Gå til innhold
Hundesonen.no

På den evige jakt etter neste hund

MegaMarie

Recommended Posts

• Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Maria, hvor mye morsjon og aktivisering syns du at en portis trenger?

Det kommer veldig an på hva hunden er vant til, som sagt. Den krever det den er vant til. Men jeg synes den burde få mosjon hver dag uansett. 1-3 timer med aktivisering i form av f.eks tur, lek, trening osv. Vi går ikke så voldsomt mye tur med Chessea, men hun er med oss over alt der vi går. Til vanlig får hun 1 -2 timers tur hver dag samt litt hjernetrim i form av lydighetstrening eller andre ting. Enkelte dager har det hendt at vi ikke har gått langtur i det hele tatt (på dager der det er ekstremt dårlig vær f.eks) uten at det har vært noe problem. Chessea elsker å sove, så det kan hun gjerne gjøre de dagene hun ikke får langtur uten å stresse.

Rasen liker å mosjonere, så det er vel det man må ta hensyn til når man legger opp "løpet". Hva den krever blir litt annerledes, for etter min oppfatning krever ikke rasen mer enn andre raser på samme størrelse. Forøvrig avhenger det av individet også. Noen liker å sove, mens andre liker bedre og løpe i skogen hele dagen.

Håper det var et forståelig svar. Litt kronglete og langt, men håper du forstår hva jeg vil fram til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havana, leste i standaren at det er litt å klippe på poter, snute og slik at håret ikke skal henge ned forann øynene.

Hvor lang tid tar dette ca og hvor ofte gjør du det?

Det er minimalt med klipping som skal til. Det er vanlig å klippe litt rundt labbene for å gi dem en jevn avslutning nederst:

C5-Buster-Pied.jpg

Dette er ikke noe som må gjøres ofte - kanskje bare like før en utstilling. Det tar heller ikke mange minuttene å gjøre det. Når det gjelder snute, så er ikke det noe som skal klippes, men det er lov å ta litt av hårene helt innerst ved neserota for at håret ikke skal vokse opp i øynene. Det er da bare snakk om noen få hårstrå, og ikke noe som tar noe tid å klippe. Over øynene skal man ikke klippe i det hele tatt. (Jeg gjør det, men jeg stiller ikke ut.) Har man havanais i utstillingspels, er det vanlig å sette opp luggen med en strikk eller en spenne til hverdags. På utstilling skal luggen henge naturlig ned. En utstillingshavanais skal alltid se mest mulig naturlig ut, og eventuell klipping skal begrenses til det absolutt nødvendige.

Pelsstell på havanais handler først og fremst om børsting og bading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det var et forståelig svar. Litt kronglete og langt, men håper du forstår hva jeg vil fram til :P

Joda, det var et godt svar. Jeg har lyst på portugiser en gang i fremtiden, men har alltid hørt at de krever veldig mye. Men det ser jo ut som om Chessea får omtrent det samme med morsjon og aktivisering som havanaisene mine (ihvertfall før beinet til Isak begynte å krangle). Skal nok ha storpuddel neste gang, men jeg har veldig lyst på portugiser også. Vi får se hva jeg rekker i løpet av livet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hunder var det da og hvem var eierne?

Er litt nysgjerrig på PRT'ene rundt om i landet... bare litt altså *kremt* :P Skal jo på ParsonWeekend ('vet av' de fleste som skal i vei) så gleder meg innmari til å treffe andre parsoneiere...

Men ja, det er opp til individet - og hvordan du trener.

Hunden min har vel alltid vært litt avhengig av meg. Når man er valp vil man jo gjerne holde seg i nærheten av 'mor' så det har jeg bare utnyttet. Dessuten får han det han trenger av hodetrim, så han trenger ikke å stikke av å 'finne på ting på egenhånd' - og instinktene bruker vi under lek, der han er nødt til å kontrollere seg selv. Så han kan kanskje ha fått litt utbytte av denne leken, men så er han jo min første hund. kanskje gjør jeg mange 'feil', men egentlig er disse feilene bra for meg å gjøre, uten at jeg tar hensyn til instinkter osv. - det jeg mener er at jeg på en måte ikke tenker så mye på jakt og instinkt, dermed ikke klarer å 'forsterke' dette... off, er så dårlig til å forumlere meg :P men håper du skjønner?

Jeg lar jo han få utløp for instinkter gjennom lek, men da legger jeg opp til øvelser der det er viktigere å kontrollere instinktet.

Men jeg vet jeg har en rase med mye instinkter og skjønner jo at det finnes individer av rasen som elsker å utnytte disse fullt ut, selv om eieren nødvendigvis ikke vil at de skal spore opp hjortetråkk i tide og utide :P

De Parson terrierene jeg har møtt har bare vært 'positiv' reklame for min del :P

Heisann, har ikke lyst å ligge ut navn på et åpent forum, alle tre individene er død nå av forskellige årsaker. (Alderdom, sykdom og dårlig psyke).

Men kan sende deg en pm.

Synes både PRT og Border Terrieren er flotte hunder, men er nok ganske skeptisk til mengde jaktinstinkt og temprament i samme pakke :unsure:

Lykke til på parsonspesialen, kjenner flere som skal dit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de skiller seg fra langhårs varienten, de er mye mer sterkere phykisk... Og ja, den passer veldig fint til din bruk :P

Det høres ut som hunden jeg er på jakt etter :P

Collien (både kort- og langhår) er dugandes til det meste, dessverre er det få eiere og enda færre oppdrettere her til lands som er opptatt av å ivareta Colliens mange, gode bruksegenskaper. Digre pelser og nusselig Sheltie-bygning ser ut til å foretrekkes, og Collien er så "rolig og lojal, så". :rolleyes: Spør du meg, er mange Collier blitt såpass passive pga sine mange redsler og fobier (de fleste som er litt interesserte i Collie har fått med seg de elendige MH-ene på Genetica.se, vil jeg tro). Jeg har hatt et eksemplar av den sorten selv, og det er ikke særlig trivelig for verken eier eller hund.

Vi har noen ildsjeler her til lands som har gode resultater å vise til hos Collien, både eiere og oppdrettere, men du finner langt flere bruksinteresserte Collieoppdrettere i Sverige og Finland. Mange (særlig i Finland, Danmark og Tyskland) satser også på amerikanske linjer, da snakker vi om litt større hunder, bredere hode og mer funksjonell pels, og ifølge en anerkjent svensk oppdretter har de for tiden også et fortrinn mentalt... Akkurat det vil nok andre protestere imot, det er nok mer en smakssak. Men det ser iallfall ut til at amerikanske linjer har vært et positivt tilskudd til den europeiske colliestammen.

Du kan titte på noen av disse hjemmesidene, det er enorm forskjell fra fokuset til mange norske oppdrettere...

Gemdales

Mironik

Folias

Vomhohenlohr

Skyelice

Echuca

Seamist Collies

Denne siden er også veldig nyttig:

Conovoco

Collien er nok ikke den hunden du p.t. velger om du har eliteambisjoner, men du kan nå langt med en god Collie også -rasen er mer enn bare uselvstendige pysefanter.

Takker for godt svar! :P Synd med den dårlige mentaliteten. Er ikke ute etter en nervøs og usikker hund. Er jo først og fremst interessert i den korthårete varianten, er ikke så glad i de store fluffballene jeg synes at mange collier ser ut som i dag. Det blir vel mye pels. Ellers høres collien lovende ut, for jeg har lyst til å begynne med lydighet og agility osv., men har ingen planer om å vinne NM akkurat... Skal sjekke ut alle linkene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som hunden jeg er på jakt etter :P

Takker for godt svar! :P Synd med den dårlige mentaliteten. Er ikke ute etter en nervøs og usikker hund. Er jo først og fremst interessert i den korthårete varianten, er ikke så glad i de store fluffballene jeg synes at mange collier ser ut som i dag. Det blir vel mye pels. Ellers høres collien lovende ut, for jeg har lyst til å begynne med lydighet og agility osv., men har ingen planer om å vinne NM akkurat... Skal sjekke ut alle linkene :P

Enig med deg, det er korthår jeg synes er mest interessant.. korthår har jo blitt en yndet utstillingshund de siste årene den også, det er jo ikke alltid positivt, men sånn generelt passer nok de aller fleste korthår til LP og AGtrening, selv om noen oppdrettere legger mer vekt på bruksegenskaper enn andre.

En link til deg: Alertness Ta gjerne kontakt med denne damen, alltid intressert i snakke kortis! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden håper jeg å ha Schâfer! Elsker den rasen. Men det blir nok en lang lang stund til ettersom vi allerede har to skjønne hunder:) Men jeg har noen spørsmål om rasen:

- Hva er egentlig schaferrompe?

- Hvilke farger finnes det? (har hørt at det visstnok finnes veldig mange?)

- Har Schâfertisper tendens til å gneldre og være bitchy mot andre tisper?

- Passer de i agility?

- Er det noen som kan anbefale noen gode oppdrettere jeg kan titte på å drømme litt?

"Labbis og Scâferelsker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjøper en labrador fra showlinjer, er man da "dømt" til å få en av den late sorten? Eller er det hva man gjør det til selv? Har jo møtt både fete og late og kjappe og aktive labradorer og ser at kondisjonen på hunden ofte henger sammen med eieren. legger man opp til et liv på sofaen for hunden, får man en lat hund. Om man derimot er aktiv med hunden, blir hunden deretter også.

Det kommer abolutt an på hva men gjør med hunden sin. Jeg har truffet mange smidige, flotte labradorer fra showlinjer hvor eieren rett og slett har knekt koden mht fôring og mosjon. Hvis man følger sunt bondevett og er mer interessert i å bruke hunden enn å stille den ut så tror jeg det går av seg selv. Fordelen med showlinjene er at det finnes så mange oppdrettere her i Norge, slik at man kan velge og vrake i valper og besøke mange oppdrettere og følge med hundene dems på prøver o.l. Hvis man skal ha jaktlabrador så må man til Sverige eller England for å finne noe, HVIS man kommer på valpelisten. De fleste er opptatte av at man skal bruke hunden på jakt eller på jaktprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som hunden jeg er på jakt etter :whistle:

Om du titter på mentaltestresultater av hele kull hos noen av oppdretterne jeg linket til, så ser du at de viser et helt annet bilde enn det på Genetica.se. Det finnes altså mentalt gode Collier også -som jo var poenget mitt. :P Det kan jo være verdt for deg å titte på Gemdales eller Mironik spesielt, siden du er interessert i korthårs. Disse selger først og fremst til trenings-/konkurranseinteresserte.

Angående langhår, ser de fort ganske annerledes ut i rene amerikanske linjer. De har mindre pels, ligner mer den Lassien som mange kjenner Collien som (se f.eks Vomhohenlohr). Jeg har selv en liten en med en del amerikaner i blodet, og han blir nok stor. Den voldsomme pelsmengden finner du ikke i så stor grad hos bruksinteresserte, siden den naturlig nok er mindre praktisk.

Eller, det kommer jo an på øyet som ser, men jeg synes liksom det er en "viss" forskjell på denne og

denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, det kommer jo an på øyet som ser, men jeg synes liksom det er en "viss" forskjell på denne og

denne...

Hehe.. har lurt litt på det en stund, for jeg har en Collie som ligner noe mer på den på det første bildet, men om jeg skikker innom forskjellige oppdrettere av rasen osv så ser jeg bare collier som den på det siste bildet :)

Nå har jeg bestemt meg for at neste hund blir Korthåret Collie, men er ikke sikker på hvilken oppdretter jeg skal velge (regner med å importere fra Sverige). Den Collien jeg har nå (langhåret) synes jeg er litt for forsiktig i blant og hun er ikke veldig ivrig til å prøve ut nye ting, f.eks så er det nesten umulig å lære henne enkle triks som sitt bamse, rull rundt osv fordi hun nekter å hoppe opp(noe som også er positivt i grunn også), og rull rundt gjør hun kun om jeg lokker med en godbit rett over nesa hennes, og noen ganger gidder hun ikke rulle rundt da engang XP

Jeg ønsker altså en litt mer arbeidsvillig hund som strekker seg litt lengre for å få godbit/belønning, dette er sikker litt individuelt også.

Jeg har planer om å starte med lydighet, kanskje noe spor + litt utsilling om mulig...

synes også agility ser spennende ut...

Hunden må ha en av-på knapp, men det har de fleste collier jeg har møtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Håper det er lov å dra opp en gammel tråd når man har vært på ferie/sommer jobb.

Fant ut en av de timene jeg skjeddet med oppe i hutteteitia og ikke hadde noe å jobbe med at det er mange hunderaser som jeg har kuttet ut som ikke er for store. Fordi jeg har kuttet dem ut fordi jeg har syntest de har vært for store til Blondie.

Så har noen noen flere raser som passer til min beskrivelse? Altså da er det greit med eks setter størrelse osv, men ikke slike store som leonberger osv.

- Den må ikke være for stor, Liten og Middels størrelse og middelsstor hund

- Det må ikke være for mye pelsstell. Omtrent like mye som papillon. Papillon må børstes lett hver dag.

- Aktivitets behoved må være på likt med papillon slik at den kan gå turer sammen med den

- Den må være like lærevillig som papillon. Mer går også greit.

- Må gå sammen med papillon

- Bruks området blir Utstilling, Agility og litt lydighet og freestyle på sidelinjen bare for morro skyld.

- Det må ikke være en sjelden rase i Norge. Det er kjedelig å være den eneste eller en av 3 stk som kommer med den rasen - på utstilling.

Har tenkt litt på Boxeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjeder meg, så jeg stikker nesa nedi dette jeg! :)

Skulle til å nevne yorken, men hvis man vil stille ut en york så blir det jo litt pelsstell ;)

En boxer er veldig valpete og leken hele livet, har stooore labber og er generellt sett ikke en særlig rolig hund av seg. De trenger en del mosjon og aktivitet for å være greie å ha i hus har jeg inntrykk av. Det er kanskje ikke den beste "store" rasen å ha samme med en Papillon heller, men forøvrig så syns jeg egentlig alt av hunder godt kan bo sammen uansett størrelse. Små hunder er ofte mye raskere enn de større, og de smetter lett unna hvis det trengs. ;) Jeg har kanskje truffet flest vimsete og rare individer innen boxer, så jeg burde kanskje ikke si så mye.

Lundehund? Japansk Spisshund? Islandsk Fårehund? Fox terrier? Eurasier? Finsk lapphund? Dansk svensk gårdshund? Keeshund?

Selv så er jeg litt svak for Finsk lapphund og Inslandsk Fårehund. Kjempe flotte raser begge to, men begge har fått stempel på seg for å ha en del lyd. Men absolutt ikke mer enn en Papillon kan ha... Får man valp så har man jo all mulighet til å legge lokk på de lydene man ikke vil ha noe av uansett. Alle hunder bjeffer jo, tror det kommer mye ann på individet og hva eier gjør fra valpetiden av. Finsk lapphund har MYE pels, det har Eurasier og Keeshund også - men alikevel skal det visst ikke være noe grusomt med pelsstell på noen av dem. Men de røyter nok en hel del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser så har jeg sakt ikke for mye pelstell og den må ikke være sjelden og da går vell keeshund og dansk svensk gårdshund vekk. Også har kuttet ut Lundehund siden det ikke var mye info å få om rasen.

Har forresten både kuttet ned og fått flere på listen siden sist :)

Jeg har hatt alt i fra nesten halvparten av alle hunderasene mens nå har jeg:

Papillon, Chinese Crested, Staffordshire Bullterrier og Boxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Den må ikke være for stor, Liten og Middels størrelse og middelsstor hund

- Det må ikke være for mye pelsstell. Omtrent like mye som papillon. Papillon må børstes lett hver dag.

- Aktivitets behoved må være på likt med papillon slik at den kan gå turer sammen med den

- Den må være like lærevillig som papillon. Mer går også greit.

- Må gå sammen med papillon

- Bruks området blir Utstilling, Agility og litt lydighet og freestyle på sidelinjen bare for morro skyld.

- Det må ikke være en sjelden rase i Norge. Det er kjedelig å være den eneste eller en av 3 stk som kommer med den rasen - på utstilling.

Har tenkt litt på Boxeren.

Krever ikke en boxer litt mer enn en papillon mhp tur og aktivisering? Høres uansett ut som om du vil ha en liten spretten terrier. Boston terrier kanskje, de er jo kjempesøte og spretter fint rundt på en agilitybane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser så har jeg sakt ikke for mye pelstell og den må ikke være sjelden og da går vell keeshund og dansk svensk gårdshund vekk. Også har kuttet ut Lundehund siden det ikke var mye info å få om rasen.

Har forresten både kuttet ned og fått flere på listen siden sist :)

Jeg har hatt alt i fra nesten halvparten av alle hunderasene mens nå har jeg:

Papillon, Chinese Crested, Staffordshire Bullterrier og Boxer.

Det er da ikke mye pelsstell på DSGèn vel?

Ser kanskje for meg at en boxer, spes i valpe- og unghund tiden kan bli i meste laget for en liten papillon. Boxeren er vel også en rase som blir seeeeint voksen hvis ikke jeg husker feil. De få jeg har møtt har vært temmelig vimsete, "det oppnåes ikke kontakt med abonennten" likssom...

Så hvis du skal ha en hund å jobbe med tror jeg du får en enklere jobb ved å velge en mer førerorientert hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det du beskriver synes jeg faktisk du burde få deg en papillion til. Skal det være noen annen rase vil jeg definitivt anbefale Sheltien. Den er noe større en papillionen, men pelsstell er noenlunde det samme. Det er en super utstillings/ freestyle/ LP / Agility hund.

Boxeren er en herlig og vimsete vovv, men jeg ser ikke helt harmonien i en husholdning bestående av en papillion og en boxer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror det blir Boxer en annen gang om jeg fotsatt er interresert. Jeg syns det virker som om at den har så nydelig temperamang. Men sheltien er jeg litt usikker på dette med pelstellet. Kan noen som har eller har hatt utstillings sheltie si hvor mye stell det er med dem daglig??

Har ikke sakt at DGS er stell med men den er sjelden. Jeg sa Om du ser så har jeg sakt ikke for mye pelstell og den må ikke være sjelden. Derfor går DGS ut.

Chihuahua hev jeg egentlig ut i fra listen min fordi jeg ikke helt kunne se for meg meg med en liten chi. Jeg syns det ble for fisefint/pinglette osv men så måtte jeg dra den inn igjen på listen fordi jeg møtte en med herlig tempramang.

Listen min nå(noen er jeg i tvil på) i tilfeldig rekkefølge:

• Papillon
  • Staffordshire Bullterrier
  • Chinese Crested
  • Chihuahua
  • Shetlands Sheepdog

Det er da heldig vis blitt litt mindre hunder da i forhold til før.

Ps: Den må også være "barne vennlig" da jeg sikkert kommer til å få barn når den er gammel :D Det spørs jo helt hvilken rase da men skal ikke ha før om minst 5 år.

Edit: Lurer litt på Whippeten også jeg da :icon_cry: Noen som vet om den passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Ps: Den må også være "barne vennlig" da jeg sikkert kommer til å få barn når den er gammel :icon_cry: Det spørs jo helt hvilken rase da men skal ikke ha før om minst 5 år.

Jøss, er ikke du 14 år da? Litt tidlig å tenke på å få barn da kanskje? :D

En Whippet er ganske annerledes enn en papillon i gemytt iallefall.. Sikkert noen som kan forklare bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...