Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H


Huldra

Recommended Posts

Flere dyrleger jeg har snakket med, har påpekt at Tulla får kraftig kost, når jeg forteller hva jeg fôrer henne med (V&H i tilfelle noen ikke skjønte det). Nå får hun det også blandet med ris, ca 50/50. Likevel sier de at det er "hardt" for magen, så derfor lurer jeg på, hva er det som er hardt for magen i V&H? I fjor sommer fikk hun diarè, og da fikk jeg med meg boksemat med Eukanuba Intestinal. På boksen stod jo ca samme ingrediensene som på V&H, men selvsagt var det ca 100 x dyrere.. :rolleyes: Ellers blir man jo ved diarè rådet til å gi ris og fiskeboller og cottage cheese, for så å blande i det vanlige fôret gradvis. Men det måtte jeg altså være ekstra forsiktig med, fordi jeg fôret på nettopp V&H. Proteinet i V&H har jo veldig høy biologisk verdi, så i forhold til fiskeboller, som inneholder alt mulig annet rart i tillegg, så skjønner jeg virkelig ikke dette.. :P Er det alt fettet?

Selv har jeg inntrykk av at dette er et fôr som de aller fleste hunder tåler godt, og at det ved et vanlig fôrbytte, ikke trengs noe "blanding" med det opprinnelige fôret. Magen fungerer like godt uten å blande i dage- eller ukesvis.

Er det noen som skjønner hva dyrlegene mener? Jeg er jo på den andre siden fullstendig klar over at dyrleger slett ikke er noen eksperter på fôring, og at mange ikke engang vet hva det er snakk om, de tror jeg fôrer med vom pluss tørrfôr.. Men også når jeg forklarer hva jeg fôrer med, så hjelper liksom ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle sett det blikket jeg fikk hos dyrelegen når jeg fortalte at vi prøvde V&H på Emma...

Hun sa at det ikke var bra å fore på V&H i det hele tatt, hunden fikk ikke i seg det den trengte og det var for kraftig kost for en hund. Men tørrforet de solgte der hos seg passet utrolig nok perfekt til Emma! Og vi kunne gjerne få kjøpe en sekk nå med en gang! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk også den tilbakemeldingen fra noen for et år tilbake. Jeg vet at storfekjøtt er f.eks hardere å bryte ned enn kylling, men utover det sammnlignet med en del tørrfòr som innholder mye rart av det magen til en hund ikke er skapt for å bryte ned så klarer ikke jeg heller å komme frem til noe konklusjon. Er jo at forsåvidt er mye mer proteiner og fett i en del av disse våtfòrene, noen hunder som ikke takler det.

Hun jeg hadde forelesninger med i ernæring på hund regerte dermed ikke på det.

Argon har hittill i livet kastet opp og blitt dårlig av alle typer tørrfòr han har fått, av hvete/kornprodukter, melkeprodukter osv... Vom og hundemat ser ut som det eneste magen, tarmen og resten av systemet hans tåler og få en god middagsposjon av.

Finnes nå mange teorier som ikke stemmer med praksis og dette ser ut som en av de i såfall:)

Har enda til gode å høre at en hund med ømfintlig mage og/eller allergi har blitt dårlige av vom sammenlignet med tørrfòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...