Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløv


Nirm

Recommended Posts

Trenger noen nye anbefalinger her...

Planer om å gå til innkjøp av kløv til dyra utover høsten. Nirm og Vida. De er noen lunde jamnstore (skiller et par cm bare). Er disse ferdigsydde kløvene bra nok for å kunne bære noen kilo i en ukes tid? Eller bør jeg satse på disse spesialsydde? (Og hvor syr de på østlandet evt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart satset på en skikkelig kløv, som sitter godt på hundene:) Du kan bestille en sånn fra Seleverkstedet.no , ligger på et par tusen kroner (+). Det anbefales..

Har selv gått til innkjøp av en billigere variant akkurat nå, pga fryktelig dårlig råd.. Har kjøpt denne for å ha noe nå når han trenes opp, så skal jeg kjøpe meg skikelig kløv når pengene strømmer litt bedre inn;) Den sitter ok på min hund, men den tåler ikke noe voldsomt. Ene spenna røyk etter bare en liten tur. Samme erfaring har jeg hatt med div andre kløvmerker også.. Noen har gått i glidelåser, andre i spenner, og en i en søm..Er litt kjedelig på 2.-3.dagen av langturen at du evt må bære kløven og utstyret bikkja har med seg også...Kan bli tungt;)

redigert: Hadde en kløv fra hundekjørerverkstedet tidligere (de tror jeg ikke finnes mer?), av samme prinsipp og stil som den største til seleverkstedet.no. Den var jeg veldig fornøyd med, hadde den med på lange turer og den tålte mye. Solgte den til ei veninne med huskyer, og hun bruker den på langturer hun også, veldig fornøyd. Synd den ble for stor til den lille klumpen jeg har nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder holdbarhet kan jeg ikke si så mye da den ennå ikke er så mye brukt, men jeg må si jeg er imponert over kløven til ruffwear, Palisades Pack II. (www.barehund.no)

Den er festet til Webmasterselen med klips og borrelås, og sitter utrolig fint på hunden. Selen kan strammes inn i "alle bauger og kanter" og tilpasses perfekt til bikkja. Veskene er enkle å ta av og på og det er festeanordning til bånd både i nakken og bak på ryggen. Veskene er ikke for store, og de har en praktisk vannbeholder på innsiden av hver veske (kjøler ned hunden). Den koster rundt en 1000 lapp, og de virker holdbare...

De kan justeres en hel haug, så samme str passer til et vidt spekter med hunder. Jeg anbefaler å ta mål av bikkja, og kjøpe den minste av de som er innenfor målene. Blir litt mye "dobbel sele" om man må stramme inn for mye (min bc-gutt har Medium, men vi ønsker oss en Small).

Det er "fleece-poser" som trekkes over spenner etc sånn at det ikke er noe som gnager. Jeg er i hvert fall super-fornøyd, og den passer ypperlig til vårt bruk (som ikke er av typen ekstrem, men mer en dagstur dann og wann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har brukt Kennel Kløv på langtur. Noe dritt å ta på og av da det er stropper og fester som skal inni og ut og dytte her og der, men sitter bra på hunden! En ting jeg ofte savner på noe kløver er utformingen av stroppen som drar veskene bort fra albuene til hunden. Vi hadde ingen slitasje på dyrene etter 5 dager i Femunden og hundene begynnte med å bære 10kg (det ble jo mindre etterhvert som dagene gikk)

Vi hadde to forsjellige typer til bikkjene våre. En "eldre", tyngre og tykkere type og en i lett nylon som var forsterket med kevlar. Jeg var mest fornøyd med den gamle da jeg følte den lå og polstret bedre. (men det var nå ikke noe slitasje på bikkja, så det var nok bare inni mitt hode :P )

femunden2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med denne:

toya-klov.gif

Dette er Togo kløven fra Seleverkstedet ( http://www.seleverkstedet.no/Produkter/Kløver.htm )

Ikke mange reimer som henger i veien, sitter bra på hunden, lett å komme til veskene og solid.

Min x-samboer kjøpte Kennel kløv til sin hund og der var det masse reimer, styr å komme til veskene og masse knot.

Togo kløven koster litt, men det tror jeg du får igjen. Jeg er ihvertfall superfornøyd. Brukt den på flere fjellturer og ikke noe slitasje eller problemer.

En annen kanskje litt "uvesentlig" ting er at feste for kobbel er veldig bra på Togo kløven

På en del kløver fester du kobblet i selve kløven og det kan fort føre til at ved trekking så løfter du rompa på kløven ....

Det unngår du med Togo og den ligger derfor veldig stabil på hunderyggen

Ikke verdens beste bilde, men på min hund til høyre ser du hva jeg mener med feste og at den dermed blir liggende stabilt på hunderyggen ( min trekker alltid ...så jeg lar henne trekke med kløven også )

fjelltur15.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er på langtur med hundene så er det bare Arco som går med kløv.. ( dette pga de andre nekter å gå hvis de har kløv :P)

Vi bruker da Kennel Kløv, og er veldig fornøyd med den..

Eneste minus er de stroppene som skal inn og over og innimellom, men den sitter godt og det er ikke no tegn på slitasje på hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg ikke liker med ruffwear-kløvene er at de har dårlig plass til ting...

Har gått 9,5t tur i dag med billigkløven (Gresshoppa) på bikkja, og hvor jeg gleder meg til å kunne kjøpe skikkelig kløv!:P Turen gikk i skog, etter grusvei, myr og over høyfjellet, og jeg er ikke fornøyd. Den ligger faktisk ganske bra på ryggen, kan fint trekke veskene ut fra kroppen, men den skled veldig.. Ikke minst så har den (etter noen få turer) blitt temmelig slitt i forsterkningene nederst på kløvvesken, og tre av 6 klipser er ødelagt...:P Ikke akkurat så mye å skryte over om en skal på langtur, men det viste jeg nå forsåvidt når jeg kjøpte den;)

En venn av meg har kløv fra Nes, og han er veldig fornøyd med den kløven:) Jeg har selv ikke testet den, men han har testet den ganske bra med sibben sin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig plass er ikke bra...

Trur det blir kløvet fra Nes faktisk. De virker veldig bra, samt har den muligheten til å spenne på liggeunderlag (evt telt...). Og prisen er jo overkommelig også, skal tross alt ha to stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plass er en viktig ting, spesielt om du skal gå langturer og trenger en del plass! RW-kløvene har integrerte vannbeholdere som til tider kan være greie, men ofte kunne en hatt den plassen til noe annet;) Har ikke prøvd den selv, men ei veninne var ikke fornøyd med plassen (ellers var den fin).

Håper du finner en som du blir fornøyd med, men en ting er sikkert.. du må betale litt for å få en god kløv:)

MonicaT; er det skinn i ryggen på Togo-kløven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plass er en viktig ting, spesielt om du skal gå langturer og trenger en del plass! RW-kløvene har integrerte vannbeholdere som til tider kan være greie, men ofte kunne en hatt den plassen til noe annet;) Har ikke prøvd den selv, men ei veninne var ikke fornøyd med plassen (ellers var den fin).

Håper du finner en som du blir fornøyd med, men en ting er sikkert.. du må betale litt for å få en god kløv:)

MonicaT; er det skinn i ryggen på Togo-kløven?

Flaskene i ruffwearkløven kan man selvfølgelig ta ut (vanskelig å fylle de med vann ellers... :wub: )

Men ja, skal bikkja bære mye er nok veskene noe små, selv om det er en av tingene jeg liker ved nettopp denne kløven. Veskene på feks Kennel sin, er alt for store etter min smak, og til min hund.

Jeg tror, om bikkja faktisk skal bære opp i mot maksvekt av hva han KAN bære, at jeg ville bestilt en som er sydd på mål... Jo tyngre hunden skal bære (særlig når det er over lang tid også) jo bedre tilpasset bør kløven være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har kun en kløv JEG anbefaler og det er Laika kløven, den er dyr (ca 2000kr), men super solid og veldig god passform. Ikke masse spenner og reimer. Lett å ta av og på og mulighet til å surre liggeunderlag/sovepose oppå kløven. Vi har brukt den både på mallene og schäferne (samme kløven) og til tross for litt forskjellig fasong ligger den stødig og godt.

Var for 2 år siden på ukestur i Jotunheimen (valdresflya) og lille grå gikk med kløven hele uka uten gnag eller andre kløvrelaterte problemer (fikk bare såre poter pga sandpapir-mose), så den kan anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...