Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan skal de ulike øvelsene være?

Shilamon

Recommended Posts

Skrevet

Sitter nå her på skolen min i ødemarken og leter etter noe nyttig å gjøre med bikkja, funnet ut at jeg kan starte å trene mot bronsemerket i lydighet. Men hvordan skal egentlig de forskjellige øvelsene gjennomføres i en konkurranse?

f.eks enkeltdekk, er det noen krav til hvordan hunden ligger så lenge den ligger stille?

Hvordan gjennomføres tannvisning, og hvordan øve på dette?

Tar imot tips og forklaringer på alle momenter:)

(bruker metoder som ligner nordenstam sine, men kombinert med godbiter.... så vet de som måtte ønske å gi meg tips hvordan jeg trener:)

• 3 weeks later...
Skrevet

Tannvisning: Du og hunden stiller dere opp, hunden i utgangsstilling. Dommeren spørr om dere er klar og kommer for å hilse. Hun håndhilser på deg før hun sjekker tennene. Ofte er dommeren bare kjappt over leppene. Tannstilling betyr ingenting, det er hundens tilgjengelighet som testes. Hunden bør sitte stille både mens dommeren hilser og sjekker. Stryker du på tannvisning får du ikke gå videre.

Lineføring: Hunden skal følge deg i slakt bånd i vendinger og rette strekker med sakte marsj eller springmarsj. Hunden bør holde god kontakt, slik at den er med deg i programmet og ikke er på tur alene. Som fører bør du være bevisst med kroppsspråket, mye enklere for hunden å følg med deg om den trur du vet hvor du skal og hva som skjer etterpå.

Fri ved fot: Samme som lineføring, men her uten bånd. regnes som en av de vanskeligste øvelsene i bronsemerket om jeg ikke husker feil.

Dekk fra holdt: Du starter med hunden i utgangsstilling, går fri ved fot til annvist plass og gjør holdt. Dekk ned hunden og gå i fra til dommer ber deg stoppe og snu. Deretter går du bak hunden og inntil før du ber den sitte opp i utgangsstilling igjenn. Hundens vilje til å dekke og bli liggende er hovedmomentet i øvelsen.

Innkalling fra sitt: Starter (som alltid) med hunden i utgangsstilling. Dommer ber deg be hunden om å bli og gå i fra. Som regel er det ca. 15 meter. På dommerens signal kaller du inn hunden. Fart, innkomst og utgangsstilling er viktig.

Stå under marsj: Dere går noe meter fri ved fot, før du ved anvist plass ber hunden om å stå. Selv går du videre til dommer sier i fra. Deretter går du bak og inntill hunden og får den i utgangsstilling. Stmåmomentet og hvor villig hunden er til å bli stående er tellende.

Enkeltdekk to min. Dekk ned hunden og gå i fra. Du skal stå på ca. 15 meters avstand i to minutt. Hunden bør ligge stille både med kropp og hode. Den skal ikke reise seg /sette seg opp, og den skal legge seg ned på første kommando.

Trur det var alt? :P Om du har, eller bestiller, regelheftet for LP prøvene får du alt oppskrevet der, veldig greit å ha. :ahappy:

Skrevet
Trur det var alt? :P Om du har, eller bestiller, regelheftet for LP prøvene får du alt oppskrevet der, veldig greit å ha. :)

Er det NKK en må bestille sånne hefter fra? Og er det de samme som ligger ute som pdf fil eller inneholder dem noe mer/mindre?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Spør for en jeg kjenner. Oppdretter ønsker at kjøper står som eier. Men vil ha ett kull på tispa. For vil ha genene videre. Hvordan foregår dette vs. forvert? Er ikke forvertavtale. Enten at kjøper har ett kull eller at oppdretter har kull der?
    • Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...