Gå til innhold
Hundesonen.no

Korthåret vs Langhåret


Jane

Recommended Posts

Jeg personlig syns korthårete hunder er et helt hav penere og spreker enn hunder med lang pels, eneste langhårete hunden jeg liker er faktisk Schæfer. Ellers så er alle mine favorittraser nokså korte i pelsen ( Boxer, Grand Danois, Am.Bulldog, Mastiff, Boston Terrier osv )

Enkelt og greit, hva slags hunder liker du ? Korthåret eller langhåret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Hmm, skjønte ikke helt hva du mente med sprekere, men det var vel et sprekere utseende?

Selv foretrekker jeg langhårede, men liker en del korthårede raser også. Synes det er så kjekt å slippe at kjønnsorganene lyser mot meg hele tiden. Haha.. Det hørtes kanske litt rart ut men :) Minuset med lang pels er jo at at ting kan sette seg fast, et hint: diare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt korthåret. Vet ikke helt hvorfor, selv om det er stilig å se muskelspillet på en veltrent korthåra hund, og at de gjerne framstår som mer elegante. i mine øyne.

Så har det vel kanskje også litt å gjøre med at jeg overhodet ikke kan tenke meg en rase som krevde pelsstell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes korthårede sånn som boxere, am. staff og amerikans bulldog er nydelige for du ser muskelspillet under huden på dem å mye bedre enn du ser på hunder med litt mer hår. Men så har jeg en viss svakhet for hunder med litt mellomlang pels. Sånn som schæfer, settere og border collie. Derfor klarer jeg aldri helt å bestemme meg for om jeg liker korthåret eller langhåret best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker best hunder som er langhåret jeg, gjerne med mye pels! Minuset er jo som tidligere nevn at ting setter seg fast, og alle da laaange hårene på klær o.l.

Men det er absolutt det jeg synest er flottest å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peneste pelsen er jo "ulvepels", dvs. mer polarhundpels. Ingenting er flottere enn en Alaskan Malamute :) Ellers så er jeg ikke så veldig glad i fremvisningen av kjønnsorganer, synes at f.eks. pointerkort pels er litt ekkelt :closedeyes: Men jeg synes jo også at f.eks. korthårscollie er fine da. Sånn midt-i-mellom IS-pels er ikke så verst heller. Krever jo ikke noe pelsstell og ikke røyter de huset fullt. Beardis/weaten osv. blir for mye pels for meg...

Smaken er som baken, den er delt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har f.eks. Saluki lang eller kort pels? Og hva med kinesisk nakenhund? De har jo lang pels der de har pels..

Vel, salukien finner du jo i både smooth og feathered :)

Og CC finner du jo i både MED pels og UTEN... OG på Naken CC, så heter det da ikke pels, men Crest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, salukien finner du jo i både smooth og feathered :P

Og CC finner du jo i både MED pels og UTEN... OG på Naken CC, så heter det da ikke pels, men Crest

Feathered faktisk, er det "vanlig" saluki? Har nå bare sett slike saluki med mer eller mindre "ørefrynser" og halefane jeg da.

På CC med pels er det jo ikke så mye tvil da, den er jo desidert lang. :) Men på naken eeer det jo pels, selv om det kalles noe annet? Og den er jo lang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller egentlig ikke på å like raser om de er langhårede eller korthårede.

Så kan vel egentlig ikke si jeg liker enten eller, jeg sverger til pelsraser, men det er ikke så mye pga. utseende men mest på rasens gemytt og funksjonalitet(wheaten). Pelsen er bare en bonus:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peneste pelsen er jo "ulvepels", dvs. mer polarhundpels. Ingenting er flottere enn en Alaskan Malamute :)

Enig- dersom hunden er i topp pelskondisjon finnes det ikke noe flottere.. Utrolig lekkert med en velpelset gronnis og, f.eks. Når det gjelder BC synes jeg definitivt de langhårete er finest, og jeg er veldig glad i mellomlang pels (som settere/bc). Men samtidig, en korthåret topptrent hund- utrolig flott. Man kan vel kanskje si at jeg er ganske altetende:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*titte ned på mine to pelshunder*

Der har dere svaret.

En Bouvier røyter ikke, så pels overalt blir det ikke..

Og en Bouvier som er klippet som en Bouvier (ikke sånn USA-klipp) er fantastisk å se på.

Og en Chow Chow som er i form er også herlig å se på.

(Ikke de som daffer rundt omkring)

En korthårshund MÅ være i god kondisjon for å se bra ut. (Etter min mening)

Jeg er mest begeistret for pelshunder, men har mine favoritter innen korthårsrasene også.

(Bull Terrier bla.)

Men nå er det verken fint å se på en overvektig korthårshund eller en flokete pelshund.

(Det er trist å se sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best litt langhårete hunder. Hunder som har beheng, som springer, settere, saluki osv synes jeg er pent. De har jo på en måte en slags blanding av kort og lang pels. Jeg liker ikke så godt hunder med heelt kort pels, selv om jeg liker noen av de også, som vorsteh. Hunder med masse pels liker jeg heller ikke såå godt, men liker likevel hunder som berner sennen og bichon frise. Tenker egentlig ikke så masse på pelslengde når jeg skal "velge" hvilken rase jeg liker, for jeg liker litt av alt. Men skulle jeg "satt sammen" en "perfekt" rase utseendemessig, ville det blitt en med beheng, som en springer/setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns begge deler kan være fint. Jeg foretrekker selv korthår pga stellet. Men mange som feks. siberian husky er vakker med fin pels. Enig i at det er bedre med langt hår som sjuler visse edle deler, men jeg har jo tispe selv så for min del er ikke det noe problem.

Det som er så bra med kort hår er at de ikke blir så møkkete, og det er lett å bare tørke av i full fart enn å måtte tørke og stelle pelsen mye. Dessuten vises bedre røytingen på langhår.

Det fineste er jo å se en skinnende, blank sort hund i elegant sprang i god form og med musklene i helspenn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger ...

Det er fint å se på veltrenet korthårete hunder, men når det kommer en litt mindre utrent hund, hadde det vært finere med lengre pels...

Og med lengre pels er det lettere at ting fester seg fast... og det er ikke så fint å se på en langhåret som har diare, eller tisper som har løpetid og litt av hvert av guffe henger seg bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke pelslengden/typen så viktig. Jeg syns både muskelspill og flagrende hår kan være fint. :) Det er mye viktigere at hunden har fine proporsjoner og en velfungerende kropp.

Hadde kanskje vurdert korthårshund hvis jeg ikke var allergisk, men på den annen side liker jeg godt gemyttet på flere av langhårsrasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det jeg syns er penest er type husky-pels. Men jeg tror kanskje jeg syns funksjonelt er pent jeg :rolleyes: . "Kort" (men ikke korthåra hvis dere skjønner), tett huskypels med god underull er favoritten. Ellers syns jeg som mange andre her at koprthåra veltrente hunder hvor du ser muskelspillet og linjene er pent, men for meg som liker overnattingsturer ute på vintern i mange kuldegrader, ganske upraktisk (hehe og igjen, rare meg syns praktisk er pent :) ). Jeg syns ikke at så mye pels at det hemme hunden på noen måte er pent. Ikke heller når det er så mye pels at det sjuler hunden som er inni all pelsen. Moderat pels er vel kanskje stikkordet. Og velstelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke så mye på pels, men hundens funksjonalitet og utseende ellers. Har jo springer nå, som jeg synes har veldig fin pels. Neste hunden blir jo en pinscher, som er korthåret.

Men jeg kan føye meg til dem som har nevnt dette med kjønnsorganger på korthårede hunder, selv om det ikke er noen krise :)

Polarhundpels er som andre har nevnt kjempefint, og veltrente korthårede hunder.

Det eneste jeg kan si jeg egentlig ikke liker noe særlig, er strihårede... Av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best hunder med pels på lengden med en Labrador, syntes også langhårede er flotte, MEN da MÅ pelsen være pent stelt.

Siden jeg ikke liker så mye pels stell så er korthår best for meg, for jeg klarer ikke hunder som er fettete og flokete i pelsen, da må eier skjerpe seg :)

Enig med de som sier at det er flott å se en korthåret hund med god muskeltonus, gjerne også med blank pels, da er de sikleobjekter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...