Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H og tørrfor


JailyTina

Recommended Posts

Jeg fant i går ut at dyrebutikken her har begynt å føre V&H. Har lenge vurdert å prøve det på Mikey fordi han gjerne kunne fått på seg litt mer vekt (i følge veterinæren) i tillegg til at han nok er litt lei av de tørre for kulene han knasker på nå for tida.

Det jeg lurer litt på er. Kan jeg fore f.eks. 50/50 med V&H og Hills Large Breed, som er det tørrforet han går på. Eller blir det for mye/lite proteiner og fett til sammen?

Og hvordan forer du egentlig med V&H? Antar det ikke serveres dypfryst, men må en da tine opp litt og litt til hvert måltid?

Mikey får nå ca 350g tørrfor 2 ganger daglig. Han veier 40,5 kg og kan i følge vet.n gjerne legge på seg litt til fordi han forstatt er litt for slank. (Høres kanskje rart ut siden han veier så mye, men han er ganske så høy)

Er det forresten andre fordeler ved å bytte fra rein tørrfor-foring til blanding av tørrfor og V&H?

Sorry for alle spørsmålene, men er virkelig ikke sikker på om jeg skal prøve V&H eller ikke... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forer på bare vom og hundemat på den eldste, utenom når han får litt av valpeforet for å søke opp ute o.l. Vi har sett store forandringer i blant annet pels. Nå først har han startet røytingen iår mens han ifjor startet allerede i april og da røytet han enda mer enn han gjør nå. Vi merker også andre forskjeller som at han ikke er like vanskelig å holde i riktig vekt, han har skikkelig god matlyst og magen er så fin som den aldri før har vært. Jeg ser bare positivt med å fore på vom og hundemat, bortsett fra at vi må kjøre såpass langt for å få kjøpt det og at vi må kappe det selv (det siste går veldig fint for vi har sag på gården vi kan bruke). Vi kjøper i 20 kilosblokker og 100 kg i slengen.

Vi forer på den måten at vi tar opp en klomp om morgenen og gir litt midt på dagen og resten på kvelden, de tiner egentlig ganske fort. De kan også stå i kjøleskapet et par dager uten problemer så du kan jo legge litt i en boks så det alltid ligger noe opptint.

Jeg vet ikke hvordan det regnes når du skal fore med tørrfor og vom og hundemat sammen. Vom og hundemat er jo et fullfor og trenger ikke å blandes med noe. Men kanskje andre kan svare deg på det ;) Vi er iallefall veldig fornøyd med foret og kommer til å fullfore valpen på det også etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som et veldig bra for. Mikey røyter en hel del (støvsuger mange "hybelvalper" i løpet av en uke) og det hadde vært fint å få redusert det litt blant annet.

Når jeg brukte VH fikk hun dette til frokost ( tok ut kvelden før ) og tørrfor med middagsrester til middag. dette fungerte helt fint for oss.

Så du forer VH i et måltid og tørrfor i et annet? Ikke blande det i samme måltid altså? (Med andre ord 50/50 VH og tørrfor i matskåla ved hvert måltid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Det høres jo ut som et veldig bra for. Mikey røyter en hel del (støvsuger mange "hybelvalper" i løpet av en uke) og det hadde vært fint å få redusert det litt blant annet.

Så du forer VH i et måltid og tørrfor i et annet? Ikke blande det i samme måltid altså? (Med andre ord 50/50 VH og tørrfor i matskåla ved hvert måltid)

Nå blir jo dette litt annerledes, men jeg har fora trekkhunder med vom og hundemat i samme foring. Der varierte vi mellom at de bare fikk tørrfor (milde pausedager og sommern) og at de fikk en blanding med oppbløtt tørrfor og vom og hundemat rørt sammen til en skikkelig lapskaus. De fikk også vom og hundemat i frossen form som snacking rett etter vi hadde kjørt eller under lengere treningsturer. Så med dem gikk det veldig greit å blande og jeg tror variasjonen er bra for at de ikke skal gå lei (det er til tider enorme mengder mat de må få i seg i døgnet). Jeg kan ikke se noen grunn til at man skal måtte gi det i hver sine måltider? Det er jo bare et spørsmål om hva man finner praktisk og hva som fungerer for seg og sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir det dypfrossent, som oftest. Jeg lager min egen lille blanding, siden Tulla så lett legger på seg, så fryser jeg det ned i porsjoner. Det går helt fint an å blande med tørrfôr. Jeg gir også litt tørrfôr innimellom, som "snacks", dvs, hun får søke etter tørrfôr på plenen, ellers så bruker jeg tørrfôr som godis på turer, skjærer ikke opp blodpølse til det, liksom. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du forer VH i et måltid og tørrfor i et annet? Ikke blande det i samme måltid altså? (Med andre ord 50/50 VH og tørrfor i matskåla ved hvert måltid)

Jegblander det ikke sammen, men man kan jo gjøre det også. Prøvde det i starten for å vende henne til VH og det gikk fint det også, men jeg likte best å gi henne det "rent".

Nå skal jeg prøve NP og kommer til å gjøre det samme der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer dette foret? må det blandes og slikt eller tar du bare en kopp og tømmer i skålen, ferdig med det? Er det et egnet for for eh hund som skal legge på seg samtidigt som han trenes (sykler og bander hele uken) Lurer på åskifte for, han vil ikke legge på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hvordan fungerer dette foret? må det blandes og slikt eller tar du bare en kopp og tømmer i skålen, ferdig med det? Er det et egnet for for eh hund som skal legge på seg samtidigt som han trenes (sykler og bander hele uken) Lurer på åskifte for, han vil ikke legge på seg...

Det er et frossent rått for. Du kjøper enten halvkilos/kilos pøler eller en 20-kg blokk som du selv må dele opp (anbefaller øks). Noen leverandører kan sage den opp for deg mot litt ekstra betaling. Ellers kan du se mange andre diskusjoner her om Vom og hundemat, så det er bare å søke litt rundt på forumet.

Det er veldig godt egnet til hardt arbeidende hunder og hunder som trenger å legge på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fikk tak i V&H fikk Emma vommen med litt tørrfôr oppi. Noen ganger hadde jeg lagt tørrfôret i vann litt først, andre ganger slang jeg det bare oppi.. Hadde jeg for mye tørrfôr oppi så skilte hun vom&hundematen og tørrforet, og spiste såklart bare vom&hundematen. Hadde hun fått velge selv ville hun nok blitt foret på V&H. Jeg også, for den saks skyld... Men det er vanskelig å få tak i for tiden når sambo ikke har ordentlig bil. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Høres ut som at vi skal prøve VH bare lønninga kommer inn. :rolleyes:

Men hvor mye forer dere? Dere som har gått over fra tørrfor til VH, forer dere samme mengde med VH eller måtte dere øke/minske matmengden for å holde hundene i fin form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som beskrevet tidligere i tråden varierer passende mengde V&H fra hund til hund.

Tispa mi på 30 kilo fungerer utmerket på 400 gram daglig.

Hannhunden, som var veldig mager når jeg fikk ham var i en periode oppe i 1800 gram daglig, men nå får han 1-1,2 kilo om dagen.

Han veier 38 kilo.

Min forrige hund av samme rase klarte seg helt fint på 750-800 gram daglig, så noe fasitsvar finnes ikke.

Du må se an hunden, og prøve deg fram :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som beskrevet tidligere i tråden varierer passende mengde V&H fra hund til hund.

Tispa mi på 30 kilo fungerer utmerket på 400 gram daglig.

Hannhunden, som var veldig mager når jeg fikk ham var i en periode oppe i 1800 gram daglig, men nå får han 1-1,2 kilo om dagen.

Han veier 38 kilo.

Min forrige hund av samme rase klarte seg helt fint på 750-800 gram daglig, så noe fasitsvar finnes ikke.

Du må se an hunden, og prøve deg fram :icon_redface:

Forer du kun på V&H?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som beskrevet tidligere i tråden varierer passende mengde V&H fra hund til hund.

Tispa mi på 30 kilo fungerer utmerket på 400 gram daglig.

Hannhunden, som var veldig mager når jeg fikk ham var i en periode oppe i 1800 gram daglig, men nå får han 1-1,2 kilo om dagen.

Han veier 38 kilo.

Min forrige hund av samme rase klarte seg helt fint på 750-800 gram daglig, så noe fasitsvar finnes ikke.

Du må se an hunden, og prøve deg fram :P

Vi har begynt å prøve oss frem nå.. Og jeg har aldri sett Mikey så overlykkelig ved foringstider før! :Laugh: Det er helt tydelig at han liker maten hvertfall! Til å begynne med nå har vi bare gitt han 200g VH + 170g Hills Large Breed som han gikk på fra før. Har tenkt å øke VH mengden etterhvert, men vil se om han får noen negative reaksjoner på det før vi øker mengden.

+ alt mulig annet rått snacks :P

Innmat,fisk,frossen høne,bein og lignende.

Kan jeg spørre om hvor høye forutgifter du har sånn ca hver måned? Klarer ikke helt å finne ut om VH blir mye dyrere enn annet for eller ikke... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt å prøve oss frem nå.. Og jeg har aldri sett Mikey så overlykkelig ved foringstider før! :Laugh: Det er helt tydelig at han liker maten hvertfall! Til å begynne med nå har vi bare gitt han 200g VH + 170g Hills Large Breed som han gikk på fra før. Har tenkt å øke VH mengden etterhvert, men vil se om han får noen negative reaksjoner på det før vi øker mengden.

Kan jeg spørre om hvor høye forutgifter du har sånn ca hver måned? Klarer ikke helt å finne ut om VH blir mye dyrere enn annet for eller ikke... :blink:

Regner ca 1000 kr måneden for 2 hunder, og da er godbiter og litt leker innkludert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de aller fleste blir V&H billigere enn vanlig fòr.

Jeg regna på prisen pr gram på VH i forhold til Hills som vi også bruker, og det kan nok stemme det, ja.. Ganske bra forskjell på dem to fòra... :blink:

Regner ca 1000 kr måneden for 2 hunder, og da er godbiter og litt leker innkludert blink.gif

Det er ikke verst! Jeg bruker tross alt det på 1 hund pr måned nå... :rolleyes:

Tror vi kommer til å bli fornøyd med det nye fòret, jeg! Både prismessig og på andre fronter. Mikey spiser hvertfall som aldri før nå! :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo relativt enkelt å finne ut hva det koster å fôre hunden din på V&H pr mnd. Du finner først ut hvor mye han skal ha, og ganger med 30 dager. Da får du fx 10 kg. Så finner du ut prisen på 10 kg, fx 120 kr, og vips har du svaret! Skal du sammenligne, så regner du jo ut hva har koster å fôre når han får tørrfôr. Spiser han fx 400g om dagen, ganger du dette med 30 dager og får 12 kg, og så finner kilosprisen på fôret du bruker nå, fx 38kr og ganger med det, da får du 456kr/mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for regne oppskriften Huldra! Matte er ikke mitt beste område for å si det sånn! :P

Men utifra oppskriften din vil jeg faktisk spare ca 70kr hver måned dersom jeg forer med lik mengde VH en måned som jeg gjør av Hills. Høres jo ikke så mye ut, men på et år blir jo det tross alt over 800kr.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...