Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan skal de ulike øvelsene være?


Shilamon

Recommended Posts

Sitter nå her på skolen min i ødemarken og leter etter noe nyttig å gjøre med bikkja, funnet ut at jeg kan starte å trene mot bronsemerket i lydighet. Men hvordan skal egentlig de forskjellige øvelsene gjennomføres i en konkurranse?

f.eks enkeltdekk, er det noen krav til hvordan hunden ligger så lenge den ligger stille?

Hvordan gjennomføres tannvisning, og hvordan øve på dette?

Tar imot tips og forklaringer på alle momenter:)

(bruker metoder som ligner nordenstam sine, men kombinert med godbiter.... så vet de som måtte ønske å gi meg tips hvordan jeg trener:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tannvisning: Du og hunden stiller dere opp, hunden i utgangsstilling. Dommeren spørr om dere er klar og kommer for å hilse. Hun håndhilser på deg før hun sjekker tennene. Ofte er dommeren bare kjappt over leppene. Tannstilling betyr ingenting, det er hundens tilgjengelighet som testes. Hunden bør sitte stille både mens dommeren hilser og sjekker. Stryker du på tannvisning får du ikke gå videre.

Lineføring: Hunden skal følge deg i slakt bånd i vendinger og rette strekker med sakte marsj eller springmarsj. Hunden bør holde god kontakt, slik at den er med deg i programmet og ikke er på tur alene. Som fører bør du være bevisst med kroppsspråket, mye enklere for hunden å følg med deg om den trur du vet hvor du skal og hva som skjer etterpå.

Fri ved fot: Samme som lineføring, men her uten bånd. regnes som en av de vanskeligste øvelsene i bronsemerket om jeg ikke husker feil.

Dekk fra holdt: Du starter med hunden i utgangsstilling, går fri ved fot til annvist plass og gjør holdt. Dekk ned hunden og gå i fra til dommer ber deg stoppe og snu. Deretter går du bak hunden og inntil før du ber den sitte opp i utgangsstilling igjenn. Hundens vilje til å dekke og bli liggende er hovedmomentet i øvelsen.

Innkalling fra sitt: Starter (som alltid) med hunden i utgangsstilling. Dommer ber deg be hunden om å bli og gå i fra. Som regel er det ca. 15 meter. På dommerens signal kaller du inn hunden. Fart, innkomst og utgangsstilling er viktig.

Stå under marsj: Dere går noe meter fri ved fot, før du ved anvist plass ber hunden om å stå. Selv går du videre til dommer sier i fra. Deretter går du bak og inntill hunden og får den i utgangsstilling. Stmåmomentet og hvor villig hunden er til å bli stående er tellende.

Enkeltdekk to min. Dekk ned hunden og gå i fra. Du skal stå på ca. 15 meters avstand i to minutt. Hunden bør ligge stille både med kropp og hode. Den skal ikke reise seg /sette seg opp, og den skal legge seg ned på første kommando.

Trur det var alt? :P Om du har, eller bestiller, regelheftet for LP prøvene får du alt oppskrevet der, veldig greit å ha. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det var alt? :P Om du har, eller bestiller, regelheftet for LP prøvene får du alt oppskrevet der, veldig greit å ha. :)

Er det NKK en må bestille sånne hefter fra? Og er det de samme som ligger ute som pdf fil eller inneholder dem noe mer/mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...