Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg trenger hjelp


Muffins

Recommended Posts

Hei!

Har en mops som akkurat har fylt 1 år, og hun kan være ganske vilter av seg. Har noen problemer jeg gjerne skulle bli kvitt, så håpet at dere kunne komme med noen nyttige tips. :lol:

1. Hvordan få henne til å slutte å hoppe opp i sofaen?

2. Hvordan få henne til å slutte å bite på møbler?

3. Hvordan få henne til å roe seg når hun er veldiiig vilter?

4. Hun sover i buret sitt om natta, men hver eneste morgen rundt 04.00 tia, begynner hun å skrape på buret for å komme opp i senga. Skal jeg bare la henne stå der å skrape helt til hun legger seg til ro igjen? Jeg vil at hu skal sove i buret sitt hele natten igjenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en mops som akkurat har fylt 1 år, og hun kan være ganske vilter av seg. Har noen problemer jeg gjerne skulle bli kvitt, så håpet at dere kunne komme med noen nyttige tips. :lol:

1. Hvordan få henne til å slutte å hoppe opp i sofaen?

2. Hvordan få henne til å slutte å bite på møbler?

3. Hvordan få henne til å roe seg når hun er veldiiig vilter?

4. Hun sover i buret sitt om natta, men hver eneste morgen rundt 04.00 tia, begynner hun å skrape på buret for å komme opp i senga. Skal jeg bare la henne stå der å skrape helt til hun legger seg til ro igjen? Jeg vil at hu skal sove i buret sitt hele natten igjenom.

1. reise deg opp og si "nei" strengt når hun hopper opp.

hopper hun ned når du sier "ned" roser du masse!-fortsett med dette hver gang og aldri la henne komme i sofaen dersom dette er noe du ikke vil ha noe av fremover..

2.- prøvd get of spray? :Laugh:

3. spørs situasjonen?-det kan hjelpe å fjerne henne fra visse situasjoner.-jeg vet også om noen som la litt av sin egen tyngde(la seg oppå hunden på en måte) når hunden var spinnvill..dette hjalp visst også.

4. aldri la hunden få komme opp i senga dersom dette er noe du IKKE vil når hun er voksen.

vær konsekvent!

kanskje kjøpe deg bok om lydighet eller klikkertrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lykke til! :lol: Hehe.. Neida.. Må i alle fall sørge for at hun ikke kan hoppe opp i sofaen når du ikke er der, ved å ha henne i et annet rom/valpegård eller lignende. Så fysisk stoppe henne fra å hoppe opp i sofaen, og belønne henne for å være på gulvet. Kan være kjekt om hun får ha sitt eget møbel/stol å ligge i, som er på høyde med sofaen, fordi de ofte vil opp i høyden. Ellers har jeg ikke noe særlig godt svar på dette spørsmålet, fordi min hund får være i møblene. :D

2. Kan være en ide med en sånn spray som nevnt over, som får møblene til å smake vondt.

3. Holding. Hold henne fast, uten å vise følelser eller noe. Ikke bli sint, ikke bli sur eller frustrert, ikke snakk til henne eller se på henne, bare hold henne. Hold ganske fast, men ikke så det gjør vondt. Hun kan få røre seg og sprelle så mye hun vil, bare hold henne så hun ikke kommer ned fra fanget ditt. Viktig at du fortsetter å holde henne også etter at hun er tilsynelatende rolig. Vent til hun er avslappet, helst til hun har lagt seg ned og sovnet, da kan du slippe taket, men gjerne fortsette å stryke og kose med henne.

4. Veldig enkelt, bare lat som om du ikke hører henne og sov videre. For all del ikke gi henne noen oppmerksomhet på dette, ikke snakk til henne, se på henne eller lignende, og for all del ikke åpne buret, da forsterker du atferden maksimalt. Om hun virker engstelig, kan du eventuelt si noen få rolige ord til henne (som f.eks. ta det rolig, jeg er her), eventuelt slenge hånden din ned foran burdøren litt så hun får snuse på deg, bare sånn at hun skjønner at du fortsatt er der. Etter den første kontakten later du bare som ingenting og fortsetter og sove (hint: ørepropper). :P Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. reise deg opp og si "nei" strengt når hun hopper opp.

hopper hun ned når du sier "ned" roser du masse!-fortsett med dette hver gang og aldri la henne komme i sofaen dersom dette er noe du ikke vil ha noe av fremover..

2.- prøvd get of spray? :Laugh:

3. spørs situasjonen?-det kan hjelpe å fjerne henne fra visse situasjoner.-jeg vet også om noen som la litt av sin egen tyngde(la seg oppå hunden på en måte) når hunden var spinnvill..dette hjalp visst også.

4. aldri la hunden få komme opp i senga dersom dette er noe du IKKE vil når hun er voksen.

vær konsekvent!

kanskje kjøpe deg bok om lydighet eller klikkertrening?

De tingene du nevnte her har iallefall ingenting med klikkertrening å gjøre...

Jeg ville:

1. Hengt en liten line i halsbåndet til hunden og geleidet hunden ned hver gang den prøver å komme seg opp i sofaen. Eventuelt ville jeg tatt en av hundesengene jeg har og plassert under stuebordet, og jeg ville begynt å lede hunden bort dit hver gang hun prøver å komme seg opp i sofaen og binde henne fast i noen sekunder. På siden av dette ville jeg trent mye på å "gå på plass" som skal bli en kommando for å gå i hundesenga. Der blir hun belønnet med godis/gode tyggeben etc. Snart blir hundesenga en kul plass som det er godt å ligge å slappe av på. Det er noe ala det jeg har gjort, men hun får lov til å komme opp i sofaen. Men jeg trener på det når vi har besøk titt og stadig, og da er det bra å ha en kommando som får bikkja til å gå å legge seg - og det uten noe tvang og straff.

2. Fjern henne fra møblene hver gang hun begynner. Kjøp tyggebein og strø noen leker rundt. Den trangen hunder har til å tygge og gnage på ting er helt sprø. Jeg har ei som helst må gnage litt hver dag. Vi har alltid hatt masse bein og slikt liggende og har også hatt noen "bedre" ting som vi har byttet med når hun har tygd på ting hun ikke får tygge på. Hunden min får dekket behovet hun har for å gnage på en positiv måte som ikke går utover møblene iallefall.

3. Overse, gå ut av rommet og vent til raptussen er over?

4. Hvis du vil at hun skal fortsette å skrape, så ta henne ut av buret med en gang du hører henne skrape. Hvis du vil at hun skal gi seg med skrapingen så overser du skrapinga. Hvorfor skraper hun? Har du tatt henne ut før? Må hun på do? Kjeder hun seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :lol: Fint å få noen råd fra noen med litt peiling! Jeg har jo vært så dum å ta henne ut av buret og opp i senga hver gang hun skraper, så kan vel skylde meg selv. Grunnen til at jeg vil ha en slutt på det, er fordi hun røyter så sykt mye og mamma blir så sur på alle hårene som florerer rundt i senga og på møblene, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :lol: Fint å få noen råd fra noen med litt peiling! Jeg har jo vært så dum å ta henne ut av buret og opp i senga hver gang hun skraper, så kan vel skylde meg selv. Grunnen til at jeg vil ha en slutt på det, er fordi hun røyter så sykt mye og mamma blir så sur på alle hårene som florerer rundt i senga og på møblene, hehe..

Hehe, da kan du nok skylde deg selv ja, du har jo selv lært henne det. :lol: Men aldri for sent å lære gammel hund å sitte. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...