Gå til innhold
Hundesonen.no

Det er tydeligvis for varmt for enkelte hundeeiere..


BareLinn

Recommended Posts

Åhhh, så du snakker om kattehold og barn i Norge, du???

Dah, så!

Sorry to burst your bubble - men selv ikke barn i Norge har godt av å vasse i dritt til knes eller å spise kattebæsj i sandkassen. En av grunnene til at vi har bedre helse her, lavere barnedødelighet og generelt bedre levevilkår er hygiene og også måten vi holder dyr på...

Kunne vært fint om man hadde quota riktig innlegg da...

Hehehehe

- og, vi har ikke lenger karantene mellom Norge og de fleste land i Europa for hund og katt - og veterinærstanden er oppriktig bekymret for hva vi nå får inn i landet av smittestoffer.

Er jo det samma som med import av fôr, mat og planter.

Globalisering kaller de det.

Så det gjelder nok ikke bare katter.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar
Kunne vært fint om man hadde quota riktig innlegg da...

Hehehehe

JEG quoter riktig innlegg - det er bare du som ikke skjønner det. (Eller er det sånn, mener du, at man ikke trenger å huske mer enn 10 sekund tilbake i tid, og gjerne kan skifte mening i lufta, uten at noen skal legge merke til det...?)

Er jo det samma som med import av fôr, mat og planter.

Globalisering kaller de det.

Så det gjelder nok ikke bare katter.

I motsetning til kattejæklene vi snubler rundt i så er det relativt strenge restriksjoner på for, mat og planter - og poenget mitt - om enn noe vanskelig å ta kanskje (?) - er at det nå er langt større fare for spredning av mange typer smittestoffer, og at kattedritt er om mulig enda mer uønsket enn før. Kattene som vi belemres med og godt kunne klart oss uten, de aller fleste av oss, kan være med å spre smitte fra fjernere strøk helt ute av kontroll.

Kjempemorsomt, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot båndtavnang på katter. Katter er dyr som skal gå løse å jage på gnagere og andre smådyr. De skal heller ikke holdes fanget som inne katter.

Viss dere ikke vil ha kattedrit i hagen, bedet osv. Så la hunden være i nærheten :) . Da kan vi se hvor tøffe de er. Etter at vi fikk Labbetuss så har vi ikke sett en eneste "villkatt" (katter som ikke tilhører oss). Før var det jo katter i flokkesvis ei stund. Grunnen var jo at vi matet dem litt da :unsure: . Men så begjunte de å pisse å drite i høyet. Det du må gjøre er å skremme dem bort, så kommer dem ikke mer :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder noen å forklare meg poenget med å slippe kastrerte, uønskede og hjemløse katter ut i byens gater?

Er det mindre dritt med kastrerte katter enn andre katter?

Det som er poenget er at det vil komme mindre uønskede katter, dersom folk gidder å kastrere/stereisere. Det er jo kattunger som blir gitt bort og slått i hjel ver eneste dag. Det er alt for mange av dem rett og slett. Så i lengden vil det jo komme mindre dritt og piss :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er poenget er at det vil komme mindre uønskede katter, dersom folk gidder å kastrere/stereisere. Det er jo kattunger som blir gitt bort og slått i hjel ver eneste dag. Det er alt for mange av dem rett og slett. Så i lengden vil det jo komme mindre dritt og piss :) .

Ja, det var det som var poenget mitt da:p Pluss at kastrerte hannkatter iallefall streifer mindre, i tillegg til at de markerer mindre, så det blir mindre nedpissing av møbler og mindre dritt i alle naboers hage. Det er selvsagt ikke løsningen på ALL dritten, men det reduserer iallefall mye, og gjør noe med problemet med overformering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det burde vært strengere regler for det å ha katt. Hvorfor i all verden skal katter få ferdes hvor de vil, drite der det passer dem og generelt ofte være til plage for mange? Når jeg var liten ble vi praktisk talt terroristert av nabokatta: den var aggressiv til tusen og broren min ble sendt til legevakten etter et ganske alvorlig bitt i ansiktet. Katta fikk leve videre i beste velgående... Om det hadde vært en hund derimot, hadde det bænkers ført til avlivning.

Forøvrig har jeg et stort horn i siden til mine tidligere naboer, som var katteeiere. Vi delte hage med dem, og leder i borettslagstyret var selvfølgelige katteeier. Resultat: i husreglene ble det bestemt at hunder skulle holdes i bånd i hagen, mens kattene selvfølgelig kunne gjøre akkurat som de ville. Hva f***? Jeg må holde min hund i bånd i en inngjerdet felles hage, mens kattene skal fly rundt som de vil (og da gjerne også inn i vårt hus for å plage bikkja)?

Ja takk til strengere regler for kattehold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette blitt en tråd for kattehatere eller??

Der hvor jeg og samboeren skal flytte nå, så er det båndtvang på hunder OG katter.

Er enig at folk må bli flinkere til å kasterere og sterlisere kattene sine.

Men dog... det er ikke lett å holde styr på hvor en katt gjør fra seg ute, har noen av dere prøvd å lære en katt å drite kun i kassa som den har inne???

Jeg syns ikke noe om innekatter, katter er rovdyr som skal få være ute og jakte. Syns ikke noe særlig om å lese hvor sterkt dere hater katter egentlig... det er folk som har katter her også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det burde vært strengere regler for det å ha katt. Hvorfor i all verden skal katter få ferdes hvor de vil, drite der det passer dem og generelt ofte være til plage for mange? Når jeg var liten ble vi praktisk talt terroristert av nabokatta: den var aggressiv til tusen og broren min ble sendt til legevakten etter et ganske alvorlig bitt i ansiktet. Katta fikk leve videre i beste velgående... Om det hadde vært en hund derimot, hadde det bænkers ført til avlivning.

Forøvrig har jeg et stort horn i siden til mine tidligere naboer, som var katteeiere. Vi delte hage med dem, og leder i borettslagstyret var selvfølgelige katteeier. Resultat: i husreglene ble det bestemt at hunder skulle holdes i bånd i hagen, mens kattene selvfølgelig kunne gjøre akkurat som de ville. Hva f***? Jeg må holde min hund i bånd i en inngjerdet felles hage, mens kattene skal fly rundt som de vil (og da gjerne også inn i vårt hus for å plage bikkja)?

Ja takk til strengere regler for kattehold!

jeg hadde selv blitt ganske irritert da. Kanskje dere kunne gjerdt inne hagen og bestemt at fra det klokkeslettet til det klokkeslettet, så skal hunden din få lov til å gå løs. Katten kan jo være der om natta. Ellers så kunne du prøvt å trene hunden til å bli venn med katten/ene. Det gjorde vi med Labetuss. Han er god venn med vprs katt, men andre katter skal han forsatt jage

Viss det er aggresive katter, så skulle de blitt avlivet akkuratt som hunder. Men synes det blir feil og sammenligne hunder og katter i alle sammenhenger. Siden de ikke er av samme art. Men i dette tilfelle : Ja :D

Har dette blitt en tråd for kattehatere eller??

Der hvor jeg og samboeren skal flytte nå, så er det båndtvang på hunder OG katter.

Er enig at folk må bli flinkere til å kasterere og sterlisere kattene sine.

Men dog... det er ikke lett å holde styr på hvor en katt gjør fra seg ute, har noen av dere prøvd å lære en katt å drite kun i kassa som den har inne???

Jeg syns ikke noe om innekatter, katter er rovdyr som skal få være ute og jakte. Syns ikke noe særlig om å lese hvor sterkt dere hater katter egentlig... det er folk som har katter her også..

:) .

Synes forsatt ikke at katter er dyr som skal ferdes i bånd. De oppsøker som regel ikke menesker og de klarer å ta vare på seg selv mesteparten av tiden. Det eneste de trenger er mat og husly... Og noen som er villig til å passe på at de ikke blir syke og gir dem omsorg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito stakk av her en dag og gikk på tur alene et par timer.

Jeg kjørte/gikk rundt ALLE veier og spurte folk om de hadde sett henne, ringte til alle vetrinærene i området og hørte om de hadde fått inn noe, og jeg meldte henne savnet til politiet. Tenk hvis folk hadde tenkt det samme som deg hvis de så henne gående alene, istedenfor å prøve å få henne inn og faktisk gjøre noe med saken.

Skulle aldri hatt hund jeg, hun klarte jo å stikke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito stakk av her en dag og gikk på tur alene et par timer.

Jeg kjørte/gikk rundt ALLE veier og spurte folk om de hadde sett henne, ringte til alle vetrinærene i området og hørte om de hadde fått inn noe, og jeg meldte henne savnet til politiet. Tenk hvis folk hadde tenkt det samme som deg hvis de så henne gående alene, istedenfor å prøve å få henne inn og faktisk gjøre noe med saken.

Skulle aldri hatt hund jeg, hun klarte jo å stikke av.

Nå er jeg faktisk en av di som har blitt lært å IKKE gå bort til/klappe/ og da heller IKKE ta INN en ukjent hund, i mitt hjem..

Så nei ! Det er helt uaktuelt¨!

Du leste tydeligvis ikke første innlegget heller,hvor det står at jeg faktisk er redd for kattene? Som IKKE er vant til hund i hele tatt..

Og da mener du jeg skal dra inn ei løsbikkjer, for så å finne eiere?

Nei!

Folk som skaffer seg en hund, som stikker av støtt & stadig får jaggu ta ansvaret av det dem drar på seg :)

Ikke mitt problem!

Mitt problem er at det i hele tatt løper løshunder overalt!

Hva om den blir påkjørt, skadet, slåss... Asså??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg faktisk en av di som har blitt lært å IKKE gå bort til/klappe/ og da heller IKKE ta INN en ukjent hund, i mitt hjem..

Så nei ! Det er helt uaktuelt¨!

Du leste tydeligvis ikke første innlegget heller,hvor det står at jeg faktisk er redd for kattene? Som IKKE er vant til hund i hele tatt..

Og da mener du jeg skal dra inn ei løsbikkjer, for så å finne eiere?

Nei!

Folk som skaffer seg en hund, som stikker av støtt & stadig får jaggu ta ansvaret av det dem drar på seg :)

Ikke mitt problem!

Mitt problem er at det i hele tatt løper løshunder overalt!

Hva om den blir påkjørt, skadet, slåss... Asså??

Om den blir påkjørt, skadet osv er vel ikke ditt problem heller det da, siden det eneste problemet ditt tydeligvis er dumme eiere og dumme løshunder? Faktisk synes jeg at det er dårlig av deg å ikke fange inne en løs hund dersom du ser en ved f eks en trafikkert vei. Hva hvis den blir påkjørt, skal du bare stå som en tulling å se på da? Da er sikkert samvittigheten din god i ettertid.

Poenget er at du virkelig skjærer alle eiere under en kam, og stempler dem som dårlige fordi du har sett hunden deres løs noen ganger. En hund kan klare å stikke av på de finurligste måter uansett hvor godt man passer på. Det merker du kanskje den dagen du får deg hund selv, at ting ikke er så fryktelig lett som du skal ha det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke ta løsbikkja inn i huset? Er bare levere den til Viking/Falken så må eieren betale for å få den ut igjen?

Må da være bedre enn å irritere på seg magesår... OG bedre enn å stå og se på at den blir påkjørt.

Om min hund hadde stikket av hadde jeg blitt sjeleglad over om noen hadde huket den inn og tatt en telefon til meg, og jeg skal love deg jeg hadde blitt svinforbannet om noen hadde stått og sett på om den hadde blitt påkjørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke ta løsbikkja inn i huset? Er bare levere den til Viking/Falken så må eieren betale for å få den ut igjen?

Må da være bedre enn å irritere på seg magesår... OG bedre enn å stå og se på at den blir påkjørt.

Om min hund hadde stikket av hadde jeg blitt sjeleglad over om noen hadde huket den inn og tatt en telefon til meg, og jeg skal love deg jeg hadde blitt svinforbannet om noen hadde stått og sett på om den hadde blitt påkjørt!

Helt enig. Jeg hadde blitt så sint at jeg ikke har ord for det om noen hadde stått og sett på at hunden min ble påkjørt, uten å løfte en finger for å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen mnd siden stakk hunden min av. Vi var på tur i skogen, og han stakk etter en annen hund. ALLTID pleier han å velge meg fremfor andre, så jeg gikk bare motsatt vei, men bikkja ble ikke med, og han ble søkk borte for meg.

(jeg antok det var ei tispe med løpetid som forstyrret huet hans, men det var en liten søt terrier gutt han ble totalt forelsket i)

Jeg løp rundt å lette etter han i 2 timer, meldte han savnet til Viking (Falken?? husker ikke), ringte radioen og i det hele tatt....

Etter drøye to timer fant jeg han igjen, da traff jeg en dame som fortalte at han sto bundet langs en turvei litt unna der vi bor. Jeg løp så jeg omtrent hadde blodsmak i munnen, overlykkelig over at hunden min var like hel.... Vi bor ikke SÅ langt unna E6, 4-felts motorvei, noe som var min største bekymring.

Like etter at vi var gjenforent ringte Viking (Falken?). Da hadde folkene som hadde bundet han, hadde heldigvis ringt.

Traff igjen mannen med terrieren senere, han kjente igjen hunden min, og fortalte at han hadde blitt med de på resten av turen, for så å stå ventende i hagen i evigheter i håp om at lille terrier ville komme ut igjen. JEG hadde blitt veldig glad om de hadde ringt Viking/Falken tidligere, men ikke alle blir det. Nok av de som mener at hunden finner hjem på egen hånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok inn et par Irske settere for en liten stund tilbake. De hadde stukket av og løp rundt i veien utenfor huset mitt. Den ene var faktisk bare en valp på ca. 7 månder. Jeg greide såvidt å få dem ut av veien.

Veien foran huset mitt er faktisk veldig traffikert! Så jeg var heldig som fikk dem inn. Dama som eide dem ble helt overlykkelig og takket med og klemte meg minst hundre ganger!

Kunne aldri ha falt meg inn å ikke ta dem inn! Skjønner ikke at noen kan greie å se på hunder som løper rundt midt i veien uten å i det minste prøve å gjøre noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et godt poeng med katter jeg, at det også burde være strengere restriksjoner på deres ferdsel. Båndtvangen er jo til for å verne viltet, men kattene skal få løpe rundt å stresse viltet så mye de bare orker? Nå er vel neppe en katt noe særlig trussel for klovdyr, men fuglene og mindre pattedyr kan bli stresset av en katt på jakt.

Argumentet med at katter er rovdyr og bør få lov til å løpe rundt å jakte synes jeg faller i grus, iallefall på et hundeforum der alle våre 4-beinte venner er rovdyr som ideelt sett også burde fått lov til å løpe rundt å jakte.

Men hunder er større og kan lettere gjøre stor skade, så jeg skjønner at de er i bånd. En hund som er mye løs vil, i likhet med katter, lære seg å passe seg for mennesker og biler. Har en gammel golden hann i nabolaget som streifer gatelangs hver dag, han holder seg alltid på fortauet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... hopper rett inn uten å ha lest så mange av innleggene her.

En hund kan være aldri så lydig selv om driftene en gang i mellom får de til å løpe avgårde! Flokkdriften i mange hunderaser er rett og slett ikke høyere enn mange andre drifter (seksualdrift hos f.eks labrador, jaktdrift hos dachs osv...). Altså er det virkig å ha slike hunder i bånd...

Men feil kan skje og... shwop!så er hunde ute av døra og raser av gråde. Eller kanskje den klatret ut et vindu, for første gang klare og klatre ut av hundegården... Uansett, feil kan skje og det er vel ikke noe å hisse seg sånn opp over?!

Schäferen her hjemme har gått løs i ca 10 år - hver dag og natt (selvsagt får han komme inn og sånn, men han er løs så lenge han er hjemme på gården. Vi har også kunnet dratt, hele familien, ut på tur og overnattet mens Marko har holdt seg hjemme - løs (dere kan synes hva dere vil om det - Marko trives med det og vi trives med det:)) Uansett - for noen uker siden gikk han hjemmefra ca 3 km bort til ei tispe vi kjenner som hadde løpetid (hunden har bodd her i flere år). Det skjedde ikke noe galt da, for tispen stod i hundegård. Altså, plutselig etter TI år, finner han på å gå hjemmefra uten tillatelse! Veldig merkelig. Tror han begynner å bli litt desperat på sine gamle dager :)

EDIT: ang. katter: Katter er ikke flokkdyr og føler skjelden annen tilhørighet til mennesker enn mat og kanskje litt kos fordi den er lært opp til det. Derfor blir det veldig feil å tvinge slike dyr til å være sammen med flokken hele tiden. Katter er dessuten dyr som skal jakte om natten - alene! Å sammenlikne katt med hund er det dummeste jeg noen gang har hørt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Kjenner at jeg blir litt satt ut over kattehatet her. Jeg har tre kastrerte katter, og de er høyt elsket. Vi bor på landet med få nære naboer, de to nærmeste har også kastrerte katter, og disse lever sammen i respekt for hverandres revir.

Om natten sover våre katter inne fordi jeg vil ha kontroll om det skulle skje dem noe, og det får jeg ikke om noe skulle tilstøte dem når jeg sover.

Katter er fantastiske dyr som gir veldig mye av seg selv. Mine fotfølger meg både ute og inne, og når jeg kommer hjem etter å ha vært borte sitter de på innsiden av døra, utålmodige etter å hilse.

Kattehat er trist og urettferdig mot kattene.

De problemene mange nevner, som driting i sandkasser, bed, pissing oppetter dører, parringsskrik på våren, alt dette er menneskenes feil!

Kunne alle kastrere kattene sine, holde dem inne om natten, og la være å skaffe seg katt i tettbygde strøk så ville problemene bli borte.

Angående løse hunder. Jeg har plukket opp de jeg har kommet over og kontaktet politiet sånn at hund og eier atter kan bli gjenforent, og det vil jeg fortsette å gjøre. Samme for meg hva grunnen er for at hunden reker rundt alene, jeg anser det for mitt ansvar å ta vare på pelsen til eier kan overta.

Er vel ikke hundens feil at den fikk anledning til å ta en tur på egen hånd, liksom?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke lest alle svarene her, men har skummet gjennom det meste av det.

Vi har tre katter i tillegg til hunden, men bor riktignok mer landlig til enn at sandkasser er i nærheten. Skjønner godt at Pus er sjokkert over kattehatet, som flere her skriver virker det som om katter er det verste som finnes og at om muligheten til å sparke vekk en katt hadde komme så ville dere benyttet dere av den.

JA, jeg kan forstå at det ikke er noe hyggelig å få barn med kattebæsj på seg fordi de har lekt i en sandkasse som er beregnet på leking og ikke driting. Jeg var selv et barn som stakk hendene i det jeg fant, blant annet spy på fortauet rundt narkotorvet i Oslo (jeg ga vel min mor noen grå allerede der). Og jeg husker fra tidligere at vi alltid spadde gjennom sandkassa for å sjekke etter dritt før vi begynte å leke, ukoselig.

Vi drar inn dyr i hjemmene våre, det påvirker selvfølgelig miljøet rundt. Hvor skal disse dyrene gjøre fra seg, oppholde seg når vi ikke har dem inne?

Det er forskjell på hund og katt. Kanskje det burde ha vært strengere regler for kattene, jeg vet ikke. Har ingen gode forslag til regler heller, men båndtvang? Kanskje det bare er tanken som er uvant i mitt hode.. men jeg kan ikke se for meg å gå tur med tre katter hver dag. Det blir for meg igjen for stor forskjell til at jeg klarer å se at det skal være like regler som gjelder for begge artene.

Så til det tråden egentlig handlet om, hunder som er alene på tur. Mange har vel opplevd at hunden plutselig er borte, eller ett eller annet skjer så hunden stikker av. Det er ikke en morsom opplevelse! Og jeg hadde vært verdens mest takknemlige om noen hadde turt å lokke henne til seg og oppbevare henne og ringe Falken/Viking? i stedet for at jeg måtte vente åtte timer og gjøre alt jeg kunne mens jeg allikevel trodde hunden var død. Det er ikke sånn at alle bare slipper hunden ut, de kan stikke av. Uten at man er en uansvarlig hundeeiere.

Jeg blir oppgitt over trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på om en hund stikker av en sjelden gang, eller at den blir sluppet løs hver bidige dag for å lufte seg selv. At hunden klarer å komme seg løs en gang, betyr jo ikke at man automatisk ikke burde ha hund, men dersom man synes at det er helt OK at hunden går tur på egenhand hver dag og gir litt blaffen om den blir påkjørt eller ikke, så burde man hatt en tøyhund i stede. Er sannsyneligheten så stor at hunden "stikker av" hver dag, så er det vel noe feil med hundeholdet...

Jeg er litt for båndtvang på katter og ja. Evt så må det jo gå an å bygge en kattegård de kan være ute i. Ikke la de ferdes fritt rundt og pisse og drite der det passer de. Det er jo litt bakvent at folk må koste på penger for å holde andres kjæledyr(??) ute av egen eiendom. Jeg forventer liksom ikke at naboen skal "hundesikre" sin hage for at mine hunder ikke skal "gå på besøk" dit. Det er mitt ansvar... Men katter (og sauer) er alle andres ansvar så fort de slippes ut. Så regler for kattehold byer og boligstrøk burde det ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkelig det skulle vært restriksjoner mot katter i tettbegygd strøk.

Noen naboer av mine foreldre kunne igår fortelle at de hadde fått nye naboer i tomannsboligen sin. Nabo med 4 katter.... Disse kattene ble stadig funnet inne hos disse folkene jeg snakket med, og de hadde mest lyst til å flytte... De har en hyperallergisk datter, så det passer dårlig med katter innendørs.

De har tom funnet katten på soverommet til sønnen (i senga) og eneste inngangen dit for katten var via markisen og inn vinduet.

At andre ikke skal ha mulighet for å kunne ha dører og vinduer oppe uten å bli plaget av nabokatter er ganske meningsløst.

Jeg har selv funnet kattespor i snøen på min veranda i 3 etasje. Den har da gått via taket (inngangen ligger på bakkeplan) og over på min veranda. Jeg vet ikke hvor hyggelig hunden min hadde syntes det var med ukjent katt på besøk...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor(5min fra Trondheim sentrum),kryr det av katter. De plager ikke meg,men det jeg lurer på,er hva disse katteeierne tenker når de skaffer seg katt midt i byen. Det er MYE trafikk her,og rett og slett risikosport å slippe kattene ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...