Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsspørsmål


Peers

Recommended Posts

Det begynner å bli en stund siden jeg har stilt ut (snart 4 år faktisk), og jeg husker egentlig veldig lite av hvordan noen ting foregår. Så jeg har en del spørsmål som jeg håper noen her inne kan være snille og svare på! Noe av dette er kanskje dumme spørsmål, men satser på at de fleste her er av en oppfatning at ingen spørsmål er for dumme. :P

Påmelding

Selve utfyllingsskjemaet fra NKK er greit, men lurer litt på betaling: dersom man betaler over nettbank, skal man skrive inn opplysninger om hunden i meldingsfeltet? I så fall, hvilke opplysninger? Rase, reg.nr., navn, og klasse?

Og hva er det man får i posten når påmelding og betaling er registrert, og hvor lenge før utstillingen kommer dette?

Utstillingsdagen

Hva skal jeg gjøre med en gang jeg kommer til utstillingsplassen? Mener å huske at jeg skal henvende meg i sekretariatet, men hva gjør/får jeg der? I tillegg lurer jeg litt på hvor tidlig jeg burde komme i forhold til når min rasebedømming skal begynne?

I tillegg har jeg et lite spørsmål angående trening. Jeg driver jo med lydighet med hunden min, så når han løper på min venstre side går han gjerne med kontakt og høy, logrende haleføring. Akkurat dette med haleføringen har han fått trekk på på tidligere utstillinger, i tillegg til hunden helst skal løpe med hodet "normalt rett fram". Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få trent han til dette, og få han til å skjønne forskjellen på utstillingsløpingen og lineføringen i lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer noen ganger hva det skal stå i meldingsfeltet, står som regel hva du skal skrive på invitasjonen. Som oftest er det: Navn, rase, reg nr. klasse,dato hunden skal stille. Da er du hvertfall sikra om du skriver opp dette.

Jeg pleier være framme hvertfall en halvtime før jeg skal stille min hund. ( Dersom store utstillinger som NKK gjerne en time før)

Hunden din burde skjønne forskjell på utstillingslenka og en arbeidslenke(da du jobber lydighet) evt en trekksele som han kan gjøre litt som han vil i. Sånn har jeg det med mine, og dette fungerer for oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det begynner å bli en stund siden jeg har stilt ut (snart 4 år faktisk), og jeg husker egentlig veldig lite av hvordan noen ting foregår. Så jeg har en del spørsmål som jeg håper noen her inne kan være snille og svare på! Noe av dette er kanskje dumme spørsmål, men satser på at de fleste her er av en oppfatning at ingen spørsmål er for dumme. :P

Definitivt ikke dumme spørsmål - faktisk blant de smartere *ler*

Påmelding

Selve utfyllingsskjemaet fra NKK er greit, men lurer litt på betaling: dersom man betaler over nettbank, skal man skrive inn opplysninger om hunden i meldingsfeltet? I så fall, hvilke opplysninger? Rase, reg.nr., navn, og klasse?

Og hva er det man får i posten når påmelding og betaling er registrert, og hvor lenge før utstillingen kommer dette?

I meldingsfeltet skriver du som du sier rase, reg.nr, navn og klasse - minimum reg.nummer

Ca. 1 uke før ustillingen får du PM som sier når du har oppmøte og i hvilken ring og hvilken dommer. Samt nummerlappen/katalognummeret.

Utstillingsdagen

Hva skal jeg gjøre med en gang jeg kommer til utstillingsplassen? Mener å huske at jeg skal henvende meg i sekretariatet, men hva gjør/får jeg der? I tillegg lurer jeg litt på hvor tidlig jeg burde komme i forhold til når min rasebedømming skal begynne?

Dersom du har fått katalognummer i posten, dvs. du har betalt til rett tid og arrangør ikke har rotet (det skjer), så behøver du ikke gå til sekretariatet. Da er det bare å finne riktig ring og slå seg ned. Husk vaksinasjonskort og en stol å sitte på.

I tillegg har jeg et lite spørsmål angående trening. Jeg driver jo med lydighet med hunden min, så når han løper på min venstre side går han gjerne med kontakt og høy, logrende haleføring. Akkurat dette med haleføringen har han fått trekk på på tidligere utstillinger, i tillegg til hunden helst skal løpe med hodet "normalt rett fram". Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få trent han til dette, og få han til å skjønne forskjellen på utstillingsløpingen og lineføringen i lydighet?

Dropp kommandoer i utstillingsringen, finn ett halsbånd og ei line som du skal bruke på utstilling, sett på båndet - gjerne opp til ørene til å begynne med, hold båndet i venstrehånd og styr hunden litt ut ifra deg - og jogg rolig avgårde sånn at hunden beveger seg en drøy halvmeter fra deg - da tipper jeg at hunden ser rett frem og ikke opp på deg. Øve litt på forhånd.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...