Gå til innhold
Hundesonen.no

Grime til hund


jennajensen

Recommended Posts

Hvordan bjeffing og hopping? Er hunden aggressiv eller bare glad og ivrig?

Hvis den bare er ivrig synes jeg ikke du skal bruke noen grime for å hindre hunden i å reagere slik en hund gjerne reagerer når den blir glad og ivrig - hunder bjeffer, rett og slett! Det er en naturlig atferd.

Synes uansett at slike ting heller bør trenes bort ved hjelp av andre, og mer positive metoder, enn grime og den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime fungerer jo sånn at du klarer å holde hunden enklere. Men den lærer ikke hunden å ikke hoppe mot, og bjeffe mot andre hunder. Det må du lære den på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad menar du med "funkar"? En nosgrimma är ingen lösning, det är ett träningsredskap (och jag förstår inte varför det inte skulle vara "positivt"). Om du vill använda nosgrimma bör du lägga en träningsplan och använda grimman som ett träningsredskap som ska bort så fort som möjligt. Du bör aldrig heller låta hunden dra eller göra utfall i grimman, det är din uppgift att vara tidigt ute och vända hunden om så att den inte kan få utföra beteendet som uppenbarligen är självförstärkande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. Mener ikke at grimen er en positiv ting. Men lurte på om den hjalp noe liksom.. Ble litt vanskelig å forklare.. Har sett mange som går med grime ...

En grime er jo ikke nødvendigvis negativt heller! Man skal jo ikke rykke i den, så bortsett fra at hunden kjenner den på en annen måte enn et vanlig halsbånd og det gjør at hunden ikke drar så mye, så er det jo ikke så stor forskjell. En hund forandrer ikke personlighet i en grime, og det er ikke slemt å bruke grime på en hund. Men en grime kurerer ingenting, den bare hjelper deg til å klare å trene, fordi det er enklere å få kontroll over hunden. Men som Fanny skriver; den er et redskap, som bør trenes bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det funker. De aller fleste av oss klarer ikke å alltid være tidligere ute enn hunden, og jeg tipper at de fleste av de som bruker grime bruker den fordi den er enkel å bruke og det blir veldig mye enklere å holde igjen hunden. Jeg har en selv, som jeg bruker med ganske store mellomrom.

Jeg er enig i at den burde brukes som et redskap og kun under trening, men ser ingenting farlig i å bruke den i situasjoner hvor man virkelig trenger den, eller ønsker å bruke den. Men den kan nok være med på å endre atferden i møtesituasjoner, fordi hun skjønner at det ikke funker å hoppe og sprette. Evt. så vil det uansett være enklere for deg å holde henne.

Hvis du kjøper deg en grime, så venn hunden til å gå med den inne før du begynner å koble hunden i den ute. Min erfaring er at de syns den er ekkel å ha på og prøver å "grave" den av med labbene. Men det er en tilvenningssak, sånn som vanlig halsbånd. Husk at du skal bare holde forsiktig igjen om hunden hopper avgårde, ALDRI nappe i den eller noe andre brå bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Grime fungerer helt utmerket til å lære hunden å ikke dra i båndet:) Det er mye mere humant å bruke grime på en hund enn å rykke i båndet hele tiden så den får whiplash til slutt... Hunden min har blitt en engel å gå tur med etter at jeg brukte grime på den, holder på å venne den av det, og det går veldig fint. Men du må jobbe mye med det visst den skal ha noen virkning:) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...