Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisper som ligger ihjel valpene sine


ELH

Recommended Posts

Jeg ble litt inspirert av en annen tråd her på dette forumet som omhandler hvilke grunner er gode nok til å sette valper på tispen sin.

Hva mener dere er årsaken til at tisper ligger ihjel valper? Nå forutsetter jeg at tispa ikke ligger ihjel alle valpene, men kanskje en eller to.

Hvor vanlig er det?

Er det uhell, eller kan det være bevisst fra tispa sin side?

Er det at tispa ligger ihjel valper en grunn for å tenke seg om en gang til før man evt. setter på et kull til, forutsatt at det ikke finnes andre årsaker til å droppe kull nr.2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at tispa kan være uheldig å ligge ihjel 1-2 valper. Særlig når det gjelder store valpekull og førstegangsfødende. Tispa lærer seg vel dette etterhvert også? Det er vel en grunn til at man har den rullestokken i hjørnene i valpekassa, slik at ingen valper blir klemt i hjel? Det er vel i tidlig alder du skriver om, når de blir eldre vil de nok gi mye lyd fra seg om tispen skulle lagt seg på dem.

Det er det jeg tenker ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å vise deg noe som kan være grunnen til at tispen ligger ihel valpene. Her er to bilder, den eine viser tispen i kassa då vi trudde at valpebingen var ferdig laget.... Sendte bildet til oppdretteren for godkjennelse, og alt var ok utenom en meget viktig ting fikk eg beskjed om. Det må være en "innerdel" i valpekassa slik at valpene kan ligge der og dermed er tryggere for at sånt ikkje skal skje.

Bilde nr 1 viser kassa då vi trudde den var ferdig..

Lexi.jpg

Bilde nr 2 er sånn den skal vere.

DSC00003-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i tidlig alder du skriver om, når de blir eldre vil de nok gi mye lyd fra seg om tispen skulle lagt seg på dem.

Valper lager MYE lyd ved påført smerte alt fra fødselen av, men er ute av stand til å fjerne seg fra smertekilden den første tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i tidlig alder du skriver om, når de blir eldre vil de nok gi mye lyd fra seg om tispen skulle lagt seg på dem.

Det skjer somregel de første dagene. Unge valper kan lage mye lyd, men det forutsetter at de har luft i lungene........

Jeg er enig med pernille, en førstegangs fødende med et stort kull, det kan være lett da å ligge ihjel 1-2 valper, særlig hvis tispe ikke er en veldig flink mor.

Tispa kan være en meget god mor ellers. Kan det være snakk om "kveledne omsorg"? Med det mener jeg at tispa har vært litt for ivrig og forsøkt å legge seg så nærme valpene som mulig og lagt seg oppå valpen.

Kan det være en bevisst handling fra tispa sin side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper lager MYE lyd ved påført smerte alt fra fødselen av, men er ute av stand til å fjerne seg fra smertekilden den første tiden.

Ja det er sant, MEN når det ligger en mor oppå den samtidig som 10 andre valper lager lyder samtidig, er det ikke alltid like enkelt å høre den valper som ligger i "nød".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...