Gå til innhold
Hundesonen.no

Smittefare på utstilling


Huldra

Recommended Posts

Jeg skal ha med Symra. Jeg tenkte å ta henne med for å miljøtrene henne litt, og ikke minst for å vise henne fram til beardisfolket og soniser :lol: Men er det virkelig slik at det er litt risikabelt pga smitte?

En utstilling med 2700 hunder som kan ha alt mulig slags dritt utgjør nok en betydelig smitterisiko. Men det hindrer jo ikke folk i å stille hundene sine, men de som har dårlig immunforsvar, drektige hunder og de som nettopp er vaksinert (for mindre enn to uker siden), bør nok holdes unna. Og selvsagt også hunder som er syke, har kennelhoste eller andre smittsomme sykdommer.

Og ja, så var det det jeg egentlig skulle skrive: Vi kommer! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg fikk Diva på årets største utstilling, Hamar.. Og hun ble ikke syk av noen ting:p

De trenger ikke bli syke, men man utsetter de for smitte, og de kan bli syke. Det er ganske mye høyere risiko for at hunden blir syk på en sånn utstilling, eller hundepensjonat, eller et annet sted hvor mange hunder samles (lavt immunforsvar eller ei), enn om du bare rusler langs fortauet og aldri møter en annen hund.. :rolleyes: Og hva dine erfaringer er, har da ingenting å si! Bare fordi du har opplevd at hunden ikke ble syk etter en utstilling, så kan de lett bli det. Var det ikke snakk om at flere hunder hadde fått diarè etter Hamar i fjor da? Og de var ikke spesielt utsatt i utgangspunktet (drektige, valper osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger ikke bli syke, men man utsetter de for smitte, og de kan bli syke. Det er ganske mye høyere risiko for at hunden blir syk på en sånn utstilling, eller hundepensjonat, eller et annet sted hvor mange hunder samles (lavt immunforsvar eller ei), enn om du bare rusler langs fortauet og aldri møter en annen hund.. :rolleyes: Og hva dine erfaringer er, har da ingenting å si! Bare fordi du har opplevd at hunden ikke ble syk etter en utstilling, så kan de lett bli det. Var det ikke snakk om at flere hunder hadde fått diarè etter Hamar i fjor da? Og de var ikke spesielt utsatt i utgangspunktet (drektige, valper osv.)

Tror det har litt med hvordan man oppfører seg på utstilling og jeg. Selvsagt kan hundene bli syke nesten uansett hvor mye man passer på, men det er jo ikke sånn at det er nødvendig å la de hilse på "alle de ser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har litt med hvordan man oppfører seg på utstilling og jeg. Selvsagt kan hundene bli syke nesten uansett hvor mye man passer på, men det er jo ikke sånn at det er nødvendig å la de hilse på "alle de ser".

Jaja, men de er fremdeles "lett" at de blir syke. Felix fikk kennelhoste på NKK Hamar, og han hilste ikke på alt og alle (selvfølgelig på en del kjente hunder), men fikk det alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, men de er fremdeles "lett" at de blir syke. Felix fikk kennelhoste på NKK Hamar, og han hilste ikke på alt og alle (selvfølgelig på en del kjente hunder), men fikk det alikevel.

Ja, det sier seg jo selv at det er stor smittefare på en utstilling hvor såpass mange hunder er samlet. I tillegg reiser jo også mange av disse hundene mye rundt ellers. Man må nesten vurdere risikoen opp mot det man mener en utstilling er verd for hunden, enten det dreier seg om miljøtrening eller prestasjon i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det sier seg jo selv at det er stor smittefare på en utstilling hvor såpass mange hunder er samlet. I tillegg reiser jo også mange av disse hundene mye rundt ellers. Man må nesten vurdere risikoen opp mot det man mener en utstilling er verd for hunden, enten det dreier seg om miljøtrening eller prestasjon i ringen.

Selvfølgelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det sier seg jo selv at det er stor smittefare på en utstilling hvor såpass mange hunder er samlet. I tillegg reiser jo også mange av disse hundene mye rundt ellers. Man må nesten vurdere risikoen opp mot det man mener en utstilling er verd for hunden, enten det dreier seg om miljøtrening eller prestasjon i ringen.

Selvsagt! :lol: Jeg drar ofte med meg Tulla på utstillinger, bare for å møte kjentfolk og se på, selv om vi ikke stiller ut og på den måten "får noe ut av det". Selv har jeg ikke opplevd at hun har blitt syk etter noe sånt, men det betyr jo ikke at de ikke kan bli syke.

For ikke å snakke om at dommerne fikler med munn etter munn og bringer smitte videre...

Godt poeng! Har faktisk ikke tenkt på det før.. :rolleyes: Kanskje dommerne burde desinfisere hendene mellom hver hund..! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn fungerer det ikke med mindre hunden trekker seg. Det er jo en del av bedømmelsen at dommeren skal kunne håndtere hunden..

Ja, jeg vet det. Jeg sier bare at det er et alternativ til at dommerne fikler i munnen på så mange hunder og dermed kan bringe smitte fra syke til friske hunder.

Forøvrig ser man vel om hunden trekker seg med all den andre håndteringen dommeren utsetter hunden for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det. Jeg sier bare at det er et alternativ til at dommerne fikler i munnen på så mange hunder og dermed kan bringe smitte fra syke til friske hunder.

Forøvrig ser man vel om hunden trekker seg med all den andre håndteringen dommeren utsetter hunden for..

Veldig mange hunder som har problemer med akkurat tannvisningen da, så hadde jo blitt en litt annen bedømmelse om ikke dommeren skulle se på dem selv. Men klart, dommere har jo også forskjellige oppfatninger av slikt, noen synes det er helt greit at handleren viser selv. I grunnen rart det ikke blir tatt mer hensyn til smittefare i så måte, dommeren vasker jo ikke hendene i det hele tatt (litt vanskelig uten vask), kunne kanskje vært en ide med desinfiserende servietter eller noe. Noen som vet om dette er vanlig i andre land med større utstillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange hunder som har problemer med akkurat tannvisningen da, så hadde jo blitt en litt annen bedømmelse om ikke dommeren skulle se på dem selv. Men klart, dommere har jo også forskjellige oppfatninger av slikt, noen synes det er helt greit at handleren viser selv. I grunnen rart det ikke blir tatt mer hensyn til smittefare i så måte, dommeren vasker jo ikke hendene i det hele tatt (litt vanskelig uten vask), kunne kanskje vært en ide med desinfiserende servietter eller noe. Noen som vet om dette er vanlig i andre land med større utstillinger?

Vel, jeg har sett enkelte dommere foretrekke at eieren viser frem tennene, faktisk. Seinest var på belgerspesialen i Sverige, da var det eierene som håndterte hundene mens han sto ved siden av og telte på avstand. Tror det har litt med hva de er vant med fra hjemlandene å gjøre jeg, og hva slags hunder de dømmer. Noen raser er jo litt skarpere nedover i Europa enn her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Vel, jeg har sett enkelte dommere foretrekke at eieren viser frem tennene, faktisk. Seinest var på belgerspesialen i Sverige, da var det eierene som håndterte hundene mens han sto ved siden av og telte på avstand. Tror det har litt med hva de er vant med fra hjemlandene å gjøre jeg, og hva slags hunder de dømmer. Noen raser er jo litt skarpere nedover i Europa enn her hjemme.

På utstillinger i Tyskland må eierene vise tennene selv (har aldri stillt der men kjenner mange som har gjort det). Først når eieren insisterer på at hunden står og har tannvisning kommer dommeren bort til hunden. Ofte må hundene settes og eieren holde fast hunden og vise tennene samtidlig. puppeh.gif

Og når det gjelder sykdommer er vel utstillinger det stedet man kan oppleve flest sykdommer på en gang. Og dommerne kan være en stor smittekilde om de ikke får vasket hendene mellom hver hund (hva med våtservietter???). Vet at det har blitt stillt hunder med lus på nkk's utstilling på Hamar ett år... Uansvarlig av eieren!! :) Hunden(e) hadde vært gjennom flere kurer uten å bli kvitt "blindpassasjerene"...

Red: tillegg siste avsnitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...