Gå til innhold
Hundesonen.no

Grime til hund

jennajensen

Recommended Posts

Skrevet

Har litt problemer men bjeffing og hopping mot andre hunder med Jenna og Luna en gang i blandt.... Så jeg lurer på om hundegrime funker ?

Skrevet

Hvordan bjeffing og hopping? Er hunden aggressiv eller bare glad og ivrig?

Hvis den bare er ivrig synes jeg ikke du skal bruke noen grime for å hindre hunden i å reagere slik en hund gjerne reagerer når den blir glad og ivrig - hunder bjeffer, rett og slett! Det er en naturlig atferd.

Synes uansett at slike ting heller bør trenes bort ved hjelp av andre, og mer positive metoder, enn grime og den slags.

Skrevet

Grime fungerer jo sånn at du klarer å holde hunden enklere. Men den lærer ikke hunden å ikke hoppe mot, og bjeffe mot andre hunder. Det må du lære den på andre måter.

Skrevet

Vad menar du med "funkar"? En nosgrimma är ingen lösning, det är ett träningsredskap (och jag förstår inte varför det inte skulle vara "positivt"). Om du vill använda nosgrimma bör du lägga en träningsplan och använda grimman som ett träningsredskap som ska bort så fort som möjligt. Du bör aldrig heller låta hunden dra eller göra utfall i grimman, det är din uppgift att vara tidigt ute och vända hunden om så att den inte kan få utföra beteendet som uppenbarligen är självförstärkande.

Skrevet

Takk for svar.. Mener ikke at grimen er en positiv ting. Men lurte på om den hjalp noe liksom.. Ble litt vanskelig å forklare.. Har sett mange som går med grime ...

Skrevet
Takk for svar.. Mener ikke at grimen er en positiv ting. Men lurte på om den hjalp noe liksom.. Ble litt vanskelig å forklare.. Har sett mange som går med grime ...

En grime er jo ikke nødvendigvis negativt heller! Man skal jo ikke rykke i den, så bortsett fra at hunden kjenner den på en annen måte enn et vanlig halsbånd og det gjør at hunden ikke drar så mye, så er det jo ikke så stor forskjell. En hund forandrer ikke personlighet i en grime, og det er ikke slemt å bruke grime på en hund. Men en grime kurerer ingenting, den bare hjelper deg til å klare å trene, fordi det er enklere å få kontroll over hunden. Men som Fanny skriver; den er et redskap, som bør trenes bort.

Skrevet

Ja, det funker. De aller fleste av oss klarer ikke å alltid være tidligere ute enn hunden, og jeg tipper at de fleste av de som bruker grime bruker den fordi den er enkel å bruke og det blir veldig mye enklere å holde igjen hunden. Jeg har en selv, som jeg bruker med ganske store mellomrom.

Jeg er enig i at den burde brukes som et redskap og kun under trening, men ser ingenting farlig i å bruke den i situasjoner hvor man virkelig trenger den, eller ønsker å bruke den. Men den kan nok være med på å endre atferden i møtesituasjoner, fordi hun skjønner at det ikke funker å hoppe og sprette. Evt. så vil det uansett være enklere for deg å holde henne.

Hvis du kjøper deg en grime, så venn hunden til å gå med den inne før du begynner å koble hunden i den ute. Min erfaring er at de syns den er ekkel å ha på og prøver å "grave" den av med labbene. Men det er en tilvenningssak, sånn som vanlig halsbånd. Husk at du skal bare holde forsiktig igjen om hunden hopper avgårde, ALDRI nappe i den eller noe andre brå bevegelser.

• 4 weeks later...
Skrevet

Grime fungerer helt utmerket til å lære hunden å ikke dra i båndet:) Det er mye mere humant å bruke grime på en hund enn å rykke i båndet hele tiden så den får whiplash til slutt... Hunden min har blitt en engel å gå tur med etter at jeg brukte grime på den, holder på å venne den av det, og det går veldig fint. Men du må jobbe mye med det visst den skal ha noen virkning:) :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er slett ikke alle som får katter og hunder til å gå sammen. Hva slags hunder har du, og hvor gamle er de? Vi måtte omplassere våre katter, da de og hunden aldri kom overens. Det beste er nok om de kan se hverandre, men ikke komme fysisk bort til hverandre. En kompostgrind er ikke mye til hjelp mot ivrige hunder hvis de er større enn en chihuahua.  Jeg har ikke noe erfaring med dette etter det første forsøket for 20 år siden, så jeg har dessverre ingen gode råd, utover å overhodet ikke la de være løse sammen.
    • Jeg har tatt kompostgrind på døra men hundene bare bryter den opp så det går ikke.
    • Jeg har hunder fra før av og har skaffet meg kattunger. Jeg har hatt kattungene på eget rom. Bytta tepper sånn at de skulle lukte hverandre. Latt hundene være i bånd. Dette funka bra i 2 måneder. Nå på den 3.måneden så har alt snudd. Hundene blir ville når kattungene kommer ut. De bjeffer. Jeg tør ikke å la de gå løs. De gjorde dette først og da var de rolige. Men nå hopper de og bjeffer og er mye mere på. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg har gått gradvis frem men kattungene er redde og det er ikke greit.  Er det lurt å ta inn kattungene på ett eget rom ennå? Eller å slippe de løs sammen med løse hunder? Redd hundene blir mere ivrig når de har på bånd på. Og at forventningene da blir skyhøye hver gang de kommer ut. Hvis de var ute og løse sammen hele tiden hadde dem da synes det er mere kjedelig? Vil at de skal godta dem.  Jeg har sikkert gjort noe galt siden folk får jo hunder og katter til å gå sammen når de tar det gradvis. Det har jeg gjort også. Hva bør jeg gjøre nå?
    • Alder opp til 12 uker: Den viktigste sosialiseringsperioden, når valpene ennå ikke har utviklet noen uttalt frykt.
    • Det viktigste rådet når du skal velge mellom disse skolene, er å legge merke til hvor intensivt timeplanen er og de metodiske nyansene i oppførselskontrollen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...