Gå til innhold
Hundesonen.no

få hunden oppmerksom hele tida


Teddy2007

Recommended Posts

Hei!

Hvordan få en 1.5år gammel gordon setter til å være oppmerksom på meg som trener og ikke på alt det andre rundt? Han har komt seg litt, men fortsatt er det fuglene og luktene som er det aller kjekkeste...

Vi har han på prøve en mnd for å se om han trives og passer her da tidligere eiger vil omplassere han, så gjerne noen smarte tips til god lydighet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gordon Setter er en fuglehund, det er du helt sikkert klar over. Det vil med andre ord si at du må ha jaktinstinktet og interessen for fugl i tankene hele tiden, det er ikke noe som lar seg fjerne. Om du bestemmer deg for å beholde ham ville jeg tatt et dressurkurs enten i en fuglehundklubb eller et sted som kan fuglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krevende nok å få til god kontakt og en førerorientert hund med en rase som f.eks. labrador, som ikke har det jaktinstinktet/interessen for fugler som en gordon setter har. Generelt sett kommer du nok et stykke på vei om du roser og belønner når hunden tar kontakt og følger med på deg - og da må du belønne med noe som hunden liker, f.eks. leiking eller godbiter. Men det beste er nok å komme seg på kurs etterhvert, når det har blitt bestemt om han skal beholdes eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var helt umulig å få kontakt med fra 7 mnd alder til 2 år, jeg var rett og slett ikke gøy nok for han.. Vær gøy, lag mange rare lyder, finn en leke, gjerne en ball, og lek, kast og fokuser. Hold kontakt under trening i bånd, med godsnakk og godbiter. dette hjelper. Min kan ikke lengre te øynene fra meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng når man trener kontakt med belønning, er å fokusere på frivillig kontakt. Hvis du maser på hunden og gjør ablegøyer mens den ser bort, forsterker du nettopp det å ikke ha kontakt med deg. Det er derfor viktig at man venter til hunden selv tar kontakt, og deretter belønner det. Øk kravene gradvis ved å kreve lengre og lengre tid før belønning kommer og vanskeligere og vanskeligere omgivelser.

Det høres så enkelt ut når jeg sier det sånn, men med en fuglis med instinkter er det nok ikke bare bare...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hele vitsen er jo å få hunden til å ØNSKE å ha kontakt med eieren, til å være veldig interessert i hva eieren gjør, og faktisk ha LYST til å følge med.

For meg er ikke kontakt en "øvelse", det er en del av det forholdet hunden ideelt sett bør ha til eieren sin - som gjør at den er INTERESSERT.

Å "lokke" den, være "gøyal" etc... det er ofte ikke nok, fordi man jobber med en liten del av helheten. Jeg har en nå godt voksen hannhund, som sikkert godt kunne tenkt seg å svevd rundt i sin egen verden i verste alderen - men det er da man må jobbe over hele fronten, fra det at eier tar initiativet til morsomme ting, til at hunden innser at det lønner seg å følge med på eier.

Anbefaler en bok som heter "Kontakt" av Eva Bodfäldt som vel skriver om helheten; det er veldig vanskelig å forklare her.

En hundetrener som ser hunden, kan kanskje også hjelpe deg i vurderingen - om dette rett og slett er en ulydig hannhund som aldri har lært grunnreglene, eller er interessert i eier men lever i sin egen verden, ELLER om han er reelt fugleinteressert. Du skriver jo at han er opptatt av "alt annet rundt" også, så det handler vel om et solid stykke grunnarbeid du må gjøre på denne hunden - og da kan det være kjekt med en vurdering av noen som kan hjelpe dere etter å ha sett dere.

Det er ofte en grunn til at hunder i "rette alderen" - som din - omplasseres, selv om de kanskje finner på noe annet... og det er jo at noe har gått litt på tverke, at hunden blir for mye, ikke blir som de vil etc. Så du må jo kanskje begynne å "reparere" på noe som forrige eier har unnlatt å gjøre, og det kan bli tøft - har truffet endel GS-hannhunder som ikke er så veldig koselige, de krever sitt.

Det er bedre å få gjort en solid vurdering nå, enn senere - når hunden er vel i hus - å oppdage at man har tatt på seg for mye. Og god hjelp skader aldri, for å si det mildt: Det er til stor hjelp finner man rette personen. Vær obs på at det er endel snål og hard dressur som har hengt igjen i visse deler av fuglehundmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sakt vi har hunden på prøve nå 1 mnd tid for å se om det kan fungere... men bare det å gå tur er ik bare bare, når vi driver trening med han på et område har han ganske ok fokus men så "glemmer" han seg like fort igjen.. verfall når vi er på tur... bare på morningturen i dag tok han ut for å prøve å springe, å jeg er ik av de sterkeste så holde han igjen er ikke bare bare... har prøvd det stopp som alle nevner, det fungerte bra en periode.. men nå virker det som han prøver seg for å få viljen sin... noen gode råd? prøvd med godteri som belønning, det fungerer i begynnelsen men så overser han det også...

Innomhus er jo hunden snill som et lam og gjør alt den får beskjed om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvordan få en 1.5år gammel gordon setter til å være oppmerksom på meg som trener og ikke på alt det andre rundt? Han har komt seg litt, men fortsatt er det fuglene og luktene som er det aller kjekkeste...

Vi har han på prøve en mnd for å se om han trives og passer her da tidligere eiger vil omplassere han, så gjerne noen smarte tips til god lydighet :-)

Du kan si det slik at om du i en treningssøkt, hvor du ønsker å trene kontakt, ender opp med en ukonsentrert hund som heller ser på fuglene enn å se på deg, da er det for vanskelig kriterium der og da.

Den forsterkeren du har å tilby hunden må alltid overgå alle andre forsterkere den finner der den er.

Først da kan du egentlig begynne å lære hunden din hva du ønsker den skal lære. Tar den seg til rette med sine egne forsterkere og på sine egne premisser, så senk heller kriteriet, finn en bedre forsterker, belønn oftere og time den rett.

Angående rett forsterkningsfrekvens så er det vanlig at folk ikke belønner ofte nok. Det blir ett klikk og en godbit i ny og ne og det er ikke godt nok. Får du tak i en atferd eller deler av en atferd du er ute etter, så pøs på med klikk og verdens beste godbit. Du får ikke gjort det for ofte egentlig. Det gjelder å beholde hundens oppmerksomhet over tid. La oss si du har klarer å få hundens fokus i begynnelsen i fem sekunder fordi du niklikker og belønner. Stopp å klikk og du har hundens oppmerskomhet i nye fem sekunder.(eller kanskje bare 3 i starten) så fortsetter du å klikke klikke og klikke igjen før den rekker å falle ut. Du har nå klart det kunstykket å ha hunden på nett i ti sekunder i første omgang og den er fremdeles på nett. Dere er på vei mot noe stort..wow!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si det slik at om du i en treningssøkt, hvor du ønsker å trene kontakt, ender opp med en ukonsentrert hund som heller ser på fuglene enn å se på deg, da er det for vanskelig kriterium der og da.

Den forsterkeren du har å tilby hunden må alltid overgå alle andre forsterkere den finner der den er.

Først da kan du egentlig begynne å lære hunden din hva du ønsker den skal lære. Tar den seg til rette med sine egne forsterkere og på sine egne premisser, så senk heller kriteriet, finn en bedre forsterker, belønn oftere og time den rett.

Angående rett forsterkningsfrekvens så er det vanlig at folk ikke belønner ofte nok. Det blir ett klikk og en godbit i ny og ne og det er ikke godt nok. Får du tak i en atferd eller deler av en atferd du er ute etter, så pøs på med klikk og verdens beste godbit. Du får ikke gjort det for ofte egentlig. Det gjelder å beholde hundens oppmerksomhet over tid. La oss si du har klarer å få hundens fokus i begynnelsen i fem sekunder fordi du niklikker og belønner. Stopp å klikk og du har hundens oppmerskomhet i nye fem sekunder.(eller kanskje bare 3 i starten) så fortsetter du å klikke klikke og klikke igjen før den rekker å falle ut. Du har nå klart det kunstykket å ha hunden på nett i ti sekunder i første omgang og den er fremdeles på nett. Dere er på vei mot noe stort..wow!

Jeg beklager om jeg kanskje herper tråden her nå - og virker både uhøflig og kanskje dum, men altså Ingar: tror du virkelig at normale folk som ikke har drevet med hundetrening en mannsalder og har lest ørtenogfjørti bøker om læringsteorier faktisk FORSTÅR hva du skriver ? Du slenger rundt deg med ord og uttrykk som:

- kriterier

- forsterker

- premisser

- forsterkningsfrekvens

- klikk (enn om vedkommende ikke har hørt om klikker ???)

Jeg ville blitt imponert om du greide å forklare dette uten å bruke disse uttrykkene jeg. Greier du ? Tar du utfordringen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ødelegger tråden enda mer nå siden denne var spesifisert til en viss person, men siden jeg alt har rotet meg så mye inn i Teddy sine tråder , så tar jeg sjansen jeg :ahappy: (SÅ får je heller bli hengt etterpå :P )

Du kan si det slik at om du i en treningssøkt, hvor du ønsker å trene kontakt, ender opp med en ukonsentrert hund som heller ser på fuglene enn å se på deg, da er det for vanskelig kriterium der og da.

.

Hvis hunden ikke klarer å fokusere og konsentrere seg om det du ber den om, da er det for mye annet som skjer på det stedet du oppholder deg, som er mye mer spennende enn deg. I hesteklikkertrening bruker vi uttrykket * å senke på kravene, når man innfører et nytt element i øvelsen...* i stedet for kriterium. Dvs at hvis hunden din sitter pent og har god kontakt hjemme på stuegulvet, så er det ikke dermed sagt den gjør det i parken i byen. Når man kommer dit, så innfører man jo noe nytt (Nytt sted) og da må man ofte lære hunden sitt og kontakt, helt på nytt. Den KAN det hjemme, men ikke her som det er så mye annet spennende og drive med. Hvis man ikke greier å få til kontakt her, så må man faktisk gå noen steg tilbake i treningen, og heller trene et nytt sted, som har litt mindre distraksjoner enn parken ... kanskje i hagen eller på veien rett utenfor hagen ... også jobbe seg videre derfra. I klikkertrening (Jeg er fortsatt på hest jeg da ) så er litt av poenget med treningen at man deler ned øvelsene i små små biter, for å gjøre det enklest mulig og forstå. Hver gang man innfører en nye del av øvelsen, så må man kanksje senke litt på kravene for det som den kan fra før, siden man setter det sammen med nye ting. Å innføre en øvelse på et helt nytt sted, er en STOR ny del i øvelsen, om kan kanskje rett og slett bli for mye nytt ...

Den forsterkeren du har å tilby hunden må alltid overgå alle andre forsterkere den finner der den er.

Først da kan du egentlig begynne å lære hunden din hva du ønsker den skal lære. Tar den seg til rette med sine egne forsterkere og på sine egne premisser, så senk heller kriteriet, finn en bedre forsterker, belønn oftere og time den rett

Forsterker er belønning. Ball, lek godis osv . Det hunden liker best av alt. Hvis hunden er MER opptatt av fuglene, enn å komme og få belønningen sin, da er ikke belønningen sterk nok ... der og da . Fuglene er mer intr ... Det blir som når bikkja mi er på rådyrjakt ( i langline, føler jeg må påpeke det gang på gang ) jeg kan vifte med indrefile om jeg vil altså... rådyrlukta er uansett hva jeg gjør MYE mer spennende ... der og da .... og da har jeg rett og slett ingen belønning som er sterk nok til å trene henne akkurat i den settingen ....

ANg klikk og belønning så er jo det nettopp klikkertrening, og har man ikke satt seg inn i det skjønner man selvsagt heller ikke noe av det . Men prinsippet er jo der uten også ... har man først kontakten der, bruk masse godbiter og prøv og holde kontakten noen sekunder ... klikkeren er bare en markør åkke som ... man MÅ ikke bruke den ...

Det viktige tror jeg er å ikke sette så store krav når det er mye nytt og vanskelig. Belønn mye for små ting for å si det sånn.

håper ikke jeg blandet meg inn for mye nå, eller ga helt feil tolkning (For dette er MIN tolkning av hva som står ) :ahappy: antar forfatteren tar utfordringen og svarer selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager om jeg kanskje herper tråden her nå - og virker både uhøflig og kanskje dum, men altså Ingar: tror du virkelig at normale folk som ikke har drevet med hundetrening en mannsalder og har lest ørtenogfjørti bøker om læringsteorier faktisk FORSTÅR hva du skriver ? Du slenger rundt deg med ord og uttrykk som:

- kriterier

- forsterker

- premisser

- forsterkningsfrekvens

- klikk (enn om vedkommende ikke har hørt om klikker ???)

Jeg ville blitt imponert om du greide å forklare dette uten å bruke disse uttrykkene jeg. Greier du ? Tar du utfordringen ?

Ja hva er galt med de ordene da? Ja jeg tror faktisk folk som ikke har drevet med hund i en mannsalder forstår såpass. Og er det noe de lurer på så er det en helt kurant sak for de som ønsker det, å få greie på det. Så hva er egentlig problemet...Jeg prøver å gi et svar etter beste evne for å hjelpe. Om ikke svaret er det trådstarter ønsker å høre så greit nok. Det er opp til vedkommende å bedømme. Og ja det er helt greit å forklare dette uten å bruke de ordene som er definert og det har jeg gjennom årene gjort om og om igjen så det ser jeg ingen grunn til å gjøre yttligere en gang til. Ellers har Heidi kommet med en bra forklaring som burde rekke. Når noen spør om råd så bør jeg kanskje i framtiden vurdere å sende dem privat melding..men det kunne jo hende at en annen også har nytte av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva er galt med de ordene da? Ja jeg tror faktisk folk som ikke har drevet med hund i en mannsalder forstår såpass. Og er det noe de lurer på så er det en helt kurant sak for de som ønsker det, å få greie på det. Så hva er egentlig problemet...Jeg prøver å gi et svar etter beste evne for å hjelpe. Om ikke svaret er det trådstarter ønsker å høre så greit nok. Det er opp til vedkommende å bedømme. Og ja det er helt greit å forklare dette uten å bruke de ordene som er definert og det har jeg gjennom årene gjort om og om igjen så det ser jeg ingen grunn til å gjøre yttligere en gang til. Ellers har Heidi kommet med en bra forklaring som burde rekke. Når noen spør om råd så bør jeg kanskje i framtiden vurdere å sende dem privat melding..men det kunne jo hende at en annen også har nytte av dem.

Problemet er at det er tungt tilgjengelig for oss "normale" når man bruker alle disse ordene som hver for seg sikkert er helt og fullt forståelig, men som ikke er like lett satt i den sammenhengen du bruker det.

HeidiP har gitt en glimrende oversettelse - så hvorfor gjøre det så innihampen teoretisert når det kan forklares med enkle og lett forståelige ord og uttrykk ?

De som best forstår dine innlegg har antakelig ikke behov for å lese dem, de kan det meste selv :ahappy:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det kan ha litt å si hvis hunden får lære at "GØY hos matmor/far" og "KJEDELIG alle andre plasser" .. Altså, velger den å gå bort til en forstyrrelse så blir det kjedelig. Dette er kanskje noen hakk lengre ut i treningen enn det dere er da. Men det kan jo være noe å tenke litt på? Å gjøre det kjedelig for en hund kan være å binde han fast til et tre f.eks. Det er gørrkjedelig for min hund iallefall.

Jeg syns ikke innlegget til ingar var så vanskelig. Hadde han lagt inn flere ord og uttrykk hadde det kanskje blitt til en suppe, men til og med jeg skjønner lett hva han mener... Og jeg er ganske "normal" vil jeg si. Har nok ikke lest på langt nær så mange bøker som mange hundeeiere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeidiP har gitt en glimrende oversettelse - så hvorfor gjøre det så innihampen teoretisert når det kan forklares med enkle og lett forståelige ord og uttrykk ?

min oversettelse er altfor laaaaaaaaaang ....

nå er je inni klikkertrening men jeg hadde ingen problemer med å forstå ingar sin post.Og jeg har ikke drevet med hund en mannsalder ... snarere .... 11 mnd ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...