Gå til innhold
Hundesonen.no

Korthåret vs Langhåret


Jane

Recommended Posts

Jeg liker både korthåret og langhåret. De korthårete hundene som jeg liker er de som er kraftige og jeg syns vell at det er fint da siden du får frem hvor kraftig de er. Mens de andre korthårette som jeg liker er små og da syns jeg det ser fint ut fordi du får frem hvor liten og søt de er. Også ser de liksom ikke så pyntette ut om dere skjønner. Langhårette hunder ser liksom litt mer staselige ut. Akkuratt som om at pelsen er kjolen demmes som de bruker på et viktig middags besøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar
Helt klart langhåret pels! For å være ærlig så liker jeg ikke korthåret pels særlig i det hele tatt. Jeg vil helst ikke se hundens kjønnsorganer jeg! :P Og så er det jo så godt å kose med en langhåret hund. Tibbe passer meg derfor veldig bra! God og myk pels, men krever ikke for mye stell! :ahappy:

Ser at flere har skrevet at de ikke liker å se kjønnsorganene til hunden og nevner det som minus med korthårete hunder, hehe.. det har jeg aldri hørt noen har sagt eller tenkt på før selv, er dette virkelig et problem ?

Hva hadde du gjort dersom Tibben hadde vært korthåret ? Hadde du valgt en annen rase da eller liker du rasen for mere enn bare pelsen ? Vanskelig spørsmål egentlig, for hvis jeg skulle vært ærlig hadde jeg ikke valgt en Boxer dersom en var langhåret. Høres nesten ut som jeg er overfladisk som liker rasen kun for den korte pelsen, noe som ikke er riktig, men hadde aldri ville hatt en langhåret hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en svart korthåra "glatthåret" hund på besøk nå, og nå er jeg sikker på at slik pels skal jeg aldri ha på mine hunder iallefall. Bare etter en halvtime på stuegulvet ligger det maaasse sorte tunge glatte hår- overalt !

Hunder med mer pels og denne underullen røyter mest "dåtter" med pels som legger seg i kroker og slikt. Mye heller det. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en svart korthåra "glatthåret" hund på besøk nå, og nå er jeg sikker på at slik pels skal jeg aldri ha på mine hunder iallefall. Bare etter en halvtime på stuegulvet ligger det maaasse sorte tunge glatte hår- overalt !

Hunder med mer pels og denne underullen røyter mest "dåtter" med pels som legger seg i kroker og slikt. Mye heller det. :P

Hehe, jeg er helt motsatt :ahappy:

Vil heller ha den pelsen som legger seg en plass(gulvet) enn pels som flyr rundt overalt som oppå kjøleskapet, i øynene mine o.l Slik var det med Leonberger i hus.

Men det er jo bra folk er forskjellige og at vi har så mange pelsvarianter å velge mellom.

Jeg har litt fobi mot flokete pels og vet at hadde jeg hatt langhåret hund så hadde jeg ikke kunnet gått til sengs før hunden var flokefri og velstelt.

Ekstremlang pels liker jeg ikke, men det tror jeg har sammenheng med at bestefaren min hadde en liten fettete hund med midtskill, som luktet fælt :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere har skrevet at de ikke liker å se kjønnsorganene til hunden og nevner det som minus med korthårete hunder, hehe.. det har jeg aldri hørt noen har sagt eller tenkt på før selv, er dette virkelig et problem ?

Hva hadde du gjort dersom Tibben hadde vært korthåret ? Hadde du valgt en annen rase da eller liker du rasen for mere enn bare pelsen ? Vanskelig spørsmål egentlig, for hvis jeg skulle vært ærlig hadde jeg ikke valgt en Boxer dersom en var langhåret. Høres nesten ut som jeg er overfladisk som liker rasen kun for den korte pelsen, noe som ikke er riktig, men hadde aldri ville hatt en langhåret hund.

Langhåret Boxer ja..... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at jeg ville hatt pommen hvis den var korthåret. Pga det er pelsen som er kjennetegnet. Men likvel så elsker jeg gemyttet deres så hvem vet?

Eneste jeg ikke liker med korthår er at som LiLi sa så ser man "rett heim" på alle korthårete hunder..Lite vakkert, spesielt tisper med løpetid som er hovne...yuk!

Og så klarer jeg ikke korte små hår som borrer seg inn i sofaen *klø seg alle veier*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere har skrevet at de ikke liker å se kjønnsorganene til hunden og nevner det som minus med korthårete hunder, hehe.. det har jeg aldri hørt noen har sagt eller tenkt på før selv, er dette virkelig et problem ?

Hva hadde du gjort dersom Tibben hadde vært korthåret ? Hadde du valgt en annen rase da eller liker du rasen for mere enn bare pelsen ? Vanskelig spørsmål egentlig, for hvis jeg skulle vært ærlig hadde jeg ikke valgt en Boxer dersom en var langhåret. Høres nesten ut som jeg er overfladisk som liker rasen kun for den korte pelsen, noe som ikke er riktig, men hadde aldri ville hatt en langhåret hund.

Hm.. Synes det kommer litt ann på jeg. Viss du ser på border collien og collien, så finst det både korthårete og langhårete. Der synes jeg at langhårete er finest. Men hos dachsene, så er korthåret finnest. Pyreneisk gjeterhund er finest i den korthårete versjonen. For min del, så hadde jeg heller valgt en korthåret boxer :P , istedefor en langhåret. :) .

Såklart liker jeg rasen for mer en bare pelsen. Liker jo gemyttet og utseende generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jo.. LIker nok langhåret best. Men alt er jo relativt.

Schæfer - langhår

collie - langhår

Border collie - langhår

osv.

Og labbetussehunder, mynder med lang pels osv osv, er flotte de, men ikke en hund jeg ville hatt. Langhåret schæfer pels dro med seg mer enn nok møkk inn den liksom, om jeg ikke skulle utfordret skjebnen med Shih Tzu eller tilsvarende pels. :)

Så, takke meg til Bridie pels.

(dessuten klør jeg av den korthåra pelsen... sånn type boxer, amstaff osv pels)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Der er vi nok helt på linje igjen, Jane :D Jeg liker best korthåret pels. Synes hunder med mye pels fort kan lukte litt mye.. Det finnes jo mange fine raser som er langhåret, men når jeg tenker etter, så er alle favorittrasene mine korthåret: Boxer ( selvsagt :rolleyes: ) cc, amerikansk bulldog, boston terrier, staffe. :D Og ingenting er jo flottere enn en korthåret hund ( helst boxer :D ) der du ser det flotte muskelspillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hunder med mye pels fort kan lukte litt mye..

Det kommer jo veldig an på rasen det, da. De allergivennlige, langhårete hundene lukter omtrent ikke hund i det hele tatt :D Lukten har som regel en sammenheng med mengden fett i pelsen. Mye fett = sterk lukt. Det har mer å si enn lengden på pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker både langhårete og korthårede, men som sagt tidligere her, så er noen hunder finere med lang enn kort pels, og omvendt. F.eks så synes jeg den langhårede Collien er penere enn den korthårede (de ser litt snåle ut foran på en måte :rolleyes: ) Men nå har jeg jo tenkt meg en kortis som neste hund, så jeg burde kanskje ikke skrive negativt om den :D Også drar den lange pelsen med seg en del møkk o.l da som er litt kjedelig i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korthåret, korthåret, korthåret! :icon_fun: -sier selvfølgelig jeg, som har whippet. ulemper finnes, men det er helt etter min smak med en kort, lettstelt pels hvor selve hunden og ikke pelsen synes godt. vakre linjer i en hundekropp er ren poesi!

post-1835-1184860821_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korthåret, korthåret, korthåret! :icon_fun: -sier selvfølgelig jeg, som har whippet. ulemper finnes, men det er helt etter min smak med en kort, lettstelt pels hvor selve hunden og ikke pelsen synes godt. vakre linjer i en hundekropp er ren poesi!

*Signerer*

Muskeslspill, lettstelt, lett å holde rent.

NBKspesial2007BulldobasEchoOfKenya_.jpg

Legg merke til muskelspillet- selv når han står stille...

Nå har vi jo Sheltie også, og ville ikke byttet han ut for alt i verden, men fy flate som han røyter. Støvsuger'n må fram nesten daglig for å suge opp store lodotter, og børsten må fram et par ganger i uka for å holde han sånn noenlunde presentabel... Og usj... om han får diare..

Flått og slikt er vanskelig å finne, og muskler.. De ser man ikke.

Vakker er han, ja. Men det slår ikke muskeslpillet og elegansen til en korthåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Er ikke så glad i langhåret eller strihåret.

Jeg liker Malle/AK/WCC pels hvor mann fortsatt kan se muskelspille, men dem har krave og litt bukse som myker opp litt.

Eller dem "semi"-korthårete som Pointer og Whippet.

Hi hi har vist svart før, er ikke bra å reise på ferie. Mister oversikten da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler :D Jeg liker langhåret på noen hunder, og korthåret på andre hunder. Syntes langhåret hunder er kooselige, og elsker masse pels :Laugh: Men Border Collien min røyter jo masse, ogt drar med seg skitt inn. Og er litt vrien å finne flått og slik med all pelsen. Og nå skal det sies at hun ikke har så mye pels...men jeg blir sprø av all røytinga! Og jeg som skal ha Sheltie gitt :D

Men elsker korthåret hunder der man ser muskelspillet <_< Og de er lettere og stelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe eklere enn de gangene det er lenge siden jeg har barbert snuten til Chessea og hun har spist Norwegian Polar som etterfølges av et saftig bartekyss. :D

Det er ikke uten grunn at Freya fores tørt :D

Og så klarer jeg ikke korte små hår som borrer seg inn i sofaen *klø seg alle veier*

Det er derfor man har hunder som ikke røyter :D

Selv liker jeg korthårede hunder best - foruten schnauzeren da. Sånn sett er det likt med korthår og schnauzer - man ser muskelspill. Men på schnauzerrasene har man bonusen med noe lengre pels på deler av kroppen men ikke så mye at kroppsfasong, proposjoner og muskelspill forsvinner i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...