Gå til innhold
Hundesonen.no

Sikkerhetsele til hund i bil

Lockheed

Recommended Posts

Skrevet

Ser at det selges bilbelte til hund i bil, det reklameres med at det er tryggere i kollisjon enn et bur / løs hund og dette er jeg enig i, men spørsmålet mitt er, hvor sunt er dette for hunden ellers egentlig? På langturer, ut å reise 4-5 timer, en hund sittende rett opp og ned? Den vil ikke ha noen mulighet for å legge seg.

Hva mener dere? Såklart man tar kjørepauser for å lufte hunden men fremdeles..

Guest Just me!!
Skrevet

Vi har et slags bilbelte, jeg må innrømme at jeg ikke har helt forstått det enda (spansk bruksanvisning). Men der er det en sele, og så får han et strikkbånd som han kan bevege seg litt i (legge seg f.eks). Vet ikke om det mister hele pointet da jeg men, vi bruker det sjeldent uansett. :P

Skrevet

Hmm intressant, vurderer bytte av bil og da blir det for lite plass til bur. (Noen som vil ha en '97 Peugeot 406? :P)

Om det går ann å få de løse nok til at de kan legge seg må det jo være perfekt, hundens sikkerhet er viktig i bil og det å ha en løs hund kunne jeg ikke tenke meg :P

Skrevet

Klart de får legge seg med sele på, buster lå i kurven sin å fikk reist seg å snudd seg (om han tenket seg litt om, ellers viklet han seg inn)...

Skrevet

Litt OT: men hvis det finnes til Buster finnes det nok til Lockheed og..:P Buster er dober/flat, og gigantisk.

Skrevet
Vi har sele til Freya som vi bruker når der ikke passer å ha med bur. Hun har ingen problemer med å legge seg ned med den på.

Vi har denne

Den har jeg og. Amira sitter nesten aldri i bil, hun vil ligge! Det er ikke noe problem med denne selen.

Skrevet

Om du skal kjøpe ny bil og har valget plass/ikke plass til bur hadde jeg definitivt gått for bur! Jeg har ikke plass til det i bilen jeg bruker nå, det er hundehår, støv og sand all over, selv med hyppig støvsuging, og jeg føler meg mye mer utrygg (de har sikkerhetsseler og kan fint legge seg) enn om hundene hadde vært i bur. Dessuten forenkler det langturer/overnatting betraktelig da hundene fint kan bo i bilen - merker man når man ikke har muligheten.

Guest Belgerpia
Skrevet
Hmm intressant, vurderer bytte av bil og da blir det for lite plass til bur. (Noen som vil ha en '97 Peugeot 406? :P)

Om det går ann å få de løse nok til at de kan legge seg må det jo være perfekt, hundens sikkerhet er viktig i bil og det å ha en løs hund kunne jeg ikke tenke meg :P

Men helt seriøst - hvorfor velger man ikke en bil hvor det ER plass til bur bak når man har hund?

Mulig det er helt normalt med slike logiske brister hos folk, men for meg så virker det fullstendig ulogisk og meningsløst å velge en bil uten plass til bikkja liksom..........

Vi har to biler (heldige oss), den ene er bikkjebil - dvs. det er en kassebil med bur baki, den andre er en helt ordinær bil - dvs. det er en stasjonsvogn faktisk som vi KAN ha hund i om vi vil, men som ikke er beregnet på det. Vi regnet allikevel med plass til firfotingene når vi kjøpte bilen liksom, det ville vel ikke falle oss inn å kjøpe en bil uten mulighet til å ha med hund... *ler*

Nei - mitt råd er - bytt til en bil hvor det faktisk er plass til firfotingen også - volvo V70 kan anbefales faktisk *ler*

Skrevet
Nei - mitt råd er - bytt til en bil hvor det faktisk er plass til firfotingen også - volvo V70 kan anbefales faktisk *ler*

OT:

Volvo V70 forslaget støttes herved :P

Vi må med tid og stunder bytte bil, og da er det ikke snakk om å kjøpe en bil der hundene ikke har plass til bur. Så lenge man har hund så må man tilrettelegge etter det, det er min mening.

Skrevet

Bruker også sele til Rex. Og han kan fint legge seg. Man fester jo selen der en sele festes til vanlig, og justerer du den til at den passer når den sitter, så passer den fint når den ligger også :P

Når jeg selv får bil vil jeg ha mulighet for bur, da jeg ikke helt liker å ha flere hunder i sele bak. Men får ikke akkurat bestemt hva slags bil pappa/mamma skal ha.

Guest lijenta
Skrevet

Er det ingen av dere som har opplevd det samme som jeg har gjort med min hund og sikkerhetsselen da? Flaten brukte jeg sikkerhetssele på fordi han ville leke hudind og krabbe mellom bagarsjerommet som han hadde for seg selv og setene. Det var et nett der som var stramt satt opp men det brød han seg ikke om. Så jeg kjøpte sele så matvarene kunne stå i fred for han i bagarsjerommet. Men selen den tråkket han på utløsermekkanismen så han ble løs san til støtt og stadihet. Og da var hele fiunksjonen borte. Så her er det altid bil som er stor nok til å ha bur som passer hundene.

Skrevet

OT: Jeg driver kampanje for at den nye bilen samboeren skal kjøpe skal ha plass til en større hund enn Spike. Det går ikke helt igjennom (han er redd det blir et argument for å få to hunder etterhvert), så jeg må nok kjøpe meg min egen bil når jeg er ferdig utdannet. Og da kommer hans bil til å se ut som den konebilen.. *fnis*

Men ang sele: Jeg foretrekker bur. Har forsøkt sele, men syntes ikke han satt så stødig da som i buret sitt. Dessuten er noe av gleden med å kjøre bil å få sitte i bilburet... :rolleyes:

Skrevet
OT:

Volvo V70 forslaget støttes herved :P

Vi må med tid og stunder bytte bil, og da er det ikke snakk om å kjøpe en bil der hundene ikke har plass til bur. Så lenge man har hund så må man tilrettelegge etter det, det er min mening.

Jeg går heller da for en Land Rover Range Rover Sport ... ett eller anna.. :P Sånn bil pappa har. Kjempe konge! Hehe :P

( håper ikke jeg virka altfor pappa jentete nå ) Haha...

Skrevet
Men helt seriøst - hvorfor velger man ikke en bil hvor det ER plass til bur bak når man har hund?

Mulig det er helt normalt med slike logiske brister hos folk, men for meg så virker det fullstendig ulogisk og meningsløst å velge en bil uten plass til bikkja liksom..........

Vi har to biler (heldige oss), den ene er bikkjebil - dvs. det er en kassebil med bur baki, den andre er en helt ordinær bil - dvs. det er en stasjonsvogn faktisk som vi KAN ha hund i om vi vil, men som ikke er beregnet på det. Vi regnet allikevel med plass til firfotingene når vi kjøpte bilen liksom, det ville vel ikke falle oss inn å kjøpe en bil uten mulighet til å ha med hund... *ler*

Volvo V70 er noe søppel å kjøre, foreldrene har allerede en og styringen på den er noe jeg absolutt ikke liker, de koster dessuten en formue. Peugeot 406'en er det flott plass i, men ny bil vil/skal jeg ha.

Ser ikke noe problem med en litt mindre bil uten plass til bur om hunden har god plass i baksetet med sikkerhetsbelte der den kan kose seg uten å bli slengt vegg-i-mellom. Og om det er tryggere som jeg får inntrykk av så er det flott.

Skrevet

min greyhound-hannhund har bilsele.

Vi har ikke plass til bur og da er det tryggeste sele (hadde valgt bur fremfor sele, men)

Han kan legge seg ned uten problem. På langturer har vi en madrass i baksetet og han ligger behagelig og godt. Selen er ikke for stram og han vikler seg ikke inn i den. Han kan snu seg, ligge på ryggen osv, han kan bare ikke komme frem i forsetene til oss :-)

Vi har som regel selen litt strammere om vi kun skal på småturer. Da får han uansett streng beskjed om å legge seg, og så lenge det ikke er snakk om timesvis er det ikke synd på ham.

Tiger har størrelse XL og veier ca. 40 kg. Han har jo dyp brystkasse og denne selen passer større hunder også, da vi ikke har den ytterst på stramminga. Husker desverre ikke merket akkurat nå men vi kjøpte den på Felleskjøpet.

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg har bruklt sele på begge hundene mine. De får både sitte og ligge, så dermed vil det ikke være ubehagelig for hunden. Selen er lang nok til at de får bevege seg litt, men for kort til at hunden blir kastet fremover ved bråbrems. Har bare god erfaring med sele jeg. Men hva som er tryggest av bur og sele er det nok mange meninger om!

Skrevet

Hvis sikkerhet for hunden er så viktig, så tenk helhet: At den ikke vil få bagasje slengt på seg - det kan være døden for hunden. Hundebur beskytter jo hunden mot denslags også, i tillegg til at det fungerer som beskyttelse for de tobeinte passasjerene foran i bilen.

Eller... for den saks skyld... med en stor hund som sitter i baksetet, vær sikker på at ikke DERE får DEN i hodet/nakken, at ikke båndet/festet er for langt, så det blir mye hund flygende rundt.

Leste akkurat en sak om sikring av det man har med i bilen, hvordan en hadde blitt drept av hva var det det var... en bærbar PC som kom flygende og traff bilisten midt i planeten? Jeg kikket rundt meg og innså at ståltermosen i forsetet ikke var helt tingen å ha der...

Skrevet

Om det skjer en ulykke og hunden er løs i baksetet(sele)

Er den trygt for redningsfolk å nå frem til to beinte om hunden er skadet?

Noen hunder blir jo agressive av sjokk/skader, og synd om eierne ikke blir reddet fordi hunden truer redningsmannskapet.

Jeg er så heldig å ha kjøpt ny bil i dag!

Da med tanke på at "vi skal ha hundebur"

Bilen vi hadde var det ikke plass til bur da peico vokste opp.

Men som liten valp var han i bur.

Han har brukt sele, samme gjorde Bajas, toppers som nødløsning.

Men jeg føler bur tryggest.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...