Gå til innhold
Hundesonen.no

Catahoula


Ursula

Recommended Posts

Jeg la merke til en ting om denne siden, ved litt søk. På en jaktside diskuterer man også catahoula og jakttype; http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?p=26...&highlight=

Der skriver en debattant: "det finns en svensk uppfödare.... "

Da er svaret fra moderator: "Som vi inte vill se länkar till på vårt forum/ Fritz K."

Ellers fant jeg det en oppdretter og utstiller og rancher skrev på sin hjemmeside:

"As a general rule, Catahoulas are not well suited to novice owners. Experience with Catahoulas or other large and/or assertive breeds is a plus for prospective Catahoula owners."

"Given an inch these dogs will happily take a mile. The owner must assert his/her dominance from day one & continue to re-enforce that dominance when tested, or trouble will follow."

"These dogs reason and think for themselves. Catahoulas are territorial, protective of "their property". As far as a protector and a guard dog… Catahoulas can get in there with the best of the other protection breeds (such as Rottweilers and Dobermans). With that said, Catahoulas will not back down from other dogs, whatever the breed. It is also unwise to underestimate the dog’s intentions or capabilities. Why? I have seen them “place even a Pit Bulldog” on the ground in submission."

Å tro at man kan ta en slik hund, og eventuelt "gjøre den om" til en "brukshund type nordisk", a la rottweiler og så videre, er kanskje ikke det aller enkleste? Det har jo vist seg en smule komplisert gemyttmessig med enkelte andre slike "ranchbrukshunder", fordi de er avlet så beinhardt på egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela - du har tydeligvis misset det mest åpenbare om hunder og deres temperament og instinkter. Du har vel hørt utsagnet at "ALLE hunder har samme forutsetning å bli farlige" - "Det er kun et EIERproblem, ikke hundeproblem", osv..

Ergo - om man har en malle (dober, schäfer, e.l.) fra hardbarka' brukslinjer eller en cavalier k.c.s. spiller ingen som helst rolle - i samme hjem ville de blitt helt like...

Neida, det var selvsagt en fleip. Men man må selvsagt tenke seg om både en og 50 ganger hvis man vil ta et dyr inn i sitt hjem og sitt nærmiljø som ikke har de fremavlede egenskaper som kreves for å takle noe slikt. Det er ikke "bare-bare" å ta en ren ulv inn i en familie og tro at den skal bli en hund - bare fordi den er oppvokst som en.. Like lite som huskatt kontra løve..

Nå vil jeg jo tro at en Catahoula-hund er selvsagt mere domestisert enn både en ulv og en løve - men når man ser "feilprosenten" av folk som ikke greier å ha f.eks. en border collie eller en blanding av de - så bør det jo gi alle og enhver grunn for å tenke seg litt ekstra om.

Og da er jo border colliens "problem" faktisk bare en enorm arbeidsvilje/intensiet - ikke farlige ting som vokting, forsvar og sånt som de fleste av oss verken trenger eller greier å ha kontroll over.

Men stakkars Magnhild, da - skriver inn her som helt ny og fersk og blir antakeligvis helt skremt av oss og våre bombastiske påstander om alt mulig.. DET skjønner jeg.

Håper likevel du, Magnhild, fortsetter å følge tråden og lese det som blir skrevet her - det er ment i beste mening - IKKE for å ødelegge dagen din.

Men når du møtte denne rasen, det var arbeidende hunder, ikke sant? Hunder som aktivt jobber mesteparten av hver dag på en ranch i Australia. Og de virket helt sikkert hyggelige og fornøyde med sin tilværelse. Er det et tilsvarende liv du kan tilby dem - og ikke minst kanskje så finne 8-10 valpekjøpere som har slike forhold?

Men OK - som gjeterhundeier så skjønner jeg motargumentet med at jeg har faktisk ikke sauer og mine hunder har vel knapt engang sett en sau i hele sitt liv. Men det instinktet tror jeg likevel er enklere å fokusere inn på andre bruksområder. I tillegg har også disse blitt endel avslepet etter mange generasjoner av avl på andre egenskaper.

Så tenk deg godt om - og kanskje ideen ikke er så dum å få kontakt med noen i Sverige som allerede driver med rasen og sikkert bor med dem på en helt annen måte enn en ranch på andre siden av verden.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, SusanneL, kanskje er jeg litt preget av å eie en hund som jeg får hundreogørtenogfjørten spørsmål om hver dag - fra nærmest hver hundeeier og ikke-hundeeier jeg treffer - om hva slags rase det er, og hvor "utrolig søøøøøøøøt den er", og "så spesielle farger den har da".

Det er et så utrolig lite mindretall som i det hele tatt spør om gemytt eller hvordan de er å ha og hva de BØR få gjøre, selv etter at de begynner å skrive opp rasenavn og nettadresser... at jeg kanskje er blitt litt "over-matt" av hvordan folk flest later til å velge hunderaser.

Så nå har jeg blitt en negativ rasemotkjemper... fordi jeg vet at det ikke er verdens enkleste rase, for å si det slik, og folks eventuelle reservasjoner later til å forsvinne veldig dersom utseendet er søtt nok/kult nok/morsomt nok/spesielt nok.

Men jojo, kanskje man ikke skal la det gå utover "uskyldige"... du er inne på noe :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig usaklig og lite relevant, men jeg syns faktisk rasen er stygg av utseende. Har lest og tittet på bilder og bortsett fra fargen er det ingenting med rasens eksteriør eller gemytt som tiltaler meg. Vet det har ingenting med saken å gjøre, men er redd mange lar seg imponere av pels og øyefarge og glemmer andre viktigere egenskaper rasen har.

Måtte bare si det, klarte ikke å la være:)

Synes den var pen jeg da... lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...