rasen en gang på våren, sommeren 2008.

Har desverre en del trenings kollegaer som ganske sikkert vil kaste seg over meg når de får høre om mitt valg. Tror faktisk de er litt rasehatere hele gjengen :icon_redface:

Jeg trenger en hund som utelukkende skal trenes opp mot redning. Det er en lang men spennende vei å gå før man bestemmer seg for kennel. Har hilst på en tispe fra Xo, som var super sosial og med lite "ulyder". Og siden jeg har er riesen hann på 50 kg+, så går jeg for en lett tispe med halve vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubben har neppe særlig mye konstruktivt å stille opp med, uansett kan de bare anbefale godkjente kull - ALLE godkjente kull. Og bruksegenskaper... tja, de vil trekke frem den bruksen som utstillingshundene går gjennom, nemlig det superenkle. Det er en grunn til at de fleste gode brukskennelene i nabolandet startet sin egen organisasjon, som kanskje er det stedet jeg ville startet med å sjekke ut - og lagt vekt på det Teddy skrev om, at du svært direkte fastslår NØYAKTIG hvor ambisjonene dine er, og hva slags erfaring du har.

Kjøper du fra en kennel der som avler sportshunder, så vil de kanskje være mindre skarpe enn endel mer rendyrkede tjenestehundkennelers hunder. Selv i jevne kull er det alltid noen som det er litt mindre futt i, som er litt "mildere og snillere", enn de andre - som kan være for mye for deg.

Som du har sett i den andre tråden, så er dette VELDIG viktig - det er lett å tro man håndterer hunder som er en håndfull, men det kan være enorm forskjell fra det du er vant til. Derfor er det viktig å sjekke at du og oppdretter "snakker samme språk" - og om de samme tingene. Kjente en hund fra en kennel som kom som et lite krokodillebarn hit, der OPPMUNTRET man valpebiting der - på kennelen altså - og ble storfornøyd om de hogg tak og aldri slapp... Noen kjøpte hund derfra, og oppfattet den som en helt unormal problemhund, og gikk til hundepsykolog og greier og greier. Vel, hunden endte vel opp hos politiet :icon_redface:

Her er linken:

http://www.svenskbruksschafer.com/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hva med å spørre raseklubben eller raserepresentant? de burde vite hvilke linjer som er bra sykdomsmessig og mentalmessig :)

Nei, det tror jeg ikke. Raseklubben vet vel bare de kombinasjonene som er godkjent etter klubbens avlskrav, ikke noe mer om linjer eller individer.

Kjøper du fra en kennel der som avler sportshunder, så vil de kanskje være mindre skarpe enn endel mer rendyrkede tjenestehundkennelers hunder. Selv i jevne kull er det alltid noen som det er litt mindre futt i, som er litt "mildere og snillere", enn de andre - som kan være for mye for deg.

Som du har sett i den andre tråden, så er dette VELDIG viktig - det er lett å tro man håndterer hunder som er en håndfull, men det kan være enorm forskjell fra det du er vant til. Derfor er det viktig å sjekke at du og oppdretter "snakker samme språk" - og om de samme tingene. Kjente en hund fra en kennel som kom som et lite krokodillebarn hit, der OPPMUNTRET man valpebiting der - på kennelen altså - og ble storfornøyd om de hogg tak og aldri slapp... Noen kjøpte hund derfra, og oppfattet den som en helt unormal problemhund, og gikk til hundepsykolog og greier og greier. Vel, hunden endte vel opp hos politiet :D

Her er linken:

http://www.svenskbruksschafer.com/index.html

Takk for link, er utelukkende ute etter en sportshund ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet* ...da jeg har sittet med to syke hunder i år, hvorav jeg nettopp mistet den ene i alt for ung alder.

Noe som skjer altfor ofte når det kommer til schæfern... :)

Lykke til med letingen din! Håper du finner en fris og sunn schæfer neste gang, som i tilegg er stabil i hodet. For det finnes ikke bedre hunder enn det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...