Gå til innhold
Hundesonen.no

nedklipping av klør hos veterinær!

Recommended Posts

Ja jeg sitter da her å vurderer å få klipt ned klørene til Turbo, slet i en periode med hva skal jeg kalle det, kanskje en type angst på å treffe nerven til Turbo og dermed turte jeg ikke dette og klørene vokste. Nå har jeg bare små problemer med å klippe klørene men jeg klipper de. Han har veldig lange klør på forlabbene og tenker som jeg har sagt på å klippe de ned hos vet. altså med bedøvelse og sånn..

Er det noen her inne som har gjordt det og eventuelt hvor mye kostet det??

takk på forhånd :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er grei å klippe klørne på så trenger han vel strengt tatt ikke bedøvelse heller?

Veterinæren klipper de jo ned uansett om du spør han mener jeg...

Jeg snakker om å klippe helt ned ta, ta nerven og sånn.. trenger han ikke bedøvelse da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk gjøre dette hjemme selv, ved bruk av sterke bilsyketabletter. Men da må du ha pratet med veterinær først i forhold til hvor "nedopet" hunden kan være utenfor fare og hvordan du skal gå frem når du brenner nerven.

Plutselig har du en nedopa hund i full fyr :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk gjøre dette hjemme selv, ved bruk av sterke bilsyketabletter. Men da må du ha pratet med veterinær først i forhold til hvor "nedopet" hunden kan være utenfor fare og hvordan du skal gå frem når du brenner nerven.

Jeg vil på det sterkeste fraråde noen til å eksperimentere med slikt hjemme! Uansett om man har snakket med veterinær først. "Dop" uansett slag , er ikke sukkertøy og doping i slike doser som må til her, er potensielt livsfarlig!

Skal man klippe i nervene må hunden være helt neddopet, for å ikke kjenne smerte, og slikt er ikke noe man eksperimenterer med hjemme på "kjøkkenbordet"!

I tillegg risikerer man at hunden er bare paralysert men bevisst og rent bortsett fra at det er dyreplageri , så vil jeg gjerne se at du får klippe klørne på den hunden flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig har du en nedopa hund i full fyr :D

Det er det verste jeg har hørt.

(Dessuten finnes det helt andre måter å få ned veldig lange klør på - ved å høvle av små flak daglig, eller file dem.)

Dope bikkja hinsides med bilsyketabletter, er du tullerusk, jente??? :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvordan du hadde tenkt å vekke hunden om den fikk overdose?

Må si jeg ikke helt skjønner hvorfor bedøve og klippe ned jeg da men.. På gamlehunden (som kom med veldig lange klør) fikk jeg Pappa til å klippe de så langt det gikk (jeg var ikke så helt dreven enda) og etter det vedlikeholdt jeg med å klippe en gang i uka/hver 14. dag avhengig av hva slags underlag vi gikk på tur på.

Neddoping og narkose er ikke helt uten risiko, så synes det bør spares til situasjoner hvor det virkelig trengs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt at folk drar meg seg hunden til veterinæren for å klippe klør, og betale mye penger og gjøre det til en stor sak.. :icon_cry: SKjønner det kan være vanskelig for enkelte, men det er vel andre som kan hjelpe eller at selv blir vist skikkelig hvordand et gjøres. Det går somregel helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette er ikke noe jeg "fant på". Har selv fått det som råd av dyrlegen min og hun stoler jeg 100% på. Men da er det snakk om at hunden skal nøye veies og undersøkes av dyrlege først, og da kan du like så godt gjøre det der når du først tar turen dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette er ikke noe jeg "fant på". Har selv fått det som råd av dyrlegen min og hun stoler jeg 100% på. Men da er det snakk om at hunden skal nøye veies og undersøkes av dyrlege først, og da kan du like så godt gjøre det der når du først tar turen dit.

En dyrlege som gir sånne råd hadde ikke jeg hatt særlig tillit til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt at folk drar meg seg hunden til veterinæren for å klippe klør, og betale mye penger og gjøre det til en stor sak.. ;) SKjønner det kan være vanskelig for enkelte, men det er vel andre som kan hjelpe eller at selv blir vist skikkelig hvordand et gjøres. Det går somregel helt fint.

Jeg tenkte å gjøre det der da jeg ser nerven tydelig og den krymper vel ikke? eller? :P

Han har rimelig lange negler nå for min smak og tenkte bare det var en grei måte å starte på nytt hvis du skjønner? Vet hvordan jeg skal klippe de nå så det er ikke noe problem :icon_cry: men det er hvor lange de har klart å bli før jeg turte som er problemet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke koster mer enn 350,- så ville jeg nok heller satser på å gjøre det hos veterinæren enn å dope hunden selv hjemme(?!).

Var litt dårlig en periode med å klippe klør jeg også, så de er litt lange nå. Jobber dem saakte innover igjen og klipper noen klør hver dag nå, for å ta det gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å gjøre det der da jeg ser nerven tydelig og den krymper vel ikke? eller? :icon_redface:

Hei

Nerven trekker seg faktisk tilbake når du begynner å nærme deg. (ikke umiddelbart, men over tid) Da kan du bare følge etter ved å klippe litt av gangen. Jeg korta ned klørne og nerven på min ene hund selv ved å klippe lite og ofte.

Hvis hunden er grei å klippe klør på, så er det strengt tatt ikke nødvendig å dra til veterinær heller. Det eneste det koster deg er litt innsats og tolmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren din kan ikke være helt på høyden, forsiktig sagt:

Basiskunnskap for enhver veterinær burde være lov om dyrevern...

§ 7. Medisinsk og kirurgisk behandling.

Ingen annan enn veterinær kan gjera kirurgisk inngrep eller setja i verk medisinsk behandling av dyr når det er grunn til å tru at inngrepet eller behandlinga kan føre til liding for dyret. Er det grunn til å tru at inngrepet eller behandlinga kjem til å gjera dyret mykje vondt, skal veterinæren nytta heil eller lokal svæving om ikkje medisinske grunnar er til hinder. (...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å sitte og gi sånne råd på internett, samme hvor mye du har fått beskjed av din veterinær om å kunne gjøre det (noe jeg btw syntes høres helt rart ut)

Selvom man ikke skal stole på alt man leser på internett så burde man jammen tenke seg litt om HVA man legger ut også..blir helt sjokkert over at man legger ut sånt i det hele tatt... :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig har du en nedopa hund i full fyr :icon_redface:

no tuller du..

ikke når en klipper helt ned.. seriøst..

hadde en hannhund som klarte å rive løs en klo litt en gang(ikke helt løs) og vi gikk til dyrelegen for hunden haltet, det endte med neddoping og snutebånd på hunden for han kunne reagere med å bite når vetten skulle klippe vekk kloen forde om den var dopet så det å gjøre som du skriver her hadde jeg aldri i livet gjort med mine dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig har du en nedopa hund i full fyr :icon_redface:

Javel...? Dette vil jeg påstå er en mindre god ide. Er du klar over hvor farlig det er å legge ut slikt på fora som dette? Det er jo tross alt mange, mer eller mindre erfarne, hundeeiere som leser dette. Jeg ville aldri lagt ut forslag om hvor vidt man skal eksperimentere med medikamenter man finner hjemme i medisinskapet, på egne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...