Gå til innhold
Hundesonen.no

Telt


Recommended Posts

Men for en årerekke siden hadde GD-klubben en genial greie - DE (som arrangør) satte opp lange rekker med partytelt utenfor ringene. Vi utstillere samlet oss innunder, og knyttet mange nye kontakter med folk man vanligvis ikke "bor" så tett sammen med. Veldig hyggelig!

Susanne

Det var jo faktisk ingen dum idè det :P. Jeg må innrømme at jeg faktisk har svært dårlig samvittighet når jeg kommer med mitt digre Barehund-telt og setter opp - KUN til glede for meg og min hund. Jeg TRENGER jo strengt tatt ikke så stor plass (ok - jeg låner gjerne ut litt plass til andre da, men.. :P), og kunne godt tenkt meg å ha et noe mindre omfangsrikt telt ja.

Nå ser også jeg an været før jeg setter det opp - det er jo litt ork å sette opp telt liksom (eller - det er himla kjedelig å ta det ned), så jeg gjør det ikke om det ikke strengt tatt er nødvendig (regnvær) - jeg greier med fint med buret og et teppe jeg :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja jeg syns det blir vell mye telt. Det virker som teltene på en måte stenger ute nye hunde eiere det blir en mur. Skulle finne oppdrette til den ene hunden min men måtte gi opp for der var det ikke plass i det heletatt til å gå rundt og leite. Måtte ha med meg to hunder. Håper dette ikke er gjeldende for utstillinger for det er jo med på å skremme folk vekk som er interresert i rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har et slikt turtelt med "yttergang'"...

Problemet da er den ***** myggen, prøvde å ha buster der en gang, men endte med at han måtte sove i bilen, ble helt oppstukken av mygg...

Spørr heller etter telt med skikkelig solid "gulv" som tåler hundeklør... Er noen som har en tynn møkka-duk, som vårt.... :)

Sånn som på bildet i den "tyske" linken med bilen? Mygg tenker jeg ikke på, det er solen, og evt pissregn som bekymrer meg.

Men til dere andre: bortsett fra at jeg er usannsynlig teit som vil ha et telt til min ene hund, er det noen som har noen tips, bortsett fra det digre barehund-teltet? Noe så stort virker det liksom ikke som vi trenger, da.. :)

Men bare for å ha det sagt; jeg har tenkt å dele dette teltet med en venninne, og alle jeg kjenner som vil slå seg sammen med oss (det inkluderer wesminster), får lov til det! Jeg har en hund som ikke tåler varme for fem flate øre, og et telt som er åpent, dvs med god luftgjennomstrømning og skygge, er mye bedre enn ute i solsteiken for henne. Tulla holdt på å krepere (hun svimlet og klarte nesten ikke å stå) på utstillingen på Oppdal. Så jo, jeg skal ha telt, jeg. Så får jeg heller passe litt ekstra på brannfaren, og sette det opp i passelig avstand til en evt ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til dere andre: bortsett fra at jeg er usannsynlig teit som vil ha et telt til min ene hund, er det noen som har noen tips, bortsett fra det digre barehund-teltet? Noe så stort virker det liksom ikke som vi trenger, da.. :)

Det er en del "fôrtelt" som er hakket mindre enn barehundteltet. Veit ikke om du får kjøpt det på nett, men de pleier å bli solgt på utstillinger. På NKK Trheim ble det solgt ProPlan-telt i samme størrelse som det er på teltene skriver og ringsekretær oppholder seg i ved ringen.

Men bare for å ha det sagt; jeg har tenkt å dele dette teltet med en venninne, og alle jeg kjenner som vil slå seg sammen med oss (det inkluderer wesminster), får lov til det!

Haha, kanskje jeg skal bli for telt allikevel!

Neida, jeg forstår da så absolutt at telt er praktisk... Men en løsning som Susanne snakket om (partytelt rundt ringene) hadde definitivt vært bedre... Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen som synes det er usannsynlig teit å ha et telt. Det er utrolig deilig, fint, praktisk å ha et - absolutt! Problemet er bare at jo flere som bruker det jo nærmere kommer vi til et punkt hvor INGEN får sette opp telt lengre. Og det blir jo kjipt for alle sammen.

Nå har jo Barehund.no opphørssalg, og har naturlig nok ikke de teltene lengre. Det finnes tilsvarende telt bare en str mindre som har begynt å dukke opp på utstillinger nå. Men det ser klart tynnere og mere "skrøplig" ut. Men konstruksjonen er lik endel fjelltelt (sånn med stengene på utsiden, og i et kryss på toppen). Lurer på om noen fôrleverandører har slike..

Er ikke helt sikker på om det er dette, men det ligner: https://morene2.secure.flexiweb.no/productview/19393997/

Det mest vanlige: http://www.zoosupply.no/Utstillingstelt-p-16343.html

(billigere her: http://www.kennelascari.no/ascari/layout/s...tstillingstelt)

Det jeg pleier å gjøre - hvis det er kun for å skjerme for solen er å ta med en parasoll, som jeg fester i metallburet mitt. I tillegg setter jeg da burene mine (og meg selv) i skyggen av et av de allerede 200 andre teltene som står oppslått på området.

Men ved fare for regn så bruker jeg eget telt - eller allierer meg med noen annen som har stort utst.telt slik at vi sitter sammen i dèt.

På Årnes forrige helgen samlet vi alle påmeldte beardiser, samt et par besøkende, under et og samme party-telt. Skikkelig hyggelig og sosialt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene, begge to! :)

Jeg skjønner at det er veldig koselig og sosialt å sitte i samme telt, og det gjorde jeg altså da Tulla holdt på å segne om.. Men jeg kjenner ingen med telt, det var helt tilfeldig at jeg fikk plass "inni" teltet til oppdretteren til hunden til en venninne av meg (puh), og hos de andre jeg faktisk kjente, var begge teltene fulle av folk og hunder. Men jeg skal for all del ikke slå opp noe "privat-telt" hvis de setter opp partytelt langs ringene, det virker jo kjempesosialt. Det jeg tenker med telt, er at nå har jeg muligheten til å "invitere folk inn", hvis de trenger et sted å holde til. Teltet skal i hovedsak brukes på agilityarrangementer, og der tror jeg det er en god del færre telt, om jeg ikke tar helt feil?? Så da må du komme og heie på Ingvild, med Tinka på ene armen, og speilrefleksen på den andre..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - særlig for oss som prøver å trenge oss fram til utstillingsringen for å sette oss ned på bakken med hunden oppå fanget (hvor ellers skal man gjøre fra seg en tjuefemkilos labrador mellom alle teltene?) og se på......

... Og får oss som har med 7-8 hunder finnes det ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillinger skal være for alle, og jeg synes forøvrig at det skal være hyggelig for hundene OGSÅ. Slik jeg ser det rundt endel ringer, så blir hundene liggende i bur inni teltene, de tas ut bare når de skal i ringen, og slik går dagen - åtte-ni timer med 97 prosent burligging.... Hundevennlig? Right...

Jeg liker ikke at en "hundedag" skal brukes på den måten, så jeg sluttet å bruke bur, tilbringer ikke hele dagen rundt en og samme ring, men ser på ulike raser med hundene mine sammen med meg. Det er mitt valg - men dette er blitt mer og mer ukoselig, nettopp på grunn av teltbruken som har bredd seg noe utrolig.

Det ER vanskelig å komme seg frem eller være tilskuer, fordi man som tilskuer i den trange gangen foran teltene er MYE lettere å "flytte på", når det kommer andre som skal forbi, enn det er å flytte på et telt... Teltfolket breier seg, de flyter gjerne litt utover også, og man føler seg nokså "utenfor" hvis man har med hund og seg selv og beveger seg litt rundt. Du må smyge deg forbi bur med hunder som kanskje utagerer, eierne er langt unna, og det blir lite koselig for andre hunder. Og man MÅ faktisk forbi - og man har like stor "rett" til å se.

Det er ikke alltid like festlig INNI ringen heller, hvis man har en stor "koloni" som har folket seg helt oppi ringen, med hunder som brøler inni buret sitt ved forbipassering... har opplevd det også, heldigvis sjelden.

Det er da ikke det store problemet å løse det - man får sette opp egne soner der telt er lov, avmerket med ringbånd langs bakken, sette av NOK plass - som er mer enn en smal meter, kontrollere dette - og opplyse om det på forhånd. Noen steder er det mer enn nok av plass, andre steder er det trangt - og da får man stoppe "overbefolkning" av telt plassert ut fra egoprinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det foregår nå en diskusjon i NKK om hvorvidt store telt skal bli ulovlig. Man jobber med restriksjoner, og det kan virke som om det går mot restriksjoner mot de største teltene.

Ellers har vi et "mellomstort" pent brukt telt til salgs 3 x 2,5 m, grønt, (husker ikke merke) for kr. 900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med telt har tatt helt av siden jeg sist var på utstilling for 4 år siden. Nå er det omtrent umulig å komme seg fram... Greit nok at telt er praktisk, men jeg blir en smule provosert når det i en del telt sitter 2 personer, og teltet tar opp enorm plass. Kan ikke folk lære seg å dele et telt i stedet for at alle skal ha et hver? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barehund.no, anbefales på det sterkeste. ;)

Og blir nok snart ulovlig rundt ringen..

Det foregår nå en diskusjon i NKK om hvorvidt store telt skal bli ulovlig. Man jobber med restriksjoner, og det kan virke som om det går mot restriksjoner mot de største teltene.

Eller har vi et "mellomstort" pent brukt telt til salgs 3 x 2,5 m, grønt, (husker ikke merke) for kr. 900.

Kan du sende PM med litt mer info? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...