Gå til innhold
Hundesonen.no

Smittefare på utstilling

Huldra

Recommended Posts

Skrevet
Jeg skal ha med Symra. Jeg tenkte å ta henne med for å miljøtrene henne litt, og ikke minst for å vise henne fram til beardisfolket og soniser :lol: Men er det virkelig slik at det er litt risikabelt pga smitte?

En utstilling med 2700 hunder som kan ha alt mulig slags dritt utgjør nok en betydelig smitterisiko. Men det hindrer jo ikke folk i å stille hundene sine, men de som har dårlig immunforsvar, drektige hunder og de som nettopp er vaksinert (for mindre enn to uker siden), bør nok holdes unna. Og selvsagt også hunder som er syke, har kennelhoste eller andre smittsomme sykdommer.

Og ja, så var det det jeg egentlig skulle skrive: Vi kommer! :lol:

Skrevet
Vel, jeg fikk Diva på årets største utstilling, Hamar.. Og hun ble ikke syk av noen ting:p

De trenger ikke bli syke, men man utsetter de for smitte, og de kan bli syke. Det er ganske mye høyere risiko for at hunden blir syk på en sånn utstilling, eller hundepensjonat, eller et annet sted hvor mange hunder samles (lavt immunforsvar eller ei), enn om du bare rusler langs fortauet og aldri møter en annen hund.. :rolleyes: Og hva dine erfaringer er, har da ingenting å si! Bare fordi du har opplevd at hunden ikke ble syk etter en utstilling, så kan de lett bli det. Var det ikke snakk om at flere hunder hadde fått diarè etter Hamar i fjor da? Og de var ikke spesielt utsatt i utgangspunktet (drektige, valper osv.)

Skrevet
De trenger ikke bli syke, men man utsetter de for smitte, og de kan bli syke. Det er ganske mye høyere risiko for at hunden blir syk på en sånn utstilling, eller hundepensjonat, eller et annet sted hvor mange hunder samles (lavt immunforsvar eller ei), enn om du bare rusler langs fortauet og aldri møter en annen hund.. :rolleyes: Og hva dine erfaringer er, har da ingenting å si! Bare fordi du har opplevd at hunden ikke ble syk etter en utstilling, så kan de lett bli det. Var det ikke snakk om at flere hunder hadde fått diarè etter Hamar i fjor da? Og de var ikke spesielt utsatt i utgangspunktet (drektige, valper osv.)

Tror det har litt med hvordan man oppfører seg på utstilling og jeg. Selvsagt kan hundene bli syke nesten uansett hvor mye man passer på, men det er jo ikke sånn at det er nødvendig å la de hilse på "alle de ser".

Skrevet
Tror det har litt med hvordan man oppfører seg på utstilling og jeg. Selvsagt kan hundene bli syke nesten uansett hvor mye man passer på, men det er jo ikke sånn at det er nødvendig å la de hilse på "alle de ser".

Jaja, men de er fremdeles "lett" at de blir syke. Felix fikk kennelhoste på NKK Hamar, og han hilste ikke på alt og alle (selvfølgelig på en del kjente hunder), men fikk det alikevel.

Skrevet
Jaja, men de er fremdeles "lett" at de blir syke. Felix fikk kennelhoste på NKK Hamar, og han hilste ikke på alt og alle (selvfølgelig på en del kjente hunder), men fikk det alikevel.

Ja, det sier seg jo selv at det er stor smittefare på en utstilling hvor såpass mange hunder er samlet. I tillegg reiser jo også mange av disse hundene mye rundt ellers. Man må nesten vurdere risikoen opp mot det man mener en utstilling er verd for hunden, enten det dreier seg om miljøtrening eller prestasjon i ringen.

Skrevet
Ja, det sier seg jo selv at det er stor smittefare på en utstilling hvor såpass mange hunder er samlet. I tillegg reiser jo også mange av disse hundene mye rundt ellers. Man må nesten vurdere risikoen opp mot det man mener en utstilling er verd for hunden, enten det dreier seg om miljøtrening eller prestasjon i ringen.

Selvfølgelig :lol:

Skrevet

Selvsagt! :lol: Jeg drar ofte med meg Tulla på utstillinger, bare for å møte kjentfolk og se på, selv om vi ikke stiller ut og på den måten "får noe ut av det". Selv har jeg ikke opplevd at hun har blitt syk etter noe sånt, men det betyr jo ikke at de ikke kan bli syke.

For ikke å snakke om at dommerne fikler med munn etter munn og bringer smitte videre...

Godt poeng! Har faktisk ikke tenkt på det før.. :rolleyes: Kanskje dommerne burde desinfisere hendene mellom hver hund..! :lol:

Skrevet
Eierne kan jo bare vise hundens tenner for dommeren selv.

Sånn fungerer det ikke med mindre hunden trekker seg. Det er jo en del av bedømmelsen at dommeren skal kunne håndtere hunden..

Skrevet
Sånn fungerer det ikke med mindre hunden trekker seg. Det er jo en del av bedømmelsen at dommeren skal kunne håndtere hunden..

Ja, jeg vet det. Jeg sier bare at det er et alternativ til at dommerne fikler i munnen på så mange hunder og dermed kan bringe smitte fra syke til friske hunder.

Forøvrig ser man vel om hunden trekker seg med all den andre håndteringen dommeren utsetter hunden for..

Skrevet
Ja, jeg vet det. Jeg sier bare at det er et alternativ til at dommerne fikler i munnen på så mange hunder og dermed kan bringe smitte fra syke til friske hunder.

Forøvrig ser man vel om hunden trekker seg med all den andre håndteringen dommeren utsetter hunden for..

Veldig mange hunder som har problemer med akkurat tannvisningen da, så hadde jo blitt en litt annen bedømmelse om ikke dommeren skulle se på dem selv. Men klart, dommere har jo også forskjellige oppfatninger av slikt, noen synes det er helt greit at handleren viser selv. I grunnen rart det ikke blir tatt mer hensyn til smittefare i så måte, dommeren vasker jo ikke hendene i det hele tatt (litt vanskelig uten vask), kunne kanskje vært en ide med desinfiserende servietter eller noe. Noen som vet om dette er vanlig i andre land med større utstillinger?

Skrevet
Veldig mange hunder som har problemer med akkurat tannvisningen da, så hadde jo blitt en litt annen bedømmelse om ikke dommeren skulle se på dem selv. Men klart, dommere har jo også forskjellige oppfatninger av slikt, noen synes det er helt greit at handleren viser selv. I grunnen rart det ikke blir tatt mer hensyn til smittefare i så måte, dommeren vasker jo ikke hendene i det hele tatt (litt vanskelig uten vask), kunne kanskje vært en ide med desinfiserende servietter eller noe. Noen som vet om dette er vanlig i andre land med større utstillinger?

Vel, jeg har sett enkelte dommere foretrekke at eieren viser frem tennene, faktisk. Seinest var på belgerspesialen i Sverige, da var det eierene som håndterte hundene mens han sto ved siden av og telte på avstand. Tror det har litt med hva de er vant med fra hjemlandene å gjøre jeg, og hva slags hunder de dømmer. Noen raser er jo litt skarpere nedover i Europa enn her hjemme.

Guest Dratini
Skrevet
Vel, jeg har sett enkelte dommere foretrekke at eieren viser frem tennene, faktisk. Seinest var på belgerspesialen i Sverige, da var det eierene som håndterte hundene mens han sto ved siden av og telte på avstand. Tror det har litt med hva de er vant med fra hjemlandene å gjøre jeg, og hva slags hunder de dømmer. Noen raser er jo litt skarpere nedover i Europa enn her hjemme.

På utstillinger i Tyskland må eierene vise tennene selv (har aldri stillt der men kjenner mange som har gjort det). Først når eieren insisterer på at hunden står og har tannvisning kommer dommeren bort til hunden. Ofte må hundene settes og eieren holde fast hunden og vise tennene samtidlig. puppeh.gif

Og når det gjelder sykdommer er vel utstillinger det stedet man kan oppleve flest sykdommer på en gang. Og dommerne kan være en stor smittekilde om de ikke får vasket hendene mellom hver hund (hva med våtservietter???). Vet at det har blitt stillt hunder med lus på nkk's utstilling på Hamar ett år... Uansvarlig av eieren!! :) Hunden(e) hadde vært gjennom flere kurer uten å bli kvitt "blindpassasjerene"...

Red: tillegg siste avsnitt...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...