Gå til innhold
Hundesonen.no

Avliving etter bittepisoder, hvor går grensen?


Karina+cathy

Recommended Posts

Jeg misforsto deg kanskje da du sa at man automatisk hyler til når man blir bitt og det gjør vondt? (*Fnis* - eller kanskje smerteterskelen stiger etterhvert, hva vet jeg?). Selv bruker jeg stemmen veldig bevisst og T Y D E L I G når jeg mener det trengs - og hyler også hvis det passer sånn!

Men hyle gjør den fortsatt når dere leker med ball - tydeligvis...

Det som er litt snålt, er at vi leker jo med ball i vann uten annet krav enn at hun skal apportere ballen. Noe hun gjør med stor glede. Ellers så buker jeg jo ball som sluttforsterker når vi trener og da har den en helt annen funksjon.

Den bjeffingen begynte hun med på forrige sonentreff. Jeg ble tatt litt på senga, så det ble ikke mer enn noen repitisjoner på å putte ballen i lomma. Når hun ikke må dele oppmerksomheten med sju andre hunder, bjeffer og maser hun ikke slik. Jeg skal prøve ut om hun fortsatt hyler ved neste anledning. Uansett tviler jeg på om det ville ha noen større effekt om jeg også satte igang å hyle i en slik setting. :whistle:

EDIT; Jeg har da hørt at man skal pipe som en valp, hvis hunden biter i lek. Da vil den stoppe. Er det noen som har prøvd det ut? Jeg har blitt bitt èn gang skikkelig, men må innrømme at jeg ikke peip engang, men så litt nysgjerrig på hundefører for å se hva han gjorde. Det var ikke stort. Nei, det var ikke i lek eller forsøk på hilsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Men hvis hunden hopper OG nafser OG prøver å ta ballen... hva er det du EGENTLIG "ber" henne om å holde opp med når du putter vekk ballen? Slutte å hoppe? Slutte å ta ballen? Slutte å nafse? Egentlig "ber" du henne om å vise større "selvbeherskelse", altså at hun ikke hopper - men det blir jo ikke så veldig presist, selv om selvbeherskelse også er nyttig i forhold til dette med lek (fordi det har noe med å lære hunden å roe den ned).

Les det som står i diskusjonen om Ruff Love, rettere sagt den artikkelen det linkes til der, om ekstremklikkertreneren som fant en litt annen vei mot å løse "separasjonsangsten" som hunden hadde. Sånn apropos hva hunder får med seg. Interessant i denne settingen, det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan straffer du et biteutfall "negativt"? (Jeg er spesielt interessert siden straff jo bare er straff pr definisjon hvis det FAKTISK virker, for dem som opererer med disse begrepene på denne måten... - og det vet man jo ikke før neste gang hunden utagerer, liksom...?)

Ida forklarte det ganske godt lenger opp. Forsterkeren, i vårt tilfelle draleken, forsvinner i det hun gjør noe hun ikke skal.

Godt spørsmål Lotta, siden hunden da allerede har fått lekt, vil det da oppleves særlig negativt om leken opphører? (for her er det jo snakk om LEK og ikke utfall eller aggresjon, men heller lek som går over i litt for høy intensitet, uten aggresjon i, for det er noe HELT annet, så dette er egentlig et lite sidespor)

For vår var det iallefall nok at vi tok vekk leken når hun ble 'for ivrig'. I ettertid har vi slengt på en sitt også som nå kommer automatisk når leken stopper.

Det var jo her snakk om en hund som bommet på ballen (eller annet objekt) i lek. Vi hadde nå en som ble så ivrig at hun hoppet og nafset (i min verden er nå det en form for biting) og det mest effektive for å få slutt på dette var å putte ballen i lomma. Negativ straff. Klart at for en hund som er kjempegira, er fjerning av forsterkeren effektivt.

Dette funket også veldig bra for oss.

Poenget mitt er ganske enkelt at om denne negative straffen VIRKER (og det skal den jo gjøre for å, pr def være "straff", ikke sant...) - vet man ikke før man tar forsterkeren (eller ballen, om du vil) opp av lomma igjen...

Det vet du jo ikke uansett hvilken metode du velger?

Men hvis hunden hopper OG nafser OG prøver å ta ballen... hva er det du EGENTLIG "ber" henne om å holde opp med når du putter vekk ballen? Slutte å hoppe? Slutte å ta ballen? Slutte å nafse? Egentlig "ber" du henne om å vise større "selvbeherskelse", altså at hun ikke hopper - men det blir jo ikke så veldig presist, selv om selvbeherskelse også er nyttig i forhold til dette med lek (fordi det har noe med å lære hunden å roe den ned).

Vi krevde først at hun skulle være forsiktig med tennene sine, deretter at hun skulle slutte å hoppe og prøve å ta leken, til sist ville vi også at hun skulle sette seg når vi hadde leken og var passive. Alt i alt handler det om selvbeherskelse. Vi har som sagt tatt det trinn for trinn og krevd mer og mer før leken kom til syne igjen - og det har fungert veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg har hatt hund som beit jeg, og nei, det var slettes ingen overraskelse når det først skjedde, men vi trente nå på å kunne oppføre oss i den stunden vi hadde sammen i håp om å unngå at det skulle skje - at bikkja beit altså.. Han var forøvrig veldig heit under lek, og syns drakamp med armen min var det mest morsomme man kunne finne på, noe som resulterte i hull i samtlige gensere og jakker på den tiden.. Men hull i huden fikk jeg ikke før den dagen han bestemte seg for at han skulle bite på ordentlig.. Så jeg vil si at en hund som biter hull under lek stadig vekk, er svært dårlig oppdratt og har en sinnsykt dårlig bitthemning..

Sånn i prinsippet er det nulltoleranse for bitt hos meg. Overslagshandlinger kan tolereres EN gang, men da skal det trenes på (altså, å tåle settingen hunden bikka over i) OG det skal være tegn til bedring VELDIG kjapt! Å bomme på leka en gang i blant kan også forståes, selv om jeg kanskje ville latt være å leke med en hund som blir så heit at den ikke klarer å styre seg - jeg ser ikke helt at det skal være noen knall forsterkning jeg, at bikkja får lov å lage hull på deg med jevne mellomrom? Bitt ved ekstrem redsel eller ekstrem smerte kan og forståes.. Men GREIT er det ikke..

Det ER en komplisert greie, på den ene siden så kan og skal man forebygge så mye at man slipper å være redd for at det skal skje noe uforutsett. På den andre siden så skjer det uforutsette ting som man "umulig" får trent på på forhånd, og da BØR ikke første reaksjon fra hunden være å bite! Gode gamle Gubbelille var en svært sunn hund, syns jeg. Han lå og sov midt på stuegulvet da husets da 4 år gamle guttepjokk kom i fullt firsprang over gulvet og snubler i bikkjeskinnet og flater ut over hele bikkjekroppen - da hadde jeg FORSTÅTT om han i all sin forfjamselse hadde bitt, men det hadde IKKE vært greit. Men han bare kikka på guttebarnet, konstaterte at det var guttebarnet, og la seg ned igjen med et ørlite sukk..

Jeg putta forøvrig hånda inni munnen på han en gang han hadde hengt bakbeinet sitt i halsbåndet på den andre hunden vår under lek og, fordi han prøvde å gnage av det han satt fast i, noe panisk og utafor.. Selv da hadde han full kontroll, jeg hadde så vidt det var et søkk etter ei tann i ene fingeren jeg.. Altså, en sunn hund mentalt med god bittkontroll..

For min del så trenger det ikke å være hull heller, for at det skal være avlivningsgrunn. Det er intensjonen bak som blir avgjørende (ja, jeg har vel nevnt i en annen diskusjon at jeg kan se inni hundens hode? Bare for å bryte av enhver spekulasjon om det nå med en gang, liksom). Du veit som regel om en hund biter deg fordi den var uheldig, var fra seg av frykt/smerte eller rett og slett ufyselig drittbikkje.. Og ufyselige drittbikkjer avliver man, noen ganger på rein mistanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...