Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinese crested- "nakenhund"?


QUEST

Recommended Posts

De fleste hårete hårløse kineserne jeg har møtt, har hatt såpass tynn pels at jeg tviler på at den egentlig har så mye å si fra eller til for hundens velvære. Tror ikke de lider så mye av å barberes. Litt fjerning av noen fjoner her og der er vel egentlig ikke det største problemet til kineseren.

Ellers kan jeg ikke helt se sammenhengen med å barbere ned kinesere og å barbere puddelsnuter eller å klippe hår på labber. Hårfjerningen på kineseren gjøres av kosmetiske årsaker. Snute- og labbeklipp har en praktisk funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar
Javel? Og det er uetisk fordi? Fordi jeg slipper unna med litt mindre grus og møkk hun kan dra inn? Fordi at da unngår vi snøballer i pelsen om vinteren? Det gjør ikke vondt å klippe håret, så vidt jeg veit, så på hvilken måte er det uetisk, egentlig?

Beklager, men jeg klarte bare ikke å dy meg..å sammenligne stussing av hår på potene med helbarbering, syns jeg var så pass "far fetched" at jeg bare måtte være litt ironisk..Sikkert uetisk av meg :)

Nei, det er ikke alltid noe som er enda verre, noe er nødt til å være verst. Og så vidt jeg forstår, så mener du at nakenhunden lider av å være naken.. Så, hvorfor mener du at nakenhunder lider av å bli barbert?

Pels på hunder(og andre dyr) har en funksjon..den beskytter mot sol og kulde, og sår og rifter.

Jeg kjenner til tre nakenhunder, som nevnt, og ingen av de har spesiellt mye hår, så jeg trodde ikke dette var utbredt (og er fortsatt litt skeptisk...).

Jaha..jeg har truffet tre cirnecco del etna, så nå vet jeg det meste om rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha..jeg har truffet tre cirnecco del etna, så nå vet jeg det meste om rasen..

Beklager at jeg ikke er noen ekspert (det har jeg aldri gitt uttrykk for heller), så heretter skal jeg la de som er kvalifisert til å svare (hva er kravene forresten??) og jeg kan nøye meg med å lese innlegg i stedet for å svare på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, vi er alle enige om at det altid er noen som "har det verre" - men du har ikke helt klart å formidle hva som er "galt" (eller "ille") med at kinesere utsettes for pelsstell, barbering og hårfjerningskrem.

Jeg mener det er galt å fjerne noe(eller avle på, for den del) så pass essensiellt, som pelsen på en hund.

Så - hva er problemet ditt med at en kinesisk hairy hairless blir barbert? At den må stå i ro i badet, at den "skjems" når den skal ut blant andre folk og hunder? .

Se ovenfor, jeg går ut fra at det er en grunn til at f.eks. hunder fødes med pels..Det kan da ikke bare være for at klåfingrede mennesker skal ha noe å dille med?

Selv jeg ser forskjell på om gubben har barbert seg i trynet eller har 2 mnd skjeggvekst der... DET er ikke hva spørsmålet til deg handler om - det spørres ganske enkelt om hvorfor det er mer uetisk å barbere pels til 5 cm lengde enn det er å glattbarbere???

Og forskjellen består i HVA nøyaktig???.

Får da inderlig håpe du ser forskjell etter to måneder..eller så har din mann meget dårlig skjeggvekst.. :) Jeg vil tro Lotta, at du forstår forskjellen på å ha 5 cm lang pels og å være glattbarbert..Du virker da rimelig oppegående, så jeg tror ikke det er nødvendig med en utdypende forklaring.

Om du leser innleggene her så vil du se at det sammenlignes med hunder som har føde- og

VET du overhode hva ordet UETISK innebærer? .

Ja, jeg mener å vite hva begrepet innbefatter,men det er selvsagt mulig (og sannsynlig) at tolkningen varierer noe, fra person til person..

Nehei, så du mener ikke det er uetisk av oppdrettere og raseentusiaster å jukse seg til bedre plasseringer og å få hundene sine til å se bedre ut enn de er etter rasestandarden. Det gjør nemlig jeg. Like uetisk som det er å jukse med pelsfarge på puddel eller hårets beskaffenhet på schnauzere, faktisk. .

Jeg sa ikke at jeg mente at juks i forbindelse med utstilling var greit, men at det er en annen diskusjon.

Åhh, er det hundens VELVÆRE du er opptatt av? Sa du ikke nettopp at den ikke lider av å få fjernet pelsen? Gidder du å forklare hvordan hundens velvære kan bli negativt påvirket av at potepels trimmes, forresten???

Ja, jeg er faktisk så "bakstreversk" at jeg mener at hundens velvære påvirkes av mangelen på pels..

Mye av det vi mennesker "godtar" eller oppfatter som greit, er ett resultat av tilvenning og la oss si, sosial aksept, selv om det ikke er det beste utrykket. La oss ta ett eksempel; få eller ingen ville vel reagert noe spesiellt hvis de treffer f.eks. en mops på gata. Hadde du kommet med en vorsteh med nesespeilet plassert mellom øynene, tror jeg nok reaksjonen hadde blitt noe anderledes.. Ser du hvor jeg vil? Er det greit å barbere vekk pelsen på en hund, bare fordi "det skal være sånn" ?

Når det gjelder trimming av potepels, så var det ironi... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg klarte bare ikke å dy meg..å sammenligne stussing av hår på potene med helbarbering, syns jeg var så pass "far fetched" at jeg bare måtte være litt ironisk..Sikkert uetisk av meg :lol:

Måten du bruker begrepene på viser ihvertfall med all mulig tydelighet at du ikke har snøring på hva "etisk" eller "uetisk" betyr. Så, for å ta i bruk din egen logikk her, så bør du la være å bruke begrepene. På forhånd takk.

Pels på hunder(og andre dyr) har en funksjon..den beskytter mot sol og kulde, og sår og rifter.

OK - og fordi evolusjonen har sørget for at enkelte arter som tidligere (og i de fleste andre tilfeller) HAR mye pels i blant blir født UTEN pels - så er "naturen" uetisk? Eller, hvordan var det igjen, Quest???

Jaha..jeg har truffet tre cirnecco del etna, så nå vet jeg det meste om rasen..

Tja, folks evne til læring varierer jo stort - man får ihvertfall håpe at du - hvis du ikke er blind, da? - ihvertfall har en oppfatning av hva slags PELS disse hundene har...

Jeg mener det er galt å fjerne noe(eller avle på, for den del) så pass essensiellt, som pelsen på en hund.

Mmmm - det foreslår jeg du tar opp med "naturen" eller andre "høyere makter" (hvis du nå har forbindelse med slike :D) Personlig mener jeg det ville vært synd om vi IKKE tok vare på den delen av kulturarven som hunder med alle deres særegenheter og "spesialiteter" faktisk er. Eller kanskje du mener vi skal utrydde alt vi ikke umiddelbart har behov for eller ser meningen med SELV?

Se ovenfor, jeg går ut fra at det er en grunn til at f.eks. hunder fødes med pels..Det kan da ikke bare være for at klåfingrede mennesker skal ha noe å dille med?

OK - så du ser meningen med at de fleste raser fødes MED pels, men ikke at naturen har sørget for at en del fødes UTEN? Nettopp.

Får da inderlig håpe du ser forskjell etter to måneder..eller så har din mann meget dårlig skjeggvekst..

- Og hvis han har dårlig skjeggvekst så burde han - i følge din argumentasjon - ikke fått formert seg heller...

Synd du ikke tipset meg om DET tidligere...

:lol: Jeg vil tro Lotta, at du forstår forskjellen på å ha 5 cm lang pels og å være glattbarbert..Du virker da rimelig oppegående, så jeg tror ikke det er nødvendig med en utdypende forklaring.

Jeg SER forskjellen på sluttresultatet - men jeg ser ikke hvorfor det ene skulle være mer eller mindre uetisk enn det andre. Enlighten me - hvis du kan.

Ja, jeg mener å vite hva begrepet innbefatter,men det er selvsagt mulig (og sannsynlig) at tolkningen varierer noe, fra person til person..

Jeg tror du tar feil. Du bruker begrepet helt feil.

Jeg sa ikke at jeg mente at juks i forbindelse med utstilling var greit, men at det er en annen diskusjon.

Ja, jeg er faktisk så "bakstreversk" at jeg mener at hundens velvære påvirkes av mangelen på pels..

OK - så her har det i generasjon etter generasjon blitt født valper uten pels, som har kunnet formere seg og lever under veldig mange forskjellige forhold - hva er det som gir deg grunn til å tro at pelsløshet er spesielt "belastende", egentlig? Har du noen eksempler på at nakenhunder lider av hårløsheten sin?

Mye av det vi mennesker "godtar" eller oppfatter som greit, er ett resultat av tilvenning og la oss si, sosial aksept, selv om det ikke er det beste utrykket. La oss ta ett eksempel; få eller ingen ville vel reagert noe spesiellt hvis de treffer f.eks. en mops på gata. Hadde du kommet med en vorsteh med nesespeilet plassert mellom øynene, tror jeg nok reaksjonen hadde blitt noe anderledes..

De fleste hadde vel reagert fordi en vorsteh med inntrykt nese umulig kunne vært renraset (og sannsynligvis heller ikke hadde fungert særlig godt på jakt...). Mange (også i denne diskusjonen, faktisk) hevder jo nettopp at inntrykte tryner er uetisk og problematisk fordi det beviselig gir hunden dårligere livskvalitet (pusteprobler og sånt, vet du) - i motsetning til "hårløshet" som vi ikke har fått beskrevet noen spesielle problemer med. Jeg venter tålmodig, forøvrig.

Ser du hvor jeg vil? Er det greit å barbere vekk pelsen på en hund, bare fordi "det skal være sånn" ?

Nei. Jeg ser ikke hvor du vil. Gjør du?

Når det gjelder trimming av potepels, så var det ironi... :rolleyes:

Det var i beste fall muligens et FORSØK på ironi.

Du er på ett diskusjonsforum og da er det en fordel å være litt "tykkpelset".. :P

Minst like nyttig kan det være å kunne argumentere for sine synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Quest ikke klarer å utdype hva det etiske problemet med å la noen hunder være nakne, så foreslår jeg at ordet byttes ut med ESTetisk, for det virker egentlig som om dét er problemet. At h*n ikke synes hårløshet er estetisk pent.. Og da blir jo saken en helt annen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av nysgjerrighet - har tannstatus noen sammenheng med behåringsgrad?

Tannstatusen er knyttet til nakengenet. Men tannstatusen er blitt forbedret

ved å avle på nakenhunder med bra tannstatus i motsetning til før da nakenhunden

manglet tenner og hadde dårlig bitt og sånn var det bare.

"Pels på hunder(og andre dyr) har en funksjon..den beskytter mot sol og kulde, og sår og rifter."

Den naknes behåring beskytter ikke mot kulde, kinesen har ikke underull, og derfor har den ingen

effekt mot kulde. Angående sol, sår og rifter er jeg usikker, men regner ikke med den er så beskyttende

mot det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg klarte bare ikke å dy meg..å sammenligne stussing av hår på potene med helbarbering, syns jeg var så pass "far fetched" at jeg bare måtte være litt ironisk..Sikkert uetisk av meg :lol:

Ironi er en morsom greie det, når man veit åssen det brukes :lol:

Og jeg ser ikke helt forskjellen på det du kaller "helbarbering", og vanlig pelstrimming av f.eks puddel.. Eller effileringsklipp på weathen terrier, for den saks skyld.. Det er ikke vondt å bli barbert, eller?

Pels på hunder(og andre dyr) har en funksjon..den beskytter mot sol og kulde, og sår og rifter.

Ahh.. Så for å dra diskusjonen et forholdsvis logisk steg videre (jeg veit at du er i mot sånt, men..) så syns du det er uetisk å holde polarhund i sydhavsstrøk og "sydhavsstrøk-hunder" i kalde Norge, f.eks? Hold av raser som ikke passer der man bor sånn temperaturmessig sett, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, argumentet med at andre har det verre, holder ikke..

Beklager, ordla meg feil, mente ikke at kineseren er usunn, for det er den vel egentlig ikke på noen måte, det er ikke usunt å være hårløs såvidt jeg har fått med meg, det diskusjonen startet med var vel barbering av hundene, har selv sitti å barbert nakenhund i dag jeg, den led ikke..

Når det regnet som værst i dag, led heller ingen av hundene, de frøys, som meg og som f.eks. papillonen med pels.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannstatusen er knyttet til nakengenet. Men tannstatusen er blitt forbedret

ved å avle på nakenhunder med bra tannstatus i motsetning til før da nakenhunden

manglet tenner og hadde dårlig bitt og sånn var det bare.

Jo, jeg vet at det er knyttet til nakengenet. Skal forsøke å formulere spørsmålet igjen: Vil en "hårete" nakenhund ha bedre tannstatus enn en med mindre hår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg vet at det er knyttet til nakengenet. Skal forsøke å formulere spørsmålet igjen: Vil en "hårete" nakenhund ha bedre tannstatus enn en med mindre hår?

Det vet jeg ikke, men vil ikke tro det.

Har møtt en del hårete nakne med veldig dårlig tannstatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg vet at det er knyttet til nakengenet. Skal forsøke å formulere spørsmålet igjen: Vil en "hårete" nakenhund ha bedre tannstatus enn en med mindre hår?

ja, mest sannsynlig. Utifra de kineserne jeg har erfaring så har de sterkt behårede bedre tannstatus enn de mer nakne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunderaser som er avlet frem med ufunksjonelle "defekter" slik at de skal se spesielle ut liker jeg ikke!

Dette synes jeg er menneskelig egoisme. Det samme gjelder diverse bulldogger som stort sett bare kan føde ved keisersnitt

Men en kineser lider ikke av å ikke ha pels..

Den kan fortsatt brukes til lydighet, agility, spor osv, selv om den mangler pels på store deler av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har selv kineser og et par av dem er behåret.

Men vær klar over en ting at å bruke hårfjerningskrem på dem er forbudt.

Jeg barberer dem og vet dere noe...under barbering så sover de i fanget mitt.

Så ubehagelig kan det da ikke være for dem.

Dommerne er i stor grad skyld i at det er blitt akseptert en naken hårete CC fordi en naken CC skal ha godt med crest plume og sokker.

Når det da stilles en hund med god crest gode sokker og lang flagrende hale så har da dommere satt denne opp tiul en flott plassering i forhold til den ekte nakne som kanskje har mindre crest, mindre sokker og mindre flagrende hale.

I rasestandarden står det:P

els: Det skal ikke forekomme store flekker av tykk pels på noen steder av kroppen. Huden skal være tynn, glatt og varm å berøre. Hos varianten powder puff består pelsen av underull og myk, lett og luftig pels av god lengde, som gir inntrykk av å stå som ett slør rundt hunden.

At vi som oppdrettere må jobbe hardt for å prøve å få den ekte nakne varianten tilbake er en ting som er helt soleklar.

Tannstatusen på de nakne er blitt bedre enn den var tidligere selv om mange nok mangler noen.

Når det gjelder å avle frem denne rasen så er den oppstått på grunn av en genfeil for mange mange år siden.

Vi oppdrettere lager ikke nakenhunder.

De er faktisk laget for mange mange år siden.

Vi ivaretar rasens særpreg så godt vi kan :-)

Og det er ikke alltid like lett siden det er blitt mer behåring på mange enn det som er ønskelig, men like fullt er det en naken men en hårete naken.

Dersom du parrer to nakne kan det komme både Powder Puff og naken.

Parrer du en Powder Puff og en naken kan det komme begge deler.

men parrer du to Powder Puff kommer det bare Powder Puff.

nakenhunden lider vel ikke, men det er bare prinsippet med dette jeg ikke liker.

Og prinsippet er?

Har visst ikke fått det med meg nemlig :-)

Jeg stusser litt over hvorfor denne tråden ble startet?

For det finnes jo utallige raser som er nakne?

Er det på grunn av hårigheten på en del av nakne CC?

Er det dem en vil til "livs"?

Vi jobber med saken, men det er ikke gjort på en to tre.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en rekke hunder som fiffes opp,klippes barberes o.l. Skjønner ikke hvorfor man skal reagere på nakenhunder spesielt. Har overhode ikke problemer med at noen må barberes. Derimot har jeg problemer med nappingen av enkelte terriere. Dette kan vel ikke være godt for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterlyser fremdeles grunnen til at Quest startet denne tråden jeg da?

For jeg må ærlig talt si at jeg som eier av denne fantastiske sjarmerende rasen ikke kan forstå hvorfor det er galt med en nakenhund?

Ok ja jeg vet at noen syntes den er stygg som hinmannen selv og det er greit nok........men for oss som har lært rasen å kjenne så er det ikke greit nok at det skal stilles slike sprøsmål som det er her i emnefeltet "Er det riktig å "lage" nakenhunder?"

Og siden det er Chinese Crested som er spesielt nevnt når det faktisk finnes i hvertfall 5 raser med nakengenet i seg.

American Hairless Terrier http://www.dogbreedinfo.com/americanhairlessterrier.htm

Hairless Khala (Hairless Khala Medio) (Hairless Khala Grande) (Pila) http://www.dogbreedinfo.com/hairlesskhala.htm

Peruvian Inca Orchid

(PIO) (Moonflower Dog) (Perro Flora) (Perro sin pelo del Perú)

(Peruvian Hairless Dog) (Al'co Calato) (Inca Hairless Dog) http://www.dogbreedinfo.com/peruvianincaorchid.htm

Xoloitzcuintli

(Mexican Hairless) (Tepeizeuintli) (Xoloitzcuintle) (Xolo) http://www.dogbreedinfo.com/xoloitzcuintle.htm

lurer jeg på hvorfor Chinese Crested spesielt her nevnt

Er det barberingen som irritere deg Quest?

Hvorfor (dersom det er det)?

Stiller du hund selv og i tilfelle svaret er ja, hvilken rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen blir jeg veldig gjerne med på.. Faktisk flere som har ringt meg mens jeg har vært på ferie for at jeg skal kunne lese denne diskusjonen.... :)

Hva er forskjellen på å barbere en kineser og nappe en terrier? Hva er forskjellen på å barbere en kineser og klippe/barbere en puddel? Hva er forskjellen på å barbere en kineser og BADE en annen hund?

Sitter hjemme her med 5 stk.. Fra bittelittegranne hår, til masse hår.... Men de er nakne... Jeg barberer! Hva er galt med det?

En naken kineser vil aldri få så mye hår som en powder puff.. Hvordan tror du man ellers kan se forskjell på naken og puff ved fødsel? De nakne har, som nevnt tidligere, ikke underull.... Så uansett beskytter ikke "pelsen/fjonene/hårene" mot sol, kulde eller noe annet..... Huden til en naken er den nakenes pels..... Det er huden som trenger stell.. Det er huden som må smøres og vaskes.... Nok en grunn til å barbere bort hårene.. Hvordan ellers kan man komme til "bunns" på hunden?

Nei.. Her vet jeg ikke hva trådstarter vil frem til....

(Og til de som lurte.... Dårlig tannstatus kan forekomme på ALLE nakne kinesere... Hårete nakne, eller heeeelt nakne)

Sier det igjen jeg.... Det er andre raser som har det verre... Ha ha ha ha ha ha! Og det er god nok grunn for meg.......

(Syntes dessuten det er rart at en person med så sterke meninger har problemer med å vise sitt sanne jeg, jeg.... Identitesløse meninger, gir meg ingen meninger..... OT fra meg.... :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...