Gå til innhold
Hundesonen.no

labbfôr: imot innholdet eller fordi det er billigfôr


Teddy2007

Recommended Posts

Hvorfor er så mange i mot labbfôret? Er det fordi det anses for et billigfôr sammenlignet med RC, proplan etc. eller pga innholdet og råvarene som blir brukt?

selv har vi holdt oss til proplan da tidligere eiger brukte det, men her et par dager var vi tom også butikken så vi lånte litt labb aktiv m/kylling skal si hunden kastet seg over det fôret. Så vi lurer litt på om vi skal gjøre et forsøk med labbfôret og se hvordan det går, men er litt skeptisk til det egentlig...Jeg les på et annet forum at en måtte aldri finne på å bruke labb da hunder har dødd av det, noen som har hørt dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Først var det den horible mengden med avføring! (ikke på mine hunder, men på en venn av meg sine 2 hunder)

Så var det hvor stygg pelsen deres ble.

Så var det inneholde som består mye av korn...

Så tilslutt alle andre som har opplevd det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bruker Labb og er fornøyde er mange. Endel av disse forsvarer også dette fôret med nebb og klør ("no pun intended") - da endel andre uttaler seg negativt om fôret.

Det merkelige er jo at det i enhver diskusjon om nettopp Labb så er det MANGE som er meget negative til det. Og man ser faktisk ikke samme kollektive slakt av et hundefôr av noe annet merke (verken dyre eller billige) - det er Labb som står igjen som bånn i bøtta-fôret i nærmest enhver diskusjon.

Jeg mener at folk skal ikke uttale seg om noe de ikke har prøvd selv, eller virkelig kjenner noen som har prøvd det. At man "tror/har hørt/antar" er ikke greit å presentere som noen sannhet om noe som helst.

Når så DET er sagt så synes jeg det fôret fungerte utrolig dårlig på to av mine i hvertfall. Og JA, jeg prøvde ganske lenge - gamletispen min spiste 27 kilo (ca 3 mnd?) og valpen gikk på det rundt 4-5 uker før jeg faktisk ikke turte bruke det mere..

Gamlemor ble magrere og magrere og magrere - og jeg øket matmengden til stadighet. HUN syntes fôret var strålende, selvsagt - hun fikk jo til slutt nærmest fri fôring. Det er fantastisk for et matvrak! Nedklippet var hun også, så at hun var sånn "blæ" i magen noen ganger i uka' ga jo ikke de store konsekvenser for verken henne eller meg heller. Så ja, nå vet jeg hva jeg skal gi henne når hun blir for tykk i hvertfall.. Fri tilgang på Labb Honnør!

Valpen min ble RASKT (i løpet av ca en mnd) smellfeit - selv om hun fikk mindre enn anbefalt mengde. DET i seg selv er jo ingen fare (man kan alltid gi mindre mat og mere mosjon) - men det at hun fikk en sånn kjempetykk "disse"-kropp og bena ble lange og tynne samtidig på SÅ kort tid? Hun så direkte usunn ut en periode. Så NEI - DET turte jeg faktisk ikke å ofre på min nye import. Så vi gikk over på ProPlan og hun ble en stram, velutviklet og fin valp igjen i løpet av noen få uker.

Kastet det resterende fôret - da JEG skal i alle fall ikke utsette noen hund for det der frivillig.

Men hvis folk vil prøve - så gjør gjerne det. JEG skjønner bare ikke hvorfor man ønsker å ta en slik risiko, jeg - når SÅ mange som faktisk har prøvd det snakker så ille om det. (Noe man neppe hadde gjort hvis det gjalt babymat eller noe annet "viktig")

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn for at du ikke skal prøve Labb jeg. Det er slett ingen garant for at det kommer til og fungere på nettopp din hund men det finner du ikke ut hvis du ikke prøver det.

Mange er veldig fornøyde med dette foret og mange har veldig mye imot det, de fleste som er imot det er nok de som ikke har prøvd det.

Selvfølgelig dør hunder som spiser Labb men kan noe si meg ett for som hunder ikke dør av da? Neppe, slike for har aldri jeg hørt om og tviler sterkt på at det finnes, dessverre kan en vel si..

Jeg bruker ikke Labb foret selv da men har brukt en sekk av det i ny og ne. På mine hunde fungeret det vel ganske så greit men det foret jeg bruker nå er jeg nok mer fornøyd med. Når det da også er en god del rimeligere en hva Labb'en er så ser jeg ingen grunn for å bytte. Men dette er nå mine hunder da.

Disse testene som det så alt for ofte henvises til når det gjelder Labb hadde ikke jeg villet sett så mye på. Det er stort sett det teoretiske nærings inneholdet og prisen som er lagt til grunne for disse og det er helt umulig og sette opp noen vinnere ut fra dette. Men ettersom en hund er en levende skapning som har individuelle forskjeller er det vel ikke noen annen fornuftig måte og gjøre en slik test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte Labb på Buster en stund når det var på tide å skifte fra valpefor til voksenfor.

Valpeforet var vi fornøyd med å regnet med voksenforet skulle prestere like bra (4år siden) men når pelsen ble stiv å tørr å avføringen nesten like stor som mengden for som gikk inn, så var det klare nok tegn til å si at Ladd voksenfor ikke fungerte på Buster, skulle man mene...

Det finnes jo andre fortyper i samme prisklasse som fungerer bedre på flere hunder...(troll, vom&hundemat ol.)

Er det enkelt å få tak i labb å du liker prisen så prøv å se om hunden fungerer på det i noen mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en hund (bestevenninas hund) som går på Labb og har gått på siden han gikk over fra valpefor til voksenfor. Foret fungerer helt fint på han og han er frisk og rask! Men det varierer vel fra hund til hund?

Selv begynte vi å gå forsiktig over til Labb foret idag. Siden vi har hørt at det var så bra (?)

Men er det noen hunder som virkelig har dødd av dette foret mister jeg lysten til å la mine hunder gå på det. Hva var det som førte til at den/disse hundene døde av foret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt Labb både på xhunden Jonas og Bajas siden jeg fikk ett fantastisk tilbud fra fôrservice: fikk gratis levering på døra tillegg til at det var mye billigere, over halvpris forhold til Proplan som jeg benyttet den tiden. (år 2002)

Første sekken så var det kun mengde avføring som var meget høyere enn normalt, midt i sekk 2..: Ekstreme gass utslipp, det gikk ca 8-10 hundeposer pr tur. De begynte å klø, å røytet ekstremt tillegg de flasset enormt (skulle ikke tro de hadde vært badet de siste årene) etter 40kg med Labb aktiv så orket jeg ikke bo i gasskammer lenger. Gikk tilbake til proplan, etter ei uke så var pels kvaliteten til forbedring, tillegg til at gass trykket hadde forsvunnet fra stua.

Jeg er ikke hysterisk ang fôr, hundene mine har faktisk spist en sekk rema1000 fôr, de var ikke i nærheten av å få så store reaksjoner som dette labbfôret ga. Jeg vet om hund som levde 8 gode år på friskis med lite avføring og flott pels. Eier valgte å bytte ovet til labb, han var så dritt lei å høre all dritten om friskis. Hunden utviklet fôr allergi 2mnd senere, i dag lever hunden på kortison pga kløe, tilegg til spesial fôr fra veterinæren. Gjett om denne eieren angrer på at han valgte å bytte fra friskis til Labb.

Jeg kjenner mange som er fornøyd med labb, men jeg ser jo at mengden avføring og lukten av denne er meget høyere enn hva jeg er vant til av hundene mine. Finn ett fôr som dere er fornøyd med, men ser du reaksjoner i negativ retning: bytt! Ikke vent til at sekken er tom :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Labb til hundene våre..

Vi syntes det er helt fint fôr, og har ikke hatt noe problemer med det..

Noen små gass utslipp kommer jo fra minste hunden, men det kan jo komme av andre grunner...(?)

Pelsen er helt fin, men på jämthunden er den fet 24/7.. Dette er ikke fra fôret, men de har sånn talg ting, som produseres eller noe sånn fikk jeg høre.. Kan hende det er noe annet også, men var dette jeg fikk høre..

De er friske og raske, og har en normal vekt.. Så jeg syntes Labb er et fint fôr som fungerer bra for hundene våre...

At hunden blir feit, kan jo komme av mangel på mosjon også?

Ikke at jeg anklager deg for noe, SusanneL, ikke missforstå :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om hund som levde 8 gode år på friskis med lite avføring og flott pels. Eier valgte å bytte ovet til labb, han var så dritt lei å høre all dritten om friskis. Hunden utviklet fôr allergi 2mnd senere, i dag lever hunden på kortison pga kløe, tilegg til spesial fôr fra veterinæren. Gjett om denne eieren angrer på at han valgte å bytte fra friskis til Labb.

Høres ganske rart ut om hunden må gå på kortison pga en sekk eller to med fôr hunden ikke tålte? Jeg er ingen fôrekspert, men det å si at Labb er værre enn alt annet "ditt" synes jeg høres litt merkelig ut... Å bli dødssyk mener jeg... Det kan kanskje skyldes de mange årene med friskis og at det gjorde utslag når hunden fikk et fôr med mer proteiner?

Det opplevde nemlig jeg. Jeg (hunden da...) gikk på et fôr (husker ikke hva det het) jeg fikk høre fra flere at hadde litt lavt proteininnhold og at dette var grunnen til den matte pelsen og den daffe hunden min. Jeg byttet til RC høyenergi og fikk en hun som ble nærmest hvit av flass og klødde som en idiot! Spruten stod bak også... Jeg forhørte meg litt og fikk beskjed om å bruke det litt til (fôr opp sekken) og se hvordan det gikk vidre.

Etter litt over en mnd var hun blank og fin og hadde mye mer overskudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hunden min bruker Labb, og den er veldig blank og fin i pelsen(får bestandig skryt av dyrlegen at pelsen er så blank og fin, og veldig ofte av andre folk vi møter ute på tur), den har normal avføring og røyter nesten ingenting. Så jeg er veldig fornøyd med Labb foret. Men hunder er som mennesker, alt passer ikke til alle:) puppeh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der er nok som dere sier bare å prøve seg frem, som sakt bruker vi jo proplan akkurat nå, hunden går på do 2-3 ganger for dagen å syns nå i grunn det lukter litt av den avføringa. Men med tanke på at så mange bruker labb så kan nå ikke alle hunder reagere likt. Hunder er vel som oss mennesker at det finst reaksjoner og allergi mot ditt og datt... som mennesker: mel, melk, etc. Så kanskje det har noe med hvilket råmateriale som blir brukt i fôret alle er jo ikke fremstil likt? med tanke på at proplan er så mye dyrere enn labb.. ikke vet jeg men...mener labbfôret ligger på rundt 370 for 20 kg med kylling/ris mens proplan ligger på 550-600 for 15kg med kylling, mens laks er enda dyrere (her som vi bor verfall). Så en del velger vel kanskje "billigfôr" med tanke på det økonomiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan absolutt se prisproblematikken i billig kontra dyrt fôr hvis man har en kennel med 8-10 hunder og et fôrbudsjett på noen tusen i i måneden. At man i slike tilfeller er villig til å gjøre endel knep for å spare penger.

(Selv om man, under de forutsetningene, faktisk får tak i både Eukanuba, ProPlan, Hills, Spesific, etc langt langt billigere enn i en tilfeldig valgt dyreforretning..)

Pris - kontra mengde:

Labb Aktiv - hund på 25 kilo skal ha 360 gram, dvs: 55, 5 måltider

ProPlan Adult - hund på 25 kilo skal ha 310 gram: 48,3 måltider

(mengden er hentet fra hjemmesiden til FK og brosjyren til ProPlan)

Hvis prisforskjellen er et par hundre kroner pr sekk vil altså fôrkostnaden være rundt 100,- mer i mnd på ProPlan kontra Labb (begge deler kjøpt for full pris) for en middelsstor hund.

Tenk deg det kommer et ny (ja, hvasomhelst) - f.eks. potetsort på markedet som er kjempebillig. Men kanskje 1 av 3 forbrukere (på en aktiv diskusjonsgruppe) går aktivt ut og faktisk ADVARER en mot å bruke denne, da den har selv sett dårlige (og kanskje helseskadelige) sideeffekter av å bruke nettopp denne potetsorten i matlaging.

Et dette odds man er villig til å overse og si at "det blåser jeg i - jeg vil prøve likevel, jeg"? Og det for å spare inn skarve 100,- i måneden...

Men ja jøss, hver har sin lyst. Og det er troligvis ikke 1 av 3 forbukere (sett sånn generelt) som faktisk har noe imot Labb heller.

Jag har ikke som mål å lage noe korstog mot verken Labb eller noe annet billig eller dyrt hundefôr, men jeg kan ikke skjønne at noen "må" prøve det heller når det finnes så mye annet som ikke vekker samme motreaksjoner.

Såpass tillitt har jeg faktisk til en tilfeldig valgt gjeng av folk som f.eks. Hundesonen faktisk er. I alle fall hvis jeg selv spør "dem" om noe.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Labb, er "Aldri mer".

Utrolige mengder avføring av ubestemmelig konsistens, tørre pelse og poter, utrolig turn over hastighet på en sekk.... på alle hundene.

Med andre merker har jeg opplevd at for ikke funker like godt på alle hundene, men aldri har jeg prøvd et for som ga dårlig resultat på alle.

Derfor sluttet jeg pga kvaliteten. Og når noen snakker om hvor billig Labb er, så ja, kanskje i kilopris, men IKKE i dagskostnad. Og for meg er det dagskostnad som teller, ikke hvor mye jeg betaler per sekk.

Vi hadde en valpekjøper som brukte Labb og til tross for et aktivt liv, var hunden rund og dvask. Etter noen måneder på et annet for var hunden "som ny", slank og stram, med akkurat samme aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig individuelt, Labb kan funke virkelig bra på noen hunder mens på andre vil det bare være negativt.

Vi bruker labb på noen av hundene, da har vi også prøvd pro plan, royal canin, eukanuba og Bento kronen (noe fôr lengre tid mens andre bare for å prøve) men har funnet ut at labb var det som passet de best. Mens på noen av de andre hundene bruker vi royal canin fordi det var dette som passet best for de.

Jeg tror det er opp til hver eier å finne ut hva som passer best for sin hund. Vi bruker ikke labb fordi det er billigfôr e.l. men nettopp fordi det passer best for de hundene vi bruker det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje stygg og brutal, men har man mange hunder og ikke har råd til å fore dem med skikkelig for og må gå ned på kvaliteten, da syntes jeg man har for mange hunder, sorry... :closedeyes:

(syntes SussanneL sa mye fint i sitt innlegg)

Jeg er utrolig skeptisk til LABB fordi jeg har hørt og sett så utrolig mange hunder som er dårlige både utvendig og innvendig etter å ha spist denne maten.

Jeg har faktisk sett flere dårlige enn fine hunden på LABB så det er mat min hund ALDRI skal spise, jeg tar rett og slett ikke sjangsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh'?? Skikkelig for? Jeg syns faktisk Labb er et skikkelig for, og de er vel ikke for ingen grunn at det har vunnet forbrukerrådets test av hundefor flere år på rad=????? Det er nok bare du som er fisefin og trur at jo dyrere jo bedre.... Hunden min har fått såkalt "skikkelig " for en gang, da hun var på kennel i 3 uker, og hun har aldri vært så matt og fæl i pelsen som etter det.... nuke.png Jeg bruker det ikke fordi det er billig( jeg har faktisk råd til å bruke dyrere), men fordi det fungerer helt super på min hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøp dyrt, for billig! Kjøp billig og for dyrt. Dette er en tommelfinger regel. Men som med alle regler, så er det ingen regel uten unntak!

Se på avføring, pels og livlighet. Om hunden elsker det eller ikke er ikke et kriterium i mine øyne. Noen hunder fungerer utmerket på LABB. Noen fungerer også utmerket på matrester.

Hvis hunden din driter som en MANN, så har du problem med foret. Selv skal jeg ALDRI bruke LABB pga av kornmengde og elendig næringsopptak for min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er utrolig mange som kjenner eller har hørt at labb er et farlig fòr. Til og med har en hund dødd av labb.............................merkelig. Labb har vel samme kritterier som alt annet fòr, og hvor mange tusen tonn med Labb selges det hvert år?

Og er temmelig sikker på at Canis, ALDRI ville brukt Labb som hovedsponsor om foret hadde vært skadelig og farlig. Har noen av alle Labb hatere sjekket med ernærings eksperter om fòrets opptaksevne ?

Etter en god del sjekking er det bare en fòr produsent i europa som bruker rene lokale produkter i sitt for(Tyskland) hva vet vi om f.Eks alt lammet som blir importert helt fra New Zeeland og brukt i hundefor, og europeisk kylling er vel ikke kjent for å være den reneste maten.

Og de fleste store internasjonale fòrprodusenter bruker jo oppmalt kjøttavfall i sine for, avfall som ikke er egnet som menneskeføde.om det står oksekjøtt er det jo innmat, brusk, benrester, tarmer og diverse innvoller.

Det blir jo en helt annen sak at enkelte hunder ikke tåler Labb, men å dermed si at Labb er er et dårlig og farlig fòr er rett og slett totalt skivebom. Jeg forholder meg til mattilsynet og ernæringseksperter når det gjelder hundemat, siden jeg aldri har sett noen dokumentasjon på at labb er farlig og må frarådes å brukes som hundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis vi noen gang blir tomme for noe å diskutere her på sonen, er det bare å sette igang med en ny LABB diskusjon :icon_redface:)

For de hundene som fungerer fint på Labb, ja så er det et bra fôr. jeg har dog faktisk ikke sett hunder med super pelskvalitet som har gått på labb, men det kan jo være tilfeldig... De jeg har sett har vært litt blasse og hatt flass. Selv har jeg overtatt en hund som hadde dårlige (Sprukne) poter og stort sett alltid løs mage. Hun gikk på Labb. Byttet til et annet merke (med egen type for sensible hunder) og vips: fast, fin møkk og fine poter. Mindre dårlig ånde også.

Det er jo kjekt med et fôr som produseres i Norge med hovedsaklig (ja, for det er vel ingen garanti for at råvarene ikke er importerte. det hender jo man importerer kjøtt etc..) norske råvarer. Fungerer det for bikkja, så bruk det.

Men de der tv2 hjelper deg testene har jeg ikke så mye til overs for.

en test gikk på om fôret inneholdt den menge næringsstoff, vitaminer og mineraler som oppgitt på pakken (OG; forskriftsmessig er det faktisk tillatt med nokså "stort" slingringsmonn)- det var ikke SÅÅÅ stor forskjell mellom de ulike fôrmerkene.

En annen test gikk på fordøyelighet- her var mink testdyr. greit nok, men noen små forskjeller i fordøyelsen er det mellom mink og hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...