Gå til innhold
Hundesonen.no

Bading etter sterilisering


Recommended Posts

Hvor lenge må jeg vente med å la henne bade i sjøen? Hun har gått 10 dager imorgen, og da skal hun ta stingene. Også lurer jeg på hvor lenge jeg må vente før jeg kan trene Agility igjen?

Meldte meg på et føring/feltkurs i helga, men må vel avlyse det...?!? Eller?

Noen som har erfaringer? Spurte dyrlegen og han sa jeg kunne bli med, bare ta det rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal vel ta det med ro i 10 dager etter en operasjon, som oftest, men jeg tror ikke jeg ville risikert å blitt med på noe kurs til helgen, selv om hunden har gått over ti dager, på den andre siden kjenner du hunden din best, og ser hvordan hun har det. Vet det ikke er det samme, men da jeg kastrerte forrige hunden, fikk han leke etter 10 dager, og det er jo mange rare sprell de finner på da.. Han hadde sting som oppløste seg selv, og såvidt jeg har forstått er kastrering av hannhunder en enklere operasjon enn sterilisering av tisper.. Kommer også an på hva dere skal gjøre på kurset, det er jo ikke noe nybegynnerkurs dere skal på, så noen rolig innlæring blir det vel ikke? Mange faktorer å ta hensyn til, men du kan jo også høre med andre dyrleger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært på et slikt kurs så jeg vet egentlig ikke hvor "rolig" det er :P Men hun er veldig gira nå da, vil veldig gjerne trene og springe rundt å herje. Hun får selvsagt ikke lov til det enda, men her hjemme hopper hun og leker med for exempel en dorull når vi ikke ser henne. Og da vet jeg at hun hopper og spretter nesten like mye om ikke mer som i agility :P Så sånn sett tror jeg hun er klar for det. Men skal kontakte mer dyrleger og høre deres meninger :glare:

Edit: Ingen som vet hvor lenge jeg må vente med å la henne bade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bading veit jeg ikke, men ville ha ventet til stingene var tatt for å unngå unødvendig utsetning for bakterier.

Jeg tror ærlig talt ikke at ag-helgekurs er så stort problem for henne. På et helgekurs i agility blir det mye venting (altså stillesitting), og om dere også skal fokusere en del på feltene vil det ikke bli mye aktivitet heller. Såpass til aktivitet vil hun nok ikke ta skade av, min gjorde i alle fall ikke det verken etter kastrering eller en annen omfattende operasjon noen måneder tidligere. Hun fikk lp-trening (vi gikk faktisk på kurs ei uke etter operasjonen), og etter ca ti dager fikk hun være med på lange skogsturer hvor hun gikk løs. En halvtime etter at hun tok stingene sist gang var hun med på tre timers tur med to andre hunder...

Kort sagt: Jeg ville definitivt ha blitt med på kurset, og om du ser at det begynner å bli for mye aktivitet eller noe, så er det jo ikke verre enn at du sitter og ser på og suger til deg lærdom av å se andre ekvipasjer i aksjon. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bading veit jeg ikke, men ville ha ventet til stingene var tatt for å unngå unødvendig utsetning for bakterier.

Jeg tror ærlig talt ikke at ag-helgekurs er så stort problem for henne. På et helgekurs i agility blir det mye venting (altså stillesitting), og om dere også skal fokusere en del på feltene vil det ikke bli mye aktivitet heller. Såpass til aktivitet vil hun nok ikke ta skade av, min gjorde i alle fall ikke det verken etter kastrering eller en annen omfattende operasjon noen måneder tidligere. Hun fikk lp-trening (vi gikk faktisk på kurs ei uke etter operasjonen), og etter ca ti dager fikk hun være med på lange skogsturer hvor hun gikk løs. En halvtime etter at hun tok stingene sist gang var hun med på tre timers tur med to andre hunder...

Kort sagt: Jeg ville definitivt ha blitt med på kurset, og om du ser at det begynner å bli for mye aktivitet eller noe, så er det jo ikke verre enn at du sitter og ser på og suger til deg lærdom av å se andre ekvipasjer i aksjon. :P

Tusen takk for svar :P Fikk netopp vite at kurset ble flyttet til etter ferien, begrunn av lite interesse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :P Fikk netopp vite at kurset ble flyttet til etter ferien, begrunn av lite interesse :P

Jaja, da slipper du i alle fall å ta den avgjørelsen! :P Kjipt å måtte vente, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...