Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormkur - Hvor ofte?


Recommended Posts

Jeg har med hunden min i stallen nesten hver dag og der spises det hestebæsj så det nesten tyter ut av ørene, derav får min markkur to ganger i året ;)

Jeg har aldri blitt anbefalt å bruke medisiner på min hund som hun ikke trenger, og det vet jeg fordi jeg selv leser hundemedisin og utdanner meg innen hundens helse.

Har du en veterinær som du misstenker skriver ut medisiner for å tjene penger da bør du si i fra til mattilsyntet for det skal og bør ikke skje :icon_confused:

samme argumentet med hestebæsj brukte jeg til min nye vet' når jeg spurte henne om orming. Svaret var at det er sjeldent at hunder får orm fra hesteavføring - og mine hunder elsker hestebæsj på grensen til det slitsomme. Men får de orm? Nei...selv ikke hunden min som spiser det meste i tillegg til hestemøkka :glare: Men nå er sikkert dine hunder oftere i kontakt med hester enn mine.

Argumentet med at man skal rapportere vet' som skriver ut unødige medisiner - det skjer jo ikke. Har iallefall aldri hørt om det. Når det gjelder ormekurer så er de faktisk respetbelagt i flere land - men ikke i Norge...og dét kan jo være et lite tankekors?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Banminth. Det står at den ikke tar Bendelorm om jeg ikke husker feil. Og i følge en side (mattilsynet?) så har vi ikke dette i norge. Men syns det høres rart ut.

Takk for svar. Skal til dyrlegen snart, så da får jeg høre da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Banminth. Det står at den ikke tar Bendelorm om jeg ikke husker feil. Og i følge en side (mattilsynet?) så har vi ikke dette i norge. Men syns det høres rart ut.

Har vi ikke bendelorm i Norge? Hvorfor har vi i alle år fått høre av både veterinærer og andre at bendelorm er forholdsvis vanlig på endel husdyr her i landet? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigerte innlegget mitt med to Editer :icon_confused:

Jeg har lest dem, ja.. ;) Vel, den øverste får jeg bare error på, men den på Wiki har jeg lest igjennom. Det var mer et retorisk spørsmål egentlig, siden vi faktisk har blitt "advart" mot bendelorm og dens utspredelse i Norge.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest dem, ja.. :icon_confused: Vel, den øverste får jeg bare error på, men den på Wiki har jeg lest igjennom. Det var mer et retorisk spørsmål egentlig, siden vi faktisk har blitt "advart" mot bendelorm og dens utspredelse i Norge.. :rolleyes:

Jupp. Men det jeg ikke helt skjønner. Hvorfor er det så viktig at vi gir ormkur etter en utenlandsktur, og ikke før vi drar til landet? Er det sånn at vi kan "smitte" dem, men de vil ikke dra smitte tilbake. Eller hvordan er det?

på den på Wikipedia står det noe om at eccinocose (haha, vet det skrives feil) ikke er utbredt her i norge. Så er dette en egen type eller åssen er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hvordan det er med markkurene på hund, men på hest så er dobbel dose banminth det eneste middelet som tar nettopp bendelorm. Den finnes iallfall på hest i norge :icon_confused: JEg vil anta at bendelorm på hund er det samme, og at banminth da tar den ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hvordan det er med markkurene på hund, men på hest så er dobbel dose banminth det eneste middelet som tar nettopp bendelorm. Den finnes iallfall på hest i norge :icon_confused: JEg vil anta at bendelorm på hund er det samme, og at banminth da tar den ...

Det står på Banminth at den IKKE tar bendelorm. Vet ikke om det er forskjell mellom Hest og hund sin. Men dette gjelder hvertfall den til hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jammen litt pussig ... man skulle tro at bendelorm var bendelorm liksom ??? kanskje det må hardere skyts til på hund .... har bare brukt panacur så langt på voffen, så jeg har liksom ikke den helt store oversikten der ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendelorm er en betegnelse på en type orm (med arter som faller innenfor den betegnelsen).

Echinococcus er en art innen bendelorm.

Echinococcus finnes ikke i Norge, og vi vil ikke ha den der heller, derfor må man gi ormkur før man drar inn til Norge. Ergo om man allerede er i Norge trenger man ikke ormkur som tar Echinococcus.

Angående det å gi ormkur før man drar ut av Norge så er vel dette en regel omtrent alle land har (om ikke de har spesielle avtaler seg imellom som Norge og Sverige), men det er forskjell på hvor strenge de er på grensen til hvert land. Jeg har flydd med hund fra Ungarn til Norge endel ganger nå og på grensa i Norge er de kjempestrenge med å sjekke alt i alle bauger og kanter, mens på grensa inn i Ungarn har jeg aldri blitt sjekket en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendelorm er en betegnelse på en type orm (med arter som faller innenfor den betegnelsen).

Echinococcus er en art innen bendelorm.

Echinococcus finnes ikke i Norge, og vi vil ikke ha den der heller, derfor må man gi ormkur før man drar inn til Norge. Ergo om man allerede er i Norge trenger man ikke ormkur som tar Echinococcus.

Angående det å gi ormkur før man drar ut av Norge så er vel dette en regel omtrent alle land har (om ikke de har spesielle avtaler seg imellom som Norge og Sverige), men det er forskjell på hvor strenge de er på grensen til hvert land. Jeg har flydd med hund fra Ungarn til Norge endel ganger nå og på grensa i Norge er de kjempestrenge med å sjekke alt i alle bauger og kanter, mens på grensa inn i Ungarn har jeg aldri blitt sjekket en eneste gang.

Takk for oppklarelsen :)

For når jeg har spurt om hva Echinococcus er så har jeg bare fått høre at det er et annet ord for Bendelorm. Og det var dette jeg hadde lest at vi ikke hadde. Så derfor misforståelsene...

Men DA vet jeg det. Vi har bendelorm men ikke av arten Echinococcus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg gir bikkja når katta får jeg. Katta får orm flere ganger i året (sånne superekle 1-2 cm lange hvite), og ettersom de slikker på hverandre osv. så får bikkja også når katta får. Så hvor ofte kommer jo da ann på hvor ofte katta får orm :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...