Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyting

Recommended Posts

Skrevet

Vet ikke om dette emnet er tatt opp før her.

Men noen tips for hund som røyter hele året?

Kost tilskudd eller noe? Mener jeg hørte D-vitamin kan hjelpe?

Hunden fôres på fôr kjøpt av dyrlegen.

Er det enkelte raser som er fæle med å røyte?

Skrevet

Hvis hunden min hadde røytet mye året rundt så hadde jeg byttet fôr, enkelt og greit. Selv om hunden din går på et fôr fra veterinær, betyr ikke det at det fôret er optimalt for din hund. :)

Skrevet

Har du fòr å anbefale? Og hvor man får kjøpt det?

Vi har prøvd forskjellige typer hos dyrlegen. Hunden er frisk, og trives og er glad. Kanskje blodprøve kan hjelpe, at han har noe vitamin mangel?

Skrevet

Hvilke typer har du prøvd da?

Det er vanskelig å anbefale fôr egentlig, man må egentlig bare prøve seg fram og finne et som hunden fungerer på. Kanskje den fungerer bedre på et fôr med lam og ris enn et vanlig fôr av samme merke?

Royal Canin, Hills og Eukanuba er vel de som som oftest blir solgt på dyreklinikker, men det kan være vel verdt å prøve ProPlan, Sportmans pride, Precept, Vom&hundemat, Norwegian Polar, Olivers, Lone Star etc... Noen fôr blir levert ut (Olivers f.eks., se Olivers.no), andre har spesielle leverandører (Norwegian Polar og Vom&hundemat, det er bare å søke opp hjemmesidene for å finne ut hvor man kan få kjøpt det), mens resten blir solgt rundt omkring i diverse dyrebutikker. Sportsbutikken XXL selger ProPlan og Hills.

Det er mulig han er allergisk mot noe (men da hadde du antageligvis merket en del kløing, ikke bare røyting), og det er meget mulig at du bare ikke har funnet et fôr som hunden fungerer helt godt på. Vi har prøvd seks fôrtyper, bare to av dem fungerer hunden min godt på. :)

Skrevet

Hei! Hunden min røyter bare noen ganger i året, og da bruker jeg å ha i litt hvetekimsolje i foret hennes, syns det hjelper, men du kan også bruke vanlig olje:) Bruker selv labb ( felleskjøpet) og er veldig fornøyd med det. Hunden liker det veldig godt:) (du får vel kjøpt hvetekimsolje både på dyrebutikker, men også på helsekost og apotek, trur jeg) :rolleyes:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...