Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommer det Mini Chicka'er om 2mnd? Spennende..

Renate A

Recommended Posts

Skrevet

Chicka har løpe tid, og igår når vi var ute på tur, så kom en hanne og smuk der satt han gitt. Banana

Det var ikke lenge han var i paradis, for jeg langet ut et bein etter han. :evil:

Nå vet jeg jammen ikke om han var inne lenge nok til at han smalt Chicka på tjukka...håper ikke det. [-o<

Men er hun det så får jeg bare gjøre det beste ut av det, både for mor og barn. :lol:

Så hvis det er noen her som vil ha en liten mini Chicka blandet med Breton, så bare si i fra, men er ikke sikker på noe enda da..

Det beste hadde vært om de kom til noen jeg "kjenner", som dere feks, for jeg blir nok litt bestemor tenker jeg... :lol:

Skrevet

Ja det blir spennene og se :wink:

Men man må jo faktisk heller ikke skille 2 hunde ad som parrer seg da hann hundens penis blir rund når den er oppe i tispen og derfor "sitter" fast. Og skiller man dem fra hverandre da kan det gå mye udover hannhunden penis!

Skrevet
Ja det blir spennene og se  :wink:  

Men man må jo faktisk heller ikke skille 2 hunde ad som parrer seg da hann hundens penis blir rund når den er oppe i tispen og derfor "sitter" fast. Og skiller man dem fra hverandre da kan det gå mye udover hannhunden penis!

Ja jeg vet det, det var derfor jeg sparket etter han for at han skulle komme seg ut før han satt seg fast. :wink:

Skrevet

Man ser jo ikke valper ennå, så ultralyd får jeg ta senere.

Og hvor lang tid har man på seg med abortsprøyta?

Det som er pointet er at dette skjedde kl 14 på julaften, og da er det ikke populært å ringe vetten for en abortsprøyte når hannen kun har vært inne i hun i noen sekunder, og hun mest sannsynelig ikke har tatt seg.

Men jeg tar det som det kommer, har hun tatt seg så får hun få dette kullet, så steriliserer jeg hun.

Jeg vet at mange er imot blandingsvalper, men de har jo livets rett de også.

Chicka gikk i bånd og hannen gikk løs, og vis meg den hannen som sier "nei takk" til ei tispe som er i verste perioden.

Skrevet
jeg er imot bevisst blanding av raser, men ikke imot blandingsvalper som har skjedd ved et "uhell". Hvis det var meg du mente da  :oops:

Nei jeg mente ikke noen, jeg bare vet at det er mange som er imot blandinger.

Dette må jo kalles max ulykke, når hannen tar seg til rette som han selv vil. :oops:

Skrevet
Off ja.. er livredd når jeg går tur med amy.. :shock:

Ja Kathrine, det har jeg også vært, enda jeg har gått steder hvor jeg vet det går lite hunder, men det er vel enda værre for deg, for am staffen kan vel ikke blandes??

Det er vel ikke lov, mener jeg??

Skrevet

Nope.. blir det valper der så må de avlives.. :evil: Så da er jeg liksom enda mer redd! hadde aldri hatt hjerte til det!

Men skal treffe anne her inne med aro imåra, satser på det går bra.. (han er kastrert).

Men tenk deg den drømme blandingen da :lol:

Skrevet

Så spennende da.

Blir spenende å hvordan valpene blir, men det er kanskje ikke så stor sjanse når de ikke hang sammen?

Da ozzy var 6 måneder hadde Nora løpetid, vi var ikke så nøye med å holde dem adskilt fordi han ikke var interessert i heletatt.

Men pluttselig var uhele ute, de hang sammen lenge.

Nora prøvde å GNAGE seg løs så jeg måtte holde henne rolig. :shock:

Ble ikke noe valper da, han var ikke kjønnsmoden enda...men de hang sammen lell.

Skrevet
Blir spenende å hvordan valpene blir, men det er kanskje ikke så stor sjanse når de ikke hang sammen?

Nei tror nok ikke det blir noe av... :wink:

Skrevet

må bare si en liten ting her jeg. :?

hannhunden trenger ikke nøvendigvis å henge fast for at tispen skal kunne ta seg. det er ikke alle hannhunder som henger når de parrer seg men det kan alikavel bli valper av det. :?

spørsmålet er vell heller hvor lenge han var i henne og fikk han til å jokke skikkelig på henne(sånn at hannhunden begynner å trippe med bakbena og henger klistret helt inn til tispa) før du fikk jaget han vekk for hvis han fikk gjort det så skal du ikke se vekk i fra at han fikk det til :?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...