Gå til innhold
Hundesonen.no

vi skal bygge hus


Angilja

Recommended Posts

Som overskriften sier så skal vi bygge hus. jeg sitter og blar i kataloger og ser på nettet etter drømmehuset. finner mye jeg kunne ha tenkt meg, og mye jeg ikke kunne tenkt meg. Vil jo gjerne bygge drømmehuset, siden vi forhåpentligvis ikke skal bygge mer en ett hus... :icon_redface:

Siden vi ikke har eid hus før, tenkte jeg at jeg måtte høre med dere her inne som har hund og hus, om det er noe dere savner ved deres hus, eller noe dere anbefaler +++ Tenker da på rom/våtrom som kan være praktiske å ha osv. vi kommer alltid til å ha minst 2 hunder, samt at det blir (etter planen) 2 unger etterhvert (langt frem!) . Kom gjerne med tips til hunde og barnevenlige detaljer!

Kanskje dere har linker til bilder av pene hus også? leter etter et "nostalgisk" hus som egener seg med villmarkspanel og torvtak da tomta ligger i skogen... tomta kan gjøres flat eller skrå alt etter som hva vi bestemmer oss for.

har du noe du anbefaler, savner, skulle ønske var annerledes? kom med tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg er 100% sikker på at jeg skal ha den gang jeg skal bygge hus, og som jeg har hjemme her jeg bor nå er en stor dusj som er rundt 1 m * 2m som kan lukkes helt igjen med skyvedører :) synes det er utrolig greit å ha når jeg skal bade vovsen og hvis jeg bader mindre hunder er det plass til å sette ett stelle bord der inne som hunden kan stå på. Jeg skal ha enda litt større enn den jeg har nå da :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Et godt vaskerom med mulighet for å spyle av både hunder og unger som har egen inngangsdør. Slippe å dra møkkete labber/bein gjennom halve huset.

Det er vell egentlig alpha-omega når det gjelder både unger og hunder :) Det som også er greit er at det er god lufting på det vaskerommet slik at evt fukt/varme fort går ut av rommet og hundene kan ligge der å tørke (og våte kjeledresser o.l)

Mulighet til dusj evt spylerslange som er tilkoblet inne med varmt vann er også lurt å ha.

Ellers er nå resten av huset mer smak og behag egentlig... Kan være lurt å ha en liten gang ved "hoved inngangen" slik at folk kommer seg inn i huset og av med klærene før dem evt blir møtt av stormende jubel (mine hunder eier ikke oppdragelse når det gjelder besøk hjemme :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med dette med vaskerom/våtrom med egen inngang (for sølete bikkjer og unger) - det er GULL verdt.

I tillegg er det lurt å tenke seg om hvor man kommer til å slippe hunden(e) ut i hagen. Har sett stuegulvet til noen venner som ofte slipper hundene ut på verandaen som er utenfor stua (og har hundegård i tilknytning denne verandaen). DET gulvet var ikke så pent etter noen år med sprintende beardiser over parkettgulv...

Heller IKKE så lurt hvis man har huset fullt av gjester - og hoppende lykkelige hunder som MÅ igjennom stua for å komme seg ut..

Vi har store bueganger mellom stue/kjøkken/gang - det er veldig lekkert, men fysj så upraktisk med våte og sølete hunder - eller bare nybadete. Det er umulig å stenge av noe som helst - og hundene har fritt leide rundt om hele området uansett hva man gjør..

Tenk på åpne trapper - ikke noe moro for verken valper eller små barn. Bred trapp, gjerne med "knekk" og avsats i mitten - så fallet ikke blir så langt..

Flisegulv er genialt - men da bør man nok ha varmekabler også. Tepper er sikkert pent mange steder, men store tunge tepper greier hundene alltids å finne når de må spy eller har diarrè... Sikkert det samme med unger og sjokoladeis eller smørbrød med syltetøy..

Så noe lekkert på en kennel i England, forresten. De hadde et hunderom inne - som hadde dør ut mot stua/kjøkkenet. Der hadde de satt inn en smijernsdør (sånn gitter-sak) istedenfor vanlig dør. Og med endel i stua som matchet den - så var det virkelig pent + hyggelig for hundene å i alle fall kunne SE oss hele tiden.

Sånne ting hadde jeg tenkt på om jeg hadde kjøpt/bygget hus i dag - vel vitende at man har hunder..

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Det med vaskerom med utgang hadde jeg faktisk tenkt på:icon_redface:

Har sett på dette , men å bytte ut garasjedelen med stort vaskerom, eget hunde(tørke)rom (med stor dusj og flisgulv med varme og dør ut) samt et "fjøsrom" for ytterklær/fjøsklær... og å gjøre om inngagnspartiet med en større yttergang. Akkurat nå er dette favoitthuset, men kanskje litt lite kjøkken, vet ikke... synes det er vanskelig å se for seg hvordan det blir "live"...

Det er snakk om ganske store hunder, 1 hovawart, 1 beardis og 1-2 bordere sansynligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg bort garasjen helt da, evt ha et alternativ. Husk at det er vinter her i trøndelag, og snø og is må skrapes vekk. Ellers tenkte jeg å tipse om dette geniale hunderommet, men det har du jo allerede tenkt på selv. :icon_redface:

Sånn til innvendig bruk; parkett er noe dritt, kombinert med hunder. Vi har pergo med 50 års garanti, og det holder. Alternativt kan dere ha flis på hele stuegulvet, men det synes jeg personlig er vel kaldt, og for hardt. Parkett KAN slipes, men fysj for et styr. Rent tregulv kunne kanskje passet til stilen på resten av huset, og noen striper gjør det bare enda mer sjarmerende.

Vegger i gang/hunderom må kunne vaskes, enten maler du med oljemaling, eller så finner du noe som tåler litt vann.

Hvis dere skal ha hage/hundegård på baksiden av huset (kanskje ikke så dumt med tanke på bjeffing når det kommer folk?), så har jeg en idè: Det er jo bilde av en bil i garasjen, og hvis du trekker en rett linje ved siden av den, så får du jo et hunderom med dør. Dere putter inn en dør på baksiden også, og vips har dere utgang på andre siden i tillegg til garasje. Ser jo ut som det blir stort nok også, bare som et lite oppholdsrom til hundene blir tørre, eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, skal ikke velge bort garasjen, kan bare ikke ha den i huset pga tomta:) skal vise deg en dag om du kommer og går tur med oss, Borghild. Det er BRATT det siste stykke opp! Garasjen skal mannfolket få ta seg av, jeg finner hus, han finner garasje, grei deal spør du meg:)

hundegården blir på baksiden (der garasjen er) ja, og et stort område opp i skogen der. ingen gjennomgangstraffikk så trenger ikke tenke på bjeffing, herlig:)

ang gulv tror jeg det blir flis på kjøkken, våtrom og ganger, mens ekte gammeldags tregulv på stue/soverom. det har vi heldigvis god tid til å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Drømmehuset må ha et vaskerom med egen dør som kan låses opp og igjen fra utsiden. Det skal ha dursj gjerne stor nok til at jeg kan ha hunden og meg inni med lokt dør når den skal vaskes. Er det en med mye pels så ville jeg hatt noen føne mulighet. Mulighet til å tørke tøy og tørke hunder der. Støvletørkerhører okså med.

Noen steder uten varmekabler for det syns hunden kan bli for varmt. Kjøkkenløsning hvor inventaret står godt samlet som for eks. i en hestesko, kjøkkenet bør være stort med et godt spisebord som kan fungere til det meste som invitere gjester og unger kan gjøre lekser ved. Kjøkkenet bør være av litt størelse. Det å ha mulighet til å lokke av diverse rom er også en fordel. Både i forhold til hunder og i forhold til å gjømme rot. Når du har hund så har du gjerne ekstra utstyr så en genial lagrings løsning som er stor nok er viktig. Det er nesten like dyrt som å bygge vanlige rom så derfor kutter dem disse rommene ut for å presse prisen ned.

Jeg så litt på den tegningen på det huset ditt og det så ut til at det var mye bra. Jeg ville brukt garasjen til lager og hunde/vaskerom med hundgård bak også ville jeg satt opp en garasje vedsidenav huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvtype er viktig. Parkett er drepen, fliser med f.eks vannbåren varme i kabler under er helt topp. Vaskerom med egen inngang/mulighet til å komme inn uten å måtte traske gjennom hele huset. Nok stikkontakter er viktig, altså. Lag smarte løsninger så du kan få luft og lys, men ha mulighet til å stenge av, det er viktig når man har hund- med mindre den er superlydig;) Når jeg får eget hus skal jeg ha stoort bad, flislagt, med stor dusj (1X2 meter f.eks), med skikkelig skyvedør i glass. Badet skal være praktisk, men også en mulighet (med unger og hunder og mann og travel hverdag) til å trekke seg litt tilbake og ha litt alene-tid. Stort kjøkken er utrolig deilig, faktisk ofte deiligere og viktigere enn stor stue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byde hus for et år siden.. det kan være lurt med to ytterganger, en liten, og en litt større. Viss du bruker den lille til skittene klær, og sko, er det letter å gjøre rent.

Ha også bad og vaskerom nært ytterpartiet, da slipper du at ungene må springe gjørmete gjenom stuen når de må på do.. Vi har parkett, selv om den var av de dyreste typene så er det mange riper i den allerede. Vi holder på med å bygge en diger garasje, hvor vi skal ha et bad med dusj, det blir kjekt for å dusje hunden viss han er veldig skitten, ikke altid alle er så begeistrert for at jeg tar han inn å dusjer han.. selv om vi har varmetank ute så er den utrolig treig, og når du har fått passe vann, så skifter den like raskt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...