Gå til innhold
Hundesonen.no

Skabb


Tyra

Smitter skabb fra menesker til dyr??  

13 stemmer

  1. 1.

    • Vet ikke
      10
    • Nei
      1
    • Tror det
      1
    • Ja.
      1


Recommended Posts

Hva er Skabb??

Det er en type midd, Skabb midd kales den. Skabb er en bite litten edderkopp som biter hul i huden graver seg en gang i hunden på 4-10mm. Skabben er så litten at du så vitt kan se den, fra du blir smittet til du får kløen tar 1-2månder, så du kan ha skabb 1-2månder uten og vite det. I tilegg leger den mellom 10-50egg. Den lever 4-5 døgn i sengetøy og på møbler lever den kun et døgn, for og vere siker på at man kan drepe den må du vaske kleren på minst 50grader eller lege dem i fryseren hvor det minst må være minst -18grader.

Skule ønske Anna holdt seg hjemme når hun hadde det men nei, så får dere skabb så hold dere hjemme og ikke la folk komme på besøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått skabb og lurer på om det kan smitte over på dyrene mine??

Jeg vil ikke at Wilma skal få skabb. En behandling på hele familien koster jo 2000kr 400kr per pers. Tenk om dyrene får det.

jeg visste ikke at mennesker kunne få det :-o Du er nok nødt for å behandle dyra dine også hvis du vil bli kvitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man dette?? Lyder skikkelig ekkelt :oops:

Det er ekelt speielt når jeg har edderkoppfobi. De legger egg og beveger mest på seg om natten så det er da du klør mest :) .

Hvordan man får det vet jeg ikke, jeg vet ikke hvordan Anna fikk det eneste hun har sakt er at det er dyreskapp så det smitter ikke sa hun, men det gjør det vist.

Jeg vet bare hvordan det smittest over på andre. Feks. kommer du på besøk til meg og setter deg i sengen min kan du få det, gir jeg deg en lengere klem kan du få det, sitte for tett innpå hverandre i sofaen over lengere tid.

Så alle som vil komme på besøk hitt møter på denne =;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÆÆÆSJ!

Samma som lus omtrent, bare at det varer lenger, eller tar jeg feil? Liksom på måten man kvitter seg med det osv.

Det er langt være ja. Fra du tar første behandlig til den andre er det en uke imellom og etter det tar det 3-5 uker før du blir kvit kløen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg visste ikke at mennesker kunne få det :-o Du er nok nødt for å behandle dyra dine også hvis du vil bli kvitt det.

behandle dyrene oi, jeg skal jo på utstiling med henne siste helgen i august. Forteler jeg at Wilma må behandles og kattene, da blir jeg jo drept når jeg tenker på at vi må ut med 2000kr på bare familien, mamma hater og må bruke så mye penger på medesiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

behandle dyrene oi, jeg skal jo på utstiling med henne siste helgen i august. Forteler jeg at Wilma må behandles og kattene, da blir jeg jo drept når jeg tenker på at vi må ut med 2000kr på bare familien, mamma hater og må bruke så mye penger på medesiner

Dere er bare nødt for å gjøre det. Skabb går på dyr og mennesker. Og om du ikke behandler får du heller ikke stillt Wilma. Du kan ikke ta sjansen på å smitte andre hunder på utstillinga! Det er egoistisk. Morra di fårstår nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell henne at dere faktisk må betale for medisiner - ellers kommer dere til å ha dritten i hus mye lenger enn nødvendig!

Sa det netopp til henne. Fikk bare til svar at det fikk gå av matpengene til pappa. Pappa er trailersjafør og er bare hjemme hver 14dag.

Hva koster vaksine til hunder da er det noen som vet det??

Kattene og rottene gider jeg ikke og vaksinere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa det netopp til henne. Fikk bare til svar at det fikk gå av matpengene til pappa. Pappa er trailersjafør og er bare hjemme hver 14dag.

Hva koster vaksine til hunder da er det noen som vet det??

Kattene og rottene gider jeg ikke og vaksinere

Du er nødt for å behandle alle dyrene, ellers er det ikke noe vits, for da smitter de hverandre igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa det netopp til henne. Fikk bare til svar at det fikk gå av matpengene til pappa. Pappa er trailersjafør og er bare hjemme hver 14dag.

Hva koster vaksine til hunder da er det noen som vet det??

Kattene og rottene gider jeg ikke og vaksinere

Hvilken vaksine til hunden? Har du ikke gitt henne noen, eller mente du sprøyte for å kvitte deg/forebygge mot skabb? Tror kanskje heller du får en kur til det, men jeg veit ikke :?

Viktig som Kristina sier å kurere alle innenfor huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det hadde jeg nesten glemt, Wilma skal jo ha ny vaksine i sluten på August starten på September også.

Det var sprøyten mot skabb jeg mente ja, snaket med oppdreteren min 800kr koster det for 2 sprøyter på en hund fikk beskjed om og rådføre meg med dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ringe dyrlegen i morgen og høre hva jeg skal gjøre.

Har lakt alle børstene, båndene, apportbuken og targetstiken til Wilma i fryseren og der skal det ligge i et døgn så skabben dør. Romme mitt står i karantene så ditt inn har jeg ikke lov inn på før om 4dager. Har tatt første kuren i går kveld og over natten, det er en salve som man skal ha på seg i 12timer skjøner godt at skabben dør av den for jeg har aldri vert borti noe som svir sånn på kroppen før altså.

Mamma kom nettopp inn og spurte om jeg hadde funnet ut noe mer om Wilma, hun var enig i at vi skule ringe dyrlegen i morgen. For en gang skyl er ikke mamma sta og gjerig. Jobben hennes har gått konkurs så fra september av har vi bare en intekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre.. Husk å også legge alt av sengetøy og tepper i fryseren! Sånn for sikkerhets skyld :)

Uff, leit med moren din :)

Ja det er leit det med mamma i tileg blir hun vel uførestrygdet eller hva det kalest. Men pappa skal prøve og skafe seg egen trajler slik at han tjener bedre men en trejler liker sånn sirka i minstepris på 600 000, og da er de brukt 3-5 år.

Apropo det med dyner og teper. Har tatt av lakene og senge trek, dynen og madrasen blir ligende på romme i 4 dager og den 5 dagen blir det hengt ute. Får ikke sove på romet mitt på 5dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen infosider om skabb:

http://www.doktoronline.no/pub/articles/sk...kin/300114.html

http://www.lommelegen.no/_vti_script/sokar...striction=skabb

http://www.helse-bergen.no/avd/hud/tema/sk...skabb/Skabb.htm

Du vet kanskje alt dette fra før av, hihi. Jeg liker bare å gå litt bananas på google! Men altså, hvis du ser på den siste linken så står det dette:

Kan skabb smitte fra mennesker til husdyr?

Nei.

God bedring!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen infosider om skabb:

http://www.doktoronline.no/pub/articles/sk...kin/300114.html

http://www.lommelegen.no/_vti_script/sokar...striction=skabb

http://www.helse-bergen.no/avd/hud/tema/sk...skabb/Skabb.htm

Du vet kanskje alt dette fra før av, hihi. Jeg liker bare å gå litt bananas på google! Men altså, hvis du ser på den siste linken så står det dette:

God bedring!! :)

Bra du fant den siste ble litt lettet men jeg ringer dyrlegen for sikretskyld.

Mamma bæljer hver gang jeg koser med Wilma "tenk om hun har fått skabb ikke kos med henne". jeg behandlet meg i går og skal gjøre det igjen neste helg, håper det ikke klør like mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...